تشخیص و مجازات رابطه نامشروع

مجازات رابطه نامشروع

رابطه نامشروع براساس ماده 632 قانون مجازات اسلامی به شرح زیر است :
هر وقت زن و مردی که میان انان عقد ازدواج بسته نشده باشد ، رابطه نامشروع یا کاری برخلاف عصمت ، غیر از زنا مانند بوسیدن یا همبستری و همخوابگی داشته باشند محکوم به 99 ضربه شلاق می شوند و در صورتی که کار به زور و بی علاقه صورت گرفته شده باشد تنها اجبار کننده تعزیر می گردد(مجازات شلاق تعزیری معمولا 75 ضربه شلاق است). جرم ارتباط نامشروع ، جزای عمومی هم دارد و دادستان بی شکایت مدعی هم قادر است به مسئله رسیدگی کند.

فرق ارتباط نامشروع با زنا

ارتباط نامشروع به کارهایی برخلاف اخلاق و عصمت ، شامل بوسیدن و همبستری که میان زن و مردی که عقد نکرده اند، گفته می شود . اما جرم زنا میان زن و مرد که عقد ازدواج بین آنها بسته نشده ، عمل دخول در قُبُل یا دُبُر (جماع) باید انجام شود و مجازات ارتباط نامشروع 99 ضربه شلاق است و در صورتی که مجازات زنا در برخی موارد اعدام و برخی مواقع سنگسار و در مواردی 100 ضربه شلاق معین شده است که توضیح آن در مواد 221 تا 232 قانون مجازات اسلامی مصوب 1/2/1392 بیان شده است.
جرم ارتباط نامشروع از جرم های غیر قابل بخشیدن است و شامل گذر زمان نمی شود و امکان شکایت در این باب حتی از طریق فرد سوم ذینفع هم موجود است.
در وصف قلمرو و مصداق های این ماده‌ قانونی موارد مشورتی متمایزی صادر شده است؛ به این خاطر دیدگاه و روش یکسانی دیده نمی‌شود:
نظریه مشورتی ۳۰۲۲/۷: « فقط بودن زن و مرد در یک مکان از مصداق های ارتباط نامشروع یا امور خلاف عصمت به حساب نمی آید.»
نظریه مشورتی ۳۴۹۲/۷ مورخ ۸/۶/۸۸: «رابطه تلفنی از مصداق های رابطه نامشروع است و براساس قانون مجازات امکان پیگیری دارد»
نظریه مشورتی۹۳۷/۷ مورخ ۲۳/۵/۹۲: «تنها در خلوت بودن با نامحرم در قانون جرم نیست چه در خانه یا داخل وسیله نقلیه یا هر مکان دیگری باشد چرا که بر اساس ماده ۶۳۷ ارتباط نامشروع یا کار برخلاف عصمت شامل تقبل و مراجعه مثال زده‌شده است»
شرح قلمرو و مصادیق ماده‌ی ۶۳۷ در سی و هشتمین جلسه نقد آراء دادگاه‌ های تجدید نظر – بهمن‌ماه ۱۳۹۴: ارتباط نامشروع متمایز از کار برخلاف عصمت غیر از زناست و ارتباط نامشروع احتیاجی به تماس فیزیکی ندارد و به برقراری رابطه بین زن و مرد نامحرم که اصل آن خلاف شرع باشد گفته می شود.»

تشخیص و مجازات رابطه نامشروع
تشخیص و مجازات رابطه نامشروع

در شیوه متداول فعلی ، انجام جرم ارتباط نامشروع ، فقط وابسته به بودن ارتباط جسمی بین زن و مرد نیست و بقیه رابطه ها هم دلیل رخ داد این واقعه اند. به همین خاطر بیشتر قاضیان ، ارتباط عاشقانه احتمالی بین زن و مرد نامحرم از راه تلفن و یا در حیطه فضای مجازی و پیامک را هم از مصداق های رابطه نامشروع به حساب می اوردند.
یکی از این ناهنجاری ها که اکثریت کشورها درگیر آن هستند رابطه ی نامشروع می‌باشد. رابطه ی نامشروع از آن جا که بر خلاف قوانین است عواقب و مجازات‌هایی را در پی دارد. جهت آشنایی با این قوانین می توانید از مشاوره با حامد امیری وکیل روابط نامشروع در اصفهان بهره مند شوید.

مجازات جرم رابطه نامشروع

قانونگذار در ماده 637 قانون جزای اسلامی جهت ارتباط نامشروع 99 ضربه شلاق معین کرده است و در صورتی که یکی از دو طرف ارتباط، بی میل باشد مجازات نمی گردد و تنها اجبار کننده مجازات می شود. با دقت به اینکه ماده 637 به گونه ای تنظیم شده است که بی تماس جسمی میان زن و مرد، ارتباط نامشروع را محرز معلوم کرده است پس مرتکب شونده به این جرم به 99 ضربه شلاق محکوم می گردد.
جهت اگاهی زیادتر از جرم رابطه نامشروع ، الزامی است به منبع جرم انگاری آن یعنی منابع اسلامی رجوع کرد. در ماده 637 قانون مجازات اسلامی ارتباط نامشروع یا کار بر خلاف عصمت، غیر زنا را شامل بوسه و یا همبستری را مستحق جزا دانسته است و فلسفه معین کردن این جزا در دین اسلام آن است که احکام شرعی اسلامی بر اساس خوبی ها و بدی ها می باشند، پس در صورتی که دین اسلام کار را منع کرده و آنرا حرام اعلام کرده است انجام آن بدی هایی دارد و در صورتی که کار را امر کرده و آنرا واجب اعلام نموده است، حتما اعمال آن خوبی هایی دارد و البته در همی مبانی اسلامی خیلی تاکید شده است که باب مسائل اخلاقی و جنسی بررسی های زیادی انجام نشده ، پس وقتی که این جرم به طور واضح و آشکار باشد و اعمال ان به عصمت جامعه صدمه وارد کند و در ضمن تا فردی از این جرم مطمعن نشده است حق ندارد ان را عنوان کند و همان طور که در آیه ها سوره نور اورده شده است که؛ « افرادی که زنان پاکدامن را به زنا متهم می کنند و 4 شاهد نمی آورند 80 ضربه شلاق بزنید و از آن به بعد هیچ وقت شهادت انان را قبول نکنید که مردمی گناه کار اند.»

اثبات جرم رابطه نامشروع

حتما این گناه با اعتراف شهادت شاهدان و اگاهی قاضی قابل احراز است و اما برخی مواقع دلایلی مانند پرینت مکالمات، پیامک ها و همین طور عکس ها، فیلم و صوت ارتباط میان زن و مرد که عقد ازدواج میان آنها نبوده و نشان دهنده ارتباط عاشقانه و یا جنسی باشد، در مواردی که از راه رسانه های جمعی مثل تلفنی، موبایل های هوشمند، کامپیوترها و شبکه های مجازی مثل؛ تلگرام، اینستاگرام و…. انجام شود هم امکان احراز دارد.

در هر زمینه حقوقی و وکالتی که به مشاوره نیاز دارید این امکان برای شما فراهم شده که با حامد امیری وکیل رابطه نامشروع در اصفهان به صورت حضوری ، غیر حضوری و آنلاین در تماس باشید و جهت رزرو وقت می توانید از طریق سامانه انلاین اقدام نمایید.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید