بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > حکم آزار و اذیت زنان! مجازات آزار و اذیت روحی در قانون!

حکم آزار و اذیت زنان! مجازات آزار و اذیت روحی در قانون!

حکم آزار و اذیت زنان

آزار جنسی به خشونتی گفته می شود که در کلام و یا رفتار نمایان می‌ شود. یکی از مصادیق آزار جنسی تجاوز به عنف است که به عنوان بد ترین و خشن ترین اذیت جنسی شناخته می شود.

پس متوجه می شویم که این مفهوم دامنه ای بسیار گسترده دارد و مصادیق و رفتار های زیادی را شامل می شود. در حقیقت آزار جنسی روابط ناپسندی است که برای رفع نیازهای جنسی به صورت کلام یا رفتار فیزیکی ظاهر می شود.

جرم تجاوز به عنف

کسی به عوان متجاوز جنسی شناخته می شود که با به کار گیری زور، خشونت، تهدید کردن و آسیب فیزیکی زدن کس دیگری را مجبور به برقراری رابطه جنسی کند.

این جرم که همان تجاوز به عنف هم نامیده می شود در سطح بین المللی ودر همه ی جوامع جرم محسوب می شود. جنبه ی عمومی این جرم به قدری دارای اهمیت است که همه روزه وکلای متخصص در امور کیفری در پرونده های زیادی با آن مشغول اند.

اما نکته ای که وجود دارد این است که این جرم به دلیل این که افراد فکر می کنند آبرویشان با اثبات ان به خطر می افتد، خیلی سخت ثابت می شود. به عبارتی هرگز از تعداد وقوع این جرم آمار دقیقی به دست نمی آید.

دیدگاه نظام حقوقی ما در مورد آزار جنسی

خوشبختانه در نظام حقوقی ما به این جرم نگاهی بسیار گسترده و همه جانبه وجود دارد، به این معنا که تنها اذیت و آزار های فیزیکی مشمول این جرم نمی شوند و رفتار های نامتعارف دیگری را که باعث آزار رسیدن به شخص می شود را هم در بر می گیرد. که البته در خصوص هر رفتار مجازات متفاوتی معین شده است.

آزار جنسی

همانطور که پیشتر اشاره کردیم تجاوز به عنف از بدترین مصادیق اذیت جنسی است و مجازاتی که قانون مجازات اسلامی برای آن در نظر گرفته است اعدام است.

البته باید ذکر کنیم که این مجازات برای اشخاصی که دختران نابالغ را تهدید کرده، فریب داده و یا می ترسانند و در اخر به آن ها تجاوز می کنند هم اجرا می شود.

به گفته ی حامد امیری وکیل آزار و خشونت جنسی بعضی از آزار‌های جنسی هستند که سطح پایین ‌تری نسبت به تجاوز دارد، که البته برای آن موارد نیز مجازات تعیین شده است.

خواندن این مقاله  بارنامه چیست و انواع آن؟ بارنامه یعنی چه!

اذیت کردن زنان و دختران و یا توهین کردن به آن‌‌ها، بغل کردن و یا بوسیدن آنها مصادیق دیگری برای اذیت جنسی محسوب می شود. در صورتی که آزاری که فرد به شخصی می رساند در حد تجاوز نباشد مقاضی او را به مجازات 99 ضربه شلاق محکوم خواهد کرد.

آزار جنسی چه انواعی دارد؟

• با رضایت واقعی
• بدون رضایت
• با حکم نارضایتی

با رضایت واقعی

ممکن است دو نفر با رضایت و تمایل اقدام به انجام رابطه جنسی کنند در این موارد به دلیل این که هیچ اجبار و اکراهی وجود ندارد اشخاص به مجازات کیفری محکوم نمی شوند، مگر در صورتی که خسارت مادی یا معنوی وارد شده باشد.

به طور مثال بارداری ناخواسته، ظاهر شدن انواع بیماری ‌های جنسی و وارد شدن لطمه به حیثیت از جمله آسیب هایی است که ممکن است در این روابط به وجود آید، که البته می توان آن ها را به شکل قانونی پیگیری کرد.

آزار جنسی بدون رضایت

در این نوع از آزار جنسی شخص قربانی اصلا رضایت به انجام این رابطه ندارد. که به این مورد تجاوز به عنف هم گفته می شود که همانطور که قبلا گفتیم بد ترین نوع آزار جنسی است. این نوع از آزار جنسی عموما با آسیب فیزیکی روحی و روانی انجام می شود. مثال این مورد بستن دست و پا و برقراری رابطه جنسی به زور است که امری رایج است.

آزار جنسی با حکم نارضایتی

این نوع از آزار جنسی نسبت به دو نوع قبلی کمی با پیچیدگی همراه است. به طور مثال ممکن است یک مادری برای آن که به کودکش تجاوز نشود خود تن به تجاوز و رابطه جنسی دهد.

با این که این زن با رضایت خود تن به برقراری این رابطه جنسی داده است اما این کار را از روی اکراه انجام داده است. پس با این مثال دریافتیم که با این که مادر رضایت به انجام رابطه ی جنسی داد اما این کار را برای جلوگیری از ورود خسارت بیشتر انجام داد، در نتیجه به طور حتم این نوع نیز یکی از مصادیق و انواع آزار جنسی است.

در خصوص این مورد همچنین ممکن است پزشکی که اجازه معاینه بدنی دارد، در حین انجام معایته پای خود را فراتر گذاشته و رفتاری انجام دهد که اصلا شبیه معاینه نبوده و در واقع آزار جنسی است.

خواندن این مقاله  وکیل مدنی کیست و حدود اختیارات یک وکیل مدنی کدامند؟

حال سوالی که به وجود می آید این است که در صورتی که قربانی آزار و اذیت جنسی قرار گرفتیم، چگونه پیگیری کنیم؟

حامد امیری مشاور حقوقی در پاسخ می ‌گوید: به طور معمول ثابت کردن جرم تجاوز به عنف بسیار سخت و حتی غیر قابل اثبات است. چون که برای اثبات آن لازم است 4 مرد عادل به انجام آن شهادت دهند.

مگر در صورتی که خود شخص متجاوز اقرار به انجام آن کندف که عملا این هم غیر ممکن است و اصولا پیش نمیاید که شخصی اقرار به انجام تجاوز کند و غالبا آن را انکار می کند.

از چه راه هایی می توان به صورت قانونی آزار و تعرض جنسی را پیگیری کرد؟

سوال بعدی که ممکن است برای هر کسی ایجاد شود این است که در کدام دادگاه باید جهت شکایت از متجاوز مراجعه کرد؟ یا به عبارتی کدام دادگاه صالح به رسیدگی است؟

به طور معمول باید شکایت های کیفری را در دادسرایی که جرم در حوزه ی آن رخ داده است مطرح کرد. عنوانی که بر روی شکوایه درج می شود بستگی به نوع تجاوز دارد.

برای مثال تجاوز به عنف به معنای برقراری رابطه جنسی به زوراست، پس از طرح این شکواییه در دادسرای صالح، نامه ای قضایی به شاکی داده می شود تا با آن به کلانتری رفته و با یک مامور به منزل شخص متشاکی عنه برود و به او باید گفته شود که همان لحظه با مدارک برای تکمیل پرونده به کلانتری برود. در نهایت کلانتری ان ها را به دادسرا ارجاع می دهد.
موسسه حقوقی حامد امیری وکیل تجاوز و آزار جنسی ، با جدیت هرچه بیشتر به بررسی مشکلات مراجعه کنندگان پرداخته و در پیگیری پرونده های سپرده شده به خود نهایت کوشش وسرعت را دارد .

شما میتوانید برای همه مشکلات حقوقی و کیفری خودتان از جمله جرم تجاوز به عنف به صورت حضوری و غیر حضوری از طریق راه های ارتباطی مندرج در سایت با ما در اصفهان تماس حاصل کنید‌ در صورت نیازمی توانید پیگیری پرونده های خود را در همه ی زمینه ها به وکیل تجاوز در اصفهان بسپارید.

پزشکی قانونی چگونه تجاوز جنسی را تایید می کند؟

برای آن که پزشکی قانونی بتواند تجاوز را تشخیص دهد باید حداقل 24 یا 48 ساعت پس از رخ دادن تجاوز به آن رجوع شود. وگرنه احتمال دارد دیگر آثاری از آن تجاوز نماند که بتوان تشخیص داد.

خواندن این مقاله  پلمپ ملک ورثه ای چقدر زمان می‌برد؟ هزینه پلمپ ملک ورثه ای؟!

البته قابل توجه است که چنانچه از تجاوز رخ داده آثاری بر روی لباس یا ملحفه قربانی باقی بماند، حتی اگر شسته هم بشود می توان از طریق آزمایش DNA متجاوز را شناسایی کرد.

بهترین وکیل کیفری در اصفهان

حامد امیری مشاور حقوقی و وکیل پایه یک دادگستری با دارا بودن سابقه بالادر امور کیفری، آماده ارائه مشاوره حقوقی تخصصی درباره جرم تجاوز به عنف می‌باشد.

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی آنلاین یا غیر حضوری با وکیل کیفری از طریق راه های ذکر شده در سایت با ما در تماس باشید.

لازم به ذکراست روزانه بیش ازده ها مراجعه کننده با استفاده از خدمات ما (پاسخگویی تلفنی به سوالات کیفری وحقوقی) راهنمایی می شوند و ما بر این باوریم که با راهنمایی خود بتوانیم قدم کوچکی برای رفع مشکلات شما در هر نقطه از ایران باشیم.

مجازات تجاوز جنسی چیست؟

با استناد به بند ت ماده ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی در صورتی که در تجاوز جنسی عنف وجود داشته باشد، باعث می شود که مجازات شخص به میزان اعدام تشدید یابد. به بیان دیگر این نا راضی بودن قربانی است مه باعث می شود عنوان تجاوز جنسی بگیرد. در تبصره ی ۲ ماده ۲۲۴ مقرر شده است:

« هر گاه کسی با زنی که راضی به زنای با او نباشد، در حال بیهوشی، خواب یا مستی زنا کند، رفتار او در حکم تجاوز جنسی است. در زنا از طریق اغفال و فریب دادن دختر نابالغ یا از طریق ربایش ، تهدید یا ترساندن زن ، اگرچه موجب تسلیم شدن او شود نیز حکم فوق جاری است.»

مثلا چنانچه دختری با فریب وعده ی ازدواج تن به رابطه ی جنسی بدهد، دیگر عنوان تجاز جنسی ندارد چون خود دختر با رضایت تن به این کار داده است.

البته در ماده ۲۳۱ قانون مجازات اسلامی، آمده است که:

« در موارد زنای به عنف و در حکم آن، در صورتی که زن باکره باشد مرتکب علاوه بر مجازات مقرر به پرداخت ارش البکاره و مهرالمثل نیز محکوم می شود و درصورتی که باکره نباشد، فقط به مجازات و پرداخت مهرالمثل محکوم می گردد.»

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید