بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > شرایط ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی

شرایط ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی

نکاح زن ایرانی با مرد خارجی

نکاح زن ایرانی با مرد خارجی: در اسلام و همچنین نظام حقوقی ایران هیچ محدودیتی برای زن در انتخاب شوهر در نظر نگرفته شده است، در نتیجه بانوان ایرانی با هر کس که به صلاحشان باشد می توانند ازدواج کنند. اما آیا زن ایرانی می تواند با مردی که تبعه ی خارجی دارد ازدواج کند؟

وکیل حقوقی در اصفهان در پاسخ به این سوال می گوید: بانوان ایرانی این حق و اختیار را دارند که با اتباع بیگانه ازدواج کنند. لیکن از این جهت که احتمال دارد در چنین ازدواجی امنیت داخلی کشور به خاطذ آن که یک عنصر خارجی به آن وارد می شود، تحت تاثیر قرار بگیرد، مقنن برای انجام آن شرایطی پیش بینی کرده است که طرفین باید آن را در نظر بگیرند.

عکس قیمت‌های مشاوره سایت وکیل حامد امیری

شرایط نکاح زن ایرانی

بر اساس چیزی که در فوق بیان کردیم قانون ازدواج زن ایرانی با مرد تبعه خارجی را مجاز دانسته است اما انجام آن را بر عهده ی دولت گذاشته است.

پس اگر زن ایرانی بدون آن که از دولت اجازه بگیرد اقدام به ازدواج با مرد تبعه ی خارجی کند، دادگاه در مقابل آن ها هیچ عملکردی ندارد. به موجب “آیین نامه زناشویی بانوان ایرانی با اتباع بیگانه غیر ایرانی” وزارت کشور این امکان و اجازه را دارد که اقدام به صادر کردن پروانه نکاح زنان ایرانی با مردان خارجی بکند.

بحث دین در ازدواج زن ایرانی با تبعه خارجی

نکاح زن ایرانی با مرد خارجی: وکیل حقوقی در اصفهان بیان داشت: در صورتی که زن ایرانی مسلمان باشد و مردی که قصد ازدواج با او را دارد دین دیگری به جز اسلام داشته باشد، بر اساس قانون ایران ازدواج آن ها ممکن نخواهد بود.

مگر در حالتی که مرد خارجی به دین اسلام گرویده شود. حال اگر زنی بدون آن که به این امر و قانون کشور توجهی کند، با مردی خارجی که مسلمان نیست ازدواج بکند، به جهت آن که از دید قانون این ازدواج نافذ و معتبر نیست، در نتیجه دادگاه ها در برابر آن ها هیچ عملکردی نخواهند داشت.

چه مدارکی برای صادر کردن پروانه زناشویی زن ایرانی با مرد تبعه خارجی احتیاج است؟

بهترین وکیل امور حقوقی در پاسخ به این سوال می گوید در وهله اول زن و مردی که خواهان ازدواج با یکدیگر هستند ضرورت دارد که درخواست تقاضای خود برای صدور پروانه زناشویی را به وزارت کشور تقدیم کنند.

خواندن این مقاله  مرخصی زایمان و بارداری چه زمانی باید اقدام کرد؟ - شرایط مرخصی زایمان

بعد از آن باید گواهی مبنی بر این که ممنوعیتی در خصوص ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی وجود ندارد، و همچنین این که این ازدواج از نظر قانون کشور مرد رسمی است، صادر شود.

حال در صورتی که فرد متقاضی نتواند موفق به دریافت و اخذ این گواهی بشود، ممکن است وزارت کشور بدون آن که این گواهی را اخذ کند، و با رضایت گرفتن از زن اقدام به صدور پروانه زناشویی کند.

به ازدواج با مرد تبعه ی خارجی

به ازدواج با مرد تبعه ی خارجی

ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی چه شرایطی دارد؟

نکاح زن ایرانی با مرد خارجی: همانطور که پیشتر اشاره شد، اگر مرد خارجی مسلمان نباشد باید گواهی و یا استشهادی که نشان دهنده ی مسلمان شدن او باشد، ارائه دهد.
اگر زن متقاضی برای نکاح باشد، مدارک دیگری نیز از سوی وزارت کشور درخواست می شود که وکیل متخصص در امور حقوقی آن ها را بیان می کند:
گواهی نامه‌ ای که حاکی از مجرد و یا متاهل بودن مرد باشد.
گواهی نامه ای که مبنی بر نداشتن سوء پیشنه کیفری باشد.

ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی به موجب قانون ایران

نکاح زن ایرانی با مرد خارجی: مستفاد از ماده ی 987 قانون مدنی و اظهارات وکیل حقوقی در اصفهان بانوان ایرانی این حق را دارند که با تبعه ی خارجی ازدواج کنند اما در این صورت این ازدواج آثار و تبعاتی دارد که وکیل خانواده در اصفهان بدین صورت بیان می کند:
ایجاد محدودیت در امکان مالکیت آنان نسبت به اموال غیرمنقول، و همچنین این امکان را دارند که تابعیت شوهر را کسب کرده و تابعیت ایرانی خود را از دست بدهند.
به موجب ماده ۱۰۵۹ قانون مدنى زن ایرانی مسلمان نمی تواند با مرد غیرمسلمان ازدواج کند. در ماده 1060 این قانون نیز مقرر شده است که در صورتی که مانعی برای ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی وجود نداشت، باید از دولت اجازه کسب کنند. قابل توجه است که بر اساس ماده 1061 قانون مدنی قانون گذار ازدواج برخی از ماموران دولتی با زنان خارجی را نیز منوط به کسب اجازه کرده است.
‎بنا بر گفته ی حامد امیری وکیل دادگستری اصفهان اگر یک شخص خارجى بدون اجازه قانونى با زن ایرانى ازدواج کند به حبس تأدیبى از یک تا ۳ سال محکوم می شود.

خواندن این مقاله  قوانین مربوط به سقط جنین: مجازات سقط جنین غیر قانونی

نکاح زن ایرانی با مرد خارجی: مشاوره با وکیل دادگستری در اصفهان

عملکرد وزارت کشور در شرایط نکاح زن ایرانی با مرد تبعه خارج

نکاح زن ایرانی با مرد خارجی: به موجب قوانین ایران زن این اختیار را دارد برای آن که بداند زوج وظایفش را به خوبی و با حسن نیت انجام می دهد، از او طلب تضمینی مناسب و محکم کند. از جمله ی این وظایف که مرد خارجی دارد:

داشتن حسن رفتار، انفاق در طول مدت زناشویی، تهیه کردن مایحتاج زن، تهیه کردن واجبات مالی فرزندانی که تحت حضانت زن قرار دارند و همچنین پرداخت کردن هزینه بازگشت همسر به محل سکونت چنانچه از یکدیگر طلاق بگیرند. با عنایت به این وظایف زوجه می ‌تواند همه یا بعضی از آن ها را از همسر خود مطالبه کند.

وزارت کشور این امکان را دارد که با کسب رضایت وزیر خارجه کشور، این اجازه را به ماموران سیاسی و کنسولی ایران در خارج از کشور بدهد که که اگر از مقررات آیین نامه پیروی کردند، پروانه زناشویی را در محل صادر کنند و مراتب را به ثبت احوال کشور اعلام کنند.

نکات مهم بعد از نکاح در صورت اجازه وزارت کشور

نکاح زن ایرانی با مرد خارجی: اگر زن ایرانی با مرد تبعه خارجی ازدواج کند، تابعیت زن باقی می ماند. مگر در صورتی که به موجب قوانین کشور مرد خارجی، تابعیت کشور شوهر به زن تحمیل شود.

البته این نکته را باید بیان کرد که در چنین حالتی یعنی اگر تابعیت کشور مرد به زن ایرانی تحمیل شد، تابعیت ایرانی او محفوظ مانده و چنانچه زوج فوت کرد یا از یکدیگر طلاق گرفتند زن می تواند درخواست بازگشت تابعیت خود را علاوه بر گواهی فوت شوهر و یا سند طلاقشان به وزارت خارجه بدهد.

حال اگر زن تصمیم به حفظ تابعیت کشور شوهر خود بگیرد باید دلایل موجه و قابل قبولی به وزارت خارجه کشور ارائه دهد. چنانچه وازت خارجه دلایل ارائه شده از سوی اور را مناسب و قابل قبول شناخت، با درخواست او موافقت می کند.

نکاح زن ایرانی با مرد خارجی: مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری

ثبت کردن ازدواج

بعد از آن که پروانه ازدواج از سوی وزارت خارجه کشور صادر شد، زن باید با اصل شناسنامه خود همراه با مرد خارجی در محل کنسولی ایران و یا دفاتر ثبت ازدواج در ایران حضور یابند.

خواندن این مقاله  تغلیظ دیه در قانون مجازات جدید! معنی تغلیظ در حقوق؟!

البته این نکته را نباید فراموش کرد که اجازه پدر و یا جد پدری برای دختر ایرانی که دوشیزه است کماکان لازم است حتی اگر با مرد خارجی ازدواج بکند.

چنانچه حضور پدر یا جد پدری ممکن نبود باید اجازه نامه کتبی از سوی آن ها برای ازدواج دختر وجود داشته باشد. اگر این اجازه نامه در ایران ثبت شده باشد، باید وزارت امور خارجه آن را تایید کند.

تابعیت فرزندانی که از این ازدواج حاصل می شوند چگونه است؟

در گذشته تابعیت فرزندانی که از ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی حاصل می شدند، تابعیت کشور متبوع پدرشان بود و از همین رو برای آن که بتوانند به ایران سفر کنند باید ویزا می گرفتند.

اما بعد از آن که قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی تصویب شد، اگر فرزندی از ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی حاصل شود، تا ققبل از آن که به 18 سالگی برسد به درخواست مادر، و بعد از 18 سالگی به درخواست خود فرزند می توانند تابعیت ایران را کسب کنند.

در صورتی که پدر و مادر فرزند با شرایط بالا فوت کنند و یا در دسترس نبوده و یا حتی در مورد نسب آن ها تردید شود، باید این امر در دادگاه صالح بررسی شود.

مؤسسه حقوقی حامد امیری ، در زمینه حقوق خانواده در ایران به ارائه خدمات به اشخاص خارجی و ایرانی می پردازد. از جمله این خدمات میتوان به مشاوره در زمینه دریافت پروانه زناشویی، ثبت ازدواج، خدمات مشاوره پیرامون شروط ضمن عقد، مطالبه نفقه و مهریه، فسخ نکاح، طلاق، حضانت فرزندان، ارث و ماترک و داوری در اختلافات احتمالی در این نوع موضوعات اشاره کرد. حامد امیری وکیل خانواده اصفهان آماده ارائه خدمات حقوقی مورد نیاز در زمینه حقوق خانواده در ایران است و میتوانید به صورت حضوری و غیر حضوری از طریق راه های مندرج در سایت با ما در تماس باشید.
اگر برای مسائل حقوقی خود نیاز به مشاوره های تخصصی بهترین وکیل اصفهان و مشاور حقوقی با تجربه دارید با موسسه حامد امیری در تماس باشید.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید