بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > عفو رهبری سربازی شامل چه کسانی می شود؟ عفو رهبری سربازان فراری!

عفو رهبری سربازی شامل چه کسانی می شود؟ عفو رهبری سربازان فراری!

عفو رهبری سربازی

معافیت سربازی رهبری تا چه سالی اعلام شده

معافیت عفو رهبری: معافیت رهبری تا چه سالی است؟! همانطور که مطلع هستید، خدمت سربازی از جمله اصلی‌ترین موضوعاتی است که پسران ایرانی با آن روبه‌رو می‌باشند. در ایران سربازی اجباری ۲۴ ماهه بوده که طی سه دوره آموزشی، کد و ضرورت انجام می‌گردد.

همه اشخاصی که در سن مشمولیت قرار گرفته‌اند، ملزم به انجام خدمت سربازی می‌باشند؛ جز در شرایط ویژه، که از جمله آنها شرایط معافیت عفو رهبری یا همان معافیت بخشودگی سنی می‌باشد.

معافیت عفو رهبری یا بخشودگی سنی با در نظر گرفتن اینکه عده بسیاری از مشمولان در موقع جنگ از رفتن به سربازی اجتناب کردند و زیاد شدند و افزایش تعداد غایبان مشکلاتی را برای آنها و نیروهای مسلح به وجود می‌آورد، با تصویب رهبری و عفو مشمولان غایب در سال ۸۲ مشخص شد اشخاص از نظر مدرک تحصیلی از این معافیت بهره‌مند گردند. حامد امیری مشاور حقوقی در اصفهان در ادامه به توضیح عفو رهبری سربازی شامل چه کسانی می‌شود خواهد پرداخت. با ما همراه باشید.

انواع معافیت‌های نظام وظیفه

وکیل اصفهان می‌گوید: عفو سربازان فراری با تایید مقام معظم رهبری معافیت‌های عفو رهبری، از جمله مواردی بوده که از قوانین مشخص برخوردار است و بر حسب آن متقاضیان قادرند شرایط خود را مورد بررسی قرآن داده و برای اخذ کارت معافیت خود اقدام کنند.

این شرایط از سمت سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا تصویب شده و در خصوص مشمولین غایب و فراری از سربازی قابل اجرا خواهد بود.

معافیت‌های سربازی نظام وظیفه عمومی ناجا، به شرح زیر می‌باشد:

  • ❖ معافیت خدمت سربازی عفو رهبری یا بخشودگی سنی
  • ❖ معافیت‌ سربازی پزشکی
  • ❖ معافیت‌ سربازی کفالت
  • ❖ معافیت سربازی ایثارگران و جانبازان
  • ❖ معافیت سربازی نخبگان ملی
  • ❖ معافیت سربازی مددجویان بهزیستی
  • ❖ معافیت سربازی اعضای کمیته امداد امام خمینی
  • ❖ معافیت تحصیلی خدمت سربازی

این معافیت‌ها هر کدام شرایط مختص خود را داشته، که جهت بهره‌مندی از آنها می‌بایست اطلاعات کافی را کسب نماید و سپس برای آنها اقدامات لازم را اعمال نمود.

معافیت عفو رهبری چیست؟

مطابق با پیشنهاد ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و تصویب مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا، تخطی‌گری قانونی تمام مشمولان غایب و فراری در مقابل ابلاغیه شماره ۵/۱۲/۷۰۸/۳/م/۴/ن مورخ ۱۳۸۲/۰۶/۱۷ معاونت نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح از طرف مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا به صورت زیر مشمول عفو قرار گرفته و برای ایشان کارت معافیت عفو رهبری صادر می‌شود.

خواندن این مقاله  تفاوت مسئولیت مدنی و قراردادی

عفو سربازی رهبری

عفو رهبری سربازی تا چه سالی است: این موضوع با در نظر گرفتن مدرک تحصیلی و سن شخص مشمول در ۵ گروه تقسیم‌بندی می‌گردد. در شرایطی که شخصی در هر کدام از گروه‌های زیر باشد، قادر است کارت معافیت خود را اخذ نماید.

این پنج گروه عبارت است از:

گروه اول

مدرک تحصیلی کمتر از دیپلم، دیپلم و فوق دیپلم متولدین تا آخر سال ۱۳۵۴

گروه دوم

صاحبان مدرک تحصیلی لیسانس متولدین تا آخر سال ۱۳۵۴

گروه سوم

صاحبان مدرک تحصیلی فوق لیسانس متولدین تا آخر سال ۱۳۵۲

گروه چهارم

صاحبان مدرک تحصیلی دکتری غیر پزشکی متولدین تا آخر سال ۱۳۵۰

گروه پنجم

صاحبان مدرک تحصیلی دکتری پزشکی و دامپزشکی متولدین تا آخر سال ۱۳۴۴ و متولدین سال ۱۳۴۵ (در شرایطی که در سال ۱۳۸۲ مشغول به تحصیل در مقطع تحصیلی دکتری یا دانشجوی کارشناسی ارشد بوده‌اند.)

شرایط معافیت عفو رهبری چگونه است؟

قانون جدید معافیت سربازی رهبری: شرایط معافیت عفو رهبری همان قوانین و ضوابط خدمت سربازی می‌باشد که به مشمولان ابلاغ می‌شود. اطلاع دارید که پسران بعد از رسیدن به سن ۱۸ سالگی و بعد از پایان آن، مشمول خدمت نظام وظیفه خواهند شد.

این پسران می‌بایست در سن مشمولیت به خدمت اعزام گردند. همانطور که از ۱۸ سالگی سن خدمت سربازی آغاز می‌گردد، تا آخر سن ۵۰ سالگی ادامه خواهد یافت. بنابراین افرادی که نیت رفتن به نظام وظیفه را دارند، تا سن ۵۰ سالگی می‌بایست به خدمت دوره ضرورت اعزام گردند.

ولی سوالی که پیش خواهد آمد این است که اشخاصی که در این مدت سنی به خدمت سربازی نمی‌روند، غایب می‌باشند و یا تحت عنوان سرباز فراری شناخته می‌شوند، تکلیفشان چیست؟

عده‌ای از مشمولین به خدمت سربازی نمی‌روند و وارد غیبت غیر موجه می‌گردند. عده‌ای دیگر هم بعد از دو ماه خدمت در پادگان‌های نظامی، از خدمت سربازی فرار می‌کنند و به محل خدمت خود باز نمی‌گردند.

این اشخاص سرباز فراری محسوب خواهند شد. این اشخاص قادر خواهند بود از معافیت بخشودگی سنی و عفو رهبری بهره‌مند گردند.

معافیت بخشودگی سنی برای اشخاصی که در سنین بالا بوده و از مدارک تحصیلی متعددی برخوردار هستند، استفاده می‌شود. در حقیقت شرایط معافیت بخشودگی سنی به دو مورد سن و میزان تحصیلات بستگی دارد.

خواندن این مقاله  ارث زوجین تأثیرات مالی و مالکیتی ارث زوجین بر زندگی خانوادگی

این وضعیت برای مشمولین برخوردار از هر نوع مدرک تحصیلی متفاوت خواهد بود که در ادامه شرایط هر مدرک را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار خواهیم داد.

دسته‌بندی مشمولین متقاضی دریافت معافیت عفو رهبری

  • گروه اول: مشمولین درخواست‌ کننده معافیت سربازی و صاحبان مدرک کمتر از دیپلم، مدرک دیپلم و مدرک فوق دیپلم (متولدین سال ۱۳۵۴)
  • گروه دوم: درخواست کنندگان و صاحبان مدرک تحصیلی کارشناسی یا لیسانس (متولدین سال ۱۳۵۴)
  • گروه سوم: درخواست کنندگان اخذ معافیت عفو رهبری و صاحبان مدرک کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس (متولدین سال ۱۳۵۲)
  • گروه چهارم: درخواست کنندگان و صاحبان مدرک دکتری غیر پزشکی (متولدین سال ۱۳۵۰)
  • گروه پنجم: درخواست کنندگان صاحب مدرک تحصیلی پزشکی و دامپزشکی (متولدین سال ۱۳۴۴)

این پنج گروه ذکر شده، در شرایطی قادرند از معافیت سربازی عفو رهبری استفاده کنند که در هر گروه شرط سنی بیان شده را رعایت کنند. هر نوع تغییر در سن شناسنامه‌ای شخص پیگرد قانونی خواهد داشت و نظام وظیفه عمومی کشور این تغییرات را محاسبه نمی‌کند.

مدارک لازم جهت معافیت رهبری (بخشودگی سنی) مشمولان مقیم خارج از کشور:

همانطور که وکیل اصفهان می‌گوید برای اخذ معافیت رهبری کسانی که خارج از ایران اقامت دارند، باید مدارک زیر را ارائه دهند:

  • ❖ برگه تکمیل شده تعهدنامه بهره‌مندی از معافیت رهبری (برگه شماره ۶)
  • ❖ گواهی آخرین مدرک تحصیلی (اگر خارج از کشور تحصیل کرده باشد، به تایید نماینده کنسولی جمهوری اسلامی در آن کشور برسد و توسط مترجم دادگستری ترجمه گردد.)
  • ❖ کپی شناسنامه و وکالت‌نامه وکیل برای مشمولین مقیم خارج از کشور
  • ❖ گواهی ترخیص و تسویه حساب برای سربازان واجد شرایط ضمن خدمت سربازی
  • ❖ گواهی صادر شده از نهادهای ذیربط در قالب لغو تعهد برای مشمولینی که متعهد خدمت هستند و بنا به عللی از ادامه تعهد بازمانده و معافیتی دریافت ننموده‌اند.
  • ❖ گواهی صادر شده از نیروهای مسلح برای آن گروه از کارکنان مستعفی یا اخراجی که موفق به اخذ کارت معافیت و یا پایان خدمت نشده‌اند.

عفو سربازی رهبری

تذکر: مشمولینی که بیشتر از ۵۰ سال از سن آنها گذشته باشد، لزومی به تقاضای معافیت نداشته و شناسنامه آنها مشروط به اینکه دارای تغییر سنی نباشد، به معنی روشن بودن تکلیف وظیفه عمومی آنها خواهد بود.

نحوه اخذ معافیت عفو رهبری

اخذ معافیت بخشودگی عفو رهبری به آن اندازه‌ای هم که تصور می‌کنید دارای مراحل پیچیده‌ای نیست. بعد از گذراندن این مراحل، مشمولین خواهند توانست کارت معافیت خود را دریافت نمایند و می‌بایست گفت این خود انگیزه‌ای می‌باشد تا مراحل اخذ معافیت بخشودگی سنی را به سرعت و گام به گام انجام دهند. آن گروه از متقاضیان اخذ معافیت سربازی بخشودگی سنی، می‌بایست به نکاتی توجه داشته باشند، تا به مشکل روبه‌رو برنخورند.

خواندن این مقاله  شرایط ضمانت نامه بانکی و انواع ضمانت نامه بانکی

علاوه بر این پیش از اقدام جهت اخذ این گونه معافیت عفو رهبری، سعی داشته باشید کلیه شرایط و ضوابط آن را هم با دقت مطالعه نمایید؛ چرا که قوانین نظام وظیفه هر سال دستخوش تغییرات بسیاری می‌شود.

در این جهت شما به منظور اطلاع از آخرین اخبار خدمت سربازی، تغییرات و اصلاحات قوانین معافیت سربازی، با وکیل مجرب در اصفهان تماس حاصل فرمایید تا به طور تخصصی و دقیق نسبت به شرایط خدمت سربازی خود مشاوره دریافت کنید و برای مراحل اخذ معافیت موردنظر خود، هوشمندانه و با اطلاعات کامل اقدام نمایید.

سخن آخر

معافیت‌های متعددی در اختیار مشمولان خدمت سربازی قرار می‌گیرد، که امکان بهره‌مندی از این نوع معافیت‌ها برای اشخاص ایرانی در خارج از کشور هم فراهم است.

از جمله معافیت‌های قابل توجه، معافیت عفو رهبری می‌باشد که به دلیل سال نهضت خدمت رسانی، به توصیه ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و تصویب مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا به مشمولان خدمت اعطا خواهد شد.

در این مقاله سعی بر آن داشتیم تا شما را از شرایط بهره‌مندی از معافیت عفو رهبری و بخشودگی معافیت سنی مطلع سازیم. در صورتی که در این خصوص سوالی دارید، یا به اخذ مشاوره نظام وظیفه و… نیاز دارید، با دفتر حقوقی وکیل خوب اصفهان حامد امیری تماس حاصل فرمایید تا پاسخگوی سوالات و راهنمای شما باشد.

سوالات متداول

خدمت سربازی نظام وظیفه در چه سنینی بر مشمولین واجب گردیده است؟

مشمولین از سن ۱۸ سالگی تا آخر سن ۵۰ سالگی واجد شرایط خدمت سربازی هستند و می‌بایست به خدمت سربازی اعزام گردند.

دریافت معافیت بخشودگی سنی برای دارندگان دیپلم در چه سنی مجاز می‌باشد؟

دارندگان مدارک کمتر دیپلم، دیپلم، فوق دیپلم که متولد سال ۱۳۵۴ یا پیش‌تر هستند. به منظور اطلاع از شرایط کامل این گروه، مقاله فوق را مطالعه نمایید.

معافیت عفو رهبری برای متولدین ۱۳۵۲ با چه مدرکی امکان پذیر خواهد بود؟

مشمولین متولد ۱۳۵۲ در صورتی که دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس هستند، خواهند توانست به منظور معافیت سربازی اقدامات لازم را انجام دهند.
مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

16 نظرات

  • بهنام
    16 اردیبهشت, 1402 در 0:59 قبل از ظهر

    من متولد ۱۳۶۹ هستم زیر دیپلم هستم مجرد هستم میتونم بکیریم

  • سرباز وطن
    15 فروردین, 1402 در 1:32 بعد از ظهر

    سلام من متاهل هستم و بچه تو راهی دارم الان 22ماه خدمت کردم قانونا باید یک ماه دیگه خومتم تموم شه ولی بخاطره سنوات یا همون اضافه خدمت پشت دفترچه ای بخاطره اینکه دیر اومدم خدمت باید بیشتر خدمت کنم خداوکلی این انصافه شما بگید من ک اومدم خدمت دیگه چرا باید اضاف انظباطی بکشم با زنگ زدن و مشاوره گرفتن هم هیچی درست نمیشه چون از اول خدمت فقط پول تلفن دادم بابت مشاوره

  • مصطفی
    9 اسفند, 1401 در 2:23 بعد از ظهر

    باسلام وخسته نباشید.من مصطفی ق اعزامی ۸۲/۶/۱۹با۱۷ماه خدمت که ۱۳ماه درپاسداری خدمت کرده و۴ماه دیگرش دریگان قرارگاه سربازعقیدتی سیاسی امادگاه خدمت کردم خدمت درآنزمان ۱۹ ماهه بودمن بخاطریه دعوا اومدم وبعد۶ماه ۴باررفتم پادگان خودم ومعرفی کردم که متاسفانه مسئولین هیچگونه جواب درست حسابی ندادن!وتازه الان بلاتکلیف هستم متاهل ودارای دوفرزندمیباشم لطفا بابت کارت پایان خدمت راهنماییم کنید…باتشکرازشما

  • سهراب
    30 بهمن, 1401 در 3:05 بعد از ظهر

    سلام ببخشید بنده بعداز اتمام دوره آموزشی و معرفی خود به یگان خدمت دیگه به محل خدمتم نرفتم و الان سرباز فراری محسوب میشم آیا برای معرفی به مناسبت دهه فجر۱۴۰۱ عفو در مجازات در نظر گرفته شده؟؟

  • ناشناس
    21 بهمن, 1401 در 10:18 بعد از ظهر

    سلام من یک سرباز ۲۴ساله متاهل نیرو هوایی هستم اضاف سنواتی دارم میشه راهنمایی کنید

  • ناشناس
    21 بهمن, 1401 در 10:18 بعد از ظهر

    سلام من یک سرباز ۲۴ساله متاهل نیرو هوایی هستم اضاف سنواتی دارم میشه راهنمایی کنید

  • ولی
    19 بهمن, 1401 در 8:59 بعد از ظهر

    متاهل های دارای دو ب
    چه معاف هستند

  • مجید
    19 دی, 1401 در 11:28 بعد از ظهر

    سلام من متاهل هستم دارای دو فرزند هستم ۴۰سال دارم کارگر هستم به خاطر نداشتنه کارت خدمت نمی تونم برم کربلا

  • اسلام
    8 آذر, 1401 در 12:37 بعد از ظهر

    من اسلام خشی متولد 1360دارای 4فرزنددیگس کمردارم توی ساختمان گلی زندگی میکنم

  • امیر
    20 آبان, 1401 در 8:22 بعد از ظهر

    توروخدا کسانی که متاهل هستن با دوفرزند رامعاف کنید به خدا قسم شرایط خیلی سخته مستجری کرایه خونه بیکار هرجا که بریم برای کارمیگن کارت پایاخدمت

  • علی حسینی
    14 آبان, 1401 در 11:53 بعد از ظهر

    با سلام من متولد ۱۳۶۰ استم و پدرم رحمت خدا رفته ومن پای راستم تو کوچیکی سکسته واستخان اضافه جوش خوردن وتو گردنم ساجمه توپنگ بادی است که نمیشه عمل هنوز تو گردنم است چتور میتونم معافیت بگیرم میتونید کمکم کنی وکلی یا هر کس که باشه ۰۹۹۲۱۴۱۰۶۸۷

  • مهدی
    22 شهریور, 1401 در 7:23 بعد از ظهر

    با سلام
    برای متاهلین ۴۵ ساله دارای فرزند دیپلمه معافیتی وجود دارد
    باتشکر
    ممنون

پیام بگذارید