بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > عقد دائم چیست ؟ تفاوت عقد دائم و عقد موقت!

عقد دائم چیست ؟ تفاوت عقد دائم و عقد موقت!

تفاوت عقد دائم و عقد موقت

تفاوت عقد دائم با عقد موقت: عقد نکاح جز پیچیده ترین عقود در قانون مدنی می باشد و این پیچیدگی به دلیل اهمیت شخصیت طرفین عقد می باشد . دین اسلام ازدواج را مایه آرامش دانسته و به مسلمانان توصیه کرده زنان و مردان بی همسر را همسر بدهند .

تعریف ازدواج به صورت کلی

ازدواج به عقدی گفته می شود که بین زن و مرد است ، در طی این عقد زن شرعاً بر مرد حلال می شود و هدف از این عقد ایجاد ارتباط برای زندگی مشترک و تولید نسل است .

عقد نکاح به دو صورت موقت و دائم صورت می گیرد. برای اینکه بدانیم تفاوت دو عقد چیست در ابتدا تعریفی از دو عقد ارائه داده سپس به بررسی تفاوت ها و شباهت های دو عقد می پردازیم . حامد امیری وکیل پایه یک دادگستری آماده ارائه خدمات به شما عزیزان در تمام زمینه های حقوق و کیفری می باشد.

👈«عدم ثبت ازدواج و مجازات آن در قانون»👉

هماهنگی مشاوره فوری

عقد نکاح دائم

عقد نکاح دائم به رابطه ی زناشویی گفته می شود که بین دو جنس مخالف زن و شوهر منعقد می شود و به صورت دائمی و ابدی می باشد و هر دو طرف از یکدیگر ارث می برند و تمامی احکام ازدواج مانند مهریه ، نفقه ، ارث جاری است .

عقد نکاح منقطع یا موقت (متعه)

نوعی عقد است که زن با خواندن صیغه ای ، خود را برای زمان معین و محدود با مهریه ای معلوم به ازدواج مرد در می آید .

شباهت عقد دائم با موقت

عقد دائم و عقد موقت هر دو نوعی ازدواج هستند و در هر دو صیغه ی نکاح خوانده می شود و زن و شوهر در هر دو عقد به یکدیگر محرم می شوند ولی از نظر حقوقی هر دو دارای احکام خاص می باشد .

عقد دائم و عقد موقت هر دو در ابتدا برای محقق شدن و صحت عقد نیاز به رضایت و قبول زن و شوهر دارد. هر دو عقد ، زن به شوهر ایجاب می کند ( من خود را به صورت مدت معین یا به صورت دائم به ازدواج تو در می آورم و مرد هم ازدواج را قبول می کند ).
در عقد دائم و موقت هر دو ، زن باید خالی از موانع نکاح باشد ؛ بدان معنی که در عقد ازدواج شخص دیگری نباشد یا حتی در عده کسی نباشد ( مدت زمانی که زن پس از طلاق یا فوت همسر نباید با شخص دیگری ازدواج کند ) یا از محارم مرد یا کسانی که ازدواج با آن ها ممنوع خواهد بود نباشد .

عقد دائم و موقت اگر ثمره ی ازدواج فرزندی باشد ، آن فرزند مشروع و حلال زاده تلقی می شود و تفاوتی بین فرزند حاصل از عقد موقت و عقد دائم وجود ندارد و در هر دو عقد فرزند ملحق به پدر و مادر می باشد و فرزند از پدر و مادر و بالعکس ارث می برند و حضانت و نفقه فرزند نیز بر عهده پدر می باشد و در صورت نبودن پدر بر عهده ی مادر است .

"</dt
تفاوت عقد دائم و عقد موقت

تفاوت های عقد دائم و عقد موقت

در ثبت

ثبت عقد نکاح دائم الزامی می باشد و طبق قانون حمایت از خانواده مرد ملزم می باشد عقد دائم را ثبت نماید و در صورت خودداری از ثبت مجرم شناخته شده و باید مجازات شود .

در صورتی که در عقد نکاح موقت ثبت الزامی نمی باشد مگر در سه مورد:

1. باردار شدن زن

2. توافق طرفین مبنی بر ثبت نکاح

3. وجود شرط ضمن عقد مبنی بر ثبت نکاح موقت.

در صورت نیاز به هر گونه مشاوره با حامد امیری وکیل پایه یک دادگستری با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

تعدد زوجات در عقد دائم و موقت

مرد می تواند در صورت وجود عدالت و کسب رضایت از همسرش یا اذن دادگاه چهار همسر دائمی اختیار کند ، اما در عقد موقت محدودیتی وجود نخواهد داشت .

تفاوت عقد نکاح دائم و موقت در جدایی زوجین

در عقد نکاح دائم طرفین با جاری شدن صیغه طلاق ، فوت طرفین یا فسخ نکاح از یکدیگر جدا می شوند ، در صورتی که در عقد نکاح موقت طرفین با بذل مدت یا انقضای مدت و تمام شدن مدت عقد از یکدیگر جدا می شوند و طلاق در ازدواج موقت وجود ندارد .

در عقد نکاح دائم اگر مرد سه بار زن خود را طلاق دهد و دوباره به او رجوع کند حتماً نیاز به یک محلل دارد تا مرد بتواند دوباره با آن زن ازدواج کنند ، اما در عقد موقت چنین نیست و مرد می تواند با انقضای مدت یا بعد از بذل مدت پس از هر بار ( حتی بیشتر از سه بار) دوباره زن را بدون هیچگونه محللی به عقد خود در آورد .

مسائل حقوقی دارای پیچیدگی های بسیاری بوده که افراد از تمام آن ها اطلاعات کافی ندارند لذا در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر از مشاوره های وکیل خانواده در اصفهان حامد امیری به صورت آنلاین ، تلفنی و حضوری بهره مند گردید.

تفاوت عقد نکاح دائم و موقت: در مهریه

می توان مهم ترین تفاوت عقد دائم و موقت را در مهریه دانست . وجود مهریه در عقد موقت الزامی می باشد و در صورت عدم وجود مهریه عقد باطل است در صورتی که در عقد دائم الزامی به وجود مهریه نیست و اگر مهریه مشخص نشود زن مستحق مهر المثل یا مهر المتعه خواهد بود .

تفاوت عقد نکاح دائم و موقت: در نفقه

در عقد نکاح دائم نفقه ی زن از لحظه انعقاد عقد بر عهده ی مرد می باشد در صورتی که در عقد موقت اصلاً مرد وظیفه ای برای پرداخت نفقه ی زن ندارد و نفقه ی زن بر عهده ی او نمی باشد ولی زن می تواند پرداخت نفقه را بر شوهر خود شرط کند که در اینصورت عمل نمودن به شرط ضروری می باشد

تفاوت عقد نکاح دائم و موقت: در ارث

در عقد نکاح دائم از لحظه انعقاد عقد زن در زمره وراث مرد و مرد در زمره ی وراث زن قرار می گیرد ولی در عقد موقت زن و مرد از یکدیگر ارث نمی برند و هیچ گونه توافقی نیز مبنی برارث بردن از یکدیگر نمی توانند انجام دهند زیرا قوانین ارث امری است و توافق برخلاف آن امکان پذیر نمی باشد .

👈«ارث فرزند در ازدواج موقت»👉

مقدار طهر در عقد نکاح دائم و موقت

در عقد نکاح دائم زن پس از طلاق یا فسخ نکاح باید سه طهر ( حدود سه ماه ) عده نگه دارد ، در صورتی که در عقد موقت باید دو طهر ( حدود 45 روز ) عده نگه دارد .

مؤسسه حقوقی حامد امیری در اصفهان

مؤسسه حقوقی حامد امیری با مدیریت یکی از بهترین وکیل در اصفهان در ابتدا مشکلات مراجعین را بررسی می نماید و با تکیه بر علم حقوقی اقدام به حل مشکلات مراجعین و موکلین در مسیر موازین قانونی می نماید .
حامد امیری وکیل پایه یک دادگستری و دانش آموخته رشته حقوق قضایی جز یکی از بهترین مشاورین و وکلا در تمام امور حقوقی می باشد. برای گرفتن وقت مشاوره به صورت حضوری آنلاین ، تلفنی ، آنلاین با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید .

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید