بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > طلاق در بارداری: آیا زن حامله میتواند طلاق بگیرد؟ حامد امیری

طلاق در بارداری: آیا زن حامله میتواند طلاق بگیرد؟ حامد امیری

طلاق در بارداری-پیچیدگی‌ها و تحولات: زنانی که در دوران بارداری به طلاق می‌روند

مدت زمان تخمینی مطالعه: 9 دقیقه

در حقوق خانواده ما طلاق نقش مهمی ایفا می‌کند و‌این روزها نیز با‌ درد نظر گرفتن ابهامات روابط اجتماعی میان افراد، یکی از مسئله های مهم در زندگی انسانی شده است. یکی از این نمونه‌های وضعیت، طلاق زن باردار یا حامله می‌باشد.

از جمله مسائلی که ممکن است ذهن عده‌ای را به خود مشغول کرده باشد طلاق زن باردار است. که در فقه و قانون‌های ایران نیز مباحثی را به خود اختصاص داده و دارای شرایط ویژه‌ای می‌باشد.

حامد امیری وکیل پایه یک دادگستری در اصفهان مقاله پیش رو را تهیه نموده است تا شما را با چگونگی طلاق در بارداری بیشتر آشنا کرده و مختصری درباره انواع طلاق زن حامله و همچنین شرایط قانونی طلاق زن حامله صحبت کند. پیشنهاد میکنم این مقاله را تا پایان مطالعه کرده و با درج نظرات خود ما را در این مسیر همراهی نمایید.

دو نوع طلاق در اصطلاح حقوقی ما وجود دارد بائِن و رِجعی. طلاق بائن خود چند نوع دارد ولی در همه آن‌ها حامله بودن شرایط یکسانی دارد و طبق ماده ۱۱۴۰ قانون مدنی فصل طلاق که حکم کرده است:

« طلاق زن در زمان قاعدگی یا در حالت نفاس درست نمی‌باشد در صورتیکه زن باردار باشد به این نکته آگاه می شویم که طلاق در دوران حاملگی رسمیت دارد و قانونی است و برای آن شرایطی از پیش تعیین شده است.»

ماده ۱۱۴۰ قانون مدنی

طلاق در دوران حاملگی از این لحاظ اهمیت دارد که نفقه زن و چگونگی حضانت فرزندان و عده طلاق و… تعیین می گردد.
در ادامه وکیل طلاق در اصفهان شرایط طلاق در دوران بارداری که در قانون مقرر شده است را بیان کرده و در مورد عده طلاق در دوران بارداری و نفقه زن در زمان طلاق نیز صحبت خواهد کرد. با ما همراه باشید و پس از پایان مقاله نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

روش های طلاق در بارداری

زن حامله میتواند طلاق بگیرد؟! اصولا با سه روش می‌توان در دوران بارداری همسر را طلاق داد :

  1. طلاق توافقی
  2. طلاق خلع و مبارات
  3. طلاق به استناد عسر و حرج

در ادامه هر یک را مختصرا توضیح خواهیم داد.

طلاق توافقی در بارداری

راحت ترین نوع طلاق، تقریبا طلاق توافقی محسوب می شود زیرا با رضایتمندی و توافق زوج و زوجه در کمترین زمان انجام می گیرد.
در طلاق‌های توافقی همه چیز به طرفین و توافق بین زوج و زوجه ارتباط دارد وهر چه توافق کنند همان تعیین کننده است.

طلاق زن حامله

همینطور حضانت فرزند و چگونگی نگهداری و مخارج و مابقی موارد نیز به توافق زوجین برمی گردد و پس از به توافق رسیدنشان درخواست یکدیگر را به حاکم شرع اعلام می نمایند.

خواندن این مقاله  ترک منزل توسط همسر و عواقب آن

ماده 31 قانون حمایت خانواده در خصوص طلاق در دوران بارداری بیان داشته است:

« ارائه گواهی پزشک ذی ‌ صلاح درمورد وجود جنین یا عدم آن برای ثبت طلاق الزامی است، مگر آنکه زوجین بر وجود جنین اتفاق نظر داشته باشند.»

ماده 31 قانون حمایت خانواده

اصولا این گواهی به این علت دریافت می شود که تعیین کند زوجه در موقع طلاق حامله هست یا نیست؟ همچنین حامله بودن زن در توافق بین زوج و زوجه برای طلاق توافقی مهم می‌باشد و باید مواردی همچون نفقه زوجه باردار و نحوه نگهداری فرزند و… مشخص گردد.

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

طلاق خُلع و مُبارات

خلع در لغت به معنی بخشیدن می‌باشد. این نوع طلاق هم، طلاق توافقی به شمار می‌آید اما تفاوتی که در این نوع طلاق وجود دارد این است که زوجه به زوج مبلغی نیز می‌پردازد تا رضایت او را برای طلاق جلب کند.

یا به عبارتی زن با پرداخت مبلغی به همسر خود از او درخواست طلاق می‌کند وخواهان پایان زندگی مشترکشان می شود. این مبلغ غالبا همان مهریه زن است.

وکیل طلاق در اصفهان: زن (زوجه) همه مهریه خود یا بخشی از آن و یا از دیگر اموالش را به مرد (زوج) ببخشد.
این طلاق در گروه طلاق بائن قرار دارد، یعنی مرد نمی‌تواند تا هنگامی‌ که زن از بذل خود رجوع نکرده، رجوع کند. طبق ماده 1146 قانون مدنی:

« طلاق خلع آن است که زن به واسطه کراهتی که از شوهر خود دارد در مقابل مالی که به شوهر می‌دهد طلاق می‌گیرد اعم از اینکه مال‌ مزبور عین مهر یا معادل آن و یا بیشتر و یا کمتر از مهر باشد.»

ماده 1146 قانون مدنی

طلاق به استناد عسر و حرج

آیا زن باردار میتواند طلاق بگیرد: در قواعد فقهی، عسر و حرج به معنی در سختی قرار گرفتن است و بر طبق قانون مدنی عسر و حرج به وضعیتی گفته می شود که ادامه زندگی برای زن با سختی و مشقت همراه باشد و توانایی تحمل آن را نداشته باشد. در در چنین حالتی زن این حق را دارد که درخواست طلاق بدهد.

« در صورتی که دوام زوجیت موجب عسر و حرج زوجه باشد، وی می‌تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند. چنان چه عسر و حرج مذکور در محکمه ثابت شود، دادگاه می‌تواند زوج را اجبار به طلاق نماید و در صورتی که اجبار میسر نباشد زوجه به اذن حاکم شرع طلاق داده می‌شود.»

ماده 1130 قانونی مدنی

رویه دادگاه ها بر این اساس است که برای عسر و حرج در طلاق، با دقت فراوان و با جزئیات عسر و حرج زن متقاضی طلاق را مورد بررسی قرارمی دهند. چنانچه زن بتواند ثابت کند در سختی و مشقت قرار دارد و زندگی برایش قابل تحمل نیست، این طلاق محقق می‌شود.

خواندن این مقاله  مقررات شهادت و گواهی در دادگاه! تفاوت گواهی و شهادت؟

مصادیق عسر و حرج عبارت هستند از:

1- عقیم بودن مرد
2- جلوگیرى از بچه دار شدن
3- تغییر وضعیت طبیعی مرد
4- ترک انفاق
5- حبس طولانی
6- غیبت طولانى و ترک خانواده
7-سوء معاشرت
8-ضرب و جرح
9-زناشویی غیرمتعارف

عده طلاق در دوران بارداری

آنطور که حامد امیری وکیل باتجربه اصفهان می گوید: در اصطلاحات فقهی، عده اصطلاحی است به معنای مدت زمانی که زوجه بعد از جدا شدن از زوج خود نباید مجددأ ازدواج کند.
بر اساس قانون مدنی مدت زمان عده طلاق سه ماه می‌باشد و دارای انواع گوناگونی است که از جمله آن می ‌توان به عده وفات، عده طلاق، عده فسخ ازدواج و عده بذل مدت یا به اتمام رسیدن زمان ازدواج موقت نام برد.
عده طلاق در طلاق در دوران بارداری تا زمانی است که وضع حمل صورت بگیرد و تفاوتی نمی‌کند که چندماه از بارداری باقی مانده باشد.

طلاق در بارداری
طبق بیانات وکیل خوب اصفهان: اگر زن در ماه پنجم بارداری باشد تا پایان وضع حمل او چهارماه باقی مانده بنابراین چهار ماه عده نگه می‌دارد ولی اگر در ماه هفتم بارداری‌اش باشد تنها کافی‌ است دوماه عده نگه دارد. به عبارت بهتر زن می‌تواند در دوران باداری طلاق بگیرد ولی برای ازدواج مجدد باید تا انتهای وضع حمل خود صبرنماید.

ماده 1154 قانون مدنی نیز در این خصوص بیان داشته است که:

« عده وفات چه در دائم و چه در منقطع در هر حال چهار ماه و ده روز است مگر این که زن حامل باشد که در این صورت عده وفات تا‌ موقع وضع حمل است مشروط بر این که فاصله بین فوت شوهر و وضع حمل از چهار ماه و ده روز بیشتر باشد و الا مدت عده همان چهار ماه و ده روز ‌خواهد بود.»

ماده 1154 قانون مدنی

نکاه لازم به ذکر این است که اگر بچه قبل از وضع حمل سقط شود عده هم در زمان مرگ بچه به پایان خواهد رسید.

نفقه زن در هنگام طلاق

ماده 1107 قانون مدنی می‌گوید:

«نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن، از قبیل: مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج، به واسطه نقصان یا مرض.»

خواندن این مقاله  بخشش مهریه! بذل مهریه در طلاق عسر و حرج

در تعریف نفقه وکیل نفقه در اصفهان می گوید. که نفقه شامل تمامی نیازهای متداول زن با توجه به شرایط زندگی و جایگاه اجتماعی زن می شود. یکی از نکات مهمی که در رابطه با نفقه باید به آن اشاره نمود این است که مشخص کردن میزان نفقه زن هیچ ربطی به توانایی مالی مرد ندارد بلکه کارشناس رسمی دادگستری باید میزان نفقه را طبق شرایط زن و طبقه و جایگاه اجتماعی خود او تعیین نماید و مرد نیز مجبور به پرداخت آن می باشد.

طلاق در دوران بارداری باعث قطع پرداخت نفقه نمی شود بلکه مرد در طول مدت حاملگی حتی پس از طلاق نیز باید نفقه زن را بپردازد. یعنی اینکه همه هزینه ها ومخارج زندگی متداول زن و همچنین تمام هزینه های درمانی و ویزیت های پزشک او در حد متداول تامین گردد وهمچنین با توجه به اینکه نیازهای زن باردار الزامی است، حداقل تا پایان دوران بارداری‌اش و تا زمان وضع حمل پرداخت شود.

حضانت فرزند در طلاق در دوران بارداری

وکیل حضانت اصفهان بیان می کند برای مشخص شدن حضانت بچه بعد از زایمان در درجه اول از طریق توافق میان پدر و مادر مشخص می شود و اگر به توافق نرسیده باشند براساس قانون حضانت فرزندان چه پسر باشند و چه دختر تا 7 سالگی ابتدا با مادر و پس از آن با پدرشان می‌باشد.

البته صلاح کودک در درجه اول ملاک بر مشخص نمودن حضانت فرزند می‌باشد بنابراین دادگاه همیشه می تواند برخلاف توافق زوجین و یا حتی حکم قانونی رای صادر نماید چرا که این قانون جزو قواعد تکمیلی می‌باشد و همیشه توافق یا حتی امکان صدور رای مخالف بر آن موثر است.

در صورتیکه مادر خواستار نگهداری از فرزندش باشد حداکثر تا هفت سالگی امکان نگه داری از بچه را دارد اما تمامی مخارج کودک در این دوره زمانی با پدر است و اگر پدر نبود یعنی چنانچه ناپدید یا فوت شده باشد آن موقع سرپرستی فرزند بر عهده جد پدری او خواهد بود.

سخن پایانی

طلاق زن باردار فرقی در احکام و شرایط با طلاق زن غیر باردار ندارد و طلاق در زمان بارداری امکان پذیر است. یکی از شرایطی که می‌توان از زوجه باردار جدا شد این است. که با وضع حمل زن باردارعده طلاق به پایان می‌رسد و نفقه زن تا آن زمان بر عهده مرد می‌باشد.

همچنین حضانت فرزند تا هفت سالگی با مادر و بعد از آن تا زمان بلوغ با پدر می‌باشد. درصورتی که نیاز به مشاوره بر ای طلاق در دوران بارداری دارید حامد امیری بهترین وکیل اصفهان میتواند گزینه خوبی برای شما باشد.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید