وکیل منابع طبیعی در اصفهان: وکیل جهاد کشاورزی اصفهان

واگذاری زمین منابع طبیعی اصفهان

وکیل منابع طبیعی در اصفهان: با توجه به فراوانی و تعدد ضوابط در ارتباط به منابع طبیعی شامل جنگل ها و مراتع که حاوی مباحث گوناگونی مثل نقل و انتقال ، استفاده ، نگهداری و مانند آن‌ها است .

عکس قیمت‌های مشاوره سایت وکیل حامد امیری

روش های محافظت از منابع طبیعی: اطلاع داشتن از ضوابط لازم الاتباع و لازم الاجرا در حیطه منابع طبیعی را کاری بایسته و واجب می کند. پس در این مطلب با مشاوره یکی از بهترین وکیل منابع طبیعی اصفهان ، به بررسی روند. قانون‌گذاری در خصوص منابع طبیعی و گونه های مختلف مالکیت بر جنگل ها و مراتع می‌پردازیم.

بررسی قوانین منابع طبیعی

دوره های گوناگون مالکیت بر منابع طبیعی به دو بخش زیر تقسیم می شود:

  • الف- دوره مالکیت دولتی و مالکیت خصوصی تا سال 1341
  • ب- مالکیت عمومی از 1341 تاکنون

الف- دوره مالکیت دولتی و مالکیت خصوصی

در قانون اساسی مشروطیت و متمم آن، ضوابط در ارتباط به منابع طبیعی، جنگل ها، زمین های ملی و ایالات و ولایات و دستور العمل. حکام مصوب چهاردهم ذیقعده 1325 هجری قمری برای نخستین بار بحث نگهداری از مراتع روشن کرده است.

اما نخستین مصوبه جداگانه در مورد مدیریت منابع طبیعی در کشور. در سال 1303 هجری شمسی با عنوان « راجع به جنگل ها » به تصویب هیات وزیران رسید.

از انقلاب مشروطه تا مصوب شدن قانون ملی شدن جنگل های کشور. در سال 1341 شمسی، زمان مالکیت دولتی و همین طور مالکیت خصوصی بر منابع طبیعی است. در این زمان، مراتع یا در مالکیت دولت بودند و یا استفاده از مراتع ها در مالکیت خصوصی بود.

مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی اصفهان

با آغاز عملکرد حاکمیت دولت بر مراتع ، مصوبه دیگری با عنوان «تصویب نامه جداسازی جنگل های صنعتی و غیرصنعتی». در تاریخ 31 اردیبهشت 1311 شمسی به تصویب هیأت وزیران رسید و مراتع سواحل دریای خزر را به دو بخش صنعتی و غیرصنعتی تقسیم کردند.

اولین قانون در مورد مراتع در دی ماه 1321 به تصویب مجلس شورای ملی رسید. و بر اساس آن نگهداری ، حفظ و تاسیس مراتع و بررسی استفاده از آن ها وظیفه وزارت کشاورزی قرار داده شد.

در سال 1338 دولت برای اعمال حاکمیت بر مراتع ها، لایحه ی قانونی جنگل ها و مراتع کشور را تصویب کرد و برای نخستین بار، اسم «مرتع» همراه جنگل استفاده شد. همراه با آن شیوه استفاده از انواع مراتع خصوصی و دولتی، مشروط به رعایت اصول علمی و فنی سازمان جنگلبانی شد.

خواندن این مقاله  کارفرما کیست و چه وظایفی دارد؟ تعهدات کارفرما در مقابل کارآموز

حفظ زیبایی‌های طبیعت: وکلا و مسائل محیط زیستی

واگذاری زمین جهاد کشاورزی اصفهان: منابع طبیعی: موسسه وکالتی حامد امیری با مدیریت وکیل منابع طبیعی در اصفهان مشاوره های حقوقی را به صورت حضوری، غیرحضوری و آنلاین به مراجعه کنندگان خود ارائه می دهد و با صبر و شکیبایی بسیار آن ها را در این مسیر یاری می کند. شما عزیزان می توانید در جهت بررسی و ارائه راهکارهای مناسب جهت رفع مشکلات و ابهامات حقوقی خود از روش های ذکرشده برای مشاوره حقوقی از موسسه حامد امیری اقدام نمایید.

در این ضوابط، به کویرها و بیابان ها هم دقت و در ماده 20 قانون معین شد که به جهت پیشگیری از گسترش کویر و حرکت ریگ های روان و نگهداری از جنگل های طبیعی و … قطع و ریشه کن کردن بوته ها و خارها و درختچه های کویری و کوهستانی قدغن شد.

ب- زمان مالکیت عمومی از سال 1341 تا به حال

1- از سال 1341 تا انقلاب اسلامی

در دوره نخست قانون‌گذاری در ایران از انقلاب مشروطیت تا سال 1341، مقصود نهایی قانون گذار مبنی بر اعمال حاکمیت دولت بر جنگل ها و مراتع به شکل تمام روی نداد. انقلاب موسوم به «انقلاب سفید» که به عنوان یک سلسله تصحیحات اقتصادی و اجتماعی و شامل اصول 19 گانه بود انجام شد.
ملی کردن جنگل ها و مراتع، یکی از اصول 19 گانه انقلاب بود. به سبب قانون ملی شدن مراتع کشور در مورخ 27 دی ماه 1341، پهنه و زمین همه مراتع کشور، بیشه های طبیعی و زمین های جنگلی کشور در دسته اموال عمومی حساب شد.

ضوابط منابع طبیعی
ضوابط منابع طبیعی

اما استثنائاتی هم در قانون ذکر شد. از این موعد به بعد، ملّی کردن جنگل ها و مراتع به نام یک اصل و قاعده در نظام حقوقی ایران مد نظر شد.

محافظت از میراث طبیعی: نقش بی‌بدیل وکلا در مدیریت منابع طبیعی

منابع طبیعی: با مصوب شدن چند قانون در مورد استقرار اصل ملّی شدن جنگل ها و مراتع، اول قانون منحل شدن بنگاه خالصجات در سال 1346 و بعد قانون در ارتباط به زمین های ساحلی در همان سال و در انتها قانونی با نام «قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل ها و مراتع» در تاریخ 30 مرداد 1346 تصویب شد.

تصحیح منابع طبیعی، با مصوب شدن ضابطه احداث وزارت منابع طبیعی در آذر 1346 وارد نظام حقوقی کشور شد.
براساس قانون ذکر شده ، سازمان جنگلبانی، شیلات و آبزیان، شکاربانی، محیط زیست و نگهداری از خاک، در حیطه سازمانی وزارتخانه ذکر شده قرار داده شدند .
با مصوب شدن «قانون تجدید تشکیلات و تعیین وظایف سازمان های وزارت کشاورزی و منابع طبیعی و انحلال وزارت منابع طبیعی» در سال 1350، وزارت منابع طبیعی انحلال یافت و با وزارت کشاورزی و منابع طبیعی یکی شد.و بر اساس قانون شرح داده شده ، سازمان جنگل ها و مراتع کشور به عنوان یک سازمان جداگانه ، زیر دست وزارت کشاورزی و منابع طبیعی قرار داده شد.

خواندن این مقاله  تفاوت مسئولیت مدنی و قراردادی

2- از انقلاب اسلامی سال 1357تا به حال

بعد از به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی، اصول 45، 48، و 50 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به منابع طبیعی و محیط زیست اختصاص داده شد. پس بر اساس اصولی که ذکر شد ، نه فقط دولت، بلکه همه کشور تعهد دارند برای نگهداری از منابع طبیعی و محیط زیست تلاش کنند.

در سال 1358 ضوابط و مقرراتی دیگری در ارتباط با جنگل ها و مراتع تصویب شد، که بعضی از آن‌ها در زیر آورده شده است :

  • لوایح قانونی در مورد متجاوزین به اموال عمومی و مردم
  • قانون شیوه واگذاری و احیای زمین ها
  • تصحیح قانون شیوه واگذاری در حکومت جمهوری اسلامی ایران

تشکیل وزارت جهاد کشاورزی در چه سالی بود؟

منابع طبیعی: با شکل گرفتن وزارت جهاد سازندگی در سال 1362، همه اختیارات و تکالیف قانونی وزارت کشاورزی و عمران روستایی، به وزارت جهاد سازندگی سپرده شد.
با مصوب شدن قانون جداسازی وظایف وزارتخانه کشاورزی و وزارت جهاد سازندگی در سال 1369، کارهای در ارتباط به نگهداری، احیاء، توسعه و استفاده از منابع طبیعی بر دوش وزارت جهاد سازندگی قرار داده شد.

این جداسازی تا سال 1379 دنبال شد تا بر اساس ماده 2 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و قانون تاسیس وزارت جهاد کشاورزی مصوب ششم دی ماه 1379، وزارت خانه های جهاد سازندگی و کشاورزی با هم یکی شدند و «وزارت جهاد کشاورزی» شکل گرفت.از دسته تکالیف وزارت جهاد کشاورزی در کارهای منابع طبیعی و آبخیزداری، به سبب مصوبه هیأت وزیران در نشست دوم تیر 1381 می توان موارد زیر را نام برد:

پیشگیری از تحول و دگرگونی کاربری زمین های کشاورزی و جنگلی، انجام طرح های آبخیزداری و ثابت کردن شن های روان و بیابان زدایی، معین کردن و جداسازی محدوده قانونی زمین های ملی از مستثنیات افراد حقیقی و حقوقی.

امور منابع طبیعی
امور منابع طبیعی

تشکیل سازمان جنگل ها و مراتع آبخیزداری

بعد از تاسیس وزارت جهاد کشاورزی، اسم سازمان جنگل ها و مراتع به سبب مصوبه شورای عالی اداری در 3 تیر 1384 به «سازمان جنگل ها و مراتع آبخیزداری» تبدیل شد.

خواندن این مقاله  تفاوت کلاهبرداری و خیانت در امانت وجه اشتراک کدامند؟

دیگر ضوابط منابع طبیعی

وکیل منابع طبیعی: ضوابطی مانند قانون مراقبت و پشتیبانی. از منابع طبیعی و ذخیره های جنگلی کشور، قانون بالا استفاده قسمت کشاورزی. و منابع طبیعی مصوب 1389 و مواد 45 و 54 قانون برطرف کردن بازدارنده های تولید رقابت پذیر و پیشرفت نظام مالی کشور مصوب 1394 هم در این سال ها تصویب شدند اما ابداع تازه ای در مورد مالکیت بر منابع طبیعی و مدیریت بر منابع طبیعی در این ضوابط وجود ندارد.
بر اساس قانون تقویت استفاده از قسمت کشاورزی و منابع طبیعی، وزارت جهاد کشاورزی وظیفه دارد نسبت. به آماده سازی (کاداستر) و نقشه های لازم، نسبت.  ثابت کردن مالکیت دولت بر منابع ملی و زمین های موات و دولتی و با رعایت محدود روستاها و همین طور نسبت. به نگهداری و استفاده از عرصه و اعیانی منابع ملی و زمین های ذکر شده، عمل کند.

وکلا و منابع طبیعی: ایمان به آینده سبز

منابع طبیعی: با توجه به تبصره قانونی که در بالا ذکر شد ، در مورد افرادی که در گذشته به انتقاد آنان در مراجع مربوطه رسیدگی نشده باشد، این توانایی را دارند که در طی یک سال بعد از لازم الاجراء شدن این ضوابط نسبت به انجام مقررات انتقاد کنند و در خواست خود را در دبیرخانه «هیات موضوع ماده واحده قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی موضوع اجرای ماده (56) قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل ها و مراتع مصوب 1367» در شهرستان مربوطه ثبت کنند.

البته اگر فرجه بگذرد، در صورتی که افراد ذی نفع، حکم قانونی حاکی از اثبات مالکیت قطعی و نهایی خود (در شعب رسیدگی. مخصوصی که با این مقصود در مرکز از سوی رئیس قوه قضاییه معین) دریافت نمایند. دولت وظیفه دارد اگر شدنی باشد عین زمین را به صاحب حق بدهد. و در صورتی که این کار شدنی نباشد، با دریافت رضایت صاحب، عوض زمین و یا مبلغ کارشناسی آن شود.

وکیل در امور منابع طبیعی در اصفهان

حامد امیری وکیل امور منابع طبیعی در اصفهان. ضمن اطلاع و تسلط بر ضوابط و مقررات مربوط به این حیطه، به مطالعه، بررسی و مداقه در آراء و احکام صادر. از دادگاه های عالی و به طور کاملا حرفه ای مشاوره حقوقی. و انجام وکالت در زمینه اراضی ملی و منابع طبیعی را انجام می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *