بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > تابعیت و اقامت چه تفاوتی دارند؟ تابعیت یعنی چه؟ اقامت یعنی چه؟

تابعیت و اقامت چه تفاوتی دارند؟ تابعیت یعنی چه؟ اقامت یعنی چه؟

تفاوت تابعیت و اقامت

تابعیت و اقامت: مهاجرت امری است که همه ی ما اسم آن را شنیده ایم و یا افرادی را دیده ایم که مهاجرت کرده اند. هر شخصی ممکن است بنا بر دلایلی از جمله تحصیل کردن و یا سرمایه گذاری تصمیم بگیرد که مهاجرت کند. 

اما اگر کسی بی آگاهی از این امر قدم در راه آن بگذارد بی شک به بن بست خواهد خورد. ابتدایی ترین کار در هر زمینه انجام تحقیقات است. برای آشنایی با مهاجرت لازم است دو مفهوم اصلی در آن یعنی تابعیت و اقامت را تعریف کنیم.

اقامت و تابعیت که به residency و citizenship نیز معروف هستند همانطور که بیان کردیم از پر کاربرد ترین و اصلی ترین مفاهیم در زمینه ی مهاجرت هستند. اما افراد زیادی هستند که به اشتباه تصور می کنند این دو مفهوم تعریف یکسانی دارد و به عبارتی دیگر مترادف یکدیگر هستند در صورتی که این طور نیست و این دو مفهوم از جهات بسیار زیادی با هم دیگر تفاوت دارند.

تفاوت تابعیت و اقامت:

بیشترین سوال افراد در این زمینه این است که تفاوت تابعیت و اقامت چیست؟ تابعیت بهتر است یا اقامت؟ آیا با اخذ اقامت از یک کشور تابعیت آن را نیز می توان به دست آورد؟ و … . در این مقاله تصمیم داریم با کمک گرفتن از بهترین وکیل پایه یک در اصفهان این دو مفهوم را تعریف کنیم و به تفاوت آن ها بپردازیم. پس چنانچه شما نیز تعریف این دو مفهوم و وجوه اختلاف آن ها را نمی دانید با ما همراه باشید.
وکیل حقوقی بیان می کند که در صورتی که کسی تصمیم به مهاجرت گرفته باشد اما اطلاعات وی در این زمینه ناقص بوده و مثلا معنا و مفهوم تابعیت و اقامت و تفاوت آن ها با یکدیگر را نداند با مشکلات متعددی روبرو می شود. از همین جهت در ادامه به تعریف هر دو مفهوم خوهیم پرداخت.

تابعیت به چه معناست؟

بنا بر گفته ی وکیل اصفهان تابعیت یا همان شهروندی مفهومی است که به موجب آن شخص با داشتن آن تحت حمایت و حفاظت دولت مربوطه قرار می گیرد. و به دیگر سخن شهروند آن دولت شناخته شده و تمام حقوقی را که سایر شهروندان آن دولت دارند دارا می شود و درواقع تفاوتی با شهروند بومی ندارد.

خواندن این مقاله  آیا رها کردن طفل در محل خالی از سکنه جرم است؟

لازم به ذکر است که اخذ تابعیت یک کشور و شهروند آن کشور محسوب شدن باعث می شود که فرد ملزم به دادن مالیات به دولت مربوطه مثل سایر شهروندان شود و یا وظایفی را که انجام آن برای شهروندان بومی الزامی است انجام دهد از جمله خدمت سربازی.

به بیان بهتر شخص با اخذ کردن تابعیت یک کشور در حقیقت ملیت آن کشور را به دست می آورد، به طور مثال اگر کسی شهروندی انگلستان را به دست آورد نه تنها در خود انگلستان یک شهروند به حساب می آید بلکه این امر به سطح بین المللی سرایت کرده و آن فرد در همه جا یک شهروند انگلیسی شناخته می شود.

پس نتیجه می گیریم که بنا بر مطالب فوق به کسی شهروند گفته می شود که تابعیت آن کشور را داشته باشد و تحت حمایت و سیطره ی قوانین آن کشور زندگی کند. در صورتی که کسی که اقامت یک کشور را دارد و به عبارتی مقیم آن کشور است تنها در آن محل زندگی یا تحصیل و یا کار می کند. به عنوان نمونه کسی که در خوبگاه زندگی می کند مقیم آن خوابگاه محسوب می شود ولی تابعیت آن را ندارد.

تفاوت تابعیت و اقامت

تفاوت تابعیت و اقامت

اقامت یعنی چه ؟

اقامت و اقامتگاه «تعریف اقامتگاه» دو مفهومی مهم و پر بحث در زمینه ی حقوق بین الملل خصوصی است که البته تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند. اقامتگاه با محل سکونت متفاوت است. 

به طور مثال این امکان وجود دارد که شخصی در یک کشور دیگر سکونت داشته باشد اما کماکان اقامتگاهش در کشور خود باشد.

به طور مثال شخصی را در نظر بگیرید که به منظور تحصیل کردن به صورت موقت به کشور دیگری رفته و در آن جا سکونت می کند اما اقامتگاه اصلی همچنان کشور ایران است.به عبارت دیگر احتمال دارد که محل سکونت متعدد و مختلف باشد اما اقامتگاه همیشه یکی بوده و مشخص است.

بهترین وکیل حقوقی اصفهان در تعریف اقامت می گوید که اقامت به آن رابطه ی مادی و حقوقی گفته می شود که شخص را به قسمتی از خاک یک کشور مرتبط می سازد بی آن که به تابعیت او توجهی شود. 

در حقیقت گفته می شود که اقامتگاه به معنای مکان مشخص و معین یک فرد در کشور است که سبب به وجود آمدن رابطه ی حقوقی و مادی میان شخص و کشور می شود.

خواندن این مقاله  مهلت اعاده دادرسی چند روز است؟ مهلت اعاده دادرسی کیفری در قانون جدید

فرق اقامت و تابعیت:

فرق اقامت و تابعیت: پس در می یبایم که این امکان وجود دارد که فرد بدون آن که تابعیت خود را از دست بدهد در کشور دیگری اقامت داشته باشد و برعکس فرد با داشتن تابعیت یک کشور ضرورتی ندارد که حتما آن جا اقامت داشته باشد. به عبارت دیگر این دو مفهوم ملازمه ای با یکدیگر ندارند.

در صورتی که فردی تصمیم بگیرد با حفظ تابعیت کشور خود در کشور دیگری اقامت کند، لازم است تا در وهله ی اول از آن کشور اجازه ی ورود دریافت کند و بعد از آن مبادرت به اخذ پروانه ی اقامت کند، در نهایت فرد مجاز خواهد شد تا به مدتی که در قانون آن کشور مجاز است، در آن جا زندگی کند.

پس می توان این گونه گفت که در بیشتر مواقع برای به دست آوردن تابعیت یک کشور لازم است تا مجوز اقامت و ورود به آن کشور را دریافت کرد تا بعد از آن بتوان اقدام به اخذ تابعیت کرد.

انواع اقامت

اقامت به دو دسته تقسیم می شود:

1.اقامت موقت

آن هنگاهی که فرد جواز اقامت یک کشور را به دست می آورد این امکان را دارد که برای مدت یک تا پنج سال که البته میزان دقیق آن با شرایط و قوانین آن کشور سنجیده می شود، در آن کشور سکونت کند و همچنین می تواند به شهر های دیگر آن کشور نیز برود. 

این وکیل پایه یک می گوید که اقامت موقت یک جواز موقت است که به فرد دارنده این امکان را می دهد نا برای مت مشخصی به آن کشور سفر و یا سکونت کند.
بیان این نکته ضروری است که فردی که جواز ورود و اقامت موقت یک کشور را کسب می کند برای خروج از کشور خود و وارد شدن به آن کشور به پاسپورت یا گذرنامه کشورش احتیاج دارد.

2.اقامت دائم

اقامت دائم نیز از این حیث که اجازه ی سکونت داشتن و تردد میان شهر های مختلف کشور را به فرد می دهد با اقامت موقت یکسان است اما تفاوت اقامت دائم با موقت این است که اگر شخص برای مدت بیشتر از 7 سال در آن کشور سکونت داشته باشد این امکان برای او فراهم می شود که اقدام به اخذ تابعیت آن کشور کند.

خواندن این مقاله  ثلث مال در وصیت نامه یعنی چه؟ ثلث یعنی چه مقدار!!

تفاوت تابعیت و اقامت

در صورتی که کسی اقامت یک کشور را دریافت کند تمام حقوق یک شهروند را در آن کشور ندارد و در زمینه های مختلف از جمله تجارت، امور اداری، حق رأی دادن و .. محدودیت هایی دارند. 

در حالی که با اخذ تابعیت فرد دارای تمام حق و حقوقی می شوند که یک شهروند بومی آن کشور دارد. با این حال در کشور ایران فرد حتی اگر تابعیت را نیز به دست آورند باز هم از یکسری حقوق حروم است مثل رسیدن به مقامات عالیه ی لشکری و کشوری.

ملیت و تابعیت یک ایرانی چیست؟

به دیگر بیان اقامت و تابعیت هم از لحاظ لغوی و هم از لحاظ ماهیت با هم متفاوت هستند زیرا اقامت به این معنا است که فرد در محل خاصی سکونت داشته باشد. مثلا یک فرد می تواند برای ادامه تحصیل به یک کشوری رود و در آن جا سکونت داشته باشد، در این فرض فرد اقامت آن کشور را دارد اما به واسطه ی این اقامت همان گونه که بیان کردیم از یکسری حقوق محروم است؛ از جمله خرید ملک، خرید خودرو، دادن رأی و یا مشارکت داشتن در فعالیت های مهم آن کشور. 

در صورتی که سابق بر این گفتیم که تابعیت بی قید و شرط است و با اخذ آن فرد دیگر شهروند آن کشور محسوب می شود و از تمام حقوق شهروندی در آن کشور به صورت کامل بهره مند می شود. 

و البته که تابعیت مدت محدودی ندارد بر عکس اقامت و چنانچه کسی که اقامت یک کشور را داشته باشد و برای مدتی بیشتر از 6 ماه در آن کشور سکونت نداشته باشد با مشکلاتی مواجه می شود و امکان دارد که حق اقامت خود را از دست بدهد. اما این محدودیت ها در تابعیت وجود ندارد.

موسسه حقوقی حامد امیری در اصفهان با توجه به تجربه ای که در زمینه ی حل مسائل حقوقی دارد می تواند گزینه خوبی برای احقاق حق شما پیدا کند. از همین رو در صورتی که تمایل به دریافت مشاوره و یا اعطاء وکالت دارید می توانید هم به صورت حضوری و هم به ضورت غیر حضوری با این موسسه ارتباط برقرار کنید.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید