بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > پلمپ ملک ورثه ای چقدر زمان می‌برد؟ هزینه پلمپ ملک ورثه ای؟!

پلمپ ملک ورثه ای چقدر زمان می‌برد؟ هزینه پلمپ ملک ورثه ای؟!

پلمپ ملک ورثه ای

مدارک لازم برای پلمپ ملک ورثه ای

پلمپ ملک ورثه ای: بعد از مرگ یک فرد اموال و دارایی او بیان ورثه تقسیم می‌گردد. وراث شخص متوفی و میزان سهم هر کدام از آن‌ها در قانون تعیین گردیده است.

بعضا امکان دارد میان ورثه اختلافاتی شکل بگیرد و گاها نیز امکان دارد یکی از ورثه به ناحق و با بهره‌گیری از شیوه‌های متقلبانه حق و میراث سایر وراث را تصرف کند.

به منظور پیشگیری از این ناحقی‌ها قانون مواردی از جمله این موارد پلمپ ملک ورثه‌ای و مدت زمان پلمپ آن است.

حامد امیری وکیل پایه یک دادگستری در اصفهان قصد دارد در این مقاله در خصوص اینکه ملک ورثه‌ای چقدر زمان می‌برد برای شما صحبت کند. پس پیشنهاد می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید و سوالات خود را برای ما بنویسید.

پلمپ ملک ورثه‌ای

درخواست پلمپ ملک ورثه ای: گاها امکان دارد بعد از مرگ یک فرد بعضی از وراث با سوء استفاده املاک ارثی را تحت تصرف خود درآوردند و حق سایر وراث را از منفعت این املاک پرداخت نکنند و یا حتی امکان دارد در املاک ارثی تعدی و تفریط صورت بگیرد و حق دیگر وراث ضایع شود.

در اینگونه شرایط بهتری راهکار قانونی مهر و موم کردن ترکه یا در اصطلاح پلمپ ملک ورثه‌ای می‌باشد. چگونگی پلمپ ملک ورثه‌ای همچون پلمپ کردن دیگر املاک بوده و فرقی ندارد.

ابتدا مامور پلمپ سرب یا قیطان را گداخته می‌کند. و پس از آن در ناحیه قفل ورودی خانه قرار می‌دهد. سپس بر روی موم مهر رسمی و یا لاک را قرار می‌دهد.

چه افرادی می‌توانند درخواست پلمپ ملک ورثه‌ای داشته باشند؟

افرادی که قادر هستند از مرجع صالح تقاضای پلمپ ملک ورثه ای را داشته باشند به شرح زیر است:

  • • هر کدام از وراث متوفی و یا وکیل و نماینده قانونی ورثه
  • • موصی‌له و فردی که متوفی در وصیت‌نامه وی را وصی خود قرار است.
  • • طلبکاران متوفی، البته در شرایطی که به منظور طلب خود سند رسمی یا حکم قطعی دادگاه را داشته باشند.

ماده 167 قانون امور حسبی این افراد را این‌گونه معرفی کرده است: «افراد مذکور زیر می‌توانند درخواست مهر و موم ترکه را بنمایند:

۱. هر یک از ورثه متوفی یا نماینده قانونی آنها

۲. موصی‌له در صورتی که وصیت به جزء مشاع باشد

خواندن این مقاله  مجازات قاچاق مشروبات الکلی

۳. طلبکار متوفی که طلب او مستند به سند رسمی یا حکم قطعی باشد به مقدار طلب در صورتی که در مقابل طلب رهن نبوده و ترتیب دیگری هم برای تامین طلب نشده باشد

۴. کسی که از طرف متوفی به عنوان وصایت معین باشد.»

ملک ورثه ای

صورت جلسه موقع پلمپ ملک ورثه‌ای

در زمان پلمپ ملک ورثه‌ای، مامور پلمپ مکلف می‌باشد یک‌سری اطلاعات را طی یک صورت‌ جلسه نگارش کند. نگارش این صورت ‌جلسه به منظور ثبت و ضبط کلیه جزئیات ضمن پلمپ ملک و ثبت کلیه وسایل حاضر در ملک می‌باشد و از جمله دلایل آن پیشگیری از اعتراضات وراث است.

این اطلاعات دربرگیرنده مواردی همچون تاریخ اقدام پلمپ، علت پلمپ، مشخصات شخص درخواست دهنده پلمپ، توصیف وسایلی که پلمپ شده‌اند و… می‌گردد. موارد لازم جهت ذکر در صورت‌‌جلسه به طور کامل در ماده 176 قانون امور حسبی پیش بینی است.

ماده 176 قانون امور حسبی

ماده 176 قانون امور حسبی موارد لازم به منظور ذکر در صورت‌جلسه پلمپ ملک ورثه ای را مقرر کرده است:

«در موقع مهر و موم صورت‌مجلسی مشتمل بر امور زیر تنظیم می‌شود:

۱. تاریخ سال و ماه و روز و ساعتی که اقدام به مهر و موم است.
۲. نام و مشخصات کسی که مباشر مهر و موم است.
۳. علتی که موجب مهر و موم است.
۴. نام و مشخصات و محل اقامت کسی که درخواست مهر و موم نموده و اگر دادرس به نظر خود اقدام به مهر و موم کرده باشد این نکته را در‌ صورت مجلس می‌نویسد.
۵. نام و مشخصات و اظهارات اشخاص ذینفع که در موقع مهر و موم حاضر بوده‌اند.
۶. تعیین جایی که ترکه در آنجا مهر و موم از قبیل اتاق- صندوقخانه و گنجه.
۷. وصف اجمالی از اشیایی که مهر و موم نشده است.
۸. اموال در محل خود مهر و موم است یا محل آن تغییر داده.
۹. نگهبان در صورتی که معین باشد با ذکر اینکه نگاهبان را دادرس مستقلاً معین کرده یا بر حسب معرفی اشخاص ذینفع.
۱۰. اظهار کتبی و صریح با قید التزام از کلیه اشخاصی که با متوفی در یک جا زندگانی کرده و یا اموال در تصرف آنها بوده مشعر بر اینکه چیزی از اموال‌متوفی را خارج یا مخفی نکرده و مطلع نیستند که دیگری به طور مستقیم یا غیر مستقیم اموال متوفی را برده یا مخفی کرده است.»

یافتن وصیت‌نامه ضمن پلمپ ملک ورثه‌ای

اگر یکی از وراث ملک ورثه ای را تخلیه نکند؟! بعضا امکان دارد موقع پلمپ ملک ورثه‌ای و برداشتن صورت‌جلسه از وسایل موجود در ملک وصیت‌نامه شخص متوفی یا مدارک و اسناد مهم دیگر پیدا گردد.

خواندن این مقاله  حقوق زن در طلاق توافقی چگونه است؟ راهنمایی حقوقی که باید بدانید؟

در ماده 181 قانون امور حسبی چنین آمده است که دادرس ملزم می‌باشد مشخصات و جزئیات اسناد پیدا شده را طی صورت‌جلسه‌ای مطرح نماید.

حاضرین هم در شرایطی که شناخته شده باشند می‌بایست این صورت‌جلسه را امضا کرده و در صورت امضا نکردن این اجتناب آنها هم در صورت جلسه قید می‌شود.

به موجب ماده 181 قانون امور حسبی: «هر گاه در حین مهر و موم ترکه وصیت‌نامه یا برگه‌ای دیگر پیدا شود که در لفافی مهر و موم شده باشد دادرس مشخصات اوراق و‌چگونگی مهر و موم و عنوانی که روی آن نوشته شده و نشانه روی لفاف را در صورتمجلس نوشته دادرس و حاضرین اگر معروف باشند و بتوانند‌امضاء کنند امضاء می‌نمایند و اگر امتناع از امضاء نمایند امتناع آن‌ها از امضاء نوشته می‌شود.»

اقدامات لازم و نکات و اشخاص ذی صلاح جهت پلمپ ملک ورثه‌ای

در شرایطی که پیش از حضور دادرس دادگاه بخش در مکان ترکه (آنچه از شخص فوت شده برجای مانده است) اقدام فوری جهت حفظ ترکه لازم باشد، اقدام مزبور از طریق دادستان و در محلی که دادستان نباشد، از طریق کلانتری محل و چنانچه مامورین شهربانی نباشند، از طریق دهبان با حضور دو نفر معتمد محلی صورت می‌گیرد.

در خصوص مداخله دهبان، دادستان حق دارد در هر دهستان که مقتضی تشخیص دهد دهبان را از مداخله منع نموده و صاحب دفتر رسمی یا یکی از مأمورین دولتی یا دو نفر معتمد محلی را جمعا به انجام این امر مامور کند.

مأمورین مذکور مراتب را طی یک صورت مجلس یادداشت و آن را به دادگاه بخش ارسال می‌کنند.
در هر موردی که از طرف مأمورین مذکور در ماده قبل، ملک ورثه ای پلمپ می‌شود مامورین نامبرده کلید قفل‌هایی را که بر روی آن مهر و موم خورده است در پاکت یا لفافی مهر و موم نموده و به دادگاه بخش می‌فرستند. (ماده ۱۷۱ قانون امور حسبی)

پلمپ ملک ورثه ای

ماده ۱۷۲ قانون امور حسبی

«در صورتی که بین ورثه محجوری (کودک یا مجنون و…) باشد که ولی یا وصی یا قیم (سرپرست) نداشته باشد، دادرس باید پس از مهر و موم مراتب را به دادستان اطلاع دهد که جهت تعیین قیم اقدام نماید.»

به موجب ماده ۱۷۳ قانون امور حسبی، «در صورتی که بین ورثه غایبی باشد که برای اداره اموال خود نماینده نداشته باشد اگر محل غایب معلوم است دادرس پلمپ ملک ورثه‌ای را به او اطلاع می‌دهد و اگر محل غائب معلوم نباشد به دادستان اطلاع خواهد داد که در صورت اقتضا جهت تعیین امین برای او اقدام کند.»

به موجب ماده ۱۷۴ قانون امور حسبی، «رئیس دادگاه در مواردی که باید اقدام به پلمپ شود فوراً باید خود یا به وسیله کارمند علی‌البدل اقدام به مهر و موم نماید و اگر علتی موجب تأخیر این اقدام گردد علت مذکور را در صورت مجلس می‌نویسد.»

هنگامی که دادگاه پلمپ را به افرادی که ذی نفع بداند اطلاع می‌دهد اما نبایستی این مسئله باعث تأخیر پلمپ گردد.

خواندن این مقاله  سهم مستمری بازماندگان متوفی فرزند اناث کیست؟

سخن پایانی

گاها امکان دارد بعد از مرگ یک فرد بعضی از وراث با سوء استفاده املاک ارثی را تحت تصرف خود درآوردند و حق سایر وراث را از منفعت این املاک پرداخت نکنند و یا حتی امکان دارد در املاک ارثی تعدی و تفریط صورت بگیرد و حق دیگر وراث ضایع شود. در اینگونه شرایط بهتری راهکار قانونی مهر و موم کردن ترکه یا در اصطلاح پلمپ ملک ورثه‌ای می‌باشد.
افرادی که قادر هستند از مرجع صالح تقاضای پلمپ ملک ورثه ای را داشته باشند عبارتند از کدام از وراث متوفی و یا وکیل و نماینده قانونی ورثه، موصی‌له و فردی که متوفی در وصیت‌نامه وی را وصی خود قرار داده است و طلبکاران متوفی.

سؤالات متداول مزایده ملک موروثی چقدر زمان میبرد؟

دلایل پلمپ ملک ورثه‌ای چه می‌تواند باشد ؟

جلوگیری از سوءاستفاده برخی وراث از ملک موروثی و جلوگیری از در معرض تعدی و تفریط قرار گرفتن ملک موروثی.

چه اشخاصی می‌توانند درخواست پلمپ ملک ورثه‌ای را بدهند ؟

وراث یا نماینده قانونی ایشان، موصی‌له و کسی که به وصایت منصوب شده، طلبکاران در صورت داشتن سند یا حکم قطعس دادگاه برای طلبشان

صورت‌ جلسه نگارش شده حین پلمپ ملک به چه منظور نگارش می‌شود ؟

نگارش این صورت‌جلسه جهت ثبت و ضبط تمامی جزئیات حین پلمپ ملک و ثبت تمامی اشیاء موجود در ملک است و یکی از دلایل آن جلوگیری از اعتراضات ورثه است.
مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

با عرض پوزش، فرم نظر در این زمان بسته شده است.