بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > مدت زمان فک رهن: فک رهن چقدر طول می کشد؟

مدت زمان فک رهن: فک رهن چقدر طول می کشد؟

فک رهن چقدر طول می کشد

مدت زمان تخمینی مطالعه: 10 دقیقه

مدت زمان فک رهن: در تعریف عقد رهن و شرایط باید بگوییم، رهن به قراردادی می‌گویند که بر اساس آن بدهکار، مالی را جهت وثیقه به بستانکار می‌دهد.

به بیانی دیگر در صورتی که شخصی به دیگری مقروض باشد و یا دین دیگری بر عهده وی باشد، مدیون یا بدهکار مالی را به صورت وثیقه به داین یا طلبکار می‌دهد تا چنانچه بدهکار طلب خویش را نپرداخت، داین از مال وثیقه گذاشته شده بتواند طلب خود را برداشت کند.

هر یک از انواع عقد رهن به نسبتی این موضوع را پوشش می‌دهند. ولی مسئله دیگر در عقد رهن این می‌باشد که این قرارداد چه زمانی خاتمه پیدا می‌کند.

«انواع فک رهن کدامند؟»

حامد امیری وکیل دادگستری اصفهان در این مقاله قصد دارد. به مفهوم فک رهن پرداخته و مطالبی در خصوص اینکه فک رهن چقدر طول می‌کشد بیان کند. اگر نیاز به کسب اطلاعات در زمینه فک رهن دارید حتما این مقاله را تا پایان مطالعه نمایید.

فک رهن یعنی چه؟

مدت زمان فک رهن: فک به معنی آزاد کردن می‌باشد. در اصطلاح حقوقی و فقهی فک رهن یعنی اینکه مالی از وضعیت رهن و وثیقه بیرون آید و در حقیقت مال آزاد به حساب می‌آید.

معمولا فک رهن موقعی صورت می‌گیرد که مدیون طلب خود را پرداخت کرده باشد. البته صرفا حالت فک رهن این‌گونه نیست و موارد دیگری نیز به‌منظور فک رهن وجود دارد که در ادامه مطالب به آن‌ها خواهیم پرداخت.

موارد فک رهن کدامند؟

قانون در خصوص فک رهن صراحتا اشاره‌ای نداشته است. ولی با رجوع به منابع قانونی دیگر درمی‌یابیم که موارد فک رهن کدام است:

1) نخستین مورد فک رهن هنگامی است که مدیون، طلب خود را پرداخت نماید؛ در حقیقت با پرداخت دین قرارداد رهن فک می‌گردد.
2) مورد دوم: مختص به زمانی می‌باشد که هر یک از طرفین قرارداد جهت فسخ عقد رهن اقدام نمایند.
3) سومین مورد که شرایط فک رهن را به وجود می آورد، فسخ قرارداد رهن از جانب رهن گیرنده می‌باشد. مورد بعدی موقعی که مال مورد رهن بنا به عللی همچون آفت به صورت کلی از میان برود. از دیگر موارد فک رهن موقعی می‌باشد که ذمه رهن دهنده به علتی نظیر ابراء از بری گردد.

راه‌های خارج کردن یک ملک از حالت رهن چیست؟

• سپرده‌گذاری
• تسویه حساب کامل

سپرده‌گذاری

مدت زمان فک رهن: در این شیوه درخواست کننده با مراجعه به بانک، مقدار مانده بدهی وی محاسبه می‌گردد و مبلغی نزدیک به ۱۱۰ درصد این مانده بدهی در بانک از طریق درخواست کننده سپرده‌گذاری می‌شود و به این ترتیب ملک از رهن بانک بیرون می‌آید.

خواندن این مقاله  طلاق توافقی چقدر زمان میبرد؟ مراحل انجام طلاق توافقی چگونه است؟

با این‌حال نا گفته نماند که پس از سپرده‌گذاری فرد می‌بایست همچنان اقساط وام خود را پرداخت کند و تا موقع اتمام یافتن این اقساط، حق برداشت مبلغ سسپرده‌گذاری را نخواهد داشت.

لازم به ذکر است که بانک بابت وجه سپرده‌گذاری شده به صاحب سپرده سود پرداخت می‌کند که این سود برابر با حداکثر نرخ سود مجاز می‌باشد، فرد می‌تواند با همین سود اقساط وام خود را پرداخت نماید.

تسویه حساب کامل

تسویه کامل بدهی راه دیگر جهت فک رهن است. در صورتی‌که خانه و ملک وام داشته باشد و تعدادی از اقساط آن به تعویق افتاده باشد، در موقع فروش می‌بایست مابقی اقساط و بدهی تسویه نشده به بانک پرداخت گردد تا ملک از رهن بانک بیرون آید.

به‌منظور این کار می‌بایست متقاضی به بانک مراجعه نموده و برای تسویه حساب درخواست بدهد، بانک مقدار بدهی معوقه را محاسبه کرده و درخواست کننده با پرداخت کامل این مبلغ سند ملک خود را از رهن بیرون می‌آورد.

حامد امیری وکیل ملکی در اصفهان در پاسخ به این سوال بیان می‌کند: این موضوع بسته به وضعیت شخص می‌باشد. چنانچه اکثر اقساط‌، باقی مانده باشد و فقط تعداد اندکی از آن پرداخت شده باشد، شیوه تسویه کامل بدهی بهترین راه حل خواهد بود.

کدامیک از راه‌های خارج کردن یک ملک از حالت رهن بهتر است؟

دلیل این موضوع این می‌باشد که بدهی اشخاص به بانک از دو صورت کلی که شامل بدهی اصلی و سود آن است تشکیل می‌گردد و نسبت اصل بدهی و سود پرداختی برابر نبوده و در نخستین ماه‌های قسط، مقدار سود پرداختی از ماه‌های بعدی بیشتر خواهد بود.

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

به بیانی دیگر هر اندازه اقساط بیشتری پرداخت گردد، مقدار سود کمتر شده و اقساط باقی مانده غالبا شامل بدهی اصلی درخواست کننده است.

به این خاطر که ملاک وجهی که جهت فک رهن به وسیله تسویه حساب کامل، مبلغ اصل بدهی می‌باشد.

چنانچه فقط چند قسط پرداخت گردیده و بیشتر اقساط باقی مانده باشد، مناسب‌تر است از شیوه تسویه حساب کامل بهره‌گیری شود، چون که متقاضی کمتر متضرر می‌شود و تنها می‌بایست مبلغ برابر با اصل بدهی خود را به بانک پرداخت نماید.

ولی در صورتی‌که بیشتر اقساط وام پرداخت شد.ه، خوب است به جای تسویه حساب کامل، از شیوه سپرده‌گذاری بهره‌گیری شود.

فک رهن و مدت آن: چرا که در این شرایط فرد متقاضی مبلغ زیادی را به‌منظور سود پرداخت است و می‌بایست جهت تسویه، اصل بدهی را که حدودا میزان کمی از آن را پرداخت نموده است، به بانک پرداخت نماید. از این‌رو بهتر است که از شیوه سپرده‌گذاری جهت فک رهن استفاده کرد.

خواندن این مقاله  سفته استخدام چیست و چگونه سفته را پس بگیریم؟

فک رهن چقدر زمان میبرد ؟

با اینکه گفت می‌شود، روند خرید و فروش آپارتمان آسان گردیده، ولی به‌منظور نقل و انتقال افراد می‌بایست هفت خوان سختی را پشت سر گذارند.

افراد جهت خرید یا فروش آپارتمان نخست به بنگاه مراجعه می‌کنند. پس از این مرحله می‌بایست برای دریافت کد رهگیری اقدام کنند.

در مرحله بعد اصولا در بنگاه در مبایعه نامه درج می‌گردد که طی مدت 30 الی 40 روز بایستی معامله قطعی و انتقال رسمی سند صورت گیرد و چنانچه خریدار یا فروشنده از مهلت تعیین شد.ه تجاوز کند، جریمه سنگینی باید پرداخت کند و یا اینکه کلا معامله به هم می‌خورد.

مدت زمان فک رهن

لیکن مراحل پیچید.ه بعدی یعنی مراجعه به محضر ثبت اسناد رسمی چنان پیچید.ه و زمان‌بر است. که بدون آنکه خریدار و یا فروشنده اراده‌ای داشته باشند، گاها از این مهلت مقرر مدتی فراتر می‌رود و آن هنگام است که خریدار یا فروشنده مدعی خسارت می‌شوند و یا به‌طور کامل معامله را به هم می‌زنند.

با این‌حال چنانچه آپارتمان تسهیلات مسکن داشته باشد، تقریبا ۱ الی ۲ هفته طول می‌کشد تا از رهن بانک بیرون آید و سند فک رهن خانخ به محضر اسناد اعلام گردد.استعلام ثبتی سند رسمی نخستین کار در دفتر اسناد رسمی است.

در مرحله بعدی پس از جواب استعلام ثبتی می‌بایست از شهرداری مفاصا حساب عوارض اخذ نمایند که به‌طور معمول صاحب سند و یا وکیل وی به همراه برگه وکالت به شهرداری مراجعه نموده، ولی جهت دریافت مفاصا حساب، اداره دارایی و مالیات دقیقا 3 روز زمان می‌برد.

و در اخرین مرحله نوبت به نوشتن بنچاق در محضر می‌شود که آن هم یک روز طول خواهد کشید.

انواع دعوای فک رهن چیست؟

معمولا در قانون دعوای فک رهن به دو صورت مستقل و الزام به تنظیم سند رسمی عنوان می‌گرود که در ادامه به تفصیل هر یک خواهیم پرداخت.

دعوای فک رهن به‌ صورت مستقل

صورت فک رهن مستقل فرد رهن دهند.ه متهد به پرداختن دین خویش در مدت زمان معینی می‌باشد. و یکی از اموال وی در گروی فرد یا نهاد ثالثی مثل بانک قرار می‌گیرد.

چنانچه فرد رهن دهنده در مقابل پرداخت کلیه بدهی خود اقدام نکند، در این شرایط بین فرد یا نهاد ثالث و فرد رهن دهنده دعوای حقوقی عنوان می‌گردد.

فرد ‌‌می‌تواند در این شرایط شکوائیه‌ای تحت عنوان الزام به فک رهن و پرداخت اجرت المثل ایام عده فک رهن و نیز همراه با ضررهای قانونی و بر طبق قرارداد را تنظیم نموده و به مراجع قضایی تقدیم کند.

خواندن این مقاله  سامانه میخک چیست و مراحل ثبت نام آن چگونه است ؟

دعوای فک رهن و الزام به تنظیم سند رسمی

عموما سازندگان ملک و مستغلات و شرکت‌‌‌های عمرانی به این قسم دعوا گرایش دارند. در این شرایط سازندگان پیش از فروش ملک، آن را به دست بانک می‌سپارند و وام در یافت می‌کنند.

پس از تهیه قول‌ نامه‌ای آن را به خریدار انتقال داد.ه و متعهد می‌شوند. در مهلت تعیین شد.ه در قول‌ نامه، سند رسمی را ضمن فک رهن مال مرهونه، به نام خریدار تنظیم کنند.

آیا امکان خرید و فروش ملکی که فک رهن نشده است وجود دارد؟ شاید شما هم در آگهی‌های فروش ملک اصطلاح “وام‌دار” را دید.ه باشید. این مسئله به این معنی می‌باشد که ملک مربوطه با وام خریداری شد.ه است و همچنان در رهن بانک می‌باشد.

از این‌رو، مبلغ وام به عنوان قسمتی از مبلغ ملک، از قیمت کل کسر می‌گردد. ولی این آن حاطر که این ملک فک رهن نشده است. باز هم این امکان وجود ندارد که سند آن به اسم خریدار جدید زد.ه شود.

معمولا این نوع معامله‌ها توسط وکالت و به شکل قولنامه‌‌ای انجام می‌شود. به این طریق که فروشنده به خریدار وکالت می‌دهد تا موقعی که اقساط وام تسویه شد، خریدار قادر باشد ملک را به اسم خود بزند.

کلام آخر

در مطالب فوق توضیح داد.ه شد.ه که در اصطلاح حقوقی و فقهی فک رهن یعنی اینکه مالی از وضعیت رهن و وثیقه بیرون آید و در حقیقت مال آزاد به حساب می‌آید.

معمولا فک رهن موقعی صورت می‌گیرد که مدیون طلب خود را پرداخت کرده باشد. به‌منظور فک رهن ملک مراحل اداری زیادی باید طی گردد و مدت زمان زیادی برای این کار باید صرف نمود.

مشاوره با وکیل در خصوص مراحل فک رهن سند در دفترخانه:

دفتر وکالت حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

پذیرش حضوری: شنبه تا سه شنبه از ساعت ۱۶:۳۰ لغایت ۲۰:۳۰

پذیرش غیر حضوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۱۳:۰۰ لغایت ۱۶:۰۰

مشاوره فوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۸:۳۰ لغایت ۲۳:۰۰

آدرس دفتر وکالت: اصفهان، خیابان سجاد، ابتدای خیابان قائم مقام فرهانی، مجتمع شیخ بهایی طبقه اول واحد ۱۱

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید