بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > بهترین وکیل تخصصی چک در اصفهان  > چك برگشتی كیفری یا حقوقی مراحل اقدام سریع کدامند؟!

چك برگشتی كیفری یا حقوقی مراحل اقدام سریع کدامند؟!

چك برگشتی ، كیفری یا حقوقی

مدت زمان تخمینی مطالعه: 6 دقیقه

چك برگشتی كیفری یا حقوقی: با بالا رفتن تعداد چک‌های برگشتی و وجود بعضی نواقص در قانون چک منجر به این امر شده که بسیاری ازافرادی که چک برگشتی و بی‌محل در دست دارند از وصول مبلغ چک ناامید شده باشند. این مورد بخصوص در چک‌های با مبلغ کمتر بیشتر دیده می شود.

اشخاصی که در باجه بانک‌ها برای وصول چک منتظر هستند زمانی که آنها متوجه می شوند حساب صاحب چک خالی است، فکر می کنند راهی برای رسیدن به وجه شان وجود ندارد.

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

ولی لازم است بدانیم که دید قانون به صدور چک بی‌محل به‌عنوان یک جرم می باشد. برای وقوع هر جرمی ، شرایطی نیاز است. قانون بیان می‌دارد در مواردی ، صدور چک بی‌محل جرم كیفری نمی باشد که در زیر بیان می شود.

برای چک برگشتی سریعا اقدام کنید.

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که فرصت را نباید از دست داد. بارها ممکن است حقوقی شدن چک را شنیده‌ باشید.

در واقع برگشت‌زدن چک به معنی شکایت نمی باشد

اشتباه دیگری که افراد زیادی درباره این موضوع مرتکب می‌شوند این است که گمان می برند زمانیکه چک را برگشت می زدند، به معنای اتمام مراحل شکایت است. تنها برگشت‌زدن چک نمی‌تواند برای رسیدن به وجه مورد نظر کفایت کند. شما پس از برگشت‌زدن چک فقط ٦ماه زمان دارید که به مراجع قضائی شکایت کنید. اگر در این مدت شکایت شکایت را ثبت نکنید نمی‌توانید به دریافت وجه خود دل خوش کنید.

خواندن این مقاله  بهترین وکیل تخصصی چک برگشتی در اصفهان

چک را در موارد زیر برگشت بزنید:

١- در صورت عدم وجود وجه نقد یا کافی نبودن آن
٢- صدور دستور عدم‌پرداخت وجه چک به بانک از طرف صاحب حساب
٣- تنظیم چک به صورت نادرست از قبیل عدم ‌مطابقت امضا، اختلاف در مندرجات چک، قلم‌خوردگی و…
٤- صدور چک از حساب مسدود

ولی چیزی که در اینجا اهمیت دارد آن است که موضوع کیفری و حقوقی بودن هنگامی طرح می گردد که دارنده چک برگشتی ، اطلاع و آگاهی کافی نسبت به مدت زمان قابل قبول برای مطرح نمودن شکایت را ندارد.

چك برگشتی ، كیفری یا حقوقی

حقوقی‌ شدن چک به معنی بی اعتباری چک نمی باشد:

چك برگشتی،كیفری یا حقوقی: زمانی که فرد کوتاهی می کند و چکی که دارد حقوقی شد، آیا به معنی این است که باید قید همه چیز را بزند؟ تصور اینکه چکی که حقوقی‌شده از ارزش و اعتبار افتاده نادرست می باشد.

تنها صادرکننده در چک‌های حقوقی قابل تعقیب و مجازات کیفری نیست، بلکه می‌توان درخواست توقیف اموال و دارایی صادرکننده را داد و دادگاه نیز حکم به پرداخت مبلغ چک خواهد داد، به جز زمانیکه صادرکننده با دفاعیات ثابت کند که کلاً طلبی وجود ندارد یا آن‌که چک بابت ربا صادر شده باشد یا به هر علتی دارنده چک مستحق وجه چک نمی باشد. بنابراین اگر زمانی چکی که در دست دارید حقوقی ناامید از ادامه پیگیری نشوید.

حتما فرم مخصوص دادخواست را ارائه دهید:

شیوه جدیدی در دادگاه‌ها درمورد شکایت‌های مربوط به چک مرسوم است که اگر به آن دقت نشود امکان دارد به هیچ وجه شکایت‌تان به نتیجه نرسد.

خواندن این مقاله  هزینه وکیل برای چک برگشتی در اصفهان【حق الوکاله چک صیادی】

زمانیکه افراد برای شکایت در مورد چک برگشتی به دادگاه‌ها مراجعه می‌کند، کسی درباره فرم مخصوص اطلاعی به آنها نمی دهد و گمان می برند که برای وصول وجه چک بوسیله دادگاه، تنها باید شکایت کیفری صورت گیرد، در صورتیکه اگر شکایت هم به نتیجه برسد، دادگاه فقط حکم به مجازات حبس خواهد داد و درمورد طلب دارنده چک نظری ندارند.

در مورد چک‌های کیفری و هم چک های حقوقی، تنها دادگاه زمانی حکم به پرداخت مبلغ چک در وجه دارنده چک را صادر می کند که دارنده تحت ‌عنوان شاکی که در واقع به آن خواهان می‌گویند. فرم مخصوص دادخواست را کامل کرده و با پرداخت هزینه دادرسی با ابطال تمبر و سایر تشریفات قانونی ، آن را به دفتر دادگاه ارائه شود. بنابراین درهنگام رجوع به دادگاه برای شکایت چک، فرم مخصوص درخواست را از یاد نبرید.

دسترسی بانک ها به حساب‌های دیگر صادرکننده:

چك برگشتی،كیفری یا حقوقی: از اساسی ترین و با اهمیت ترین منابع دیگر وصول چک‌های برگشتی ، دیگر حساب‌های صادرکننده در بانک مورد نظر است. این ویژگی از جمله مواردی است که جدیداً بانک‌ها مجاز به استفاده از آن شده‌اند ولی اشکال عمده آن این است که تا شما درخواست نکنید، بانک‌ها این کار را نخواهند کرد.

چند نکته مهم در هنگام ثبت شکایت:

اگر چند نکته کوچک را رعایت کنید ، شکایت شما خیلی زود به نتیجه خواهد رسید. دو نسخه کپی از پشت و روی اصل چک و گواهینامه بانک مبنی بر علت پرداخت‌نشدن چک، تهیه و کپی‌های تهیه‌شده را در مرجع قضائی محل برابر با اصل کنید.

خواندن این مقاله  نحوه شکایت از مامور نیروی انتظامی چگونه است؟

در فرم‌های چاپی مخصوص شکایت را کال کرده و امضا کنید و در پایان اصل چک برگشتی و شناسنامه یا کارت شناسایی را به همراه مدارک به مرجع قضائی ارائه دهید.

چک باید نقد و بدون وعده باشد:

اصولاً چک به صورت نقد و بدون وعده صادر می شود. زیرا چک باید مثل اسکناس، وسیله پرداخت نقدی باشد، در اینصورت اگر برای مثال. امروز چکی برای تاریخ فردا یا هفته یا ماه یا ‌سال آینده صادر شود. صادرکننده چک مجازات کیفری نخواهد شد، ولی خیلی از چک‌ها برای مدت زمانی حتی یک‌ساله هم صادر می‌شود.

این مورد تناقضی با این قسمت ندارد، در صورتی که به این موضوع دقت داشته باشید. زمانی که شما از شخصی چکی می‌گیرید که برای مثال تاریخش برای چند ماه دیگر است. از لحاظ حقوقی به معنی این است که شما همان روز و همان تاریخ چک را دریافت کرده‌اید. به جز زمانی که در پشت چک یا در دسته چک اصلی به وعده‌داربودن باشد.

موسسه حقوقی حامد امیری اماده با مدیریت خبره ترین و با تجربه ترین وکیل چک در اصفهان. ارائه خدمات سایر مباحث مربوط به چک ، چک برگشتی و چگونگی اقدام به موقع برای وصول وجه چک با می باشد . بدون شک با مراجعه به موسسه حقوقی حامد امیری در زمینه وصول چک. و استفاده از تجربیات چندین ساله موسسه به نتیجه دلخواه خود خواهید رسید .

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید