فک پلمپ چیست و چه مجازاتی دارد؟ جریمه نقدی فک پلمپ

مجازات فک پلمپ: احتمالا برای شما هم است. که با مکانی مواجه گردید که پلمپ باشد. اصولا پلمپ محل‌های گوناگون به حکم مقامات رسمی صورت می‌گیرد و از دلایل بسیار واضحی برخوردار است که در اغلب موارد در اثر قانون شکنی واحدهای صنفی رخ می‌دهد.

از طریق روش‌های حقوقی هم می‌توان مجدد این اماکن را بازگشایی کرد. ولی متاسفانه در بعضی از موارد که مالک واحد صنفی به شکستن پلمپ اقدام می‌کند.

همین امر موجب می‌گردد تا شخص مرتکب جرم شود. و در قانون مجازات اسلامی مجازات باز کردن پلمپ هم

به این خاطر که با دلایل اصلی عملیات پلمپ آشنا گردید می‌توان به ماده ۱ آیین نامه اجرایی ماده ۲۸ قانون نظام صنفی اشاره داشت.

در ماده مذکور در ارتباط با واحدهای صنفی که پلمپ می‌گردند: «واحد صنفی تنها در موارد زیر به صورت موقت از یک هفته تا شش ماه تعطیل می‌شود:

1- اشتغال به شغل یا مشاغل دیگر در محل کسب غیر از آنچه در پروانه کسب قید گردیده یا کمیسیون نظارت آن را مجاز است.

2- تعطیل محل کسب بدون دلیل موجه بمدت پانزده روز برای آن دسته از صنوفی که به تشخیص هیات عالی نظارت موجب عسر و حرج برای مصرف کننده می‌شود.

تبصره : تشخیص موجه بودن دلیل با مجمع امور صنفی خواهد بود.»

عدم پرداخت حق عضویت به اتحادیه بر حسب قوانینی می‌باشد که در آیین نامه مصوب کمیسیون نظارت مشخص است.

حامد امیری بهترین وکیل در اصفهان تصمیم دارد. بیشتر موارد فک پلمپ و مجازات باز کردن آن صحبت کند. توصیه می‌کنم حتما این مطلب را تا آخر مطالعه کنید.

در چه صورت مکانی پلمپ می‌گردد؟

به بیانی ساده، واحد صنفی شما (با هر نوع کاربری و از هر نوعی) پلمپ خواهد شد، در صورتی که:

  • • فعالیت شما در آن واحد صنفی، غیر از آن چیزی باشد که در جواز کسب شما درج گردیده است.
  • • واحد صنفی شما بدون هیچ دلیل به خصوصی بیش از روز تعطیل باشد و این تعطیلی به زیان مشتریان تمام شود.
  • • به اتحادیه صنفی که در آن فعالیت می‌کنید مبلغ حق عضویت خود را پرداخت نکنید.
  • • از مقررات و تصویب در اتحادیه صنف خود، سرپیچی کنید.
  • • از انجام قوانین مقرر توسط نظام صنفی، خودداری کنید.
خواندن این مقاله  سامانه ثنا ابلاغیه الکترونیکی: مشاهده ابلاغیه قوه قضاییه

حال لازم است بدانید که بر اساس قوانین مربوطه، در صورت ارتکاب به هر کدام از بندهای فوق، امکان دارد که با حکم قضایی واحد صنفی شما به مدت ۱ تا ۶ هفته، پلمپ گردد. در حالی که بنا بر حکم صادر، این مدت زمان ممکن است متفاوت از این هم باشد. پس از اتمام حکم، واحد شما «رفع پلمپ» خواهد شد.

فک پلمپ

پیش از آنکه مراجع و ماموران قضایی در برابر پلمپ واحد صنفی شما اقدام نمایند، از ۱۰ الی ۲۰ روز قبل به شما اخطار خواهد شد.

شما مکلف هستید که در طول این مدت در جهت تخلیه واحد صنفی خود اقدام کنید. شما خواهید توانست به کمیسیون نظارت اعتراض نموده و در صورتی که اعتراض شما مورد قبول واقع گردید. اتحادیه می‌بایست رفع پلمپ کند و حتی خسارت وارد را هم به شما پرداخت کند. لازم به ذکر است که چنانچه شخصا اقدام به باز کردن واحد کنید، مستوجب مجازات فک پلمپ می‌شوید.

مجازات باز کردن پلمپ چیست؟

برای پاسخ به این سوال می‌بایست به قانون مجازات اسلامی مراجعه شود. در ماده‌ ۵۴۳ قانون مجازات اسلامی در ارتباط با موضوع مجازات باز کردن پلمپ:

«هر گاه محلی یا چیزی بر حسب امر مقامات صالح رسمی مهر یا پلمپ باشد و کسی عالما و عامدا آن را بشکند. يا محو نمايد يا عملی مرتکب شود. که در حکم محو يا مجازات باز کردن پلمپ تلقی شود. مرتكب به حبس از سه ماه تا دو سال محكوم خواهد شد. در صورتی كه مستحفظ آن مرتكب باشد به حبس از يك تا دو سال محكوم می شود و اگر ارتكاب به واسطه اهمال مستحفظ واقع گردد مجازات مستحفظ يك تا ۶ ماه يا حداكثر ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود.»

فک پلمپ چیست؟

اغلب کسانی که در واحدهای صنفی مشغول کسب و کار هستند. یقینا نام اصطلاحات حقوقی از جمله مجازات باز کردن پلمپ و فک پلمپ و… را شنیده‌اند.

فک پلمپ جزو اصطلاحات قانونی است که در حال حاضر کاربرد بسیار زیادی داشته و افرادی که نسبت به آن بی توجه هستند و قوانین را نادیده می‌گیرند مجازات خواهند شد.

فک پلمپ دقیقا به معنی به دست آوردن اجازه‌ قانون جهت از بین بردن پلمپ محلی بعد از تعطیل شدن و بستن صنفی به منظور عدم فعالیت آن است.

خواندن این مقاله  حکم قتلهای خانوادگی چیست؟ حکم کشتن پدر و مادر توسط فرزند؟!

به منظور فک پلمپ واحدهای صنفی قاعدتا می‌بایست مراحل قانونی زیر گذرانده شود:

  • • پس از صدور جواز کسب ،امکان فک پلمپ وجود دارد.
  • • بعد از گذشت یک هفته از زمان پلمپ در صورت تشکیل پرونده در اتحادیه این امکان وجود خواهد داشت.
  • • تحویل مدارک لازم توسط متقاضی به اتحادیه می‌بایست انجام پذیرد.

در خصوص شرط سوم، بهترین اقدام از طرف صاحب ملک و شغل آن است. که بدهی مالی خود را پرداخت نماید و یا اینکه قوانین، رعایت کند و تقاضای بازگشایی مجدد واحد صنفی خود را از مراجع قانونی داشته باشد. و از اقداماتی نظیر باز کردن پلمپ امتناع نماید. زیرا مجازات آن در قانون جزای کشور ما است.

اصولا عملیات فک پلمپ از طریق نیروی انتظامی، بعد از سپری شدن مراحل فوق صورت می‌پذیرد. و اشخاص اجازه‌ باز گشای  پلمپ بدون کسب اجازه از قانون را ندارند. چرا که مجازات باز کردن پلمپ که با آن، شامل حال ایشان خواهد شد.

بر اساس آمار سال‌های پیش، رستوران‌ها و غذاخوری‌هایی که اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کردند. بیشترین آمار پلمپ شدگی‌ها را داشته که در صورت عدن توجه به آن محکوم به مجازات باز کردن پلمپ می‌گردند.

نکات حقوقی مجازات باز کردن پلمپ

ذکر این نکته ضروری است که پلمپ کردن جزو مواردی نیست که صرفا و منحصرا در اختیار تکالیف قاضی و مقام قضایی باشد.

بلکه بعضی از ارگان‌های دولتی از جمله شهرداری از طرف دولت این اجازه را خواهند داشت تا واحدهای صنفی که مغایر با قوانین و حقوق کسب و کار رفتار می‌کنند را پلمپ نموده و به گونه‌ای از ادامه فعالیت غیر قانونی آنها جلوگیری به عمل آورند.

لازم به ذکر است که مامورین شهرداری هم قادر نیستند بدون اجازه از طرف محاکم قانونی و کمیسیون ماده ۱۰۰، به پلمپ و تعطیلی واحد صنفی اقدام نمایند.

از این رو اشخاص می‌بایست به این موضوع توجه داشته باشند که مجازات شکستن پلمپ مشمول اشخاصی می‌گردد که بدون سپری کردن مراحل قانونی فک پلمپ، جهت از بین بردن پلمپ، خودسرانه عمل نمایند.

مجازات فک پلمپ

در خصوص علل اصلی پلمپ کردن محل‌های گوناگون و شرایط فک پلمپ، می‌توان به ماده ۲۷ قانون نظام صنفی هم استناد نمود: «محل دایر شده به وسیله هر شخص حقیقی یا حقوقی که پروانه کسب دائم یا موقت برای آن صادر نشده باشد با اعلام اتحادیه راسا از طریق نیروی انتظامی پلمپ می‌گردد.

تبصره ۱: پیش از پلمپ محل دایر گردیده از ۲ الی ۲۰ روز به دایر کننده مهلت داده می‌شود تا کالای موجود در محل را تخلیه کند.

تبصره ۲: افرادی که پلمپ و یا لاک و مهر محل‌های تعطیل شده در اجرای این قانون را بشکنند و محل‌های مزبور را به نوعی از انحاء جهت کسب مورد استفاده قرار دهند به مجازات‌های مقرر قانون مجازات اسلامی محکوم خواهند شد.»

مدارک فک پلمپ

به منظور جلوگیری از مجازات شکستن پلمپ و اقدامات خودسرانه پیشنهاد می‌شود که صاحبان واحدهای صنفی با مدارک زیر برای اقامه دعوای قانونی فک پلمپ به محاکم قانونی مراجعه نمایند و مراحل دادرسی را به صورت کامل سپری کنند:

  • • تصویر مصدق سند مالکیت
  • • تصویر مصدق اجاره نامه
  • • همراه داشتن کارت ملی به منظور احراز هویت
  • • کارت عابر بانک به منظور پرداخت هزینه دادرسی
خواندن این مقاله  استنکاف یعنی چه؟! استنکاف از اجرای حکم یعنی چه؟

جمع بندی

خلاصه باید بگوییم که شکستن پلمپ به هر طریق و به دست هر فردی که باشد، جرم تلقی می‌گردد. حتی در صورتی که این فک پلمپ خسارتی را به اشخاص ذی‌نفع برساند، شخص خاطی علاوه بر مجازات مقرر، می‌بایست ضرر و زیان اشخاص را هم جبران کند. البته لازم به ذکر است که هیچ موقع، هیچ چیزی بهتر از مشاوره حقوقی حضوری نمی‌تواند مسائل و مشکلات مربوط به مجازات شکستن پلمپ را برای شما روشن کند.

سوالات متداول

در چه صورت یک واحد صنفی را پلمپ می کنند؟

پروانه کسب با فعالیت آن واحد هماهنگی نداشته باشد، از قوانین نظان صنفی و اتحادیه سرپیچی کنید، حق عضویت اتحادیه را نپردازید یا به مدت بیشتر از ۱۵ روز بدون دلیل موجه کار نکنید.

بازه زمانی پلمپ یک واحد صنفی چقدر است؟

بسته به حکم شما می‌تواند بین ۱ الی ۶ هفته متغیر باشد. با مراجعه به اتحادیه مربوطه و ارائه مدارک لازم می‌توانید تشکیل پرونده دهید و جهت فک پلمپ اقدام نمایید.

مجازات فک پلمپ چیست؟

اگر این کار توسط هر کسی یا به هر نحوی غیر از ماموریت قانون انجام گردد، جرم تلقی شده و دارای مجازت است. مجازات آن هم بین ۳ ماه الی ۲ سال حبس خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *