بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > سهم ارث جنین: اسرار قانونی وراثت جنین آنچه باید بدانید!

سهم ارث جنین: اسرار قانونی وراثت جنین آنچه باید بدانید!

سهم ارث جنین

پول، دارایی، و پدر و مادر: قوانین وراثت جنین

سهم ارث جنین و تقسیم ارث متوفی با وجود جنین ، چالشی وجود دارد که قانون مدنی به طور صریح پاسخ آن را بیان نموده است. در زمانی که یکی از ورثه، هنوز به دنیا نیامده باشد .

در زمینه ارث و ماترک متوفی، شرایط ارث بردن جنین از اموال متوفی و اینکه آیا جنین از اموال متوفی ارث می برد یا خیر، موضوعی است که قابل بحث است. هر شخصی قبل تولد و بعد از آن، دارای حقوقی است که حقوق بعد از تولد تا حدودی واضح است.

ولی حقوق جنین قبل از تولد و میزان ارث جنین سقط شده و همینطور سهم الارث قاتل جنین، مباحثی است نیازمند توضیح ،که در این مقاله به طور خلاصه توضیح داده خواهد شد. پیشنهاد ما به شما برای پاسخ سوالات خود موسسه حقوقی حامد امیری است که میتواند بهترین راهنما و مشاور در کلیه زمینه های حقوقی و کیفری ،خانواده و ارث باشد.

مباحث قابل طرح در سهم ارث جنین

ممکن است در زمینه سهم ارث جنین سوالاتی از این قبیل برایتان پیش بیاید:

در هنگام تقسیم ارث بین وراث شرایط تعیین سهم ارث جنین به چه صورت است؟
جنینی که وضعیت جنسیت وی مشخص نیست، سهم ارث به چه صورت مشخص می شود؟
اداره اموال و سهم ارث جنین به عهده کیست؟ مستند قانونی تعیین سهم ارث جنین در صورت فوت والدین با مورث وی چیست؟
شرط ارث بردن جنین از متوفی چیست؟ آیا از اموال جنین فوت شده، سهمی به قاتل وی و مسبب مرگ وی می رسد؟
بهترین وکیل انحصار وراثت و بهترین وکیل ارث در اصفهان کیست و چه ویژگی دارد؟

خواندن این مقاله  تفاوت مجازات اقدامات تامینی و تربیتی چیست؟

مفهوم جنین در قوانین ایران

نوزادی که هنوز به دنیا نیامده است مستحق این است که از حقوق برخوردار شود و دارای شخصیت می باشد. حق ارث بردن، حق زنده ماندن، و سایر حقوق مالی که به نفع جنین وصیت شده یا وقف می شود، از جمله حقوق مالی جنین به محسوب می شود. مستند قانونی تعیین سهم ارث جنین، ماده 957 قانون مدنی ایران و تعالیم فقه شیعه می باشد.

سهم ارث جنین

شرایط تعیین سهم ارث جنین

• انعقاد نطفه جنین در زمان فوت مورث

یکی از شروط اصلی برای تعیین سهم ارث جنین، این است که قبل از فوت مورث، نطفه وی ایجاد شده باشد. ماده 877 قانون مدنی در مقام حل اختلاف و تعارض در زمان انعقاد نطفه جنین و تشکیک در آن، فاصله زمانی از مرگ مورث تا تولد نوزاد را، در صورتی که بیش از 10 ماه باشد، از موارد عدم ارث بردن جنین خواهد بود، چرا که نطفه جنین، طبق قاعده بعد از فوت مورث بسته شده است.

• زنده متولد شدن جنین

از شرایط اساسی بعدی برای ارث بردن جنین از متوفی، زنده به دنیا آمدن جنین می باشد، حتی درصورتیکه بلافاصله بعد از تولد، فوت کند. ولی زمانیکه در موضوع زنده متولد شدن نوزاد شک و شبه ایجاد گردد و دلایلی هم بر زنده متولد شدن نوزاد نباشد، ارث بردن جنین از متوفی، کان لم یکن است.

حفظ سهم ارث جنین

• وضعیت اول: درصورتی که جنین، زنده متولد شود، وجود وی منعی برای ارث بردن همه یا تعدادی از ورثه خواهد شد.در این حالت ، دیگر ارث و ترکه تقسیم انجام نخواهد گفت و تا موعد تولد نوزاد، تقسیم ارث معوق خواهد شد.

خواندن این مقاله  جرایم قابل گذشت کدامند؟

• حالت دوم: تولد جنین، مانع ارث بردن هیچ یک از ورثه نخواهد شد. این حالت تقسیم ترکه برای بقیه وراث متوفی امکان دارد. در مواردی این چنین، دو سهم پسر از طبقه ای که جنین ارث خواهد برد، کنار گذاشته خواهد شد و مابقی اموال متوفی تقسیم خواهد شد.

👈«مراحل مهر و موم ترکه رسیدن به حق!»👉

در صورت تولد نوزاد زنده اگر میزان مال کنار گذاشته شده، بیشتر از سهم وی باشد، بین همه ورثه تقسیم خواهد شد.ولی در صورتی که برای مثال، سه نوزاد پسر به دنیا بیاید و یا یک نوزاد دختر، به صورت طبیعی، تقسیم ارث قبلی از اعتبار ساقط است و باید با توجه به وضعیت موجود، تقسیم ارث و ترکه، مجدداً صورت گیرد.

نگهداری سهم ارث جنین

اداره نگهداری سهم ارث جنین توسط ولی قهری ( پدر و جد پدری ) و وصی منصوب از جانب آنها انجام می گیرد. در صورتیکه جنین ولی یا وصی نداشته باشد، طبق ماده 103 قانون امور حسبی ، دادگاه صالح، به تعیین امین برای نگهداری سهم ارث جنین ، اقدام خواهد نمود.امین منصوب، مکلف به نگهداری و اداره سهم ارث جنین می باشد. دادگاه صالح جهت تعیین امین اموال و سهم ارث جنین و سایر امور حسبی در تهران، مجتمع قضایی امور حسبی تهران می باشد.

👈«بهترین وکیل امور حبسی در اصفهان»👉

بررسی وضعیت ارث جنین حاصل از لقاح مصنوعی

در صورتیکه لقاح مصنوعی انجام شده، در زمان حیات مورث باشد، طفل متولد شده از لقاح مصنوعی از والدین خود ارث می برد.ولی در صورتیکه بعد از فوت پدر، تلقیح مصنوعی ایجاد شود، این قضیه مانع ارث می باشد.
به بیانی دیگر، با وجود دو شرط اصلی، یعنی انعقاد نطفه طفل قبل از فوت مورث و زنده متولد شدن طفل، موجب ارث بردن وی می شود.

خواندن این مقاله  رای وحدت رویه و اصراری چیست؟

نگهداری و اداره سهم ارث نوزاد پس از تولد

اگر نوزاد زنده متولد شود و سهم ارث جنین و نوزاد به آنها تحویل داده شود، با توجه به زوال سمت امین تعیین شده برای نگهداری سهم ارث جنین، اگر پدر یا جد پدری نداشته باشد، نصب قیم برای نوزاد نیاز است. تقاضای نصب قیم ، از سمت دادستان و یا اداره امور سرپرستی شهرستان به دادگاه خانواده می باشد.

قیم منصوب با حکم دادگاه و با اجازه و نظارت دادستان، به طور عرفی، نسبت به نگهداری اموال نوزاد و طفل صغیر، اقدام نموده و گزارش خود را تقدیم دادسرا خواهد نمود.

موسسه حقوقی حامد امیری با مدیریت حامد امیری بهترین وکیل ارث در اصفهان با کادری مجرب در کلیه امور ،آماده مشاوره های حقوقی درباره شرایط تعیین سهم ارث جنین و راههای مطالبه سهم ارث از دادگاه صالح می باشد. جهت اخذ مشاوره حقوقی درباره چگونگی تنظیم درخواست گواهی انحصار وراثت با ما تماس بگیرید.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید