بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > انتقال اموال قبل از مطالبه مهریه چگونه است؟ مشاوره با وکیل مهریه

انتقال اموال قبل از مطالبه مهریه چگونه است؟ مشاوره با وکیل مهریه

انتقال اموال قبل از مهریه

مدت زمان تخمینی مطالعه: 10 دقیقه

انتقال اموال قبل از دادخواست طلاق از طرف مرد

انتقال اموال قبل از مطالبه مهریه: آیا پنج ماه قبل از به اجرا گذاشتن مهریه سند زده شده باشد فرار دین بحساب میاد؟ مردها روش‌های گوناگونی جهت فرار از دین و پرداخت مهریه استفاده می‌کنند که از جمله شایع‌ترین و معمول ترین روش‌ها، معاملات صوری می‌باشد.

روش دیگری که به تازگی جهت فرار از پرداخت مهریه رواج یافته است توقیف صوری دارایی از طریق دوست یا آشنا است.

به عنوان مثال مرد یک چک با مبلغ هنگفت به دوست یا همکار خویش می‌دهد و او روند قانونی ضبط اموال مرد را انجام می‌دهد و خانه یا خودرو یا هر مال دیگری از مرد را ضبط می‌نماید تا زن قادر نباشد به آن مال دست پیدا کند.

بر اساس قانون در تحت این شرایط، ارجحیت با اولین فردی می‌باشد که اقدام کرده است. حامد امیری وکیل اصفهان قصد دارد در این نوشتار شما را با انتقال اموال قبل از مطالبه مهریه آشنا کرده و در خصوص معاملات صوری توضیح دهد. توصیه می‌کنیم مطالعه این مقاله را از دست ندهید و چنانچه نظر یا تجربه‌ای در این زمینیه دارید حتما برای ما بنویسید.

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

معامله صوری به چه معنا است؟

انتقال اموال قبل از شکایت مهریه: معامله صوری معامله‌ای است که در ضمن آن فروشنده و خریدار تصمیم و قصد انجام معامله ندارد و در حقیقت هیچ مبلغی میان دو طرف مبادله نشده است.

انتقال اموال قبل از مطالبه مهریه: به عنوان مثال هنگامی که شوهر جهت فرار از پرداخت مهریه خانه خود را به اسم خواهرش سند می‌زند. در این صورت نه وجهی رد و بدل می‌گردد و نه تصمیم خرید و فروشی وجود دارد و در حقیقت نه فروشنده و نه خریداری وجود دارد.

زوجه در این شرایط باید شکوائیه‌ای به عنوان باطل نمودن بیع، تسلیم دادگاه نماید و خواهان صوری بودن معامله شوهر خود جهت فرار از قرض مهریه شود. در این صورت، چنانچه اثبات گردد معامله صوری بوده است قاضی حکم ابطال معامله را می‌دهد.

انتقال اموال قبل از مطالبه مهریه

بر اساس قانون معاملات صوری با نیت فرار از دین در برابر طلبکار نا معتبر است و این موضوع نسبت به کسی که این معامله را منعقد کرده دارای اعتبار است.

چه موقع معامله، صوری محسوب می‌شود؟

انتقال اموال قبل از مطالبه مهریه: حامد امیری وکیل خوب در اصفهان در پاسخ می‌گوید: معامله وقتی صوری خواهد بود که شخصی با هشدار ابلاغیه دادگاه یا اخذ نامه اجرای احکام از بدهی مالی خویش آگاه گردد بعد از این اتفاق چنانچه معامله‌ای انجام گیرد یقینا صوری محسوب می‌گردد. چون که این معامله مشکوک به جرح و تعدیل در اموال به زیان طلبکار و جهت فرار از دین می‌باشد.

خواندن این مقاله  مجازات فرار از حکم جلب چیست؟ آیا متهم حق فرار دارد؟!

این شرایط می‌توان درخواست ابطال داد ولی قبل از مطالبه دین چنانچه مالی منتقل شود ثابت کردن اینکه قصد فرار از دین و فرار از مهریه است امری بسیار سخت و دشوار است.

در صورتی‌که زوجه پیش از به اجرا مهریه خویش و یا پس از آن متوجه شود که شوهر اموال را به شخص دیگری انتقال داد است، جهت شکایت می‌بایست به دادگاه حقوقی مراجعه نماید.

این حالت نخست می‌بایست ثابت کند انتقال اموال صوری و غیر واقعی است و پس از اثبات صوری بودن موضوع معامله، قاضی ضمن نامه‌ای به راهنمایی و رانندگی (وجود انتقال غیر واقعی خودرو) یا اداره ثبت (وجود انتقال غیر واقعی مالک یا زمین) بیان می‌دارد که نقل و انتقال آن مال به علت بدهکاری مالک آن ممنوع می‌باشد.

در این شرایط فردی که واقف است شخص مقابل کی نیت دارد معامله‌ای صوری با هدف فرار از دین صورت دهد هم، در صورت حاضر بودن در این معامله جرم محسوب می‌شود.

زوجه می‌تواند بعد از معرفی اموال شوهر و ضبط آن در ازای مهریه نسبت به بقیه طلب خود درخواست ممنوع الخروجی شوهر را نماید. تنها راه رفع ممنوع الخروجی شوهر نیز پرداخت بدهی خود در خصوص مهریه و یا انصراف زوجه از مطالبه مهریه است.

مجازات مردی که فرار از دین کرده چیست؟

انتقال اموال به فرزند صغیر قبل از اجرای مهریه: بر اساس ماده 4 نحوه اجرای محکومیت‌های مالی: «هرکس به قصد فرار از دین و تعهدات مالی، مال خود را به دیگری انتقال دهد عمل او جرم تلقی و فرد به حبس تعزیری محکوم خواهد شد.»

به موجب این ماده شخص انتقال گیرنده هم چنانچه با آگاهی مرتکب این عمل باشد شریک جرم شناخته می‌شود. در این حالت عین مال و در صورت تلف یا انتقال، نظیر یا ارزش آن از دادایی انتقال گیرنده تحت عنوان جریمه دریافت و محکوم به استیفای آن محل خواهد شد.

انتقال مهریه به زوجه

وکیل مهریه در اصفهان بیان می‌کند: اگر انتقال رسمی دادایی به زوجه نیاز به گذراندن تشریفات ویژه‌ای داشته باشد، مانند انتقال ملک با انتقال سرقفلی که ملزم به گذراندن تشریفات و ثبت در دفاتر اسناد رسمی می‌باشد.

ثبت ازدواج اکتفا به ثبت ملک یا انتقال سرقفلی و نظیر آن ندارد و می‌بایست جداگانه پیش یا پس از ثبت نکاح صورت پذیرد.

خواندن این مقاله  تغییر جنسیت در قانون و شرایط تغییر جنسیت در ایران به چه صورت هست؟

وقتی ملک یا مالی با نکاح به زن انتقال می‌یابد، زوجه حق دارد در آن تصرف کند و چنانچه زوج از آن استفاده نماید، در برابر زن مکلف بع پرداخت اجاره بهای آن می‌باشد. ماده ۳۳۷ قانون اظهار داشته است که:

«هرگاه کسی بر حسب اذن صریح یا ضمنی از مال غیر استیفاء منفعت کند، صاحب مال مستحق اجرت المثل خواهد بود مگر اینکه معلوم شود که اذن در انتفاع مجانی بوده است». از این‌رو استفاده مرد از مهریه زوجه موجب مسئولیت زوج می‌گردد و مرد مکلف است اجرت المثل آن را به زن پرداخت نماید.

💯وصول مهریه از زبان وکیل مهریه در اصفهان حامد امیری💯

انتقال سند قبل از درخواست مهریه

انتقال اموال قبل از اعسار: حتی در صورتی‌که مهریه زوجه یک باب منزل مسکونی باشد. که زوجه در آن سکونت دارد، بر اساس مادة 30 قانون حمایت خانواده، زوجه حق دارد اجرت‌المثل آن را از زوج درخواست کند:

«در مواردی که زوجه در دادگاه ثابت کند. به امر زوج یا اذن وی از مال خود برای مخارج متعارف زندگی مشترک که بر عهده زوج است. هزینه کرده و زوج نتواند قصد تبرع زوجه را اثبات کند، می تواند معادل آن را از وی دریافت نماید».

مقصود از معادل آن، همان اجرت المثل زمانی می‌باشد که زوج از مهریه زوجه استفاده نموده است یا درخصوص نفقه زوجه در اختیار زن قرار داد است که از آن بهره ببرد.

ممکن است پرداخت مهریه مقید به تمکن و استطاعت مالی گردد. در این شرایط گفت می‌شود که مهریه «عندالاستطاعه» است. استطاعت به این معنا است که مرد بتواند مهریه را بدون دشواری پرداخت نماید.

در هر صورت، در مهریه عندالاستطاعه زن می‌بایست اثبات کند که مرد تمکن مالی و استطاعت کافی جهت پرداخت مهریه را دارد.

راههای اثبات فرار از دین مهریه

روش‌های اثبات معامله با نیت فرار از ادای دین ‏

  • به فروشنده مبلغی بابت معامله پرداخت نگردد و یا مبلغ متناسب با معامله نباشد.‏
  • خریدار از بستگان نزدیک فروشنده باشد.‏
  • تاریخ سند عادی مغایر با واقع تنظیم شده باشد.
  • کماکان بعد از معامله، اصل مداراک، مال مورد معامله، در دست فروشنده باشد.‏
  • فردی شاهد بر معامله صوری بوده باشد و برای شما شهادت دهد.‏
  • ‏بهترین دلیل جهت اثبات اعتراف خریدار است و چنانچه شاهدی نیز بتواند به اعتراف خریدار شهادت دهد، قابل اثبات می‌باشد.

معامله با نیت فرار از دین جرم شناخته می‌شود. و مطابق با رأی وحدت رویه، جرم فرار از دین هنگامی تحقق پیدا می‌کند. که مدیون پس از صدور رای قطعی قاضی، اموال خویش را به غیر انتقال دهد.

خواندن این مقاله  شرایط ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی

چنانچه محرز گردد که زوج اتومبیل خود را به‌منظور فرار از پرداخت ‏مهریه فروخت یا به فردی دیگری انتقال ‏داده است. زوج به مجازات حبس تعزیری یا جریمه نقدی درجه شش و با در نظر گرفتن. قانون کاهش مجازات ‏اسلامی سه ماه تا یک سال یا ‏جریمه نقدی برابر با نصف محکوم‌به، یا محکوم به هر دو مجازات می‌شود‏.

به موجب ماده 218 مکرر قانون مدنی، «هر گاه طلبکار به دادگاه دادخواست داده دلایل اقامه نماید. که مدیون براي فرار از دین، قصد فروش اموال خود را دارد. دادگاه می‌تواند قرار توقیف اموال وی را به میزان بدهی او صادر نماید. که در این صورت بدون اجازه دادگاه حق فروش اموال را نخواهد داشت».

شرایط تحقق معامله فرار از دین مهریه

  • • انعقاد قرار داد
  • • معامله‌ای انجام شده باشد
  • • نیت فرار از دین مهریه
  • • ضرری بودن معامله ‏

در چه شرایطی قرار توقیف اموال زوج به میزان بدهی او صادر می‌گردد؟

انتقال اموال قبل از دادخواست: حامد امیری وکیل توقیف اموال اصفهان توضیح میدهد : به موجب ماده 218 قانون:

«هرگاه طلبکار به دادگاه دادخواست داده و دلیل ارائه نماید که مدیون برای فرار از دین قصد فروش اموال خود را دارد دادگاه می‌تواند قرار توقیف اموال وی را به میزان بدهی صادر کند». با این‌حال حسب این ماده 4 شرط می‌بایست فراهم باشد:

  1. به صورت کلی مالی وجود داشته باشد.
  2. شخص انتقال گیرنده هم از قصد و سوء قصد زوح مطلع بوده باشد.
  3. زن قادر به ثابت معامله صوری صورت گرفته توسط زوجه بوده باشد.
  4. زن اثبات نماید که نیت شوهرش از انجام معامله فرار از دین بوده است.

سخن پایانی

انتقال اموال برای فرار از مهریه: معامله وقتی صوری خواهد بود که شخصی با هشدار ابلاغیه دادگاه یا اخذ نامه اجرای احکام از بدهی مالی خویش آگاه گردد بعد از این اتفاق چنانچه معامله‌ای انجام گیرد یقینا صوری محسوب می‌گردد. چون که این معامله مشکوک به جرح و تعدیل در اموال به زیان طلبکار و جهت فرار از دین می‌باشد.

در این شرایط می‌توان درخواست ابطال داد ولی قبل از مطالبه دین چنانچه مالی منتقل شود ثابت کردن اینکه قصد فرار از دین و فرار از دادن مهریه است امری بسیار سخت و دشوار است. در این صورت، چنانچه اثبات گردد معامله صوری بوده است قاضی حکم ابطال معامله را می‌دهد.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید