آیا استفاده از فیلترشکن جرم است؟ حکم استفاده از فیلتر شکن

آیا خرید فیلترشکن جرم است؟ مجازات استفاده از فیلتر شکن

فیلتر شکن جرم است: طبق اصول، بهره‌گیری از فیلتر شکن هنگامی موضوعیت پیدا می‌کند. که بر اساس مقررات دسترسی به یک سری از سایت‌ها ممنوع یا محدود گردیده باشد.

در این شرایط افرادی جهت دسترسی به محتوای سایت مورد نظر از فیلتر شکن بهره‌گیری می‌نمایند. تا به امروز در مورد بهره‌گیری از فیلترشکن از طرف قانون‌گذار جرم انگاری نشده بود.

ولی به تازگی نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را در مجلس مطرح کردند. با عنوان «طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی». بر اساس این طرح، افرادی که از فیلتر شکن بهره‌گیری کنند به مجازاتی همچون حبس و جریمه نقدی محکوم خواهند شد.

با در نظر داشتن به آنچه در فوق بیان گردید. در شرایط کنونی بهره‌گیری از فیلترشکن همراه با مجازات نبوده. ولی در فرضی که طرح مذکور به تصویب برسد و به تأیید شورای نگهبان هم برسد. لایحه مذکور صورت قانونی پیدا کرده و هر نوع استفاده از فیلترشکن جرم تلقی می‌شود.

حامد امیری وکیل جرایم رایانه‌ای در اصفهان در ادامه به بررسی بیشتر جرم استفاده از فیلترشکن می‌پردازد. اگر شما هم مایل هستید درباره جرم بودن یا نبودن استفاده از فیلترشکن اطلاعات بیشتری به دست آورید. حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید و در پایان اگر سوال یا نظری داشتید برای ما کامنت بگذارید.

عکس قیمت‌های مشاوره سایت وکیل حامد امیری

آیا استفاده از فیلترشکن جرم است؟

فیلتر شکن جرم است: در ایران فیلترینگ از جمله راهکارهایی می‌باشد که شورای عالی فضای مجازی برای اپلیکیشن‌ها و سایت‌ها.

طی چند سال گذشته شاهد فیلترشدن شبکه‌های اجتماعی توییتر و فیسبوک و پیامرسان تلگرام بوده‌ايم. این اتفاق موجب گردیده است که کاربران ایرانی به منظور استفاده از این اپلیکیشن‌ها، از نرم‌افزارهای تغییرIP تحت عنوان فیلترشکن بهره‌گیری کنند.

طی چند ماه اخیر هم طرح جنجالی صیانت از حقوق کاربران، بحث بهره‌گیری از فیلترشکن را داغ کرده است. به گونه‌ای که بر حسب جزئیات این طرح عده‌ای از نمایندگان در خصوص مجازات استفاده از فیلتر شکن صحبت نموده‌اند.

ولی کماکان این سوال مطرح می‌باشد که آیا استفاده از فیلترشکن جرم است؟ همراه بهترین وکیل اصفهان باشید تا پاسخ این سوال را بدهد.

 

جرایم استفاده از فیلتر شکن

در قسمتی از طرح صیانت از حقوق کاربران در خصوص بهره‌گیری از VPN آمده است:

«هر شخص با نقض تدابیر مسدودسازی در پیامرسان‌های غیرقانونی فعالیت موثر داشته باشد. علاوه بر ضبط منافع و عواید مالی حاصله به مجازات تعزیری درجه ۷ و در صورت تکرار به مجازات تعزیری درجه ۶ محکوم خواهد شد. همچنین، طراحی و عرضه ابزارهای دور زدن فیلتر مانند VPN جرم تلقی و فرد خاطی به حبس یا جزای نقدی محکوم خواهد شد.»

حمایت از آزادی در دنیای دیجیتال: وکیل متخصص در جرم فیلترشکن

متن این طرح، سیدعلی یزدی‌خواه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، جرم ‌انگاری بهره‌گیری از فیلترشکن توسط مجلس را رد نمود است. او در مصاحبه خود با خبرگزاری خانه ملت بیان داشته است:

خواندن این مقاله  بازداشت دائم ملک چیست؟ مراحل رفع بازداشت دائم ملک

«در طرح صیانت از حقوق کاربران، هیچ جرم‌انگاری برای استفاده کاربران از فیلترشکن وVPN نشده است. بنابراین، کاربران می‌توانند از این نرم‌افزارها استفاده کنند.
اما مؤسسات و شرکت‌هایی که بدون گرفتن مجوز از فیلترشکن استفاده کنند، جرایمی برایشان تعریف شده که طبق قانون جرایم رایانه‌ای با آنها برخورد خواهد شد.»

شایان ذکر می‌باشد که استفاده از فیلترشکن جرم به حساب نمی‌آید. بلکه در ماده ۲۵ قانون جرایم رایانه‌ای، ” تولید یا انتشار یا توزیع و در دسترس قرار دادن. یا معامله داده ‎ها یا نرم‎افزارها یا هر نوع ابزار الکترونیکی که صرفاً به منظور ارتکاب جرائم رایانه‎ ای به کار می‎رود. ” جرم محسوب گردیده است. ولی در همین قانون اشاره‌ای به بهره‌گیری و استفاده از این مدل نرم‌افزارها نشده است.

بنابراین، کاربران VPN و نرم‌افزارهای تغییرIP مجرم شناخته نمی‌شوند. در قانون جرایم رایانه‌ای هم جرم ‌انگاری دقیقی در برابر این موضوع مطرح نگردیده است.

نظر قانون در خصوص استفاده از فیلترشکن‌ها چیست؟

در این میان، عده‌ای از مسئولین بر این باورند که بهره‌گیری از فیلترشکن عنوان جزایی دارد و قابل تعقیب و پیگیری می‌باشد.

ولی عده‌ای از حقوق‌دانان که با مسائل حقوقی و در خصوص قانون جرایم رایانه‌ ای آشنایی دارند، بر این باورند که قانون صریحی مبنی بر اینکه بهره‌گیری از فیلترشکن و ورود به شبکه‌های اجتماعی فیلترشده دارای مجازات است، وجود ندارد و در هیچ کدام از قوانین، مسئله ورود به سایت‌ها یا عضویت در آن‌ها جرم محسوب نگردیده و برای آن مجازاتی است.

از سویی دیگر از جمله مواردی که مخاطبان شبکه‌های اجتماعی مقامات این روزها به آن اشاره می‌کنند، حضور عده‌ای از وزیران و مسئولین در شبکه‌هایی اعم از توییتر و تلگرام و دیگر برنامه‌هایی می‌باشد که برای مردم فیلتر گردیده است.

مشاوره حضوری و غیر حضوری موسسه حقوقی حامد امیری

مجازات استفاده از شبکه اجتماعی ممنوعه

در حالی که وزیر ارتباطات تحت عنوان یکی از مجریان فیلترینگ. و نه حتی تصمیم‌ گیرند، مکررا به این مسئله اینگونه پاسخ که جهت ورود به توییتر از فیلترشکن استفاده نمی‌کند. و از اینترنت بدون پالایش برخوردار است. ولی این مسئله می‌تواند ناقض اصول قانون اساسی باشد که می‌گوید تفاوتی میان افراد وجود ندارد.

این در صورتی می‌باشد که بررسی قانون جرایم رایانه‌ای نشان می‌دهد بر اساس ماده ۱، هر شخصی به صورت غیرمجاز به داده‌ها یا سیستم‌های رایانه‌‎ای یا مخابراتی که از طریق تدابیر امنیتی حفاظت گردیده، دسترسی پیدا کند، محکوم به حبس از ۹۱ روز تا یک سال یا جریمه نقدی از ۵ الی ۲۰ میلیون ریال و یا هر دو خواهد شد. کارشناسان، هدف قانون‌گذار حمایت از داده‌ها و سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی متعلق به افراد حقیقی و حقوقی در برابر هکرها می‌باشد نه موضوع فیلترینگ.

علاوه بر این ماده ۲۱ قانون جرایم رایانه‌ای نیز مربوط به افرادی می‌باشد که مطالب در خور فیلتر شدن را تهیه می‌کنند، نه افرادی که این مطالب را به گونه‌ای از انحاء می‌بینند و یا از آن‌ها بهره‌گیری می‌کنند.

خواندن این مقاله  دستور تخلیه ملک! دستور تخلیه اصفهان! دستور تخلیه فوری ملک اجاره ای

به اعتقاد عده‌ای از حقوقدان‌ها استنباط از این ماده دو موضوع را عنوان می‌کند؛ نخست، به صورت کلی این مسئله که تعیین مصادیق امر کیفری را بر ذمه کار گروه یا کمیته‌ای بگذاریم قویا محل تامل می‌باشد؛ چرا که موجب مواج شدن مفاهیم کیفری خواهد گردید که در حقوق جزا به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

جرم استفاده از محتوای فیلتر

بر اساس ماده ۲۱ قانون جرایم رایانه‌ای مجرمانه:

«ارائه ‎‌دهندگان خدمات دسترسی موظف‌اند طبق ضوابط فنی و فهرست مقرر از سوی کمیته تعیین مصادیق موضوع ماده ذیل محتوای مجرمانه اعم از محتوای ناشی از جرایم رایانه‌ای و محتوایی که برای ارتکاب جرایم رایانه‌ای بکار می‌رود را پالایش کنند.
در صورتی که عمدا از پالایش محتوای مجرمانه خودداری کنند، منحل خواهند شد و چنانچه از روی بی‎احتیاطی و بی‎مبالاتی زمینه دسترسی به محتوای غیرقانونی را فراهم آورند، در مرتبه نخست به جزای نقدی از بیست تا یکصد میلیون ریال و در مرتبه دوم به جزای نقدی از یکصد میلیون تا یک میلیارد ریال و در مرتبه سوم به یک تا سه سال تعطیلی موقت محکوم خواهند شد.»

در دفاع از خصوصیت شما: وکیلان متخصص در جرم فیلترشکن

اما بر اساس ماده 729 قانون جرایم رایانه‌ای، «هر کس به طور غیرمجاز به داده‌ها یا سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شد است دسترسی یابد، به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (5.000.000) ریال تا بیست میلیون (20.000.000) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»

بنابراین به موجب مفاد این ماده نیز، بهره‌گیری و دسترسی غیرمجاز به محتواهای فیلتر شده مشمول پیگیری و مجازات می‌گردد. ولی بهره‌گیری از فیلترشکن در شرایط کلی قابل شکایت نبوده و جرم بهره‌گیری از فیلترشکن احراز نگردیده است.

آیا استفاده از توییتر جرم است؟

همانگونه که می‌دانیم توئیتر از پلتفرم‌هایی می‌باشد که در ایران فعالیت‌شان محدود و فیلتر گردیده است. لیکن فعالیت ایرانیان در توئیتر ممنوع نبوده و ایرانی‌ها قادرند با بهره‌گیری از فیلترشکن از توئیتر استفاده نمایند.

لازم به ذکر است که اغلب اشخاص معروف و حتی روسای قوای مختلف هم از این فضا به منظور اطلاع‌رسانی و ارتباط با مردم بهره‌گیری می‌کنند. بنابراین جرم شناخته شدن استفاده از توئیتر منطقی به نظر نمی‌رسد. همانطور که جرم بهره‌گیری از فیلترشکن در هیچ کجا مشخص نگردیده است!

بیشتر بدانیم: مجازات فحاشی در اینستاگرام

فیلترشکن قانونی وجود دارد؟

از سال 1392 طرحی اجرایی گردید که بر اساس آن کاربران می‌توانستند از فیلترشکن قانونی استفاده نموده و به سایت‌هایی که محدود شده‌اند دسترسی یافته و از آنها استفاده کنند.

برای مثال افرادی که نیازمند دسترسی به اطلاعات سایت‌های گوناگون هستند اعم از خبرنگاران، استادان دانشگاه، معلمان و…

خواندن این مقاله  وکیل آدم ربایی در اصفهان-دفاع از قربانیان: وکلا و عدالت در پرونده‌های آدم‌ ربایی

با این طرح، دسترسی اشخاص مختلف به سایت‌های فیلتر شده، محدود می‌باشد و دیگر نگرانی جهت استفاده رده سنی کودک و نوجوان از این سایت‌ها وجود ندارد.

علاوه بر آن، فیلترشکن قانونی فضای امنی برای کاربران ایرانی دارد و اطلاعات شخصی و بانکی و… کاربر کاملا حفظ می‌گردند. ولی معایب زیادی هم دارد که می‌توان به عدم دسترسی عموم مردم به پلتفرم‌های فیلترشده گوناگون اشاره داشت.

مشاوره با وکیل جرایم اینترنتی در شهرستان اصفهان:

دفتر وکالت حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

پذیرش حضوری: شنبه تا سه شنبه از ساعت ۱۶:۳۰ لغایت ۲۰:۳۰

پذیرش غیر حضوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۱۳:۰۰ لغایت ۱۶:۰۰

مشاوره فوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۸:۳۰ لغایت ۲۳:۰۰

آدرس دفتر وکالت: اصفهان، خیابان سجاد، ابتدای خیابان قائم مقام فرهانی، مجتمع شیخ بهایی طبقه اول واحد ۱۱

سخن پایانی

در ایران فیلترینگ از جمله راهکارهایی می‌باشد که شورای عالی فضای مجازی برای اپلیکیشن‌ها و سایت‌ها در نظر گرفته است. استفاده صرف از فیلترشکن جرم به حساب نمی‌آید.

در ماده ۲۵ قانون جرایم رایانه‌ای، ” تولید یا انتشار یا توزیع و در دسترس قرار دادن یا معامله داده ‎ها یا نرم‎افزارها یا هر نوع ابزار الکترونیکی که صرفاً به منظور ارتکاب جرائم رایانه‎ ای به کار می‎رود. ” جرم محسوب شده است ولی در همین قانون اشاره‌ای به استفاده از این مدل نرم‌افزارها و یا حتی فیلترشکن نشده است.

بنابراین، کاربران VPN و استفاده کنندگان نرم‌افزارهای تغییرIP مجرم شناخته نمی‌شوند. در قانون جرایم رایانه‌ای هم جرم ‌انگاری دقیقی در برابر این موضوع مطرح نگردیده است.

سوالات متداول

آیا استفاده از فیلترشکن جرم است؟

استفاده صرف از فیلترشکن جرم به حساب نمی‌آید. در ماده ۲۵ قانون جرایم رایانه‌ای، تولید یا انتشار یا توزیع و در دسترس قرار دادن یا معامله داده ‎ها یا نرم‎افزارها یا هر نوع ابزار الکترونیکی که صرفاً به منظور ارتکاب جرائم رایانه‎ ای به کار می‎رود جرم محسوب می شود.

جرم استفاده از محتوای فیلتر شده چیست؟

بهره‌گیری و دسترسی غیرمجاز به محتواهای فیلتر شده مشمول پیگیری و مجازات می‌گردد و به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (5.000.000) ریال تا بیست میلیون (20.000.000) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

آیا استفاده از توییتر جرم است؟

جرم شناخته شدن استفاده از توئیتر منطقی به نظر نمی‌رسد. همانطور که جرم بهره‌گیری از فیلترشکن در هیچ کجا مشخص نگردیده است.

10 دیدگاه در نوشته: “آیا استفاده از فیلترشکن جرم است؟ حکم استفاده از فیلتر شکن

  1. افشین شکیبایی

    سلام
    شکایتی از موسسه ای دارم که در تلگرام آشنا شدم اگر به پلیس فتا مراجعه کنم داستان درست نمیشه که چرافیلتر شکن یا تلگرام داری؟

  2. فاطمه

    سلام.
    میخواستم بگم که حق دارید که فیلتر شکن ممنوع شد،اما واتساپ ما بدون فیلتر شکن کار نمیکند.البته الان اصلا فلیتر شکن وصل نمیشه.

  3. کارشناس سایت

    درود بر شما دوست عزیز ممنون از نظرتون موفق باشین

  4. حسین نوری

    دمتون گرم که واسه این مسئله وقت گذاشتین

  5. حسام

    خیلی ممنون از سازده ایرانی خودمان موفق باشید

  6. پیمان

    مورد مبهم اینکه در زمان گرفتن فیلتر شکن از دیگران جرم کرده ولی استفاده آن جرم نیست.

  7. امیر

    اونایی که تو توییتر حساب دارن
    مقصر نیستن
    مسئولان هم مقصر نیستن بنظرم

  8. کاربر گرامی نویسنده نوشته

    سلام دوست عزیز ما متاسفیم که مخاطب مطلب رو با دقت نمیخواند منظور از برخی از ابزار ها در قانون 25 جرایم رایانه ای می تواند شامل فیلترشکن هم باشد که دقیقا در مطلب ذکر شده که انتشار اینگونه ابزارها جرم محسوب می شود و نه استفاده از آن . لطفا با دقت مطالعه کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *