بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > شکایت از پزشک متخلف: طرح دعوی حقوقی علیه پزشک بی احتیاط

شکایت از پزشک متخلف: طرح دعوی حقوقی علیه پزشک بی احتیاط

نحوه شکایت از پزشک متخلف

وکیل متخصص تخلفات پزشکی و شکایت از پزشکان

شکایت از پزشک متخلف: با در نظر داشتن حاکم بودن رابطه حقوقی بین پزشک و بیمار، پزشک موظف می‌باشد تا در موقع معالجه بیمار از کلیه مهارت و توجه حرفه‌ای خود بر اساس مقررات دولتی و حرفه‌ای شغل خود پیروی کرده و آنها را مورد استفاده قرار دهد. تخلفات پزشکی موقعی صورت می‌گیرد که پزشک به دلیل کوتاهی در انجام وظایف، افشای اسرار بیمار یا هر رفتار دیگری مغایر با قوانین و مقررات وضع گردیده صنفی خویش عمل می‌کند.

در این موارد بر اساس قوانین با او برخورد مناسب خواهد شد. تخلفات و جرایم پزشکی، موقعی اتفاق می‌افتد. که جهت رفتار پزشک در قوانین جزایی جرم انگاری. شده و مجازات پیش بینی شده. باشد. رسیدگی به جرایم و تخلفات پزشکی در حوزه وظایف و صلاحیت محاکم عمومی دادگستری است.

حامد امیری بهترین وکیل کیفری در اصفهان در ادامه به بررسی نحوه شکایت از پزشک متخلف خواهد پرداخت. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید و چنانچه نظر یا سوالی در این زمینه داشتید حتما برای ما کامنت بگذارید.

موارد تخلفات انتظامی پزشکان

در آیین نامه انتظامی رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه‌ای شاغلین حرفه‌های پزشکی، به صورت صریح مواردی تحت عنوان نمونه‌های تخلفات پزشکان بیان. شده است. هر پزشکی با دلیل ارتکاب به این موارد و همچنین کوتاهی در انجام تکالیف قانونی. بر حسب این آیین نامه انتظامی تحت تعقیب. قرار گرفته. و در صورت اثبات تخلف، بر اساس قوانین با او برخورد خواهد شد.

این موارد عبارت است از:

 اقدام به انجام درمان و یا جراحی هایی خارج از حیطه تخصص:

به عنوان مثال انجام عمل جراحی زیبایی توسط یک پزشک عمومی. انجام این عمل مستوجب محرومیت از فعالیت پزشکی به مدت ۶ ماه تا 1 سال است.

موارد تخلفات انتظامی پزشکان

در صورت تکرار، پروانه پزشکی شخص متخلف باطل نی‌شود. در صورت فوت بیمار، نقص عضو یا از دست رفتن سلامتی، بر اساس قوانین جزایی به این پرونده رسیدگی می‌شود و مضاف بر تحمل مجازات مربوطه، دیه شخص بیمار هم بر ذمه پزشک خواهد بود.

افشا نمودن اسرار و نوع بیماری:

بر اساس ماده ۶۴۸ قانون مجازات اسلامی: «اطباء، جراحان، ماماها، داروفروشان و کلیه کسانی که به مناسبت شغل یا حرفه خود محرم اسرار محسوب می شوند، هرگاه در غیر از موارد قانونی، اسرار مردم را افشا کنند به سه ماه و یک روز تا یکسال حبس و یا به یک میلیون و پانصد هزار تا شش میلیون ریال جزای نقدی محکوم می شوند».

  • انجام اعمال خلاف شئون پزشکی
  • جذب بیمار از طریق تبلیغات فریب دهنده
  • بی مبالاتی
  • کوتاهی
  • عدم رعایت نرخ مصوب تعرفه های پزشکی
  • تحویل داروهای مشابه به جای داروی اصلی
  • برخورد نامناسب کادر پزشکی با بیماران
  • عدم قبول بیماران اورژانسی از طریق مراکز درمانی
  • نداشتن امکانات ضروری پزشکی
  • نداشتن مهارت کافی
  • بی احتیاطی به واسطه پزشک
  • به صورت کلی عدم رعایت موازین شرعی، قانونی و مقررات صنفی و حرفه‌ای شغلی در انجام تکالیف قانونی

جرایم پزشکان شامل چه مواردی است؟

به منظور مجرم شناختن پزشک، می‌بایست. عناوین مجرمانه در قانون تعریف. شده باشد.

بر اساس ماده ۴۹۵ قانون مجازات اسلامی:.«هرگاه پزشک در معالجاتی که انجام میدهد. موجب تلف یا صدمه بدنی گردد، ضامن دیه است. مگر آنکه عمل او مطابق مقررات پزشکی و موازین فنی باشد. یا اینکه قبل از معالجه، برائت گرفته باشد. و مرتکب تقصیری هم نشود…… در صورت عدم قصور یا تقصیر پزشک در علم و عمل، برای وی ضمان وجود ندارد؛ هرچند برائت اخذ نکرده باشد».

ماده قانون مجازات تخلف پزشک

همچنین به موجب ماده ۴۹۶ قانون مجازات اسلامی: «پزشک در معالجاتی که دستور انجام آن را به مریض یا پرستار و مانند آن صادر می نماید، در صورت تلف یا صدمه بدنی ضامن است؛ مگر آنکه مطابق ماده ۴۹۵ عمل نماید.
تبصره 1- در موارد مزبور هرگاه مریض یا پرستار بداند که دستور، اشتباه است و موجب صدمه و تلف می شود و با وجود این به دستور عمل کند، پزشک ضامن نیست؛ بلکه صدمه و خسارت مستند به خود مریض یا پرستار است.»
مواردی که ارتکاب آنها باعث مجازات پزشک می‌گردد، عبارت است از:

  •  قتل
  •  ضرب و جرح
  •  نقص عضو از جمله عمدی یا غیرعمدی
  • سقط جنین بر خلاف قوانین

مجازات هر کدام از موارد فوق حسب امر امکان دارد شامل حبس، جریمه نقدی، پرداخت دیه و محرومیت از فعالیت در حرفه پزشکی باشد.

از پزشک متخلف به کجا شکایت کنیم؟

وکیل کیفری اصفهان پاسخ می‌دهد: مراجع صالح به منظور رسیدگی به جرائم پزشکی از طریق چند مرجع قضایی به علاوه سازمان تعزیرات حکومتی صورت می‌گیرد که به شرح ذیل هستند:

الف) دادگاه‌های عمومی:

رسیدگی به همه اموری که انجام یا انجام ندادن. آنها در قوانین مدنی و جزایی کشور، با عنوان جرم شناخته شده‌اند. و برای آنها مجازات در نظر گرفته شده است. تحت صلاحیت دادگاه‌های عمومی است؛ لذا می‌توان اقامه دعوی علیه پزشک متخلف را جه جنبه جزایی یا حقوقی آن در این دادگاه‌ها انجام داد.

با نظر به اینکه رسیدگی به دعاوی پزشکی، امری تخصصی است. و نیازمند بررسی‌های کارشناسان و متخصصان این حوزه می‌باشد. قوه قضاییه دادسرای جرایم پزشکی را به صورت ویژه‌ای به جرایم پزشکی و دارویی. در نظر گرفته است.

ب) دادسرای جرایم پزشکی:

شعبه اصلی دادسرای جرایم اصلی در تهران واقع شده است. دادسرای جرایم پزشکی صلاحیت رسیدگی به پرونده‌های تخلفات و قصور پزشکان در همه موارد را دارد.

بعد از ثبت شکایت در این مرجع، مسئله در کمیسیون‌های پزشکی این دادسرا مورد بررسی قرار می‌گیرد.
چنانچه قصور کادر درمانی و پزشک اثبات شود، تیم پزشکی به منظور بیان توضیحات به دادسرا احضار خواهند شد.
تصمیم نهایی دادسرا در خصوص پرونده به دو صورت می‌باشد:

• در صورتی که برای قاضی اثبات گردد که کوتاهی صورت نگرفته است، قرار منع یا موقوفی تعقیب را صادر می‌نماید.
• در صورت احراز تخلف پزشکی و درمانی، حکم کیفر خواست را صادر کرده و پرونده را به دادگاه ارجاع می‌دهد. دادگاه عمومی جزایی بر حسب محتویات پرونده، نظر کارشناس و دفاعیات طرفین، اقدام به صدور رای می‌کند.

ج) شورای حل اختلاف (ویژه امور بهداشت):

شکایت از پزشک متخلف: شورای حل اختلاف مخصوص امور پزشکی در تهران و خیلی از استان‌ها واقع شده است. اعضای این شوراها شامل کارشناسان و متخصصان رشته‌های پزشکی و مورد تایید سازمان نظام پزشکی می‌باشند.

پرونده‌هایی که به این شورا ارجاع داده می‌شوند می‌بایست. مبلغ درخواستی پایین‌تر از ۵ میلیون تومان باشند؛ و یا توافق دو طرف پرونده اینگونه باشد که موضوع دعوا در این شورا رسیدگی و برطرف گردد. بیشترین پرونده‌هایی که در شورای حل اختلاف پزشکی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، مربوط به امور دندانپزشکی و یا از دیۀ پایین‌تر از ۵ میلیون تومان برخوردار می‌باشد، است.

صلاحیت شورای حل اختلاف امور پزشکی شامل موارد زیر می‌باشد:

• رسیدگی به اختلافات اعضای جامعه پزشکی با هم
• اختلافات جامعه پزشکی با دیگر افراد از جمله حقیقی و حقوقی

د) سازمان تعزیرات حکومتی:

شکایت از پزشک به سازمان تعزیرات حکومتی هم در پاره‌ای از موارد میسر می‌باشد؛ بعضی از مواردی که در صلاحیت تعزیرات بر اساس قانون این سازمان در امور بهداشتی و درمانی است، عبارتند از:

• احداث غیرمجاز از طریق اشخاص فاقد صلاحیت

•موسسه پزشکی از طریق متخصصین فاقد مجوز

•امتناع بیمارستان‌ها از پذیرش و ارائه خدمات اولیه مورد نیاز به بیماران اورژانسی

مراحل شکایت از پزشک و نحوه آن:

مراحل شکایت از پزشک

پروسه کلی ثبت شکایت از پزشک متخلف، مستلزم انجام مراحل گوناگونی می‌باشد که در ادامه بهترین وکیل اصفهان به آنها اشاره می‌کند:

بعد از مراجعه به مرجعی که تصمیم به شکایت از پزشک را دارید (داسرای جرایم پزشکی، دادسرا، شورای حل اختلاف)، دادخواست خود در قالب موضوع و طرح شکایت را همراه با تمامی مستندات و مدارک خود، تسلیم کنید.
بعد از ثبت شکایت، طی یک ابلاغیه زمان رسیدگی به شما اطلاع داده خواهد شد. در تاریخ مذکور می‌بایست جهت بیان توضیحات به شعبۀ مرجع موردنظر مراجعه نمایید.

قاضی مدارک مرتبط با ادعای شما را از مراکز درمانی مسئول و مربوطه استعلام خواهد کرد. جهت تسریع در روال استعلام مدارک، می‌بایست. شخصا مدارک مورد نیاز را به مرکز درمانی. برده تا روند رسیدگی سرعت یابد.
قاضی جهت تکمیل مستندات پرونده، امکان دارد یکی از دستورات ذیل را صادر کند:

1. دستور به پزشک یا بیمارستان موردنظر جهت تکمیل پرونده در صورت وجود نقص مدارک
2. احضار شاهدان جهت توضیحات بیشتر و یادداشت این توضیحات در پرونده
3. احضار خوانده. (فرد یا نهاد درمانی که بیمار از آنها طرح شکایت کرده است) به منظور بیان توضیحات
4. ارجاع بیمار به پزشکی قانونی جهت تعیین میزان آسیب وارد شده
5. ارجاع پرونده به کمیسیون پزشکی جهت اظهار نظر تخصصی.

جمع بندی

تخلفات و جرایم پزشکی، موقعی اتفاق می‌افتد که جهت رفتار پزشک در قوانین جزایی، جرم انگاری شده و مجازات پیش بینی شده باشد. رسیدگی به جرایم و تخلفات پزشکی در حوزه وظایف و صلاحیت محاکم عمومی دادگستری (داسرای جرایم پزشکی، دادسرا، شورای حل اختلاف) است. مواردی که ارتکاب آنها باعث مجازات پزشک می‌گردد

«مشاوره فوری با وکیل جرایم پزشکی در اصفهان»

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید