شکایت بخاطر فحاشی و توهین در اینستاگرام ایجاد رعب و وحشت

نمونه شکواییه توهین و فحاشی از طریق اینستاگرام

مجازات فحاشی در اینستاگرام: در دنیای کنونی استفاده از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی به‌وفور مورد توجه قرار گرفته است. به گونه‌ای که حتی بعضی از مشاغل بدون حضور در این شبکه‌ها نمی‌توانند به کسب و کار خود ادامه دهند.

با نظر داشتن به توسعه شبکه‌های اجتماعی و ازدیاد فعالان آن در تمام نقاط دنیا چالش‌هایی نیز مرتبط با این شبکه‌ها ایجاد گردیده.

وجود این شبکه‌ها علی‌رغم فواید بسیاری که دارد، مشکلاتی را نیز جهت کاربران به‌وجود آورده است. از جمله پر کاربردترین شبکه‌های اجتماعی امروزه اینستاگرام می‌باشد.

جرم انتشار تصاویر خصوصی در فضای مجازی

موسسه حقوقی حامد امیری در اصفهان با تلاش‌های بهترین وکیل اصفهان این مطلب را تهیه نموده تا به جرم فحاشی در اینستاگرام بپردازد و مجازاتی که در پی دارد را بیان کند.

توصیه ما این است که حتما این مطلب را تا انتها دنبال کنید و در پایان چنانچه سوال یا نظری دارید در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

شبکه اجتماعی اینستاگرام چیست؟

مجازات فحاشی: در اینستاگرام از جمله شبکه‌های اجتماعی پر کاربرد می‌باشد که در سراسر دنیا کاربران بسیاری را به خود جذب نموده است و تحت مالکیت فیسبوک است.
این اپلیکیشن به کاربران خود این امکان را می‌دهد که ویدئوها و عکس‌های مد نظر خویش را در این شبکه به اشتراک بگذارند. با شیوع بیماری کرونا همچنین کساد شدن اکثر مشاغل استفاده از این شبکه به دلیل اشتغال آنلاین رونق بسیاری پیدا کرد.

مجازات فحاشی و توهین در اینستاگرام

همچنین به دلیل تعطیل شدن پاره‌ای از مشاغل به علت وجود این بیماری اکثر کسب و کارها از پرداخت مالیات معاف گردیدند. با نظر به بهره‌گیری اکثر مردم از اینستاگرام معضلاتی هم برای فعالان این شبکه ایجاد شده است. از جمله این معضلات کلاهبرداری، باج‌گیری، ناسزاگویی، اهانت و تهدید می‌توان اشاره نمود.

اقسام شکایت در اینستاگرام کدامند؟

بهترین وکیل کیفری در اصفهان بیان می‌ کند: در خصوص استفاده از این شبکه و معضلاتی که در مورد آن وجود خواهد داشت این سوال برای کاربران به‌وجود خواهد آمد که چگونه و توسط کدام مرجع قانونی می‌توان موضوع شکایت به دلیل فحاشی در اینستاگرام را پیگیری کرد؛ در صورتی‌که از فرد متخلف نام و آدرس واضحی در اختیار نیست همچنین در اکثر موارد فرد با پیج فیک (صفحه شخصی نامعتبر) مبادرت به فحاشی و یا ایجاد مزاحمت کرده است.

شخص ممکن است به 3 دلیل شکایت داشته باشد که از قرار زیر است:

  • 1. شکایت از پیج شخصی فرد و اطلاعات فردی او (پیج و اکانت شخصی)
  • 2. شکایت از موضوعی که شخص در پیج شخصی یا عمومی خویش هم‌رسانی کرده است. (پست)
  • 3. شکایت مرتبط با نظر یا دیدگاه شخص در ارتباط با شما (کامنت)
خواندن این مقاله  شرایط دریافت وجه التزام چه شرایطی دارد؟ شرایط مطالبه وجه

مجازات فحاشی در اینستاگرام: در خصوص هر سه مورد مذکور شخص شاکی می‌تواند توسط پلیس فتا شکایت خویش را عنوان نماید. علاوه بر آن شاکی می تواند با مشاوره گرفتن از مشاوران حقوقی مسئله شکایت فحاشی در اینستاگرام را پیگیری کند. به این طریق همه چیز بر مبنای موازین قانونی پیش خواهد رفت.

انواع مزاحمت در اینستاگرام به چه صورت است؟

حامد امیری وکیل باتجربه کیفری می‌گوید: مزاحمت در شبکه‌های اجتماعی به 3 گروه تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • • مزاحمت صرف
  • • توهین و فحاشی
  • • تهدید (سلب آسایش و ایجاد رعب و وحشت برای فرد)

نمونه شکواییه ایجاد رعب و وحشت

نمونه شکواییه توهین و فحاشی

مزاحمت صرف

بسیار مشاهده می‌شود که اشخاص به علل گوناگون مثل اختلاف عقیده، مسائل سیاسی، مذهبی و نیز باورهای شخصی در فضای مجازی دچار درگیری‌های کلامی اندک و یا شدید گردیده‌اند. در صورت پیدایش این موضوع با نظر به ماده 641 قانون مجازات اسلامی مجازات شخص متخلف بدین شرح می‌باشد:

« هر گاه کسی به وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای شخص یا اشخاص ایجاد مزاحمت نماید، علاوه بر اجرای مقررات شرکت مخابرات به 1 تا 6 ماه حبس محکوم خواهد شد.»

توهین و فحاشی

در موضوعاتی دیگر شکایت کاربران در خصوص توهین و فحاشی به آن‌ها در قسمت نظرات، دایرکت و… می‌باشد. به موجب قانون مجازات اسلامی توهین و فحاشی جرم به‌حساب می‌آید و مشمول مجازات می‌باشد.

مطابق با ماده 608 قانون مجازات اسلامی:

« توهین به افراد، فحاشی و استفاده از الفاظ رکیک چنانچه موجب حد قذف نباشد به مجازات شلاق تا 74 ضربه و یا پنجاه هزار تا یک میلیون جزای نقدی خواهد بود.» از این‌رو توهین و فحاشی در اینستاگرام قابلیت پیگیرد قانونی خواهد داشت.

قذف به چه معناست؟ قذف نوعی دشنام است که اصطلاحاً در فقه به معنای اتهام زدن به اشخاص در خصوص ایجاد زنا یا لواط است به گونه‌ای که اثبات آن امکان نداشته باشد. در اصطلاح کنونی و عامیانه به فحش ناموسی و رکیک اطلاق می‌گردد. براساس ماده 250 قانون مجازات اسلامی مجازات اثبات قذف 80 ضربه شلاق می‌باشد.

به موجب این ماده، قذف می‌بایست واضح و بدون شبهه باشد، نسبت دهنده به معنی لفظ مطلع و نیت انتساب داشته باشد چنانچه مقذوف (شخصی که مورد توهین قرار گرفته ) ضمن قذف (فحاشی) از مفاد آن مطلع نباشد.

تهدید

از جمله موارد متداول قابل پیگیری و شکایت در شبکه‌های مجازی و اینستاگرام تهدید می‌باشد. در صورتی که فردی در اینستاگرام مبادرت به تهدید برای شخصی، سلب آرامش همچنین به‌وجود آوردن رعب و وحشت اقدام نماید، می‌توان از شخص مذکور شکایت نمود. به موجب ماده 669 قانون مجازات اسلامی تعزیرات:

خواندن این مقاله  وکیل طلاق اصفهان: قبول وکالت پرونده های طلاق در اصفهان

« چنانچه شخصی هر کس دیگری را به هر نحو به قتل یا ضررهای جانی، شرفی، مالی و یا افشای سری نسبت به خود و بستگان وی نماید، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی نموده یا ننموده باشد، به مجازات شلاق تا هفتاد و چهار ضربه یا به تحمل حبس از دو ماه تا دو سال خواهد شد.»

مجازات فحاشی در فضای مجازی چیست؟

مجازات فحاشی و ناسزا در کامنت‌های اینستاگرام یا سایر پلتفرم‌ها نه تنها تاثیر منفی بر روحیه یک شخص، در حالی‌که ممکن است بر تمام جامعه داشته باشد.
در هر صورت این کامنت‌ها و فحاشی به شکل همگانی نمایش داده می‌شود و اکثر اشخاص جامعه و فعالان این شبکه می‌توانند به آن‌ها دسترسی یابند. این امر پیامدهای جبران ناپذیری ممکن است برای جامعه به‌همراه داشته باشد.

شکایت از مزاحمت اینستاگرام

ساختن محیطی سرشار از خشونت و توهین و فحاشی از اصلی‌ترین صدمات این رخداد می‌باشد. بر این مبنا سوالی که ممکن است پیش بیاید این است که آیا مجازات عنوان شده در مواد 608 و 609 قانون مجازات اسلامی و نیز ماده 16 قانون جرایم رایانه‌ای کافی می باشد یا خیر؟

مطابق با ماده 608 قانون مجازات اسلامی مجازات فحاشی و توهین اگر که قذف نبوده 74 ضربه شلاق است و به موجب ماده 609 قانون مجازات اسلامی همراه با 74 ضربه شلاق، مجازات حبس تا 6 ماه هم پیش‌بینی شده است. همچنین در ماده 16 قانون جرائم رایانه‌ای هم شخص هتاک به حداکثر 2 سال حبس محکوم خواهد شد.

نحوه پیگیری و طرح شکایت در اینستاگرام چگونه است؟

طبق توضیحات بهترین وکیل کیفری اصفهان، این‌گونه ایجاد مزاحمت‌ها در فضای مجازی قابلیت پیگرد قانونی خواهد داشت. در صورت ایجاد هر کدام از موارد گفته شده در رابطه با مزاحمت شخص شاکی این امکان را خواهد داشت تا با مراجعه به دادسرای جرم‌های رایانه‌ای در شهر خویش و نیز طرح شکایت توسط پلیس فتا موضوع را پیگیری نماید.

نخستین اقدام به‌منظور طرح شکایت مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قوه قضاییه می‌باشد. سپس با ثبت نام در سامانه الکترونیک ثنا می‌بایست شخص شکایت خود را عنوان نماید.

واضح است به‌منظور طرح دعوی به اسکرین شات از صفحه مد نظر که شامل توهین، تهدید، فحاشی یا هر مسئله دیگر که موضوع شکایت فرد است، نیاز خواهد بود.

در صورتی‌که شخص خاطی با اسم مستعار و پیج فیک اقدام به مزاحمت کرده باشد و مشخصات کاملی نسبت به او در اختیار نیست و یا حتی در صورت بسته شدن پیج از طریق خود شخص خاطی با ارائه اطلاعات پیج می‌توان درخواست شناسایی شخص خاطی را نمایید.

خواندن این مقاله  ولی قهری و اختیارات آن در قانون ایران

آیا استفاده از فیلترشکن باعث عدم ردیابی از طریق پلیس فتا خواهد شد؟

این سوال به شکل متداولی پرسیده می شود و بسیاری از افراد می خواهند بدانند که استفاده از فیلترشکن پبیس فتا را با بن بست مواجه می سازد؟ وکیل کیفری در پاسخ می گوید:

این عقیده مطلقاً اشتباه است و لازم است چنین بیان داشت که شخص متخلف با به ‌کار بردن فیلترشکن هم از طریق پلیس فتا قابل پیگیری خواهد بود. همچنین در صورت ایجاد پیج فیک و یا پاک کردن پیج کاربری هم فرد از طریق مراجع قانونی قابل پیگرد خواهد بود.

مشاوره حضوری و غیر حضوری موسسه حقوقی حامد امیری

روند رسیدگی به شکایت بخاطر فحاشی در اینستاگرام به چه صورت است؟

بعد از طرح دعوی توسط مراجع قانونی پرونده در دست پلیس فتا قرار خواهد گرفت. بعد از گذشت یک هفته توسط سامانه ثنا و ارسال پیامک اعلام خواهد گردید که پرونده در کدام یک از شعب دادسرا و پلیس فتا انتقال داده شده است.

فر شاکی می‌تواند با مراجعه به مرکز مذکور پیگیری روتد پرونده را انجام دهد. بعد از طرح دعوی شخص خاطی تحت تعقیب و پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

مشاوره انلاین با وکیل در خصوص تهدید و فحاشی در فضای مجازی:

دفتر وکالت حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

پذیرش حضوری: شنبه تا سه شنبه از ساعت ۱۶:۳۰ لغایت ۲۰:۳۰

پذیرش غیر حضوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۱۳:۰۰ لغایت ۱۶:۰۰

مشاوره فوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۸:۳۰ لغایت ۲۳:۰۰

آدرس دفتر وکالت: اصفهان، خیابان سجاد، ابتدای خیابان قائم مقام فرهانی، مجتمع شیخ بهایی طبقه اول واحد ۱۱

جمع بندی

چنانچه شاکی، شخص فحاشی کننده را بشناسد می‌تواند اسم متهم را جهت حضور به دادگاه در دادخواست درج نماید؛ ولی چنانچه شخص فحاش را نشناسد می‌تواند از طریق اکانت اینستاگرام وی شکایت نموده و خواهان شناسایی شخص از طریق پلیس فتا گردد. توهین به اشخاص اعم از فحاشی اگر باعث حد قذف نبوده، مجازات آن ضربه شلاق می‌باشد‌.

فرد مرتکب توهین در شبکه‌های اجتماعی که نمونه بارز هتک حرمت می‌باشد؛ شخص به حبس و یا جریمه نقدی از پانصد هزار تومان تا چهار میلیون تومان و یا هر دو باهم محکوم می‌گردد.

 

2 دیدگاه در نوشته: “شکایت بخاطر فحاشی و توهین در اینستاگرام ایجاد رعب و وحشت

  1. کارشناس دیدگاه

    سلام دوست عزیز. بهتره برای مشکلتون با وکیل صحبت کنید. اگر تمایل دارید با این شماره تماس بگیرید: ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷

  2. محمدم

    سلام
    آیا اگر شخصی فحاشی کرده و درگیری لفظی را شروع کرده باشد و در ادامه من جواب او را همانگونه داده باشم حق شکایت دارد؟ و اگر دارد من چگونه میتوانم به مراجع قضایی اثبات کنم که شروع کننده ایشان بوده اند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *