بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > فریب در ازدواج شامل چه مواردی می شود؟

فریب در ازدواج شامل چه مواردی می شود؟

فریب در ازدواج

فریب در ازدواج یكی از مشكلات مهم در میان زوج‌های جوان است. این موضوع در بسیاری از موارد موجب از هم پاشیدن کانون خانواده در همان سال های اول می شود‌.

همان گونه که صداقت می تواند تحکیم بخش ازدواج باشد در مقابل نبود صداقت و فریب خوردن یكی از طرفین ، حجمی از پرونده‌های دادگاه خانواده را به خود اختصاص می‌دهد. با استناد به ماده‌ی 648 قانون مجازات اسلامی فریب در ازدواج جرم محسوب شده و فریب دهنده به مجازات خواهد رسید.

فریب از جانب اقایان معمولا به صورت ادعای داشتن تحصیلات عالیه، شغل مناسب و در موارد زیادی ادعای فرزندی یكی از خانواده‌های معروف بوده است. در مقابل خانم ها نیز قبل از ازدواج فریب‌هایی از جمله ؛  پنهان كردن ازدواج در گذشته داشته اند. با آشکار شدن هر یک از موارد مذکور، فریب خورده شكایت خود را تحت عنوان فریب در ازدواج به دادگاه ارائه می‌ نماید.

تعریف قانونی فریب در ازدواج

فریب در ازدواج عبارت است از اغفال متقلبانه طرف عقد توسط دیگری با توسل به امر یا امور واهی و برخلاف واقع. همان گونه که اشاره نمودیم ، مخفی نمودن ازدواج قبلی از جمله موارد مشهود در دادگاه است که بیشتر از سمت خانم ها صورت گرفته است.

بنابراین خانم باكره‌ای كه قبل از عقد ازدواج دوم، واقعه ازدواج و طلاق اول خود را از زوج پنهان کرده ، مرتكب فریب در ازدواج شده و عملش منطبق بر ماده 5 قانون راجع به ازدواج مصوب سال 1310  است.

مجازات فریب در ازدواج چیست؟

از دیدگاه کیفری فریب در ازدواج از جمله جرایم و برضد حقوق و تكالیف خانواده است. این موضوع در ماده 647 قانون مجازات اسلامی جرم محسوب شده و برای مرتكب آن مجازات حبس تعزیری از 6 ماه تا 2 سال در نظرگرفته شده است.

خواندن این مقاله  شکایت از پیامک جعلی! پیامک شکواییه جعلی چیست؟ پیامک ثنا

بر اساس این ماده قانونی اگر هر یكی از زوجین قبل از عقد ازدواج طرف مقابل را با کتمان واقعیت یا دروغ گفتن و ادعای بی مورد مانند ؛ تحصیلات عالی، تمكّن مالی، موقعیت اجتماعی، شغل و سمت خاص، تجّرد و…  فریب دهد. در صورتی که عقد مبنای این ادعاها واقع گردد، مرتكب جرم به حبس تعزیری از 6 ماه تا 2 سال محكوم می‌گردد.

فریب در ازدواج

همچنین ماده 1128 قانون مدنی بیـان می‌دارد :  « درصورتی که از جانب یكی از زوجین صفت خاصی شرط شده و بعد از عقد معلوم شود كه طرف مذكور فاقد وصف مقصود بوده، برای طرف مقابل حق فسخ خواهد بود، خواه وصف مذكور در عقد تصریح شده یا عقد متبایناً بر آن واقع شده باشد.»

دادگاه در صدور حكم مجازات مجاز است كه میزان حبس را بر میزان حداقل یا حداكثر تعیین كند ولی همین دادگاه می تواند به لحاظ جهات مخففه یعنی با توجه به این كه فرد فریب دهنده جوان بوده و دارای سوء سابقه نیست ، جریمه را حتی تا میزان 50 هزار تومان تخفیف دهد به این ترتیب كاملا بستگی به دادگاه دارد كه میزان حبس و مجازات را به چه حدی تعیین كند.

پرداخت مهریه بعد از اثبات فریب در ازواج

در صورتی که نكاح قبل از نزدیكی فسخ شود ، مهریه به زن تعلق نمی گیرد. به جز یك مورد و آن عبارت است از این که ازدواج به دلیل ناتوانی جنسی زوج فسخ شود.  در این صورت نیمی از مهریه به زن تعلق می گیرد. در صورتی که زن مرد را در ازدواج فریب دهد و مرد پس از نزدیكی به عیوب او پی برد،  چنانچه مرد از حق خود استفاده ننماید باید تمامی مهر را بپردازد .

خواندن این مقاله  بررسی نفقه همسر و اقارب

ولی در صورت اعمال حق و انحلال نكاح زوجه مستحق مهریه نیست و در صورتی که پیش از این پرداخت نموده می تواند پس بگیرد. لازم به ذکر است، اگر فریب مستقیما از سمت زوجه صورت نگرفته باشد و یکی از وابستگان او مرتکب این جرم شده باشد ،  مرد می تواند مهریه پرداخته به زن را از فریب دهنده مطالبه كند. در ادامه به ذکر مواردی می پردازیم که موجب ایجاد حق فسخ ازدواج از جانب زوج یا زوجه خواهند شد.

مواردی که موجب حق فسخ ازدواج از جانب زوجه می گردد :

۱-جنون زوج ( دیوانگی)

۲ – عنن (به این شرط که حتی یكبار عمل زناشویی را انجام نداده باشد.)

۳ – خصاء ( بیماری جنسی)

4 – مقطوع بودن آلت تناسلی به اندازه ای كه قادر به عمل زناشویی نباشد.

مواردی که حق فسخ ازدواج را برای مرد امکان پذیر می سازد عبارتند از :

۱-جنون( دیوانگی)

2- قرن ( بیماری جنسی)

3-برص( بیماری پوستی)

4- افضاء ( بیماری جنسی)

5- زمین گیری

6- نابینائی از هر دو چشم

اختیار فسخ فوری

اختیار فسخ فوری به این معنا است که اگر فرد فریب خورده و یا زوجی که حق فسخ نکاح دارد بعد از اطلاع نكاح را فسخ نكند،  این حق او ساقط می شود. البته این موضوع در صورتی است که  فرد، علم به حق فسخ و علم به فوریت آن داشته باشد.

سوالی که در این جا مطرح می گردد ، تشخیص مدتی است كه برای امكان استفاده از این حق لازم می باشد که مطابق به نظر عرف و عادت است. لازم به ذکر است، اگر آگاهی فرد فریب خورده بعد از رابطه زناشویی باشد، وی می تواند علاوه بر فسخ نكاح از زوج ، مهریه را باز پس گیرد.

خواندن این مقاله  برائت نامه پزشکی چیست ؟

موسسه ی حقوقی حامد امیری با بیش از ده ها پرونده ی موفق آماده ی مشاوره و وکالت دعاوی خانواده می باشد. افرادی که مرتکب جرم فریب در ازدواج شده اند و یا این که مورد فریب واقع شده اند ، می توانند از طریق تماس با موسسه ی وکالت حامد امیری وکیل طلاق اصفهان و تایین وقت مشاوره از همراهی یک وکیل توانا بهره مند شده و روند پیگیری پرونده ی خود را در دادگاه تسریع بخشند. پرونده ی شما توسط وکیل پایه یک دادگستری بررسی شده و تنها در صورت تشخیص موفقیت در دادگاه پرونده پذیرفته خواهد شد.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید