آیا شنود غیرمجاز جرم محسوب میشود؟ جرم شنود غیرمجاز

ایا شنود گذاشتن جرم است

جرم شنود غیرمجاز: با پیشرفته شدن جوامع، وسایل ارتباطات جمعی هم پیشرفت چشمگیری داشته‌اند و بهره‌گیری از آنها نیز بسیار متدوال گردیده است.

همیشه هر پیشرفتی به همراه اثرات مثبت و مفیدی که دارد و در کنار تاثیری که بر رفاه اشخاص می‌گذارد، ممکن است. از اثرات مخرب هم برخوردار باشد و به همین خاطر، باعث سلب آرامش و نقض حقوق افرادی هم گردد.

استراق سمع و شنود غیر مجاز، از جمله مواردی می‌باشد. که نتیجه رشد وسایل ارتباطات جمعی و فناوری است که در اکثر موارد موجب نقض حقوق اشخاص می‌گردد.

از این رو، در قوانین کیفری قانون‌گذار جرم شنود. یا استراق سمع و مجازات آن را غیر از موارد قانونی و داشتن مجوز است.

حامد امیری وکیل جرایم رایانه ای در اصفهان قصد دارد. در این مقاله توضیح دهد که شنود غیر مجاز چیست و مجازات و حکم شنود غیر مجاز به مکالمات دیگران چیست. پس پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب را مطالعه نمایید.

شنود غیر مجاز چیست؟

جرم شنود غیرمجاز: از حقوق هر شخصی، حفظ حریم خصوصی او می‌باشد. که قانون‌گذار این حق را به رسمیت دانسته است و برای آن در صورت نقض این موضوع مجازات است.

از جمله مواردی که ممکن است سبب نقض حریم خصوصی اشخاص گردد. شنود غیر مجاز و یا به بیانی دیگر. گوش دادن مخفیانه. به مکالمات خصوصی و شخصی اشخاص جامعه است.

در جواب این سوال که شنود غیر مجاز چیست. و حکم گوش دادن مخفیانه به مکالمات چه چیست؟ می‌بایست گفت:

در لغت شنود یا استراق سمع به معنای دزدیدن، دزدی کردن و مخفیانه گوش دادن به مکالمات دیگران می‌باشد. این مسئله در حال حاضر با گسترش ارتباطات و فناوری و خرید و فروش دستگاه‌های شنود در انواع گوناگون صورت می‌گیرد.

متاسفانه، به این خاطر که برخی اشخاص اقدام به گوش دادن مخفیانه مکالمات سایر افراد. و سپس با تهدید و زورگیری آرامش آنها و نظم عمومی جامعه را خدشه‌دار می‌کنند. قانون‌گذار جرم شنود غیرمجاز و مجازات آن را در قانون مقرر نموده است. و از این طریق سعی کرده است تا در راستای آرامش خاطر و حریم خصوصی اشخاص و حقوق شهروندی آنها بکوشد.

از جمله بارزترین مصادیق جرم شنود غیر مجاز، کنترل تلفن اشخاص می‌باشد. مخفیانه به مکالمات دیگران، غیر از مواردی که به امنیت داخلی کشور مرتبط می‌باشد. و یا به منظور احقاق حقوق سایرین از دید قاضی ضروری تشخیص داد می‌شود. جرم هست و مجازات حکم مخفیانه را به دنبال خواهد داشت.

خواندن این مقاله  دستور موقت چیست و نحوه‌ی صدور آن به چه شکل است؟ حامد امیری

شنود قانونی و غیر قانونی و مجازات آن

جرم شنود غیرمجاز: به موجب قانون، شنود غیرمجاز در مواردی امکان دارد قانونی و مجاز باشد. و غیر از موارد استثنا شد در دیگر موارد غیرمجاز و غیرقانونی است. و مجازات و حکم مخفیانه به مکالمات خصوصی اشخاص را به دنبال خواهد داشت.

شنود قانونی و شنود غیرقانونی و مجازات آن، به شرح زیر است:

1- شنود قانونی یا مجاز:

شنودی که بر اساس قانون، به حکم قاضی دادگاه جهت احقاق حقوق افراد صورت پذیرد و یا به امنیت کشور مرتبط باشد.

آیا شنود جرم محسوب می شود

در غیر این حالت، شنود غیر قانونی بوده و در قانون جرم تلقی شد است.

2- شنود غیر مجاز:

اهمیتی که حریم خصوصی افراد از آن برخوردار می‌باشد. در اصل ۲۵ قانون اساسی به مسئله صیانت و حراست از حریم خصوصی اشاره گردیده و به موجب آن:

«بازرسی و نرساندن نامه‌ها، ضبط و فاش کردن مکالمات تلفنی. افشای مخابرات تلگرافی و تلکس، سانسور، عدم مخابره و نرساندن آنها، استراق سمع و هر گونه تجسس ممنوع است مگر به حکم قانون.»

مطابق با قانون جرایم رایانه‌ای، شنود غیر مجاز رایانه‌ای عبارتند. از استراق سمع محتوای ارتباطات غیرعمومی به طور غیر مجاز و پنهانی که می‌تواند. مجازات جریمه نقدی یا تا دو سال حبس و یا هر دو مجازات را به همراه داشته باشد.

جرم شنود غیر مجاز رایانه‌ای در شرایطی که برای مرتبه سوم تکرار گردد. از یک ماه تا یک سال محرومیت از خدمات الکترونیک عمومی را به همراه دارد.

از طرفی دیگر بهترین وکیل کیفری اصفهان اشاره می‌کند. که مطالعه و مشاهده ایمیل‌ها و نامه‌ها و یا یادداشت‌های فرد دیگر. بدون اجازه و یا اختیاری که مشخصاً از نظر قانونی به فرد اعطا گردیده باشد. در حکم شنود غیرمجاز است و مستحق کیفر می‌باشد.

وجه تمایز جرم شنود غیر مجاز و دسترسی غیر مجاز در این می‌باشد که در جرم اول داده‌ها در حال انتقال از طرف فرد فاقد سمت رصد می‌گردند، به این معنی که انتقال اطلاعات و داده‌ها در فضای مجازی شرط تحقق این جرم می‌باشد.

به موجب قانون آیین دادرسی کیفری در مواردی می‌توان دستور شنود مکالمات اشخاص را صادر نمود که این موارد اصولا شامل مواردی می‌باشد که کشف جرم به این موضوع بستگی داشته و موضوع در ارتباط با حقوق عامه یا امنیت ملی باشد.

در قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی هم نسبت به اهمیت حریم خصوصی تأکید و افراد به موجب نقض آن مستحق کیفر شناخته خواهند شد.

مجازات جاسوسی رایانه‌ای

هر موقع فردی به طور متقلبانه و مخفیانه به اطلاعات سری ذخیره شده و یا در حال انتقال را در سیستم‌های کامپیوتری و مخابراتی دسترسی پیدا کند یا آنکه اطلاعاتی که از این طریق تحصیل نموده را در اختیار افراد فاقد سمت و صلاحیت قرار دهد و یا آنها را به دولت‌های خارجی یا سازمان‌های خارجی یا نمایندگان ایشان تسلیم نماید به علت ارتکاب جاسوسی رایانه‌ای تعقیب و حسب مورد از یک تا ۱۵ سال حبس و جریمه نقدی قابل مجازات می‌باشد.

خواندن این مقاله  اعتراض به نظر کارشناس دادگستری: اعتراض کارشناسی خارج از مهلت

مجازات نقض حریم خصوصی در فضای مجازی

اطلاعات سری و اطلاعات محرمانه با یکدیگر فرق دارند. زیرا اطلاعات سری به طور مستقیم با منافع ملی و امنیت کشور در ارتباط هستند اما اطلاعات محرمانه لزوماً از این ارتباط مستقیم برخوردار نمی‌باشند.

ایا فیلم گرفتن از دیگران جرم است؟

مرتکب در جرم جاسوسی رایانه‌ای می‌بایست به اینکه دسترسی وی غیر مجاز می‌باشد و اینکه اطلاعات سری است آگاهی داشته باشد و اگر مرتکب نداند که این اطلاعات سری است نمی‌توان وی را تحت این عنوان مجازات نمود و عمل او ممکن است مصداق جرم دیگری باشد.

از طرفی دیگر جاسوسی یک جرم سازمان یافته محسوب می‌گردد و به همین خاطر در مقایسه با سایر جرایم رایانه‌ای دارای مجازات سنگین‌تری است.

مجازات انتشار فیلم و تصاویر خصوصی در فضای مجازی

آیا شنود مکالمات همسر جرم است؟

در مطلب فوق، توضیح داده شد که جرم شنود غیر مجاز یا استراق سمع مجازات آن چیست و بیان شد که هر شخصی بدون مجوز دادگاه و حکم قاضی به شنود غیر قانونی اقدام نماید به مجازات و حکم گوش دادن مخفیانه یعنی حبس و جریمه نقدی مذکور در ماده 2 قانون جرایم رایانه‌ای محکوم خواهد گردید.

پس از توضیح درباره این موارد، در ادامه تصمیم داریم، به این سوال پاسخ دهیم که آیا شنود مکالمات همسر جرم است؟

شنود غیرمجاز

جرم گذاشتن شنود در ماشین همسر:

در اکثر موارد زوجین به منظور اثبات خیانت و جرم رابطه نامشروع تلفنی همسر خویش اقدام به قرار دادن شنود در گوشی، خانه یا ماشین می‌کنند و از این راه، مکالمات همسر خود را ضبط نموده و به جهت دفاع از ادعای خویش از آن استفاده می‌کنند. سوالی که پیش می‌آید، این است که آیا جرم شنود غیر مجاز یا استراق سمع و مجازات آن در چنین مواردی هم جاری و پابرجا می‌باشد یا خیر؟

اصل 25 قانون اساسی چنین مقرر داشته است:

«بازرسی و نرساندن نامه‌ها، ضبط و فاش کردن مکالمات تلفنی، افشای مخابرات تلگرافی و تلکس، سانسور، عدم مخابره و نرساندن آن ها، استراق سمع و هر گونه تجسس، ممنوع است، مگر به حکم قانون.»

در ماده 2 جرایم رایانه‌ای هم شنود و استراق سمع غیر قانونی، جرم تلقی شده است. جدای از اینکه در اصل 25 قانون اساسی شنود را نیازمند حکم قانون شناخته، ولی در رویه قضایی به این خاطر که نهاد خانواده بسیار ارزشمند می‌باشد قضات شنود مکالمات همسر بدون مجوز را جرم انگاری نکرده و بر محکومیت کیفری رای نمی‌دهند.

خواندن این مقاله  ارث و میراث چگونه تقسیم میشود ؟

مشاوره انلاین با وکیل جرایم رایانه ای در اصفهان:

دفتر وکالت حامد امیری یکی از بهترین وکیل در استان اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

پذیرش حضوری: شنبه تا سه شنبه از ساعت ۱۶:۳۰ لغایت ۲۰:۳۰

پذیرش غیر حضوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۱۳:۰۰ لغایت ۱۶:۰۰

مشاوره فوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۸:۳۰ لغایت ۲۳:۰۰

آدرس دفتر وکالت: اصفهان، خیابان سجاد، ابتدای خیابان قائم مقام فرهانی، مجتمع شیخ بهایی طبقه اول واحد ۱۱

سخن پایانی

مطابق با قانون جرایم رایانه‌ای، شنود غیر مجاز رایانه‌ای عبارتند از استراق سمع محتوای ارتباطات غیرعمومی به طور غیر مجاز و پنهانی که می‌تواند مجازات جریمه نقدی یا تا دو سال حبس و یا هر دو مجازات را به همراه داشته باشد.

جرم شنود غیرمجاز رایانه‌ای در شرایطی که برای مرتبه سوم تکرار گردد، از یک ماه تا یک سال محرومیت از خدمات الکترونیک عمومی را به همراه دارد.

سوالات متداول جرم شنود

جرم شنود یا استراق سمع چیست؟

جرم شنود یا استراق سمع به معنای گوش دادن پنهانی به مکالمات دیگران از طریق کار گذاشتن شنود یا کنترل دستگاه تلفن و سایر مواردی است که جزئیات آن در متن مقاله آمده است.

مجازات شنود یا استراق سمع غیر قانونی چیست؟

مجازات شنود یا استراق سمع غیر قانونی حبس و جزای نقدی است که جزئیات آن در متن مقاله توضیح داده شده است.

آیا شنود مکالمات همسر جرم است؟

در رویه قضایی کشور ما از آنجا که نهاد خانواده نهادی مقدس است شنود مجازات همسر به ویژه در موارد اثبات رابطه نامشروع جرم دانسته نمی شود که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *