بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > حق العمل کاری کیست: وظایف و تکالیفی که حق‌العمل کار بر عهده دارد؟

حق العمل کاری کیست: وظایف و تکالیفی که حق‌العمل کار بر عهده دارد؟

حق العمل کاری

مدت زمان تخمینی مطالعه: دقیقه

مثال برای حق العمل کاری! مسئولیت حق العمل کار

حق العمل کاری کیست:  انواع حق العمل کاری، در تعریف حق العمل کاری وکیل امور تجاری در اصفهان می گوید که حق العمل کاری قراردادی است که به افراد کمک می کند تا به آسانی و با خیال راحت به هدف خود که معامله کردن است برسند.

در قرارداد حق العمل کاری اسمی از سرمایه‌ گذار که آمر نامیده می شود. به میان نمی آید در صورتی که مال برای او خرید و فروش می ‌شود. طرف مقابل قرارداد هم از شخص آمر و اینکه مال را در اصل به چه کسی می فروشد و یا از کی می خرد، اطلاعی ندارد.

حق العمل چیست؟ و حق العمل کار کیست؟

حق العمل کاری چیست؟ حق العمل که از اسم آن هم پیداست به حقی گفت می شود. که بابت انجام یک کاری دریافت می شود، همچنین حق العمل با نام کارمزد هم شناخته و به کار می رود. به عبارت دیگر حق العمل پولی است که به جهت فروش یک کالا، از صاحب آن کالا گرفت می شود.

حق العمل کاری به بیان ساده معنی وکالت در انجام امور تجاری می دهد. این تعریف با اینکه ساده است اما تعریفی کامل و علمی به حساب نمی آید.
بطور دقیق تر، حق العمل کاری یک قرارداد یا عهدی است که با توافق طرفین یعنی میان حق العمل کار و آمر ایجاد می شود. و به موجب این قرارداد، شخصی که حق العمل کار است، به دستور و حساب شخص دیگر که آمر است، کالایی را می خرد یا می ‌فروشد، و بطور کلی معامله ای انجام می دهد.

بسیار واضح است به شخصی که کار حق العمل کاری را انجام می دهد حق العمل کار گفت می شود. در ماده ۳۵۷ قانون تجارت حق العمل کار به این صورت تعریف شد.ه است:« حق العمل کار به کسی گفت می شود که به نام خود ولی به حساب و دستور شخصی دیگر (آمر) معامله می کند و بابت انجام این کار حق الزحمه خود (حق العمل) را دریافت می کند.»
در مکالمات عامیانه نیز از اصطلاح کمیسیون استفاده می کنیم. به دیگر سخن کمیسیون همان معنای حق العمل می دهد و به حق العمل کار هم کمیسیونر گفت می شود.

حق العمل کاری

حق العمل کاری

حقوق و تکالیف اشخاص در حق العمل کار

تکالیف حق العمل کار: سئوالی که در همین ابتدا بوجود می آید این است که چه کسانی می توانند حق العمل کار وکیل تجاری در اصفهان پاسخ می دهد در قانون تجارت شرط ویژه ای برای حق العمل کاری مقرر نشده است. نتیجتا هر کسی که مایل باشد در این زمینه فعالیت کند و مهارت هم داشته باشد این امکان را دارد که حق العمل کاری را شغل خود قرار دهد. به علاوه برای اشتغال در این حیطه نیازی نیست مجوز یا پروانه فعالیت اخذ شود.

خواندن این مقاله  قرار عدم صلاحیت و مختومه شدن پرونده

نکته ی دیگری که در مورد حق العمل کاری وجود دارد این است که حق العمل کاری متفاوت از وکالت و نمایندگی است. به این دلیل که در وکالت یا نمایندگی، شخص نماینده یا وکیل به نام موکل یا آمر معامله را انجام می دهد. در صورتی که در حق العمل کاری غالبا حق العمل کار، نام آمر را به میان نمی آورد. و اصولاً طرف مقابل معامله در جریان نیست که معامله در حقیقت به دستور چه کسی صورت گرفت و حق العمل کار را به عنوان طرف مقابل خود می شناسد.

حق العمل کار کیست و چه وظایفی دارد؟

به عبارتی می توان گفت که حق‌العمل کاری یک نمایندگی ناقص محسوب می شود. به دلیل اینکه حق‌العمل کار با نام خود معامله را انعقاد می کند. از این رو مسئولیت ‌هایی که از قرارداد ایجاد ناشی می شود، بر عهده‌ی اوست. لیکن منافع و مزایای قرارداد، برای آمر است. بنابراین این شخص حق العمل کار است که در مقابل طرف دیگر معامله مسئولیت داشته و آمر مسئولیتی در قبال او ندارد ، ولو آنکه شخص ثالث بداند که این فرد حق العمل کار است، باز هم امکان رجوع به آمر را ندارد.
در این مورد می توان کارگزار بورس را مثال زد، کارگزاران بورس حق العمل کار محسوب می شوند و طرف معامله هم می داند که او حق العمل کار است اما باز هم این کارگزار بورس است که در قبال او مسئول است و طرف معامله به حساب می آید.

وظایف و تکالیفی که حق‌العمل کار بر عهده دارد؟

حال که تقریباً و تا حدودی با مفهوم حق العمل کاری آشنا شدیم بهتر است که به تکالیف و وظایفی که بر عهده اوست هم اشاره کنیم :

  • • اولین وظیفه حق العمل کار این است که نباید در هیچ مرحله‌ای از معامله، برای طرف مقابل معامله هویت و هدف اصلی عملش را آشکار کند.
  • • طبق آنچه که در ماده‌ی ۳۵۹ قانون تجارت، حق‌العمل کار موظف است. جریان و اخبار اقداماتش را به اطلاع آمر برساند، مخصوصا هنگامی که دستور آمر را انجام باشد.
  • • مستنبط از ماده‌ی ۳۶۰ قانون تجارت، اگر آمر به حق العمل کار دستور بدهد که مال موضوع معامله را بیمه کند، حق‌العمل کار باید این دستور را انجام دهد و وظیفه اش است.
  • • وظیفه دیگر حق العمل کار که در ماده‌ی ۳۶۱ قانون تجارت که در موردی که مال موضوع معامله عیب واضح و ظاهری داشته باشد، در وهله اول حق‌العمل کار باید آمر را از این مسئله آگاه کند. سپس اقداماتی که برای حفظ و نگهداری مال لازم است را انجام بدهد تا در صورت نیاز، این امکان را داشته باشد که به آمر برای مشخص کردن مقدار خسارت ناشی از حمل ‌و نقل کالا مراجعه کرده و از او هزینه‌ها را بگیرد.
  • • مطابق حکم ماده‌ی ۳۶۲ قانون تجارت، در موردی که کالا از جنس و نوعی باشد که به سرعت احتمال فساد آن برود، حق‌العمل کار این اختیار را دارد که با اطلاع دادستان محل یا نماینده‌ی او کالا را به فروش برساند.
خواندن این مقاله  شرایط ضمانت نامه بانکی و انواع ضمانت نامه بانکی

حق العمل کاری چه ویژگی هایی دارد؟ ویژگی های حق العمل کاری!

حق العمل کاری کیست: مثل هر عقد و قرارداد دیگری، حق العمل کاری هم ویژگی های مختص به خود را دارد که بخشی از آن در قانون و بخشی دیگر از ماهیت آن، مشخص می شود . ویژگی های حق العمل کاری بدین شرح است:

  • اولین خصیصه حق العمل کاری این است که یک قرارداد معاوضی است، که از حکم ماده ۳۵۷ قانون تجارت برداشت می شود، چون در این ماده، به موجب قرارداد حق العمل کاری، از یک طرف حق العمل کار را ملزم به انجام معامله می کند، از سوی دیگر هم آمر را ملزم می کند حق العمل یا کمیسیون حق العمل کار را بپردازد.
  • ویژگی بعدی حق العمل کاری این است که یک عمل تجاری ذاتی به حساب می آید، یعنی بر طبق ماده ۲ قانون تجارت ، حق العمل کاری نیز یکی از اعمال تجارتی است یعنی به خودی خود، و به طور ذاتی بدون آنکه اعتبار تجارتی اش را از شخص بگیرد، تجارتی به حساب می آید.و شخصی که شغل معمول خود را حق العمل کاری انتخاب کند، تاجر شناخته می شود.
  • سومین ویژگی و خصیصه حق العمل کاری عهدی بودن آن است. در تعریف معامله عهدی می توان گفت برخی از حقوقدانان معتقدند که معامله عهدی ، یعنی که برای یک طرف در مقابل طرف دیگر، و یا هرو در برابر هم، حق دینی و تعهد ایجاد می کند. پس از این تعریف در میابیم که بارزترین ویژگی حق العمل کاری، عهدی بودنش است.

دستمزد حق‌العمل کار

الف) در صورتی که در خصوص دستمزد و اجرت سکوت شده باشد، حق‌العمل کار مستحق دریافت اجرت‌المثل است.
ب) برعکس دلالی در حق‌العمل کاری، طرفین در تعیین اجرت محدویتی ندارند.
ج) از ماده ۳۶۹ قانون تجارت استنباط می شود. که حق‌العمل کار تنها پس از انعقاد و اجرای معامله مستحق دریافت اجرت و دستمزد است. و یا اگر معامله اجرا نشد مستند به فعل آمر باشد.
د) حق‌العمل کاری یک قرارداد جایز است بنابو هر یک از طرفین این حق را دارند. که هر زمان بخواهند، قرارداد را فسخ کنند.حال در صورتی که حق‌العمل کار قرارداد را فسخ کند. هیچ اجرتی به او تعلق نمی گیرد، اما اگر آمر قرارداد را فسخ کند. حق‌العمل کار می تواند اجرت‌المثل کارهایی که انجام داده است را دریافت کند.
ه) در موردی که حق‌العمل کار در پی انعقاد معامله‌ای است. اکر به هر دلیلی به جز فعل خودش و آمر غیرقابل اجرا شود، حق‌العمل کار مستحق دریافت اجرت‌المثل است.

خواندن این مقاله  بايدها و نبايدهای ضمانت: ضامن میتواند ضمانت خود را پس بگیرد

تقصیرات حق‌العمل کار

حق العمل کاری کیست: از ماده ۳۶۴ قانون تجارت استنباط می شود. که به طور کلی حق‌العمل کار امین آمر محسوب شده و در برابر خساراتی که در اثر عمل او به وجود نیامده مسئولیتی ندارد. مگر آنکه تقصیر او ثابت شود.
در موردی که حق‌العمل کار کالایی را برای آمر خریداری کند. و مبلغی بالاتر از قیمت واقعی خرید به او بگوید. مثلاً کالایی را ۵۰۰ هزار تومان خریده اما بگوید ۵۵۰ هزار تومان خریده ام و ۵۰ هزار تومان بزای خود بردارد. و یا کالا را به ۳۰۰ هزار تومان بفروشد. اما به آمر بگوید ۲۶۰ هزار تومان فروختم، در چنین موردی حق‌العمل کار حق دریافت هیچ مزد و اجرتی ندارد.

همچنین در حالت فوق، آمر این امکان را دارد. که حق‌العمل کار را خریدار یا فروشنده حساب کرده و و از او انجام تعهدات ناشی از معامله را بخواهد.
حالت دیگر این است که حق‌العمل کار بی رضایت آمر کالا را به طور نسیه بفروشد. یا اگر دستور خرید دارد، پول را بطور کامل بدهد اما جنس را یکجا و کامل نگیرد. در این حالت با این که معامله‌ صحیح است ولی حق‌العمل کار مسئول جبران خسارت‌هایی است که از اعمال او ناشی می شود.

وکیل امور تجاری وکیلی است که در حیطه تجارت تخصص داشته و به قوانین آن تسلط دارد. پس برای افرادی که در مسائل تجاری خود با مشکل مواجه شد.ه اند بهترین گزینه است. حامد امیری وکیل پایه یک دادگستری در اصفهان با داشتن پرونده های موفق و دانش و اطلاعات به روز در این حوزه. آماده خدمت رسانی به افرادی است که به او مراجعه می کنند.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید