بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > مجازات فرار از صحنه تصادف چیست؟جرم فرار از صحنه تصادف خسارتی

مجازات فرار از صحنه تصادف چیست؟جرم فرار از صحنه تصادف خسارتی

راننده متواری در تصادف

نحوه پیگیری و گرفتن خسارت از راننده فراری

مجازات فرار از صحنه تصادف: گاها پس از تصادف عده‌ای از رانندگان زمانی که متوجه می‌شوند مقصر هستند از صحنه تصادف دور می‌شوند و فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند.

ترس و اضطراب و همچنین ترس از عواقب بعد از تصادف می‌تواند علت فرار راننده از صحنه تصادف باشد. ممکن است تصادفات رانندگی غیر جرحی و یا جرحی باشند، که هر یک از این تصادفات ویژگی‌های خود را دارد.

در ادامه این مقاله حامد امیری وکیل تصادفات در اصفهان انواع تصادف و مجازات فرار از صحنه را بیان می‌کند، پس این مقاله را تا پایان مطالعه کرده و در آخر نظرات خود را در این خصوص برای ما به اشتراک بگذارید.

حکم تصادف غیر عمد و غیر جرح

چناچه تصادف غیر جرحی باشد، به‌عنوان مثال وقتی تصادفی رخ دهد و در عین حال کسی هم آسیب ندیده باشد و صرفاً خودروهای دو طرف و یا به یکی از آن‌ها خسارت واردشده باشد.

مجازات فرار از صحنه تصادف چیست؟جرم فرار از صحنه تصادف خسارتی

در چنین مواردی فرار کردن از صحنه تصادف جرم به‌ حساب نمی‌آید. در اینجا مالک خودرویی که آسیب دیده می‌تواند با دادن شماره پلاک خودرو فرد مقصر، به مراجع قضایی و جبران خسارت وارده، جهت شکایت اقدام نماید، به تعبیری دیگر در تصادفات غیر جرحی چنانچه راننده مقصر از صحنه تصادف متواری شود، مجازات کیفری ندارد.

حکم تصادف غیر عمد منجر به جرح

اما چنانچه تصادف جرحی باشد، کمک نکردن به فرد مصدوم و فرار از صحنه جرم محسوب می‌شود همچنین شامل ضمانت کیفری می‌گردد. در تصادفات رانندگی اشخاصی که موجب کشته شدن فردی می شوند، مطابق با ماده 714 قانون مجازات اسلامی مجازات می‌شوند:

« هر گاه بی‌احتیاطی یا بی‌مبالاتی یا عدم رعایت نظامات دولتی یا عدم مهارت راننده اعم از وسایط نقلیه زمینی یا آبی یا هوایی یا متصدی وسیله موتوری منتهی به قتل غیرعمدی شود مرتکب به شش ماه تا سه سال حبس و نیز به پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه اولیای دم محکوم می‌ شود.»

با ماده 714 قانون مجازات اسلامی

تصادف رانندگی مجازات افرادی که باعث صدمه لاعلاج به شخصی شده باشند، در این مورد ماده 715 قانون مجازات اسلامی مقرر کرده است:

«هر گاه یکی از جهات مذکور در ماده ۷۱۴ موجب مرض جسمی یا دماغی که غیرقابل علاج باشد و یا از بین رفتن یکی از حواس یا از کار افتادن عضوی از اعضای بدن که یکی از وظایف ضروری زندگی انسان را انجام می‌دهد یا تغییر شکل دایمی عضو یا صورت شخص یا سقط جنین شود مرتکب به حبس از دو ماه تا یک سال و به پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه مصدوم محکوم می‌شود.»

ماده 715 قانون مجازات اسلامی

در تصادف رانندگی مجازات کسانی که سبب ضعف دائمی همچنین نقص عضو یکی از اعضا شده‌اند در ماده 716 قانون مجازات اسلامی آمده است. به موجب این ماده:

« هر گاه یکی از جهات مذکور در ماده ۷۱۴ موجب صدمه بدنی شود که باعث نقصان یا ضعف دایم یکی از منافع یا یکی از اعضای بدن شود و یا باعث از بین رفتن قسمتی از عضو مصدوم گردد، بدون آن که عضو از کار بیفتد یا باعث وضع حمل زن قبل از موعد طبیعی شود مرتکب به حبس از دو ماه تا شش ماه و پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه مصدوم محکوم خواهد شد.»

ماده 716 قانون مجازات اسلامی

اما در حال کنونی به جهت کاهش مجازات حبس تعزیری براساس قانون جدید، مجازات‌های مذکور به نصف کاهش یافته است. بنابراین جرم مورد این ماده حبس از 1 ماه تا 3 ماه است، که بنابه دلیل مجازات جایگزین امکان حبس فرد در این جرم وجود ندارد.

مجازات فرار از صحنه جرم
بر اساس ماده 719 قانون مجازات اسلامی در مورد مجازات فرار از صحنه مقرر کرده:

« هر گاه مصدوم احتیاج به کمک فوری داشته و راننده با وجود امکان رساندن مصدوم به مراکز درمانی و یا استمداد از مأمورین انتظامی از این کار خودداری کند و یا به منظور فرار از تعقیب، محل حادثه را ترک و مصدوم را رها کند حسب مورد به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مذکور در مواد ۷۱۴ و ۷۱۵ و ۷۱۶ این قانون محکوم خواهد شد و دادگاه نمی‌تواند در مورد این ماده تخفیف قائل شود.»

ماده 719 قانون مجازات اسلامی

تبصره 1 این ماده بیان می‌کند:

« راننده در صورتی می‌تواند برای انجام تکالیف مذکور در این ماده وسیله نقلیه را از صحنه حادثه حرکت دهد که برای کمک رسانیدن به مصدوم توسل به طریق دیگر ممکن نباشد.»

در تبصره 2 این ماده نیز آمده است:

« در همه موارد مذکور هرگاه راننده مصدوم را به نقاطی برای معالجه و استراحت برساند و یا مأمورین مربوطه را از واقعه آگاه کند و یا به هر نحوی موجبات معالجه و استراحت و تخفیف آلام مصدوم را فراهم کند، دادگاه مقررات تخفیف را درباره‌ی او رعایت خواهد کرد.»

موارد تشدید مجازات فرار در تصادفات

درکل بعضی از اقدامات پیش از تصادف علاوه بر متواری شدن از صحنه تصادف هم باعث مجازات شدیدتری برای مجرم می‌شود که از جمله این اعمال به شرح ذیل می‌باشد:

  • • مست بودن راننده. (مجازات رانندگی در مستی)
  • • نداشتن گواهینامه.
  • • نقص فنی خودرو.
  • • سرعت غیر مجاز
  • • رانندگی با وجود نقص خودرو و عیب فنی موثر در تصادف
  • • رانندگی در مکان‌هایی که برای عابرین پیاده علامت گذاری شده و یا مکان‌هایی که عبور از آن منع شده

در تمامی این موردها راننده به بیشتر از دو سوم حداکثر مجازات قانونی مذکور در ماده‌های قانونی مقرر شده محکوم می گردد. علاوه بر مجازات در نظرگرفته شده برای متهم قاضی نیز می‌تواند او را بین 1 تا 5 سال از رانندگی محروم نماید.

مجازات تصادف منجر به فوت و فرار از صحنه

بنابر گفته حامد امیری بهترین وکیل کیفری اصفهان :

درباره قتل در تصادفات رانندگی باید گفت : چنانچه در تصادف، کسی با خودروی خود موجب فوت و کشته شدن فرد دیگری گردد، باعث قتل شبه عمد گردیده است. پرداخت کردن دیه اصلی‌ترین مجازات برای این جرم می‌باشد. درحال حاضر دیه فرد فوت شده را شرکت‌های بیمه پرداخت می‌کنند. بانظر به این که در تصادفاتی که منجر به قتل می‌گردد، فرد مجرم محکوم به قصاص نمی‌شود.

اما با وجود این مسئله گاهاً فرد مقصر در تصادفات، وجدان و همچنین انسانیت خود را زیر پا گذاشته و فرد آسیب دیده را در همان شرایط وخیم رها می‌کنند، تا شاید از مجازات این جرم فرار کرده باشند. لیکن گاهی مواقع چنانچه مصدوم به موقع به بیمارستان رسانده می‌شد، زنده می‌ماند. به همین خاطر این جرم را قتل شبه عمد می‌دانند.

اگر مقصر تصادف از صحنه فرار کرد چه کنیم؟

مطابق با قانون تصادفات و همچنین طبق ماده 719 قانون مجازات اسلامی که کمی پیشتر آن را آوردیم، اگر پس از تصادف، مصدوم نیاز به کمک فوری داشت ولی راننده با وجود آنکه می توانست مصدوم را به مراکز درمانی برساند یا با‌ وجود اینکه امکان کمک گرفتن از مأموران انتظامی را داشت از انجام آن خودداری نماید و یا برای فرار از تعقیب، محل حادثه را ترک و مصدوم را رها کند، ممکن است به بیش از دو سوم حداکثر مجازات محکوم شود. دادگاه امکان اعمال تخفیف مجازات در چنین موردی را ندارد.

‌قانون مجازات خودداری از کمک به مصدومین و رفع مخاطرات جانی

در سال 1354 قانونی با عنوان ‌قانون مجازات خودداری از کمک به مصدومین و رفع مخاطرات جانی تصویب شد که به موجب آن، درصورتی که كسی، فرد يا افرادی را در معرض خطر جانی مشاهده نماید و چنانچه بتواند با اقدام سریع خود يا كمک خواستن از سایرین يا مطلع کردن مراجع يا مقامات صالح از وقوع حادثه همچنین شدیدتر شدن نتیجه آن پیشگیری كند بدون اين ‌كه اين کار خطری برای خود او يا دیگران ایجاد کند

و با وجود آن که اوضاع و احوال به گونه‌ای باشد که ضرورت به کمک وجود داشته باشد، اما از اقدام به کمک خودداری کند، محکوم به حبس جنحه‌ای تا يک سال و يا جزای نقدی تا پنجاه هزار ريال خواهد شد.

مشاوره حضوری و غیر حضوری موسسه حقوقی حامد امیری

همچنین در این خصوص چنانچه شخص مرتكب جرم، از افرادی باشد که توانایی رساندن كمک مثمرثمری را داشته است، محکوم به حبس جنحه‌ای از سه ماه تا دو سال يا پرداخت جزای نقدی از ده هزار ريال تا يک‌ صد هزار ريال خواهد شد.

چنانجه مسئولین مراكز خدماتی و درمانی از قبیل دولتی يا خصوصی از پذیرش فرد مجروح شده و همچنین از معالجه نمودن او يا کمک‌های اوليه اجتناب نمایند محکوم به حداكثر مجازات مذکور می‌گردند.

به موجب قانون فوق الذکر چنانچه کسی، فردی را در معرض خطر جانی مشاهده نماید طوری که وضعیت او اورژانسی باشد، ملزم به کمک کردن به او می‌باشد و یا برای کمک کردن به او از دیگران طلب یاری نماید. چیزی که در اینجا اهمیت دارد، وخیم بودن وضعیت افراد مجروح است.

مشاوره با وکیل متخصص چک در استان اصفهان:

دفتر وکالت حامد امیری وکیل خوب در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

پذیرش حضوری: شنبه تا سه شنبه از ساعت ۱۶:۳۰ لغایت ۲۰:۳۰

پذیرش غیر حضوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۱۳:۰۰ لغایت ۱۶:۰۰

مشاوره فوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۸:۳۰ لغایت ۲۳:۰۰

آدرس دفتر وکالت: اصفهان، خیابان سجاد، ابتدای خیابان قائم مقام فرهانی، مجتمع شیخ بهایی طبقه اول واحد ۱۱

کلام آخر

ممکن است در تصادفات رانندگی شخص بعد به‌دلیل ترس از اینکه امکان دارد به جرم قتل محکوم به مجازات شوند از صحنه جرم فرار می کنند. اما اگر تصادف رانندگی به صورت عمد نباشد و باعث کشته شدن کسی گردد قصاص نخواهد داشت. و تنها فرد باید دیه پرداخت کند.
لیکن امکان دارد در مواردی راننده تحت شرایطی با خودروی خود با کسی تصادف کرده است با متواری شدن از صحنه تصادف موجب شود بنابر موضوع به میزان صدمه‌ای که ایجاد کرده به مجازات حداکثر و شدید محکوم گردد که در ماده 714 و 715 و 716 مجازات آن بیان گردیده است.
در صورت فرار از صحنه تصادف می‌بایست با توجه به هر یک از مواد و مطابق با آن، حداکثر مجازات را حکم کرد.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

1 نظر

  • ع ن
    2 دسامبر, 2022 در 8:28 ب.ظ

    اگر تصادف خسارتی باشد و راننده ی مقصر متواری شود چنانچه بعد از پیدا کردن او به وسیله ی پلاک جرمی برایش در نظر گرفته نشود خب همه قانون گریز میشوند و این که فرد آسیب دیده هم هزینه کند وهم اتلاف وقت داشته باشد پس حق الناس اسلام کجای این ماجراست

پیام بگذارید