بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > جرم استفاده از کارت عابر بانک دیگران! برداشت پول از کارت گم شده!

جرم استفاده از کارت عابر بانک دیگران! برداشت پول از کارت گم شده!

جرم دزدی از عابر بانک

دزدی از کارت عابر بانک: این روزها افراد بسیاری را میبینیم که می گویند از کارتم پول برداشت شده چیکار کنم ؟ چگونه دزد کارت بانکی را پیدا کنیم !؟

سرقت، از جمله جرایمی است که خیلی از مردم در جوامع مختلف و طول مدت با آن درگیر بوده‌اند که ارتکاب آن، ریشه‌ در شرایط اقتصادی، فقر، تنش‌های خانوادگی، و… دارد.

دزدی و سرقت به هر طریقی که صورت گیرد، سبب خسارت مالی و آزارهای روحی برای اشخاص ضرردیده از این جرم خواهد شد.

در حال حاضر همان‌گونه که با توسعه علم و فناوری، تمام مردم به اینترنت، گوشی و دیگر ابزار متصل به اینترنت دسترسی دارند، پای این جرایم به اینترنت و فضای مجازی هم باز شده است.

از جمله این جرایم می‌توان به سرقت اینترنتی اشاره نمود. سارقان و هکرها با هک کردن اطلاعات بانکی و دسترسی یافتن به رمز کارت‌ها از حساب بانکی اشخاص سرقت می‌کنند.

با این‌حال، سرقت از حساب بانکی صرفا توسط اینترنت انجام نمی‌شود و امکان دارد مثل سرقت‌های تعزیری غیراینترنتی نیز از طریق دسترسی به کارت بانکی و اطلاعات آن صورت گیرد.

در ادامه این مطلب بهترین وکیل کیفری در اصفهان، بیشتر درباره سرقت اینترنتی از حساب بانکی و سرقا از کارت عابربانک صحبت خواهد کرد. برای آنکه بیشتر در این باره بدانید حتما این مقاله را تا پایان مطالعه کنید و در پایان نظرات و تجربیات خود را در این مورد برای ما درج کنید.

سرقت از حساب بانکی

در تعریف سرقت از حساب بانکی وکیل سرقت اصفهان می گوید: شخص با آگاهی کامل و با نیت قبلی در جرم سرقت از حساب بانکی، اموالی را که نسبت به آن حقی ندارد، از حساب بانکی سایرین می‌رباید.

گاهی ممکن است سرقت از حساب بانکی از طریق هکرها و اشخاصی صورت گیرد که با هک‌کردن اطلاعات بانکی فرد به حساب او دسترسی می‌یابند و مبلغی را از حساب فرد می‌ربایند که این عمل نوعی سرقت اینترنتی می‌باشد.

ولی صرفا سرقت از حساب بانکی از راه اینترنتی صورت نمی‌گیرد و امکان دارد شخص سارق با دست یافتن به رمز اول و دوم کارت بانکی فرد مال‌باخته و با دزدین کارت او، اقدام به ربودن پول از کارت بانکی وی نماید.

جرم دزدی از عابر بانک

قابل توجه است چنانچه حساب بانکی آن فرد از پیش توسط خود بانک مسدود گردیده باشد و سارق وجهی را از حساب آن فرد نتواند بردارد، جرم سرقت صورت نگرفته است .

خواندن این مقاله  ارث فرزند در ازدواج موقت: ایا به بچه زن صیغه ارث تعلق میگیرد

برای مثال، در مقابل دستگاه عابر بانک گاهی فردی از دیگری کمک می‌خواهد تا امور بانکی او را انجام دهد، لیکن فرد یاری‌کننده با به یاد سپردن اطلاعات بانکی او اقدام به برداشت از حساب فرد می‌کند.

در این حالت سرقت از کارت بانکی به روش اینترنتی انجام نشده است و مشمول ماده 13 قانون مبارزه با جرایم رایانه‌‌ای نخواهد شد، بلکه شامل سرقت تعزیری طبق ماده 657 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات می‌گردد که بیان می‌دارد، «هرکس مرتکب ربودن مال دیگری از طریق کیف زنی و جیب بری و امثال آن شود به حبس از یک تا پنج سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.»

دزدی از کارت عابر بانک: مجازات دزدی از حساب بانکی

دزدی از کارت عابر بانک: همان‌طور که وکیل کیفری اصفهان بیان کرد، سرقت اینترنتی از حساب افراد چه از طریق اینترنتی و چه از طریق فیزیکی، جرم به‌حساب می‌آید و قانون گذار در جهت حمایت از اشخاص زیان‌دیده، برای این سارقان مجازات پیش‌بینی کرده است.

به‌موجب ماده 13 قانون جرایم رایانه‌ای، به‌منظور مجازات جرم سرقت از حساب بانکی اینترنتی چنین مقرر داشته است که:

«هر كس به‌طور غیر مجاز از سامانه‌های رایانه ای یا مخابراتی با ارتكاب اعمالی از قبیل وارد كردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف كردن داده‌ها یا مختل كردن سامانه، وجه یا مـال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل كند علاوه‌بر رد مال به صاحب آن، به حبس از یك تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال تا یكصد میلیون ریال یا هر دو مجازات محكوم خواهد شد.»

دزدی با داشتن شماره کارت

از این‌رو چنانچه سرقت از حساب افراد از طریق اینترنتی انجام گردد، مجازات آن، این‌گونه است که می‌بایست سارق اینترنتی هم پدلی را که به صورت اینترنتی ربایده است را به صاحب آن بازگردانده و هم محکوم به حبس از 1 تا 5 سال یا جزای نقدی از 20 میلیون ریال تا 100 میلیون ریال خواهد شد.

حضور کلمه “یا” در این ماده در بین کلمات مجازات حبس تعزیری و جریمه نقدی بدین معنی می‌باشد که دادگاه رسیدگی‌کننده به پرونده سرقت از حساب بانکی، یکی از این مجازات‌ها را اختیار دارد برای مجرم برگزیند.

با این‌حال با نظر به نوع و کیفیت جرم صورت گرفته توسط مرتکب اینترنتی، دادگاه اختیار دارد که رای به هر دو مجازات قانونی صادر کند.

ولی چنانچه این نوع سرقت از طریق اینترنتی صورت نگیرد و سارق، با دست یافتن به شماره کارت بانکی و نیز رمز اول و دوم کارت فرد مد نظر خود، با ربودن کارت وی به‌طور مخفیانه اقدام به سرقت کند، مشمول ماده 657 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات خواهد شد. بر اساس این ماده، مجازات سرقت تعزیری از این دسته این‌گونه پیش‌بینی شده است:

خواندن این مقاله  وظایف بنگاه املاک در قبال مستاجر و وظایف مشاور املاک

«هرکس مرتکب ربودن مال دیگری از طریق کیف زنی و جیب بری و امثال آن شود به حبس از یک تا پنج سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.»

پیگیری برداشت غیر مجاز از حساب بانکی

دزدی از کارت عابر بانک: برداشت پول بدون اجازه و اطلاع از حساب صاحب کارت بانکی، سرقت از حساب بانکی محسوب می‌گردد که یا به روش اینترنتی انجام می‌شود و یا به روش سرقت فیزیکی؛ که در قانون جرایم رایانه‌ای مجازات جرم سرقت اینترنتی مقرر گردیده است و نیز در ماده 657 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات مجازات سرقت فیزیکی تعزیری مقرر گردیده است.

مجازات سوءاستفاده از کارت بانکی:

حال می‌بایست جهت پیگیری سرقت از حساب بانکی فرد زیان‌دیده، مراحلی را سپری کند که وکیل جرایم اینترنتی در اصفهان آنها را بدین شرح بیان می کند:

• نخستین مرحله این است که فرد مال‌باخته ناشی از سرقت حساب بانکی، رمز اول و رمز دوم کارت عابر بانک خود را تغییر دهد. همین‌طور چنانچه وجه قابل توجهی در حساب بانکی‌اش دارد، به حسابی دیگر آن را انتقال دهد. در واقع کل مبلغ حساب خود را خالی کند.

• مرحله دوم این است که فرد مال‌باخته به یکی از شعبه‌های بانکی که حساب در آن دارد، مراجعه کرده و به‌منظور آگاهی از جزِيیات مقدار سرقت از کارت یا حساب بانکی خود پرینتی از گردش‌های بانکی خویش بگیرد تا مطمئن گردد سارق چند مرتبه و در هر مرتبه چه میزان وجه از حسابش برداشت کرده است.

• مرحله آخر این است که چنانچه سرقت به روش اینترنتی و از راه دور صورت گرفته است، زیان‌دیده جهت طرح دعوی به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی رجوع می‌کند تا از این طریق شکایت به دادسرای جرایم رایانه‌ای ارجاع گردد و مورد رسیدگی قرار گیرد.

ولی چنانچه سرقت از کارت بانکی نه به روش اینترنتی بلکه از طریق فیزیکی مانند کیف قاپی رخ داده باشد، فرد مال باخته با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک شکایتی تهیه می‌نماید تا این دادخواست از دفتر خدمات الکترونیک قضایی جهت آغاز تحقیقات به دادسرای محل حدوث جرم ارجاع گردد.

نکته: اشخاص در زمان مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا دادسرا، لازم است مدارکی همچون شناسنامه یا کارت ملی همچنین پرینت آخرین تراکنش‌های مالی از حساب سرقت شده را به همراه داشته باشد.

 دزدی از حساب بانکی دیگران

رکن مادی جرم برداشت اینترنتی پول از حساب غیر

رکن مادی یعنی فعل و یا ترک فعلی که با اجرای آن، جرم محرز می‌گردد. عنصر مادی در تمام جرایم وجود دارد که شامل اجرا کردن و یا عدم اجرای کاری می‌شود. عنصر مادی جرم برداشت اینترنتی پول از حساب غیر، بخش‌های گوناگونی دارد و تمامی این بخش‌ها می‌بایست رخ دهد تا جرم کلاهبرداری اینترنتی محرز گردد.

خواندن این مقاله  حق داشتن وکیل در مسائل کیفری: تأثیر بر رسیدگی به پرونده‌های کیفری

1- نخستین بخش از بخش‌های عنصر مادی جرم سرقت از کارت عابر بانک به روش اینترنتی این می‌باشد که مرتکی، بر اساس ماده 13 قانون جرایم رایانه‌ای « اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‌ها یا مختل کردن سامانه انجام بدهد.»

2- دومین بخش از بخش‌های رکن مادی جرم سرقت اینترنتی پول از حساب غیر این می‌باشد که شخص به سرمایه، سود، پول، خدمات یا مزایای مالی به جهت خویش یا غیر دست یابد. به این معنا که به جهت انجام این جرم، باید مرتکب حتما از حساب غیر پول برداشت کند.

نکته مهم در این‌جا این است که می‌بایست هر یک از این بخش‌ها صورت گیرد تا جرم برداشت اینترنتی وجه از حساب غیر یا کلاهبرداری اینترنتی صورت گیرد.

پیگیری سرقت از کارت عابر بانک:

هر فردی که بخش اول را اجرا کند و بخش دوم را اجرا نکند، یعنی در حقیقت آغاز به جرم کند، جرم برداشت اینترنتی پول از حساب غیر صورت نگرفته است و امکان دارد یکی از جرایم جعل رایانه‌ای ، سرقت داده، تخریب داده و یا دسترسی غیر مجاز انجام شده باشد.

شایع‌ترین روش دزدی از کارت عابر بانک، فیشینگ می‌باشد. زمانی که فردی، اقدام به ایجاد یک درگاه پرداخت جعلی ‌کند و با بهره‌گیری از آن به اطلاعات کارت دیگران دست پیدا کند، جرم فیشینگ صورت می‌گیرد.

کلام آخر

جرم دزدی از کارت عابر بانک یا حساب بانکی از جمله جرایم رایانه‌ای یا جرایم تعزیری غیر رایانه‌ای است که مجازات هر یک از آن‌ها متفاوت خواهد بود. جهت پیگیری دزدی از کارت عابر بانک می‌بایست چند اقدام انجام گردد:

1) تغییر رمزهای کارت هم رمز اول و هم رمز دوم
2) مراجعه به یکی از شعبه‌های بانکی که از آن حساب سرقت شده وجود دارد و گرفتن پرینت از آخرین گردش‌های کارت
3) رجوع به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به‌منظور تنظیم دادخواست و ارجاع به دادسرا

اگر شما نیز یکی از قربانی‌های این جرم هستید می توانید با بهترین وکیل کیفری اصفهان مشورت کنید تا شما را به بهترین نحو راهنمایی کند.

موسسه حقوقی حامد امیری با فعالیت به عنوان وکیل ملکی در اصفهان ، وکیل طلاق توافقی در اصفهان ، وکیل مواد مخدر در اصفهان ، وکیل جهیزیه در اصفهان، وکیل خانواده در اصفهان و سوابق بسیار در تمامی حوزه های مختلف حقوقی و بالتبع وکالت پرونده های متعدد و دهها پرونده موفق و ارائه مشاوره های مستمر و پیگیری مرتب و تعهد کاری ، خدمات متمایز حقوقی را برای موکلین و مراجعین محترم فراهم نموده است.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

10 نظرات

  • ناشناس
    9 دی, 1402 در 6:45 بعد از ظهر

    سلام اینجانب در حال امور بانک کارت عابر بانکم به سرقت رفته بعد از شکایت از دفتر قضایی ودادسرا تحقیقات کلانتری از کارت ت بنده جواهر خریداری شده از دوتا جواهر فروش بدون احراز حویت ویک شماره تلفن همراه ویک شماره ملی یکی از جواهر فروش از سارق دستگیر کرده که در پیگیری ان به نام دیگری در امده وجواهر فروش دیگر از کارت من به حساب دیگری کاربه کارت کرده حلا مالک سیمکارت میگه من سیمکارتم را سه ماه پیش گم کردم مالک شماره ملی میگه از این ماجرا خبر ندارم مالک حساب میگه از جواهرفروش طلب داشتم وجواهر فروش بدهی اس را تید میکنه حلا سوال من اینه من در دادسرا چطوری علیه اینها شکایتم را پیش ببرم

  • ناشناس
    8 مهر, 1402 در 9:08 قبل از ظهر

    تنظیم (دادخواست) و ارسال به دادسرا؟؟؟؟؟؟؟

  • حسین
    29 خرداد, 1402 در 8:33 قبل از ظهر

    سلام

  • سیدعادل موسوی
    19 خرداد, 1402 در 3:23 قبل از ظهر

    سلام من یه روز جمعه ازکارتم 2میلیون وخورده ای کشیده شدفرداش رفتم بانک تایه زن برداشت کرده کارای قانونی وشکایتشوکرد اینو نگفتم من مغازه مرغ وماهی دارم ورهتا مرغ اینترنتی میزنم ازکارتم که برداشت دیگه نتونستم سفارش بزنم چندروزم مغازم بسته شدبخاطرنداشتن مرغ وخیلیم خرج پرونده وسکایتش شدچکارکنم که حقموبگیرم

  • مجید
    20 اردیبهشت, 1402 در 10:21 بعد از ظهر

    سلام
    برادر من دو سال پیش زنش تلاق گرفته بود اومد پیشم گفت حسابهای بانکی من مسدود شده، گفت کارت بانکی و دسته چکت رو بده استفاده کنم من هم بهش اعتماد کردم و دادم بهش بعد یک سال دوتا چک به یه نفر داده چک هارو ثبت نکردهالان هم یه ماهی میشه طرف از من شکایت کرده حسابهای بانکی من مسدود شده اون هم اصلا اهمیتی نمیده موندم الان چیکار کنم راهنمایی بفرمائید میتونم شکایت کنم از برادرم؟

  • محمد احمدی
    26 دی, 1401 در 11:17 قبل از ظهر

    باسلام حدود۶ماه پیش کلیه مدارکم با۲عددسیم کارتم گم شد کارت خودرو وکارت ملی رااقدام نمودم ولی سیم کارت رااقدام نکردم تااینکه از شهرستان پلیس فتا بامن تماس گرفت وگفت شما با سیم کار وکارت خیلی و کارت خودرو خود ازشخصی کلاهبرداری نمودی عرض کردم مدارک هایم راگم کردم گزارش کلانتری موجود است مدارک هارا مفقودی زدم گرفتم ولی سیم کارت راگرفته و بخاطر استفده ازمواد مخدر شکایت نکردم جدیدا تماس گرفتن که توسط کارت شماکلاهبرداری می‌شود بعداز ۶ ماه چکارکنم هنوز سیم کارت‌ها فعال است لطفا راهنمایی بفرمایید احمدی هستم سپاس گذارم

  • بانو
    15 دی, 1401 در 10:21 بعد از ظهر

    ببخشید،خواستم،مشگل رو بگم،برای همین اینجا گفتم.با پوزش

  • بانو
    15 دی, 1401 در 10:20 بعد از ظهر

    لطفان لطفان آقایون دانایی که در اموره بانکها فعالیت میکنن لطف کنن برگه مربوط با پر کردن برای دریافت، عابر بانکو جایه پر کردنه مشخصاتو بزرگتر و جا دار تر بکنن چون هم،کم،جاس و هم، کم،موتده مشخصات افراده فوتشده رو خم،بخواد. آخه مجرد،یا متاهل بودن یعنی چی؟و اینکه ۱۰ جا آدرس و کده ملی رو میخواد. خوب یکبار نوشته بشه کافی بدشم،اشخاصی که عینکی هستن موقع نوشتن درست،نمیبینن و کسیم،ندارن بیارن ریز بنویسه پس لطفان لطفان برگهای پر کردن
    برای دریافت،عابر بانک و دیگر امورات رو تحصیح کنید. و جا دار تر با تشکر مرسی حتمن انجام،شود. تغییر لازمه با سپاس فروان

  • Barin
    28 اسفند, 1400 در 11:21 قبل از ظهر

    من کارتم گم شده حدود ۳سال پیش بعد کارتم رو پیدا میکنن رمزشو درمیارن دیگ نمیدونم اینترنتی یا جور دیگ پول از کسی دیگ میگیرن میریزن رو حساب من بعد جا ب جا میکنن ..
    میخوام بدونم ک جرایم و مجازات در نظر گرفته شده برام ب چه صورته و اینکه حتما باید حضوری برسم خدمتشون ؟!

پیام بگذارید