بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > شرایط ضمانت نامه بانکی و انواع ضمانت نامه بانکی

شرایط ضمانت نامه بانکی و انواع ضمانت نامه بانکی

ضمانت نامه بانکی

مدت زمان تخمینی مطالعه: 10 دقیقه

شرایط ضمانت نامه بانکی: بنا به گفت وکیل بانکی اصفهان ، از مهمترین خدماتی که بانک‌ها به مشتریان خود ارائه می دهند صدور ضمانت نامه بانکی است. بانک بنا به درخواست مشتری اقدام به انعقاد قرارداد ضمانت نامه بانکی با مشتری می کند.

“ضمانت نامه بانکی” در واقع یک سند تجاری است که به موجب آن بانک متعهد می شود تعهدات متقاضی یا طرف دیگر قرارداد ضمانت نامه بانکی را پرداخت کند. احتمالا تا الان این سوال برایتان ایجاد شده است که ضمانت نامه بانکی چیست و یا شرایط صدور ضمانت نامه بانکی چیست؟

بانک‌ها برای صادر کردن ضمانت نامه شرایط به خصوصی دارند که دریافت وثیقه از مشتری یکی از این شرایط است. به بیان کلی ضمانت نامه‌های بانکی باعث می شوند تا مبادلات اقتصادی راحت‌تر شده و اقتصاد جامعه بیشتر رشد کند.

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

در ادامه این مطلب حامد امیری وکیل بانکی اصفهان مطالب بیشتری را درباره ضمانت نامه بانکی، ارکان ضمانت نامه، شرایط صدور آن و مدارک لازم برای صدور در اختیار شما قرار می دهد.
بنابراین حتما این مقاله را تا پایان مطالعه نموده و در پایان سوالات و نظرات خود را در خصوص ضمانت نامه بانکی در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

تعریف ضمانت نامه بانکی

بهترین وکیل بانکی اصفهان ضمانت نامه بانکی را این چنین تعریف می کند: ضمانت نامه سندی است که بر اساس آن بانک به صورت غیرقابل برگشتی تعهد می کند که هر زمان ذینفع به صورت کتبی وجه ضمانت را مطالبه کرد اعم از آن که قبل از سررسید باشد و یا در تاریخ سررسید، بدون قید و شرطی به او پرداخت کند و یا اگر در زمان انعقاد قرارداد ضمانت نامه بانکی شرطی برای وصول وجه آن درج شده باشد، با تحقق شرط وجه ضمانت نامه را به ذینفع بپردازد.

وکیل اصفهان اضافه می کند: ضمانت نامه از خدماتی است که بانک‌ها به مشتریان خود ارائه می دهند و لازم است بدانید که این سند تجاری قابل انتقال به غیر نیست و از طریق درخواست کتبی شخص متقاضی صادر می شود.

ضمانت نامه بانکی

به بیان بهتر می توان در مورد ضمانت نامه بانکی این چنین گفت که یک قرارداد و سند است که به درخواست مشتری میان او و بانک منعقد می شود.
به طور معمول درخواست کننده ضمانت نامه بانکی کارآفرینان و یا صاحبان پروژه‌های بزرگ و یا حتی دولت هستند. زمانی که بانک سند ضمانت نامه را صادر می کند در حقیقت خود را ضامن مشتری در قراردادهای او کرده است.

خواندن این مقاله  دعاوی تجاری: دعاوی تجاری و شرکتی چیست؟ بهترین وکیل امیری

ارکان ضمانت نامه چیست؟

یک ضمانت نامه بانکی ارکان مختلفی دارد که به گفته وکیل خوب اصفهان از قرار زیر است:

1. متفاضی یا مضمون‌عنه: کسی است که تقاضای صدور ضمانت نامه را به بانک می دهد.
2. ذی‌نفع یا مضمون‌له: شخصی است که ضمانت نامه بانکی به او داده می شود.
3. ضامن یا ضمانت‌کننده: همان بانک است.
4. وجه‌الضمان: مبلغی است که در ضمانت نامه درج شده است.
5. سررسید: تاریخی است که ضمانت نامه منقضی شده و متقاضی ضمانت نامه باید تا آن تاریخ تعهد قراردادی خود را انجام داده باشد.
6. عنوان برگه ضمانت نامه: همان موضوع ضمانت نامه بانکی است.

انواع ضمانت نامه بانکی

به گفته یکی از بهترین وکیل اصفهان، ضمانت نامه بانکی برای مسائل مختلفی ممکن است صادر شود. و در نظام بنکی ایران نیز مصادیق مختلفی برای ضمانت نامه بانکی وجود دارد. حامد امیری وکیل بانکی اصفهان می گوید: انواع ضمانت نامه بانکی به شرح زیر است:

1) ضمانت نامه مزایده و مناقصه

ضمانت نامه مزایده و مناقصه به سازمان‌ها و موسسات دولتی اختصاص دارد که می خواهند برای تهیه کالا و خدمات مورد نیاز خود مناقصه یا مزایده برگزار کنند.
هرکس که قصد شرکت در مزایده یا مناقصه برگزار شده را داشته باشد، ضرورت دارد از بانک ضمانت نامه دریافت کرده و آن را به موسسه یا سازمان برگزار کننده تحویل دهد تا در صورت برنده شدن، سازمان بتواند از آن استفاده نماید.

2) ضمانت نامه تعهد پرداخت

از دیگر انواع ضمانت نامه، ضمانت نامه تعهد پرداخت است. این ضمانت نامه هنگامی منعقد می شود که متقاضی ضمانت نامه بخواهد در زمان مشخصی مبلغی را به ذینغه بپردازد.
در صورتی که متقاضی نتواند در آن سررسید بدهی خود را پرداخت نماید شخص ذینفع می تواند به بانک مراجعه نموده و وجه ضمانت نامه را دریافت کند. از این ضمانت نامه بانکی در موراد مختلفی مانند قرارداد اجاره، وام، قرارداد ساخت و یا هر تعهد مالی دیگری استفاده می شود.

3) ضمانت نامه گمرکی

این ضمانت نامه مربوط به اداره گمرک است. زمانی که شخصی کالایی را وارد کشور می کند اگر نتواند حقوق گمرکی آن را بپردازد می تواند از ضمانت نامه گمرکی استفاده نموده و در سررسید مشخص مبلغ مندرج را به اداره گمرک بپردازد.
به بیان کلی هرکسی که عملیات واردات و صادرات کالا انجام می دهد، برای انتقال بار خود و ترخیص آن به ضمانت نامه گمرکی احتیاج پیدا می کند.

خواندن این مقاله  آیا سرقفلی به ارث می‌رسد؟ تکلیف سرقفلی بعد از فوت چیست؟

4) ضمانت نامه‌های پیمان

دولت به عنوان یک کارفرما برخی از پروژه‌های عمرانی و تولیدی را به پیمانکاران تحویل می دهد. به طور معمول قراردادی که میان دولت و پیمانکار منعقد می شود پیچیدگی‌های خاصی دارد و شرایطی در آن درج شده است که به آن شرایط عمومی پیمان گفته می شود. این قراردادها به ضمانت نامه‌های پیمان احتیاج دارد که شامل ضمانت نامه حسن انجام تعهد، ضمانت حسن انجام کار و… می شود.

5) ضمانت ‌نامه حسن انجام کار

پیمانکاران معمولا به کارفرما ضمانت نامه بانکی حسن انجام کار می دهند تا به این شکل تعهد نمایند که پروژه را به صورت کامل به کارفرما تحویل می دهند.

 شرایط صدور ضمانت نامه بانکی

6) ضمانت نامه استرداد کسور وجه الضمان

به موجب این ضمانت نامه، کارفرما مبلغ مشخصی را از پیمانکار کسر کرده و نزد خود نگه می دارد تا تضمینی باشد برای حسن انجام کار پیمانکار. در پایان و پس از تحویل پروژه به صورت کامل، مبلاغ کسر شده از پیمانکار به او بازگردانده می شود.

7) ضمانت نامه حسن انجام تعهد

از طریق صدور این ضمانت نامه، پیمانکار حسن انجام تعهد خود را ضمانت می کند. به این معنا که تضمین می کند وظیفه خود را به صورت کامل و صحیح انجام داده و در زمان تعیین شده به کارفرما تحویل بدهد. در غیر این صورت باید خسارت پرداخت کند.

8) ضمانت نامه پیش پرداخت

زمانی که کارفرمایی پروژه را به یک پیمانکار واگذار می کند، به منظور آن که پیمانکار تجهیزات الیه و مورد نیاز برای انجام پروژه را خریداری کند، مبلغی وجه به او می پردازد.
در این مواقع کارفرما از وی یک ضمانت نامه بانکی پیش پرداخت دریافت می کند و پس از انجام پروژه این ضمانت نامه را باز می گرداند.

مندرجات ضمانت نامه کدامند:

بنا بر گفته‌های حامد امیری وکیل دادگستری، به مواردی که در ضمانت نامه قید و درج می گردد، مندرجات ضمانت نامه می گویند. مندرجاتی که در ضمانت نامه قید می شود عبارت است از:

  • – مشخصات و نشانی شخص متقاضی ضمانت نامه و ذینفع ضمانت نامه
  • – درج نام موسسه اعتباری یا بانک صادر کننده ضمانت نامه و مشخصات شعبه صادر کننده
  • – درج شماره و موضوعی که ضمانت‌نامه بر مبنای آن صادر می‌ شود.
  • – درج وجه الضمان هم به حروف و هم به عدد
  • – قید تاریخ صدور ضمانت نامه
  • – قید تاریخ خاتمه اعتبار ضمانت نامه
  • – الصاق تمبر مالیاتی
  • – ثبت نمودن ضمانت نامه بانکی در سامانه سپام و دریافت شماره از سامانه مزبور برای ضمانت نامه مورد نظر
    وکیل بانکی اضافه می کند ضمنت نامه باید تمامی مندرجات فوق را داشته باشد در غیر این صورت فاقد اعتبار بوده و باطل می شود.
خواندن این مقاله  بیمه مضاعف به چه معناست؟

شرایط صدور ضمانت نامه بانکی

اولین کاری که برای صدور ضمانت نامه لازم است این است که مشتری تقاضای صدور ضمانت نامه را به صورت کتبی به بانک بدهد. سپس بانک بری آن که ضمانت نامه مرد نیاز مشتری را صادر کند، متناسب با توان پرداختی مشتری از او ضمانتی می گیرد.

ضمانت‌هایی که بانک دریافت می کند معمولا شامل موارد زیر است:

  • • طلا
  • • وجه نقد
  • • اموال غیرمنقول
  • • برگ وثیقه انبار‌های عمومی کالا
  • • سهام شرکت‌های پذیرفته ‌شده در بورس
  • • اسناد خزانه یا اوراق قرضه‌ دولتی و اوراق مشارکت منتشر شده
  • • سفته با ضمانت قابل ‌قبول
  • • سپرده‌ سرمایه گذاری مدت‌ دار و یا حساب‌ پس‌انداز قرض‌الحسنه نزد بانک.
  • • گواهی‌‌های سپرده‌های سرمایه گذاری مدت ‌دار و یا اوراق قرض‌الحسنه و یا حتی حساب‌های ارزی نزد سایر بانک‌ها.
  • • تضمین بانک‌ها یا موسسات اعتباری معتبر خارجی.

البته لازم به ذکر است که بانگ‌ها برای صدور ضمانت نامه معمولا ترکیبی از تضمین‌های فوق را درخواست می کنند. خوب است بدانید که با وجود آن که ضمانت نامه بانکی بر مبنای عقد ضمان صادر می شود اما در حقیقت سندی است که پشتوانه مالی آن را درخواست کننده یا همان متقاضی تأمین می کند.

کلام آخر ارکان ضمانت نامه

بهترین وکیل بانکی اصفهان در جمع بندی این مقاله آموزشی بیان می کند ضمانت نامه بانکی سندی است که مستری باید تقاضای صدور آن را به صورت کتبی به بانک بدهد.

به موجب این سند تجاری، بانک متعهد می شود که اگر متقاضی به تعهدات قراردادی خود در مقابل طرف قرارداد که همان ذینفه ضمانت نامه بانکی است عمل نکند، بانک تعهد او را بپردازد.

ضمانت نامه‌های بانکی انواع مختلفی دارد که در فوق آنها را بیان نمودیم. همچنین شرایط صدور ضمانت نامه به این صورت است که متقاضی درخواست خود را به صورت کتبی به بانک بدهد و بانک نیز پس از دریافت یک یا چند تضمین از وی، ضمانت نامه را صادر می کند.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید