بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > جرم اخاذی چیست؟ اخاذی یعنی چه؟ اخاذی به چه معناست؟

جرم اخاذی چیست؟ اخاذی یعنی چه؟ اخاذی به چه معناست؟

جرم اخاذی

جرم اخاذی و کلاهبرداری چیست؟

جرایم به هر صورت و شکلی که رخ دهد برای جامعه و مردمان آن مشکل ساز است و صورت زشتی دارد. یکی از این جرایم جرم اخاذی است که به طور حتم آن را شنیده اید. اما آیا همه چیز را درباره ی “جرم اخاذی” می دانید؟ آیا از میزان مجازات آن آگاه هستید؟
حامد امیری وکیل متخصص در امور کیفری در مقاله ی پیش رو به این سوالات پاسخ داده و در خصوص این جرم بیشتر برایمان توضیح می دهد.

جرم اخاذی در قانون مجازات اسلامی

اخاذی در معنای لغوی یعنی زورگیری، باج خواستن و کسب مالی با زور و تهدید از شخص دیگری. اخاذی در اصطلاح حقوقی نیز به همین معناست. قانون گذار در قانون مجازات اسلامی بدست آوردن و گرفتن هر مالی را با زور و تهدید از مصادیق جرم اخاذی می داند. و این امر را به این خاطر که هیچکس نباید اموال دیگران را با زور و اکراه از آن ها بگیرد، جرم می شناسد. در جرم مذکور اشخاص بی آن که راضی باشند تنها به دلیل تهدید شدن از جانب فردی، مال خود را به او می دهند.

باج گیری و تهدید – اخاذی شرکتی و سایبری

در حال حاضر به دلیل شرایط نابسامان اجتماعی این جرم شیوع بیشتری پیدا کرده و به تبع شکایت هایی که در این خصوص می شود نیز افزایش یافته است. از همین رو نیاز به وکیلی که در این حیطه اطلاعات و دانش کافی داشته باشد احساس می شود زیرا باید بدانیم که چه کارهایی در زمره ی جرم اخاذی قرار دارد و به چه نحو می توان شکایت کرد.

موسسه ی حقوقی حامد امیری در اصفهان می تواند به افرادی که به دنبال وکیل کیفری هستند کمک کند.
اما سوالی که به وجود می آید این است که تهدید در جرم اخاذی به چه نحو اتفاق می افتد؟

در پاسخ باید گفت که تهدید در این جرم امکان دار به هر صورتی باشد، مثل تهدید به فاش کردی یک رازی، تهدید به جان و قتل و یا تهدید به آبرو بردن و … . به عنوان مثال اگر فردی عکس های خصوصی دختری را داشته باشد

و به وسیله ی این عکس ها و تهدید کردن به پخش نمودن آن او را مجبور کند که مالی به او بدهد، جرم اخاذی محقق شده است. و یا اگر فردی با چاقو و یا هر سلاح دیگری شخصی را تهدید کند تا به او یک مالی را بدهد.

عناصر تشکیل دهنده جرم اخاذی چیست؟

عنصر قانونی جرم اخاذی

عنصر قانونی جرم به طور کلی به این معناست که قانون گذار در قانون برای آن جرم مجازات تعیین کرده باشد و به عبارت دیگر جرم محسوب شود. در قانون به طور صریح از اخاذی سخنی به میان نیامده است و در حقیقت جرم مستقلی شناخته نشده است.

خواندن این مقاله  موجبات و شرایط ارث: ۷ عامل شگفت‌انگیز بر ارث و ثروت شما

اما در ماده ی 669 قانون مجازات اسلامی آمده است که:« هرگاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی و شرافتی یا مالی و یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او نماید، اعم از این‌ که به این واسطه ، تقاضای وجه و یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده و یا ننموده باشد ، به مجازات شلاق تا 74 ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.»
بنابراین این ماده عنصر قانونی جرم اخاذی محسوب می شود و فردی که اخاذی کرده به مجازات مقرر در این ماده محکوم می شود. لذا این امر را می توان استنباط کرد که اخاذی در قانون مجازات اسلامی جرم محسوب و دارای مجازات است.

جرم اخاذی

جرم اخاذی

اخاذی بدون نقاب: نگاهی دقیق تر به زور و جنایت

در تعریف عنصر ، مادی وکیل کیفری در اصفهان بیان می دارد که عنصر مادی یعنی شخصی که جرم را انجام می دهد دارای قصد و نیت مجرمانه باشد و آن را عملی کند. عنصر مادی جرم اخاذی متشکل از دو بخش است :
تهدید کردن و مطالبه کردن مال، کار و یا مبلغی پول از عناصر مادی جرم اخاذی است که هر دو باید برای تحقق این جرم انجام بگیرد.

عنصر مادی جرم اخاذی

1) تهدید: همانطور که همگی می دانید تهدید به این معناست که فردی را از انجام دادن کاری غیر قانونی ترساند. و فرقی ندارد که از او در برابر این ترساندن چیزی بخواهد یا نه. لازم است تهدید در جرم اخاذی به صورت تهدید به جان، آبرو، مال و یا افشا کردن رازی باشد.

2) مطالبه ی مال : یکی از رفتار های ضروری در جرم اخاذی که باید انجام بگیرد تا جرم محقق شود این است که شخص مجرم از فرد درخواست و مطالبه ی مال یا کاری را بکند. در صورتی که در جرم تهدید صرف تهدید کافی بود و نیازی به مطالبه نمودن مالی از سوی مجرم نیست.

پس می توان از گفته های فوق این نتیجه را گرفت که تهدیدی که همراه با درخواست و مطالبه کردن مال یا مبلغی پول و یا کاری باشد، عنصر مادی جرم اخاذی است.

خواندن این مقاله  اقاله قرارداد چیست؟ مدت زمان اقاله چقدر هست؟وکیل حامد امیری

عنصر روانی جرم اخاذی

به گفته ی وکیل کیفری اصفهان جرم اخاذی عنصر روانی نیز دارد و این عنصر شامل تهدید کردن فرد از طریق مجرم به منظور ایجاد کردن ترس و دلهره در او می شود. به عبارت دیگر مجرم این قصد و انگیزه را دارد که با تهدید کردن شخص او را بترساند و به واسطه ی این ترس از او تقاضای مال یا پول کند و یا این که او را مجبور به انجام دادن کاری کند.

در نتیجه همین که شخص مجرم این قصد را داشته باشد که فردی را تهدید کند و بترساند تا بتواند از او مالی بگیرد برای تحقق یافتن جرم کفایت می کند. و این که شخص واقعا چه انگیزه ای داشته و یا اگر از روی تفریح و سرگرمی این جرم را انجام داده است سبب نمی شود که جرم محقق نشود. اما به نقل از وکیل کیفری این احتمال وجود دارد که از میزان مجازاتش کاهش یابد.

جرم اخاذی چه مجازاتی دارد؟

قانون گذار در قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات در مواد 668 و 669 به شرح این جرم پرداخته است و مجازات آن را بیان کرده است. البته همانطور که گفتیم در این مواد به طور صریح باه جرم اخاذی یا زورگیری اشاره ای نکرده است.

در ماده 668 قانون مجازات اسلامی آمده است:

« هر کس با جبر و قهر یا با اکراه و تهدید دیگری را ملزم به دادن نوشته یا سند یا امضاء و یا مهر نماید و یا سند و نوشته‌ای که متعلق به او‌ یا سپرده به او می‌باشد را از وی بگیرد به حبس از سه ماه تا دو سال و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد .»

وکیل متخصص در امور کیفری در اصفهان اظهار داشت که در این ماده محقق شدن جرم اخاذی یا زورگیری مشروط به این است که شخص مجرم تهدید و اجبار و زور به کار بگیرد و علاوه بر آن مالی نیز از تهدید شونده مطالبه کند.

در ماده 699 قانون مجازات اسلامی نیز مقرر شده است که:

«هرگاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی و شرافتی یا مالی و یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او نماید، اعم از این‌ که به این واسطه ، تقاضای وجه و یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده و یا ننموده باشد ، به مجازات شلاق تا 74 ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد»

خواندن این مقاله  ثلث مال در وصیت نامه یعنی چه؟ ثلث یعنی چه مقدار!!

اخاذی در قانون مجازات اسلامی

از این ماده نتیجه می گیریم که جرم اخاذی از جرایم مطلق به حساب می آید، به این معنا که نیازی نیست که حتما در آن نتیجه ای تحقق پیدا کند و همین که جرم تهدید را انجام دهد به منظور به دست آوردن مالی، جرم اخاذی و زورگیری تحقق پیدا کرده است و شخص تهدید کننده به مجازات مقرر شده محکوم خواهد شد.

اخاذی به صورت اینترنتی و مجازات آن

اخاذی به شکل اینترنتی یکی از پدیده هایی است که با فراگیری نت و در دسترس قرار گرفتن آن برای همه بسیار شایع شده است و قربانی های زیادی تا به حال داشت هاست. البته لازم به ذکر است که جرم اخاذی اینترنتی امکان دارد از راه ها و روش های گوناگونی وقوع یابد و به یک روش منحصر نیست.

در ادامه وکیل اصفهان در این خصوص چند مثال زده که به شرح زیر است:

1) یکی از روش های که می توان با آن به صورت اینترنتی اخاذی کرد استفاده و به کار بردن حملاتddos است. حملات DOS یا DDOS یکی از خطرناک ترین و جدیدترین حملاتی است که در اینترنت صورت می گیرد و هدف از این حملات تنها خراب کردن سرویس مورد نظر نیست بلکه شبکه و سرور مورد نظر را از کار می اندازند تا نتواند به مشتریان سرویس ارائه دهد.

2) مثال بعدی در زمینه ی اخاذی اینترنتی هک کردن اکانت یا حساب کاربری افراد است تا به این وسیله بتوااند از شخص قربانی چیزی مطالبه کنند. چون با هک کردن حساب کاربری او، داده های او قفل می شود و دیگر امکان دسترسی به آن را ندارد.

3) و در نهایت روش آخر برای اخاذی اینترنتی این است که اطلاعات و داده های افراد را می دزدند و با تهدید کردن شخص به منتشر نمودن آن ها او را مجبور می کنند که مبلغی برایش واریز کند.

موسسه حقوقی حامد امیری با ارائه خدمات وکالتی و مشاوره حضوری و غیرحضوری (تلفنی) و همچنین مشاوره فوری در هر زمانی که شما لازم داشتید ، سریع ترین راه های ارائه خدمات را برای شما عزیزان فراهم کرده است . هم اکنون می توانید مسائل و سوالات حقوقی خود را از طریق چت آنلاین و آنی ما با درمیان بگذارید.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید