بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > دستور موقت ملاقات فرزند چقدر طول میکشد؟ چگونه باید اقدام کرد؟

دستور موقت ملاقات فرزند چقدر طول میکشد؟ چگونه باید اقدام کرد؟

دستور موقت ملاقات فرزند چقدر طول میکشد؟ چگونه باید اقدام کرد؟

از جمله ضوابط جدید قانون حمایت از خانواده، دستور موقت ملاقات فرزند است که این دستور موقعی اهمیت می‌یابد که جریان رسیدگی به حضانت فرزند به خاطر مشکلات خانوادگی دارای روالی طولانی باشد.

حضانت فرزند پس از جدایی پدر و مادر تا سن هفت سالگی با مادر خواهد بود و پس از آن حضانت فرزند دختر تا سن نه سالگی و فرزند پسر تا سن پانزده سالگی با پدر می‌باشد.

عکس قیمت‌های مشاوره سایت وکیل حامد امیری

چنانچه یکی از والدین در هنگام دارا بودن حضانت فرزند از ملاقات دیگری با فرزند ممانعت ورزد، شخصی که حق دارد فرزند را ملاقات کند، خواهد توانست با تسلیم درخواست دستور موقت ملاقات فرزند، والد دیگر را مجبور به ملاقات با فرزند نماید.

با درخواست هر کدام از والدین و یا وکیل ایشان صدور دستور ملاقات با فرزند صورت می‌پذیرد و به علت فوری بودن مسئله، لزومی به تایید رییس حوزه قضایی ندارد و می‌بایست به سرعت اجرا گردد.

در ادامه بهترین وکیل ملاقات فرزند اصفهان مطالبی درباره صدور دستور موقت ملاقات فرزند بیان خواهد کرد. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر در این باره هستید، حتما تا پایان این متن همراه ما باشید. چنانچه سوال یا نظری دارید خوشحال خواهیم شد برای ما کامنت بگذارید.

صدور دستور موقت ملاقات فرزند چه شرایطی دارد؟

در حال حاضر از جمله پیامدهای جدید قانون در مورد حمایت از خانواده سازمانی با عنوان دستور موقت ملاقات فرزند است. صدور آن زمانی دارای اهمیت خاص خواهد شد که به دلیل وجود مشکلاتی که در مسائل مرتبط با خانواده بین پدر و مادر ایجاد می‌گردد. ممکن است بررسی این روند طولانی باشد؛

در این شرایط فردی که می‌تواند ملاقات فرزند را داشته باشد قادر است از طریق تقاضای صدور موقت در ملاقات فرزند، فرد دیگر را مجبور به ملاقات با فرزند نماید.

حتما می‌دانید که سرپرستی دائم فرزند هم پسر و هم دختر تا سن هفت سالگی بر ذمه مادر می‌باشد و بعد از آن سرپرستی فرزند پسر از سن هفت تا پانزده سالگی و سرپرستی فرزند دختر از سن هفت سالگی تا نه بر گردن پدر است.
هر یک از زوجین که سرپرستی فرزند با او نیست می‌تواند ملاقات با فرزند داشته باشد و حق دارد در زمان تعیین شده با فرزند خود ملاقات کند.

حتی چنانچه پدر یا مادر که سرپرستی فرزند با او است حق دیدار را از شخص مقابل سلب کرده باشد، آن شخص با مراجعه به دادگاه خانواده قادر است تقاضای خویش را مبتنی بر صدور حکم موقت در ملاقات فرزند ارائه دهد.

دستور موقت چیست؟

دستور موقت در موضوعاتی مورد اهمیت قرار می‌گیرد که دادگاه در صلاحیت به دلیل فوری بودن آن به منظور صیانت و پس گرفتن حق و حقوق عرفی ذینفع اقدام به صدور آن می‌نمایند.

خواندن این مقاله  شرایط احراز ارتشاء

قبل از مطرح کردن شکایت اصلی، به طور همزمان و یا بعد از تسلیم درخواست اصلی امکان ارائه دستور موقت خواهد بود. همچنین دستور موقت در دعوی خانواده کاربرد زیادی دارد که می‌توان به شکایت ملاقات فرزند، سرپرستی، مراقبت از کودک، نفقه زن و… اشاره نمود.

به موجب ماده 174 قانون مدنی پدر و مادر حق دارند کودک خود را در موعد تعیین شده دیدار کنند. در صورتی که میان پدر و مادر در مورد نحوه و زمان ملاقات توافق صدرت گرفته باشد بر حسب این توافق رفتار می‌شود.

دستور موقت ملاقات فرزند

اما چنانچه توافقی صورت نگرفته باشد قاضی دادگاه زمان و مکان ملاقات را تعیین می‌نماید و والدین می‌بایست حتما به آن عمل نمایند. زمان ملاقات فرزند بعد از طلاق زوجین از یکدیگر بدون محدودیت است جز آنکه فرزند بعد از سن قانونی تمایل به ملاقات یکی از والدین نداشته باشد.

نحوه صدور دستور موقت ملاقات فرزند چگونه است؟

حامد امیری وکیل خانواده اصفهان می‌گوید: صدور دستور موقت ملاقات فرزند موضوع بسیار کارآمدی می‌باشد که صدور آن بر حسب قانون جدید حمایت از خانواده به پرداخت جریمه احتمالی نیاز نیست و از زمانی که صادر می‌گردد فقط به مدت شش ماه اعتبار دارد.

مطابق با قانون حمایت خانواده مصوب 1391 ارزیابی و بررسی دستور موقت ملاقات فرزند در صلاحیت دادگاه خانواده بوده که درخواست کننده می‌بایست با مراجعه کردن به دفتر خدمات قضایی، شکایت خود را مطرح کند و سپس از طریق دفتر خدمات قضایی پرونده مربوطه به دادگاه خانواده سپرده می‌شود.

در موقع مراجعه به دفاتر خدمات قضایی جهت تسلیم درخواست ملاقات فرزند الزامی است که درخواست کننده اسناد زیر را تهیه و به همراه داشته باشد:

  • اصل شناسنامه متقاضی
  • اصل کارت ملی متقاضی
  • اصل عقد نامه یا سند ازدواج
  • اصل طلاق نامه در صورت وقوع آن

موضوع دارای اهمیت این می‌باشد که اگر هر یک از طرفین که سرپرستی فرزند با وی می‌باشد از ملاقات فرزند با طرف مقابل خودداری کند این موضوع جرم به حساب آمده و بر اساس قانون مسئولیت کیفری خواهد داشت.

💥دعاوی خانواده چیست؟ وکیل باتجربه و متخصص دعاوی خانواده در اصفهان💥

زمان و محل ملاقات با فرزند بعد از طلاق

وکیل خانواده اصفهان درباره محل و زمان ملاقات فرزند پس از طلاق. بیان می‌کند: تعیین زمان و محل ملاقات با فرزند موجب به وجود آمدن اختلافات بسیاری میان والدین می‌گردد. به همین خاطر در صورت پیدایش اختلاف میان زوجین، تعیین زمان و محل ملاقات کودک برعهده قاضی می‌باشد.

خواندن این مقاله  حکم چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ معنی حکم در حقوق چیست؟

مدت ملاقات را می توان افزایش و یا کاهش داد. از این رو خواهان قادر است درخواست زیاد شدن و یا کم شدن زمان ملاقات را به قاضی تسلیم نماید. و قاضی بر حسب شرایط و مصلحت فرزند، رای به افزایش یا کاهش مدت ملاقات خواهد داد.

در مورد محل ملاقات هم قوه قضاییه مکان اجرای حکم (تحویل کودک) را کلانتری محل اقامت و یا مراکز مشاوره در نظر می‌گیرد.

با این حال کلانتری مکان مناسبی جهت اجرای حکم نیست؛ چرا که امکان دارد موجب ترس و اضطراب و آسیب روانی کودک گردد. پس بر اساس قانون حمایت از خانواده، قوه قضاییه مکلف می‌باشد مکان‌هایی مناسب و طبق روحیه کودک را جهت اجرای حکم در نظر بگیرد.

هماهنگی مشاوره با وکیل دادگستری در اصفهان حامد امیری

جریان رسیدگی دستور موقت ملاقات با فرزند

وکیل متخصص دعاوی خانواده در این خصوص راهنمایی می‌کند. که جهت صدور دستور موقت ملاقات فرزند باید ابتدا خواهان به دفاتر خدمات قضایی رجوع نموده و شکوائیه صدور دستور موقت را به ثبت رساند. که بعد از آن به دادگاه خانواده ذیصلاح ارجاع خواهد شد. بعد از ثبت شکواییه دستور موقت، پرونده به‌منظور رسیدگی به دادگاه خانواده فرستاده می شود.

قاضی با در نظر فوری بودن موضوع، دستور موقت را صادر می‌نماید. که با نظر به سن کودک، این مدت بین 24 تا 72 ساعت در آخر هفته است. با صدور این حکم شخص مقابل خواهان شکایت تا احراز رای اصلی قادر است کودک خویش را ملاقات نماید.

مزایای دستور موقت ملاقات فرزند

اصلی‌ترین مزیت‌های دستور موقت ملاقات فرزند به شرح زیر است:

1. احتمال دستور موقت بدون نیاز به اخذ آماده سازی خسارت احتمالی از متقاضی

در راستای این صدور این دستور، ممکن است به خاطر عدم ذینفع بودن متقاضی، جریمه‌ای به طرف مقابل وارد گردد، لذا قاضی به‌منظور اجرای دستور موقت و جلوگیری از ایجاد سود و ضرر، میزان مبلغ تامینی را مشخص می‌نماید و دستور سپرده کردن آن در صندوق دادگستری را خواهد داد.‌

اما در قانون پشتیبانی خانواده مصوب 1391 دستور موقت بدون پرداخت جریمه احتمالی صادر می‌گردد، این موضوع در جهت پشتیبانی از حق و حقوق عرفی خانواده در نظر گرفت میشود.

2. توانمندی اجرایی دستور ملاقات بدون نیاز به رضایت رئیس قوه قضایی

3. دارای اعتبار شش ماه تا تصمیم قطعی قاضی در مورد اصل شکایت

خواندن این مقاله  تشخیص و مجازات رابطه نامشروع

4. هر موقع دادگاه صالح در مدت شش ماه پیوست به اصل شکایت تصمیمی را دریافت نکند، حکم موقت صادره باطل می‌گردد، از این رو درخواست مجدد حکم بلامانع است.

5. مرجع صالح جهت رسیدگی به درخواست دستور موقت ملاقات فرزند، دادگاه خانواده است.

به موجب ماده 4 قانون حمایت خانواده مصوب 1391 ، بررسی دعاوی خانواده اعم از ملاقات فرزند، بر ذمه دادگاه خانواده است. و اینکه دستور موقت موضوعی تابعی می‌باشد که پیوست با اصل شکایت درخواست می‌گردد. در این شرایط می‌بایست چنین گفت که درخواست دستور موقت نیز در صلاحیت دادگاه خانواده می‌باشد.

ملاقات فرزند

رفع اثر از دستور موقت ملاقات فرزند

هر زمان در جهت بازبینی و بررسی درخواست ملاقات فرزند و سرپرستی فرزند، درخواست کننده به بی حقی متهم گردید و در جهت بررسی نیز حکم موقت ملاقات فرزند و یا سرپرستی فرزند را اخذ نموده باشد، با درخواست مورد نظر از حکم موقت سو اثر و موجب ابطال آن خواهد شد.

با نظر به اینکه اجرای حکم موقت ملاقات فرزند مستلزم قبول رئیس قوه قضایی نمی‌باشد، هر موقع دادگاه به مدت شش ماه پیوست به اصل شکایات مزبور تصمیمی را اتخاذ ننمایند، در نتیجه حکم موقت صادره باطل و سو اثر از آن می‌گردد.

این در صورتی می‌باشد که مفاد درج در شکایت بر حسب حضانت خواند نشده و یا ملاقات فرزند باشد. بنابراین حکم موقت مبنی بر دیدار برای کودک صادر می‌شود.

اگر بیست روز بعد از صادر شدن دعوای موقت فرزند گذشته باشد، ولی شکوائیه مذکور به دادگاه مربوطه تسلیم نشده باشد در این شرایط طرح شکایت مبنی بر ملاقات فرزند اعتبار خود را از دست خواهد داد.

جمع بندی

در حال حاضر از جمله پیامدهای جدید قانون حمایت از خانواده اصطلاحی با عنوان دستور موقت ملاقات فرزند است. صدور آن زمانی دارای اهمیت خاص خواهد شد که به دلیل وجود مشکلاتی که در مسائل مرتبط با خانواده بین پدر و مادر ایجاد می‌گردد. ممکن است بررسی این روند طولانی باشد؛

در این شرایط فردی که می‌تواند ملاقات فرزند را داشته باشد قادر است از طریق تقاضای صدور موقت در ملاقات فرزند، فرد دیگر را مجبور به ملاقات با فرزند نماید.

تعیین زمان و محل ملاقات با فرزند موجب به وجود اختلافات بسیاری میان والدین می‌گردد. به همین خاطر در صورت پیدایش اختلاف میان زوجین، تعیین زمان و محل ملاقات کودک برعهده قاضی می‌باشد.

پیشنهاد ما این است که پیش از هرگونه اقدامی در جهت دستور موقت ملاقات فرزند، با وکیل خانواده در اصفهان مشورت نمایید.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

3 نظرات

  • ناشناس
    21 تیر, 1402 در 12:07 بعد از ظهر

    سلام چرا جریمه داره سری دوم جریمه پیشتری داره سری سوم حبس داره باحکم جعل

  • Zemestan
    2 شهریور, 1401 در 10:31 قبل از ظهر

    سلام،در دستور موقت ملاقات فرزند میشه بچه رو نبرد سر قرار؟؟؟مشکلی نداره؟

پیام بگذارید