شرایط و مدارک صلح عمری برای فرزند چیست ؟

بخشیدن ملک به فرزند از طریق قرارداد صلح عمری

صلح عمری برای فرزند: از جمله اصلی‌ترین عقودی که در قانون مدنی بیان شده است و شرایط و آثار آن مشخص می‌باشد، عقد صلح است. عقد صلح در مقام یکی از عقود مشخص قراردادی است. که افراد جهت انجام برخی از معاملات و یا جهت برطرف نمودن اختلافات خود از آن استفاده می‌کنند.

صلح عمری در مقام معاملات در موارد متعددی استفاده می‌شود. از جمله جهت واگذاری مال و اموالی به دیگران.

به طور مثال، صلح عمری برای فرزند و یا همسر به طور وسیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. که بر اساس آن والدین قادرند اموال خویش را به فرزندان واگذار کنند. این عقد صلح عمری شرایط و آثار حقوقی ویژه‌ای را در پی داشته که با عقود دیگر مثل عقد بیع متفاوت است.

حامد امیری وکیل حقوقی در اصفهان در ادامه به بررسی صلح عمری می‌پردازد. توصیه می‌کنم حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کرده و در پایان اگر سوال یا نظری داشتید با ما در میان بگذارید.

حق عمری چیست و چه تفاوتی با حق رقبی دارد؟

صلح عمری برای فرزند

از جمله اصلی‌ترین عقود در قانون مدنی صلح عمری برای فرزند، عقد صلح است. در ماده 752 قانون مدنی عقد صلح تعریف شده است که به موجب این ماده، عقد صلح در دو صورت، قابل استفاده می‌باشد.

اول در مقام رفع اختلاف موجود میان اشخاص و یا پیشگیری از اختلافات احتمالی در آینده. در این شرایط طرفین عقد صلح جهت پیشگیری از بروز اختلاف و یا رفع آن قراردادی با یکدیگر منعقد کرده. و به اختلافات خویش پایان می‌دهند.

دوم موقعی است که عقد صلح جهت انجام معاملات مورد نظر طرفین مانند عقد بیع یا خرید و فروش استفاده می‌شود.

این مسئله در ماده 758 قانون مدنی، ذکر شده است که بر اساس آن، بهره‌گیری از عقد صلح در مقام معاملات نتیجه معامله‌ای که مورد نظر می‌باشد را حاصل می‌شود. ولی شرایط و احکام ویژه آن معامله را ندارد.

از این رو چنانچه صلح جهت انتقال عین مالی در برابر عوض معین باشد نتیجه آن همان بیع می‌باشد. ولی از نظر شرایط، آثار و احکام ویژه تابع عقد صلح است نه عقد بیع.

مشاوره با وکیل خانواده در اصفهان

در این صورت عقد صلح ممکن است در مقام انتقال مال به غیر مورد استفاده واقع گرود. عقد صلح دارای انواع و اقسام گوناگونی است که از جمله آنها باید به عقد صلح خیاری و عقد صلح عمری اشاره داشت.

خواندن این مقاله  وکیل مدنی کیست و حدود اختیارات یک وکیل مدنی کدامند؟

در واقع که جهت انتقال ملک به فرزندان استفاده می‌شود. به این معنی است که یکی از والدین با تسلیم مدراک مورد نیاز جهت عقد مالکیت مال مربوطه را به فرزند خود انتقال می‌دهد؛

با این شرط که نخست، مالک مال یا مُصالح (صلح کننده) شرط می‌نماید. که تا موقعی که در قید حیات است. همچنان قادر باشد از منافع ملک مربوطه بهره ببرد و شخص مقابل (صلح گیرنده) نتواند بهره‌گیری از منافع ملک مربوطه را از او سلب کند.

دوما موقعی که مُصالح فوت کند، عقد صلح به طور کامل آثار خود را خواهد داشت. به این معنی که مُتصالح مالک عین مال و منافع آن گردد و به بیانی دیگر مالکیت او بر مال صلح گردیده، استقرار یابد.

شرایط صلح عمری فرزند

از این رو، از جمله مهم‌ترین آثار برای فرزند این می‌باشد که پدر یا مادر با خیالی آسوده قادر می‌باشند تا آخر عمر از منافع مال بهره‌مند گردند و فرزند قادر نیست با فروش ملک آنها را از خانه بیرون کند.

شرایط صلح عمری برای فرزند

یکی از اصلی‌ترین شروط درستی قراردادها به موجب ماده 190 قانون مدنی، می توان به وجود قصد و رضایت جهت انعقاد قرارداد، وجود اهلیت در طرفین، معین و مشخص بودن موضوع قرارداد و مشروع بودن برای معامله اشاره داشت.

صلح عمری برای فرزند صغیر:

علاوه بر تمامی این موارد در قانون مدنی، در مورد شرایط صلح عمری سه شرط به صورت ویژه در نظر گرفته شده است که مطابق با آن ماده 753 قانون مدنی مقرر داشته است که:

«از جمله شرایط صحت عقد صلح عمری برای این می‌باشد که طرفین می‌بایست اهلیت معامله کردن و تصرف نمودن در مال مورد صلح را داشته باشند.» به این صورت، هم شخص صلح کننده و هم شخص صلح گیرنده باید دارای اهلیت باشند و به منظور تصرف در اموال خویش محجور (یعنی صغیر، سفیه و یا مجنون) نباشند.

صلح نامه پدر به فرزند:

از دیگر شرایط صحت عقد صلح این است که به موجب ماده 754 قانون مدنی، هر قرارداد صلحی نافذ و معتبر می‌باشد غیر از صلحی که جهت امر غیر مشروع باشد .

خواندن این مقاله  نحوه اثبات دعوای ممانعت از حق چگونه است؟

بنابراین صلح عمری باید جهت امور مشروع باشد و در خصوص امور غیر مشروع امکان انعقاد قرارداد برای فرزند وجود نخواهد داشت.

مضاف بر این، از جمله سوالات صلح عمری در مورد معوض یا بلاعوض بودن صلح عمری می‌باشد؛ به موجب ماده 757 قانون مدنی، صلح عمری بلاعوض هم جایز می‌باشد.

به این معنی که شرط درستی عقد این نمی‌باشد که فرزند حتما بها یا عوض مال صلح شده را پرداخت نماید.

بلکه امکان دارد تحت عنوان عقد غیر معوض یا مجانی هم صلح عمری برای را انعقاد کرد که در بخش‌های بعد مدارک مورد نیاز جهت را نیز عنوان خواهیم کرد.

درخواست سازش از شورای حل اختلاف

آثار صلح عمری برای فرزند

طبق توضیحات مشاور حقوقی در اصفهان از جمله اصلی‌ترین آثار عقد صلح و صلح عمری برای فرزند این می‌باشد که مصالح ( صلح کننده ) تا موقعی که در قید حیات است قادر خواهد بود از منافع مال صلح گردیده بهره‌مند گردد و صلح گیرنده یا متصالح حق ندارد به هیچ وجه او را از تصرف در مال صلح گردیده منع نماید.

از این رو، آثار عقد صلح عمری برای فرزند این می‌باشد که مالکیت عین مال صلح شده از موقع عقد به متصالح (فرزند) منتقل می‌گردد. ولی مالکیت منافع آن از موقع فوت مصالح برای متصالح ایجاد خواهد گردید.

صلح اموال به فرزندان:

این اثر صلح عمری موجب می‌گردد که به منظور انتقال مال به فرزند و یا حتی واگذاری ملک به همسر بتوان از این چارچوب حقوقی به صورت گسترده‌ای بهره برد.

به این معنی که عقد صلح عمری برای فرزند محدودیت وصیت کردن را نخواهد داشت؛ چون که وصیت تا ثلث مال نافذ می‌باشد. همچنین نسبت به عقد بیع یا هبه نیز که به فرزند اجازه فروش ملک پیش از فوت پدر یا مادر را می‌دهد مناسب‌تر به نظر می‌رسد.

یکی دیگر از آثار عقد صلح عمری برای فرزند این می‌باشد که به موجب قانون مدنی، عقد صلح یک عقد الزامی می‌باشد.

از این رو، به این منظور که عقد صلح عمری برای فرزند به هم بخورد می‌بایست طرفین با یکدیگر توافق کنند که آن را به هم زده و به اصطلاح عقد را اقاله کنند و یا اینکه یکی از دو طرف قادر باشد با بهره‌گیری از حق فسخ خود صلح عمری را بر هم بزند.

خواندن این مقاله  وکیل جرایم قمار در اصفهان: راهنمای حقوقی وکیل جرایم شرط بندی

به همین خاطر است که برخی مواقع عقد صلح عمری برای فرزند را به شکل صلح خیاری منعقد نموده تا مصالح قادر باشد هر هنگام که قصد کند آن را فسخ کند.

مدارک صلح عمری فرزند

مدارک لازم برای صلح عمری:

  • سند ملکی مربوط به ملک موضوع صلح عمری برای فرزند از جمله اینکه سند تک برگ و یا دفترچه‌ای باشد. از جمله اصلی‌ترین مدارک مورد نیاز جهت صلح عمری به نفع فرزند می‌باشد.
  • گواهی پایان کار مرتبط با ملک مورد قرارداد صلح عمری در صورتی که موضوع صلح عمری اعیانی احداثی باشد.
  • مدارک هویتی مصالح و متصالح از جمله کارت ملی و شناسنامه ایشان؛ از دیگر مدارک مورد نیاز جهت صلح عمری فرزند می‌باشد.
  • جواب استعلام شهرداری و دارایی
  • جواب استعلام اداره ثبت، به عنوان مدارک مورد نیاز جهت صلح عمری می‌بایست فراهم و ارائه گردد.
  • اجاره‌نامه عرصه، در شرایطی که ملک مورد صلح عمری اوقافی باشد .

کلام آخر

همانطور که در ابتدای مطلب بیان شد، صلح عمری برای فرزند در شرایطی مورد استفاده خواهد بود که والدین تصمیم دارند تا انتهای مدت حیات خویش از ملک بهره ببرند و مالکیت بعد از فوت ایشان به فرزند منتقل گردد.

آثار صلح عمری این می‌باشد که در طول حیات والدین فرزند قادر نیست ملک را به فروش برساند. از جمله مدارک مورد نیاز جهت صلح عمری مدارک هویتی طرفین، سند ملکی، استعلامات مورد نیاز از ادارات شهرداری، دارایی و ثبت است.

سوالات متداول

صلح عمری برای فرزند چیست ؟

بر اساس قرارداد صلح عمری والدین قادر هستند مالکیت مالی را به فرزند خود منتقل کرده ولی تا موقع فوت همچنان از منافع آن استفاده کنند.

شرایط صلح عمری برای فرزند چیست ؟

علاوه بر شرایط عمومی صحت معاملات در این عقد می‌بایست هر کدام از طرفین اهلیت معامله و تصرف در مال خود را داشته باشند و صلح عمری جهت امور مشروع استفاده شده باشد.

مدارک مورد نیاز برای صلح عمری به نفع فرزند چیست ؟

از جمله مدارک لازم جهت صلح عمری می‌توان به سند ملکی یا گواهی پایان کار و انجام استعلامات لازم از شهرداری و دارایی و نیز اداره ثبت اشاره داشت.

6 دیدگاه در نوشته: “شرایط و مدارک صلح عمری برای فرزند چیست ؟

  1. محمود کیا

    باسلام استاد بزرگوار. آیا عقد صلح عمری برای فرزند صغیر سن مونث جایز است با توجه به اینکه یکی از شرایط داشتن اهلیت در قرار دادها بلوغ میباشد؟با تشکر کیا

  2. شهرام فضلعلی

    ایا مادر میتواند درزمان حیات خود تمام اموالش را ازط یق صلح عمری بین فرزندانش تقسیم کند و یکی از فرزندان را محروم کند.ایا امکانش هست

  3. کاربر گرامی نویسنده نوشته

    سلام دوست عزیز برای راهنمایی و دریافت نوبت مشاوره لطفا با این شماره تماس بگیرید: 09392359977

  4. حمید

    درود بر شما
    واقعا زحمت کشیدید بنده سوالی دارم
    درمورد صلح بلا عوض پدر من در سن60 سالگی همسر دوم اختیار می‌کند. و دارای دو فرزند ذکور می‌شود لذا برای حمایت از فرزندان صغیر غیر ممیز خود در مقابل سه فرزندکبیر از همسر اول قسمت اندکی از اموال و دارایی خود را به صورت صلح نامه در سال 1362 در دفتر خانه ثبت ازدواج و طلاق به نگارش مسولدفتر در می‌آورد لذا با گذشت بیش از 40 سال پس ازفوت پدر و همچنین فرزندان همسر اول آیا نوادگان می‌توانند نسبت به ابطال صالح نامه اقدام نمایند،؟
    چنانچه ادعایشان بر مبنای نداشتن اهلیت در هنگام نگارش صلح نامه باشد
    با تشکر

  5. کاربر گرامی نویسنده نوشته

    سلام دوست عزیز ممنون از نظرتون.

  6. فاطمه

    عالی بود…. پاسخ بسیاری از پرسش هایم را دریافت کردم ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *