راه‌های اثبات مالکیت برای املاک فاقد سند چیست؟

مالکیت املاک فاقد سند: در سابق اغلب املاکی که متعلق به افراد بودند. فاقد سند رسمی به حساب می‌آمدند. یعنی اینکه تنها عده‌ای از مالکان برگه‌ای قدیمی که نشان دهنده مالکیت ایشان بر ملک بود را در اختیار داشتند. و این در صورتی است که به مرور زمان و تصویب قوانین ناظر بر ثبت املاک در ایران لازم بود. تا این گروه از مالکان هم قادر باشند املاک خویش را به ثبت برسانند و برای آنها سند اخذ کنند.

اهمیت دریافت سند رسمی برای املاک که بنا به هر علتی فاقد سند می‌باشند. به این دلیل است که قدرت ثابت کردن اسناد رسمی عمدتا بیشتر از اسناد عادی است.

بر همین اساس است که بعد از تصویب قوانین ثبتی در مورد اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی شیوه‌های حقوقی به منظور اخذ سند. برای املاک فاقد سند رسمی در نظر گرفته شده است که در ادامه این مطلب حامد امیری مشاور حقوقی در اصفهان اثبات مالکیت املاک فاقد سند قصد دارد. به توضیح راهکارهای حقوقی دریافت سند برای املاک فاقد سند رسمی بپردازد. پس تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید و اگر سوال یا نظری داشتید حتما برای ما کامنت بگذارید.

سند رسمی چیست؟

مالکیت املاک فاقد سند: سند از جمله اصلی‌ترین دلایل اثبات دعوا به شمار می‌رود. سند به دو دسته سند عادی و سند رسمی تقسیم‌بندی می‌شود. که با یکدیگر متفاوت بوده و هریک آثار حقوقی متفاوتی هم بر جای خواهند گذاشت.

با توجه به اهمیت این موضوع که همان تشخیص عادی یا رسمی بودن سند است. و همچنین استناد به آن در دادگاه، قانون مدنی سند رسمی را تعریف کرده است. به موجب ماده 1287 قانون مدنی در تعریف سند رسمی چنین اظهار داشته است:

«اسنادی که در اداره ثبت اسناد و املاک و یا دفاتر اسناد رسمی. یا در نزد سایر مأمورین رسمی در حدود صلاحیت آنها و بر طبق مقررات قانونی تنظیم شده باشند، رسمی است.»

مشکل املاک فاقد سند

در کشور ایران اسناد موید مالکیت اشخاص بر املاک، دربرگیرنده اسناد عادی و اسناد رسمی می‌باشند. اسناد رسمی به آن دسته از اسنادی می‌گویند که در ادارات و سازمان‌های مربوطه مانند. اداره ثبت اسناد و املاک کشور و همچنین دفاتر اسناد رسمی تنظیم گردیده باشد. ولی اسناد عادی این امکان را دارند که توسط خود افراد روی یک برگه عادی تنظیم و به امضا رسیده باشد.

خواندن این مقاله  سند تجاری چیست؟ ویژگی اسناد تجاری و انتقال سند تجاری

اصولا اسناد رسمی که نشان دهنده مالکیت اشخاص بر املاک می‌باشند. در مقایسه با اسناد عادی و غیر رسمی دارای ارزش و اعتبار بالاتری جهت اثبات مالکیت هستند. و استناد به مالکیت توسط آنها با سهولت بیشتری امکان پذیر خواهد بود.

با وجود این شایان ذکر است که اسناد رسمی مالکیت به دو صورت می‌باشند. که یا به طور سند رسمی منگوله‌دار یا دفترچه چند برگی بوده و یا به شکل سند رسمی تک برگی هستند. که به تازگی صادر می‌گردد و از هولوگرام و شناسه یکتای سند مالکیت برخوردار است.

بهترین وکیل ثبت و املاک در اصفهان

البته، همچنان افراد و مالکانی هستند که بنا به عللی موفق به دریافت سند رسمی برای املاک خود نشده‌اند. در این شرایط به موجب قانون، در شرایط ویژه‌ای قادر هستند. به منظور دریافت سند رسمی برای املاک فاقد سند خود اقدام کرده و به کمک سامانه‌ای که در بخش‌ای بعدی به آن خواهیم پرداخت. اقدام به دریافت سند برای املاک فاقد سند خود کنند.

نکته حائز اهمیتی که در مورد مشکل املاک فاقد سند وجود دارد. این می‌باشد که اخذ سند رسمی برای اثبات مالکیت املاک دارای اهمیت بسیار زیادی است.

زمین بدون سند مالکیت

زیرا بعضا اتفاق افتاده است که سند عادی گم شود و یا اینکه آن را جعل می‌کنند. همچنین ممکن است دعاوی حقوقی ناشی از سند عادی و در نهایت ادعای انکار و تردید نسبت به اسناد عادی صورت بگیرد.

از این رو اکثر مالکان تمایل دارند که به منظور رفع مشکل املاک فاقد سند خود اقدام کنند. و برای املاک خود سند رسمی دریافت نمایند.

گاها تصور می‌شود که اخذ سند رسمی برای املاک فاقد سند امر بسیار دشوار و غیرممکنی است. و یا اینکه هزینه سنگینی خواهد داشت. در صورتی که در بخش بعد تصمیم داریم ردش‌های حقوقی به منظور رفع مشکل املاک فاقد سند را بیان کنیم.

راه‌های حقوقی جهت رفع مشکل املاک فاقد سند

در پاسخ به این سوال بایستی بگوییم. که به منظور برطرف نمودن مشکل املاک فاقد سند، ماده 147 قانون ثبت به تصویب رسیده است. که به موجب این مواد نحوه دریافت سند مالکیت برای املاک فاقد سند. مورد پیش بینی واقع شده است. و بعد از آن نیز در قانونی با عنوان «قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی» تصویب گردیده است.

خواندن این مقاله  وکیل کودک آزاری در اصفهان: مقاله‌ای جامع درباره کودک آزاری

در قانون مذکور، بیان شده است که به منظور صدور سند ملکی برای ساختمان‌های احداث گردیده. بر زمین‌های با سابقه ثبت و همچنین صدور سند مالکیت برای اراضی کشاورزی و نسق‌های زراعی و باغات که به دلیلی از جمله فوت مالک و یا عدم دسترسی به مالک و حتی مفقود الاثر بودن او امکان صدور سند مالکیت وجود نداشته ، هیأتی تحت عنوان هیات حل اختلاف ثبتی تاسیس می‌گردد

بنابراین به صورت کلی در این شرایط می‌توان به دریافت سند رسمی مالکیت اقدام کرد:

1-زمین‌های کشاورزی، باغات و بناهایی که از سابقه ثبت به نام افراد برخوردار است و متقاضی تمام یا بخشی از آن را به شکل عادی خریداری کرده است و به علت مرگ یا عدم دسترسی به مالک، ملک رسمی و یا وراث قادر به دریافت سند مالکیت نشده‌اند.

2- املاکی که از سابقه ثبت برخوردار بوده و متقاضی، مالک رسمی ملک مشاع است و به خاطر دسترسی نداشتن به دیگر مالکان ملک مشاع و یا مرگ سایر مالکان و یا وراث ایشان، اخذ سند مالکیت شش دانگ ممکن نیست.

3- املاکی که عرصه آنها وقف گردیده است و متقاضی، عرصه را با حق ساخت اعیان اجاره نموده است اما موفق به دریافت سند مالکیت برای اعیان نگردیده است که در این شرایط بر اساس راه‌کارهای حقوقی ارائه گردیده این اشخاص خواهند توانست به دریافت سند برای املاک فاقد سند اقدام کرده و مشکل خود را حل و فصد کنند. بنابراین منظور از سند، اخذ سند رسمی در مسائلی که در فوق بیان شد، است.

مشاوره با وکیل ثبت و املاک اصفهان

راهکار حقوقی به منظور دریافت سند رسمی مالکیت به موجب ماده 147 قانون ثبت این می‌باشد که متقاضی به سایت ثبت ملک مراجعه کند و درخواست خود جهت اخذ سند رسمی برای املاک فاقد سند را به کمک این سامانه ارائه کند.

سند تک برگ

نکته حائز اهمیت دیگری که می‌بایست به آن اشاره داشت، این است که تقاضای صدور سند تک برگی و رسمی به کمک سامانه ثبت ملک، تنها محدود به مواردی می‌باشد که در فوق بیان شد. از این رو افراد زیر قادر نخواهند بود

جهت ثبت سند مالکیت در این سامانه درخواست خود دا مطرح کنند:

  • ❖ زمین‌ها و املاکی که دارای سابقه ثبتی نباشند
  • ❖ املاک فاقد بنا از جمله آنکه محصور یا غیر محصور باشند
  • ❖ املاک و زمین‌هایی که مالک آنها زنده است و امکان دسترسی به او به جهت تنظیم سند رسمی وجود دارد
  • ❖ املاک و زمین‌هایی که مالک آنها فوت نموده است اما متقاضی به منظور ثبت ملک به وراث او دسترسی داشته و می‌توان سند رسمی را از طریق دفاتر اسناد رسمی انتقال داد.
خواندن این مقاله  مستثنیات دین چیست؟ محل کار جز مستثنیات دین است؟! حامد امیری

سخن پایانی

در مورد راه‌های حقوقی برای املاک فاقد سند می‌بایست به سامانه ثبت ملک https://sabtemelk.ssaa.ir اشاره داشت که به موجب ماده 147 قانون ثبت و همچنین قانون تعیین وضعیت ثبتی زمین‌ها و املاک فاقد سند رسمی ایجاد گردیده است که در پاره‌ای از موارد امکان دریافت سند رسمی برای املاک و زمین‌ها وجود خواهد داشت که چگونگی اخذ سند رسمی برای املاک فاقد سند توسط تکمیل درخواست اینترنتی در سامانه می‌باشد.

اهمیت دریافت سند رسمی برای املاک که بنا به هر علتی فاقد سند می‌باشند به این دلیل است که قدرت ثابت کردن اسناد رسمی عمدتا بیشتر از اسناد عادی است. بر همین اساس است که بعد از تصویب قوانین ثبتی در مورد اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی شیوه‌های حقوقی به منظور اخذ سند برای املاک فاقد سند رسمی در نظر گرفته شده است. اصولا اسناد رسمی که نشان دهنده مالکیت اشخاص بر املاک می‌باشند، در مقایسه با اسناد عادی و غیر رسمی دارای ارزش و اعتبار بالاتری جهت اثبات مالکیت هستند و استناد به مالکیت توسط آنها با سهولت بیشتری امکان پذیر خواهد بود.

سوالات متداول

مشکل املاک فاقد سند چیست؟

مشکل املاک فاقد سند ناظر بر املاکی که دارای سابقه ثبتی بوده ولی بنا به دلایلی همچون فوت مالک یا مواردی از این قبیل نتوانستند سند رسمی دریافت نمایند که برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید مقاله را مطالعه نمایید.

راه های حقوقی برای حل مشکل املاک فاقد سند چیست؟

یکی از مهم ترین راه های حل مشکل املاک فاقد سند آن است که به استناد ماده 147 قانون ثبت تقاضای دریافت سند رسمی نمود که برای دریافت اطلاعات کامل در مورد املاکی که مشمول این ماده هستند می توانید مقاله را مطالعه نمایید .

نحوه گرفتن سند برای املاک فاقد سند به چه صورت است؟

گرفتن سند برای املاک فاقد سند به این صورت است که ابتدا باید متقاضی به سایت ثبت ملک مراجعه نموده و اطلاعات درخواست خود را وارد کرده و پرینت درخواست را به اداره ثبت پست کند

5 دیدگاه در نوشته: “راه‌های اثبات مالکیت برای املاک فاقد سند چیست؟

  1. زهرا رستمی

    سلام وقت بخیر.در صورتی که ملکی خریده باشیم .در اداره ثبت‌ سابقه ثبتی دارد ولی مالک قبلی سند نگرفته چگونه می‌توان برای گرفتن سند اقدام کرد؟

  2. زهرا رستمی

    سلام وقت بخیر .ملکی که سابقه ثبتی دارد و لی مالک قبلی سند ندارد .چطور می‌توان سند گرفت؟

  3. امین

    سلام. برای ملکی که تصرف شده وسندش قولنامه ای هسته، درصورت گرفتن یک وکالت ازصاحب اولیه ملک که سندبنچاق به نامشه، میتوان درخواست تخلیه ملک روبه دادگاه داد وایا قاضی قبول میکنه ودیگه نیازی به اثبات مالکیت نیست؟

  4. کاربر گرامی نویسنده نوشته

    سلام دوست عزیز در شرایط خاصی و طبق ماده 101 قانون اجرای احکام مدنی بله میتوان.

  5. ناشناس

    ایا ملک فاقد سند رامیتوانن توقیف اش کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *