بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > مراحل و شرایط شکایت از صرافی ارز دیجیتال به چه صورت است؟

مراحل و شرایط شکایت از صرافی ارز دیجیتال به چه صورت است؟

مراحل و شرایط شکایت از صرافی ارز دیجیتال به چه صورت است؟

مراحل شکایت از صرافی ارز دیجیتال: در دنیای امروز ارز دیجیتال تحت عنوان پدیده‌ای نو ظهور مورد توجه اشخاص زیادی که تصمیم به سرمایه‌گذاری دارند. به شدت جلب نموده است. ولی هر موقع بحث معامله‌ای باشد، پای منفعت هم امکان دارد در بین باشد. چه بسا صرافی‌های ارز دیجیتالی هستند که به منظور سود بیشتر یا به تعهدات خود به درستی عمل نمی‌کنند. و به تخلفاتی در حوزه کاری خود مرتکب می‌گردند و یا آنکه از همان ابتدا با هدف کلاهبرداری، دارایی افراد را از چنگشان درمی‌آورند.

در اینگونه مواقع افراد می‌توانند طرح شکایت نموده و سرمایه خویش را باز پس بگیرند. وظیفه تمام صرافی‌ها این است که پول را تبدیل و به داخل و خارج کشور منتقل کنند‌. بنابراین آنچه در صرافی صورت می‌گیرد تبدیل واحد پول کشوری به کشور دیگر به نرخ روز است.

علاوه بر این صرافی‌ها در فروش شمش و سکه و حواله ارزهای خارجی و… نیز فعالیت دارند و به صورت کلی بایستی گفت که صرافی در لغت به مفهوم داد و ستد می‌باشد. آغاز به کار صرافی می‌بایست با مجوز بانک مرکزی انجام پذیرد و علاوه بر این تابع قوانین و مقررات بانک مرکزی می‌باشد. حامد امیری وکیل خوب در اصفهان در ادامه مراحل و شرایط شکایت. از صرافی ارز دیجیتال و همچنین موارد مرتبط با آن را بیان خواهد کرد. با ما همراه باشید.

عملکرد صرافی چیست؟

همانگونه که در مقدمه بیان شد عملکرد اصلی صرافی که زیر نظر بانک مرکزی مشغول به فعالیت است. مبادله پول کاغذی (مانند تبدیل ریال به دلار و…) است. علاوه بر این از دیگر وظایف آن می‌توان انجام حواله‌جات و خرید و فروش سکه و طلا را نام برد. بانک مرکزی روزانه نرخ ارز را مشخص کرده و به صرافی‌ها اعلام می‌دارد و این مسئله از طریق صفحه دیجیتال برای تمامی اشخاص تعیین می‌شود.

دعاوی ارز دیجیتال

بر اساس پرونده‌هایی که در خصوص ارز دیجیتال تشکیل می‌گردد، دعاوی صرافی‌های ارز دیجیتال معمولا به شیوه‌های زیر انجام می‌پذیرد:

دعاوی ارز دیجیتال

  •  خرید و فروش ارز‌های دیجیتال و تعهد نکردن به وظایف از سوی صرافی‌ها
  •  فیشینگ، طرح‌های پانزی و اجاره حساب‌های صرافی
  •  تخلف در خصوص مزرعه‌های استخراج ارز دیجیتال و توقیف ماینر‌ها
  •  جذب سرمایه اشخاص از طریق تریدر‌ها به بهانه انجام معاملات ارز دیجیتال به نمایندگی از ایشان که به ضرر اشخاص خواهد بود.
  •  ایجاد صرافی یا کیف پول تقلبی
  •  فروش توکن‌های تقلبی
خواندن این مقاله  صلاحیت شورای حل اختلاف چیست؟

نحوه شکایت از صرافی به چه صورت است؟

در صورتی که به هر علتی شکایتی از صرافی دارید. راهکار اقامه دعوا و اعتراض سامانه ارتباط مردمی بانک مرکزی بوده که خواهید توانست از طریق آن نسبت به ثبت اعتراض و اقامه دعوا از صرافی اقدام نمایید.

ولی لازم به ذکر است که کانون صرافان نظارت مستقیمی بر صرافان داشته لیکن در برابر بانک مرکزی بر صرافان نظارت غیر مستقیم دارد. امکان اقامه دعوا از طریق دادخواست در دادگاه هم وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

شکایت از صرافی ارز دیجیتال

در صورتی که صرافی یا شخص دیگری در قبال پولی که وصول می‌کند. آن ارز دیجیتالی که شما خواهان آن هستید را پرداخت نمی‌کند، می‌توانید از طریق دادگاه دادخواست تقدیم کنید و آن را مطالبه نمایید. به منظور این کار هم می‌بایست شکایت کیفری در صورت شرایط کلاهبرداری مطرح نمود. لیکن به منظور مطالبه آن در صورتی که مورد معامله قرار گرفته است این امکان را خواهید داشت. که علیه آن صرافی یا ارز دیجیتال از دادگاه الزام او را درخواست کنید.

وکیل به منظور شکایت از صرافی ارز دیجیتال

به منظور طرح شکایت در دادگاه ابتدا می‌بایست از طریق دفاتر خدمات قضایی نسبت به اقامه دعوا اقدان کرد. با در نظر داشتن پیچیدگی‌های ارز دیجیتال لازم است. پیش از اقدام، از وکالت وکیل دادگستری و یا مشاوره با وکیل متخصص در این حوزه بهره‌گیری کنید.

به این دلیل که این پدیده نوظهور در حقیقت کمی پیچیده است و مستلزم تجربه علمی در این خصوص می‌باشد. در صورتی که شما با موضوع ارز دیجیتال و بد قولی صرافی و اشخاص دیگر روبه‌رو شده‌اید خواهيد توانست. جهت مشورت نسبت به اقامه دعوا و تعیین خواسته با وکیل خوب و متخصص این امر در اصفهان در ارتباط باشید. در حقیقت این موضوع شما از دادگاه چه می‌خواهید بسیار حائز اهمیت است که چگونه در دادخواست مطرح می‌گردد.

دادخواست حقوقی

زمانی که صرافی پولی که در ازای فروش ارز دیجیتال همچون بیت کوین اخذ نموده است. ولی ارزی پرداخت نکرده، مکلف می‌باشد کلیه پول پرداخت را به فرد بازگرداند (استرداد وجه). فرد به جهت استرداد وجه پرداختی در ازای ارز دیجیتال حق دارد درخواست حقوقی بدهد.

درخواست کیفری

در خصوص شکایت از صرافی ارز دیجیتال موقعی انجام می‌شود. که صرافی از همان ابتدا با هدف کلاهبرداری، اموال افراد را اخذ نموده و تصمیم اجرای تعهدات خود نسبت به مشتری را نداشته است.

خواندن این مقاله  خیار تدلیس و شرایط تحقق آن! خیار تدلیس چیست؟! حامد امیری

عنوان کیفری این جرم کلاهبرداری بوده که تحت عنوان عام دزدی ارز دیجیتال یا جرم سرقت ارز دیجیتال نیز شناخته می‌شود. دادسرا در پرونده کلاهبرداری صرافی ارز دیجیتال، کیفرخواست متهم را صادر نموده و وی را به دادگاه ارجاع خواهد داد. مال باختگان در اینگونه شرایط می‌بایست به وکیل مجرب در خصوص ارز دیجیتال مراجعه نمایند و از وی کمک دریافت کنند. در این شرایط مال باختگان، مضطرب و نگران بوده که حضور یک وکیل سرقت ارز دیجیتال خوب خواهد توانست. نگرانی‌های فرد را کاهش دهد و به تسهیل و تسریع روند پرونده کمک شایانی کند.

پیگیری ارز دیجیتال سرقت شده

"</p

به منظور پیگیری ارز دیجیتال سرقت شده در ابتدا می‌بایست. جهت ثبت نام در سامانه ثنا به دفاتر خدمات قضایی مراجعه نمود و بعد از آن باید نسبت به ثبت شکایت اقدام کرد که به دو طریقی که در نطالب فوق به طور کامل توضیح داده شده است صورت می‌گیرد.

شکایت کلاهبرداری از صرافی دیجیتال

زمانی که فرد معامله ارز دیجیتال انجام می‌دهد و برای وی روشن شده است که از ابتدا نیتش فریب فرد و دریافت پول بوده است، می‌تواند از طریق دادگاه شکایت کیفری با عنوان کلاهبرداری را مطرح کند. برای این منظور لازم است برای اطمینان از اقامه دعوا با وکیل و کارشناس این زمینه مشورت کنید.

مراحل شکایت از صرافی به بانک مرکزی

برای این کار می‌بایست وارد سامانه بانک مرکزی شده به و در بخش ثبت شکایت و درخواست، شکایت خود را مطرح نمایید که لینک مستقیم آن برای شما درج گردیده است. با ورود به این لینک می‌توانید به طور مستقیم وارد بخش ثبت شکایت شوید. www.crm.cbi.ir وارد شوید و بعد از ثبت شکایت خواهید توانست با کد رهگیری اخذ شده از روال رسیدگی و پیگیری آن آگاهی پیدا کنید.

شکایت از صراف به کانون صرافان و دادگاه

به منظور شکایت از یک صرافی اشخاص قادر خواهند بود به کانون صرافان هم مراجعه نموده و در این خصوص با شواهد و مستندات خود نسبت به ثبت شکایت خود اقدام کنند تا مورد رسیدگی قرار گیرد. کانون صرافان طی ۲ هفته به این موضوع رسیدگی کرده و نتیجه را به سمع شخص می‌رساند.

طرح شکایت از صرافی به کانون صرافان و بانک مرکزی به طور همزمان نیز امکان‌پذیر خواهد بود. روش دیگر طرح شکایت از صرافی شیوه عمومی آن مانند غالب سایر موارد می‌باشد که همان مراجعه به دادگستری است. در واقع دادگستری محل محاکمه عمومی و بیشتر موارد در آن مورد رسیدگی قرار می‌گیرد به غیر از پاره‌ای موارد که در دیکر مراجع قابل رسیدگی می‌باشد.

خواندن این مقاله  موسسات غیر تجاری شخصیت حقوقی دارند؟ قانون موسسات غیر تجاری

شکایت از صرافی به سازمان تعزیرات

سازمان تعزیرات حکومتی یکی هزاز زیر مجموعه‌های وزارت دادگستری بوده و از طریق این سازمان نیز می‌توان از صرافان طرح شکایت کرد. معمولا این سازمان به مواردی همچون عرضه بیرون از شبکه، احتکار، عدم اجرای قوانین نرخ گذاری، عدم عرضه کالا و… رسیدگی می‌کند.

به منظور شکایت از سازمان تعزیرات حکومتی می‌توان هم به روش حضوری نسبت به ثبت شکایت اقدام کرد و هم امکان ثبت شکایت به صورت آنلاین با ورود به سامانه وجود دارد. از طریق تماس تلفنی نیز امکان اقدان به این امر وجود دارد.

سخن آخر

عملکرد اصلی صرافی که زیر نظر بانک مرکزی مشغول به فعالیت است، مبادله پول کاغذی (مانند تبدیل ریال به دلار و…) است. در صورتی که صرافی یا شخص دیگری در قبال پولی که وصول می‌کند آن ارز دیجیتالی که شما خواهان آن هستید را پرداخت نمی‌کند، می‌توانید از طریق دادگاه دادخواست تقدیم کنید و آن را مطالبه نمایید.

به منظور این کار هم می‌بایست شکایت کیفری در صورت شرایط کلاهبرداری مطرح نمود. لیکن به منظور مطالبه آن در صورتی که مورد معامله قرار گرفته است این امکان را خواهید داشت که علیه آن صرافی یا ارز دیجیتال از دادگاه الزام او را درخواست کنید.

سوالات متداول

کارکرد صرافی چیست؟

تبدیل پول و خرید و فروش طلا و ارز های دیجیتال از جمله وظایف و عملکردهای صرافی است.

به منظور شکایت از صرافی در خصوص ارز دیجیتال باید چه کنیم؟

زمانی که پای معامله در میان است هرچند که روش‌های متعدد شکایت وجود دارد اما در این خصوص بایستی دادخواست تقدیم دادگاه کرد و از طریق آن یا الزام شخص به پس دادن پول را بخواهید و یا الزام به اجرای تعهد.

روش‌های شکایت از صرافی کدام است؟

با ثبت شکایت در کانون صرافان و یا سایت بانک مرکزی و همچنین از طریق دادگاه می‌توان اقدام به شکایت کرد ولی زمانی که معامله ای را انجام می‌دهید و شخص تخلف می‌کند بایستی به دادگاه مراجعه کرد.
مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

2 نظرات

  • علی فتاحی
    25 اسفند, 1402 در 5:14 بعد از ظهر

    صرافی ارز دیجیتال که کلاهبرداری می‌کنه و مدارک لازم از کلاهبرداری آنرا دارم،اما در سایت بانک مرکزی گزینه صرافی وجود ندارد و فقط بانکها هستند.چطور پیگیری کنم؟

  • ناشناس
    28 بهمن, 1401 در 2:19 بعد از ظهر

    سلام سایت بیت پین معتبره یا نه

پیام بگذارید