بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > مدت زمان رسیدگی به پرونده کیفری در دادسرا چقدر است؟

مدت زمان رسیدگی به پرونده کیفری در دادسرا چقدر است؟

مدت زمان رسیدگی به پرونده کیفری

مدت زمان رسیدگی به شکایت کیفری

مدت زمان رسیدگی به پرونده: موقعی که شخصی بر اساس دادخواست یا شکواییه به طرح یک شکایت. در محاکم دادگستری و قضایی اقدام می‌کند. مراحل رسیدگی به آن شکایت. بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی یا کیفری، شروع خواهد شد. بعد از بررسی‌های اولیه پرونده دلایل اثبات. اصحاب دعوا و همچنین انجام تحقیقات. مورد نیاز قاضی پرونده، دادیار یا بازپرس پرونده می‌بایست. به صدور رای مقتضی اقدام کنند.

یکی از وظایف قضات، بازپرس و دادیار صدور رای است. و به هیچ وجه حق اجتناب از انجام آن را نخواهند داشت. به موجب ماده 374 قانون آیین دادرسی کیفری: «تخلف از صدور رای در مهلت مقرر، موجب محکومیت انتظامی تا درجه چهار است.» و در این خصوص، تفاوتی بین دعاوی دادگاه‌های حقوقی و کیفری وجود ندارد.

مدت زمان رسیدگی به پرونده: بر همین اساس حامد امیری بهترین وکیل دعاوی کیفری در اصفهان قصد دارد در این مقاله ابتدا به بررسی این موضوع که صدور رای در دادگاه کیفری چیست؟ بپردازد. همچنین مدت زمان رسیدگی به پرونده کیفری. در دادسرا را مورد بررسی قرار دهد. در صورتی که پیرامون این موضوع سوالاتی دارید. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. و با درج نظرات خود در بخش نظرات ما را خوشحال نمایید.

رای دادگاه کیفری چیست؟

به منظور پاسخ به این سوال که رای دادگاه کیفری چیست. ابتدا ضروری است. که به تعریف کاملی در خصوص رای بپردازیم. در مفهوم کلی، رای به تصمیم قضایی دادگاه در تصوص سرنوشت پرونده در حال رسیدگی. گفته می‌شود. هنگامی که این رای در دادگاه کیفری صادر گردیده باشد، آن را رای کیفری می‌نامند. رای صادر شده. از طریق دادگاه به دو نوع کلی. حکم و قرار. تقسیم می‌گردد.

مدت زمان رسیدگی به پرونده: در صورتی که بر حسب صدور رای در دادگاه کیفری به ماهیت دعوا. رسیدگی شده. و تعیین تکلیف قطعی در مورد خواسته یا دعوا و خصومت به طور کلی یا جزئی انجام شود. به آن حکم. گفته می‌شود. ولی در صورتی که بر اساس صدور رای در دادگاه کیفری، در خصوص ماهیت نزاع تصمیماتی اتخاد نشود. و تصمیم قاضی دادگاه به طور کلی یا جزئی قاطع دعوا نباشد. به آن قرار. گفته می‌شود. که این قرارها به دسته‌های متعددی همچون قرار موقوفی تعقیب. قرار عدم صلاحیت، قرار منع تعقیب و سایر موارد تقسیم‌بندی می‌گردند.

👈«بهترین وکیل کلاهبرداری در اصفهان»👉

زمان صدور رای در دادگاه کیفری

زمان صدور رای در دادگاه کیفری

به موجب ماده 374 قانون آیین دادرسی کیفری: «دادگاه، پس از اعلام ختم دادرسی، با استعانت از خداوند متعال، با تیکه بر شرف و وجدان و با توجه به محتویات پرونده و ادله موجود. در همان جلسه و در صورت عدم امکان، در اولین فرصت و حداکثر ظرف یک هفته، به انشای رای مبادرت می کند. رای دادگاه. باید مستدل، موجه و مستند. به مواد قانونی و اصولی باشد. که براساس آن، صادر. شده است. تخلف از صدور رای در مهلت مقرر، موجب محکومیت انتظامی تا درجه چهار است.» مطابق با ماده مذکور،

خواندن این مقاله  شرایط بازگشت به کار کارگر چیست؟ قانون بازگشت به کار

مدت زمان رسیدگی به پرونده در بازپرسی:

زمان صدور رای در دادگاه کیفری. از قرار زیر خواهد بود:

1. صدور رای در دادگاه کیفری می‌بایست در همان جلسه دادرسی و بعد از اعلام ختم دادرسی انجام شود.
2. در صورت عدم امکان صدور رای در دادگاه کیفری در جلسه دادرسی و بلافاصله بعد از پایان آن قاضی می‌بایست. حداکثر به مدت یک هفته به انشای رای اقدام کند.

علاوه بر این مطابق با ماده 378 قانون آیین دادرسی کیفری: «رای دادگاه، باید حداکثر، ظرف سه روز از تاریخ انشا، پاک نویس یا تایپ شود.» که به این رای، دادنامه کیفری گفته می‌شود. در بخش‌های بعدی به بررسی مدت زمان ابلاغ رای دادگاه کیفری یک و دو و همچنین وضعیت متهم پس از صدور رای خواهیم پرداخت.

وضعیت متهم بازداشت شده بعد از صدور رای در دادگاه کیفری

در جواب این سوال که وضعیت متهم. بازداشت شده. پس از صدور رای در دادگاه کیفری به چه صورت خواهد بود؟ می‌بایست بگوییم: بعد از رسیدگی پرونده در دادگاه کیفری امکان دارد. قاضی دادگاه به علت عدم وجود مدارک کافی به صدور حکم برائت اقدام کند. و یا به دلیل رضایت شاکی خصوصی در جرایم قابل گذشت. اقدام به صدور قرار موقوفی تعقیب نماید؛ در این شرایط، متهم. بازداشت شده. پس از صدور رای در دادگاه کیفری و به حکم قاضی آزاد خواهد شد.

در موضوعاتی که به دلیل وجود دلایل و مدارک کافی شخص مجرم شناخته می‌شود. و مجازات حبس برای او پیش بینی شود. بعد از صدور رای در دادگاه کیفری، مقام قضایی که پرونده در نظارت کامل وی قرار دارد. حکم انتقال متهم به زندان را خواهد داد. در این شرایط، به این خاطر که متهم مدتی پیش از صدور رای در دادگاه کیفری در بازداشت. به سر می‌برده است. در کاهش میزان حبس و دیگر مجازات‌ها موثر می‌باشد. می‌بایست تعداد ایام بازداشت پیش از صدور رای در دادگاه کیفری به طور دقیق، محاسبه و به زندان اعلام گردد. تا مجرم بیشتر از میزان محکومیت در زندان به سر نبرد.

خواندن این مقاله  رسیدگی به صحت و اصالت سند

ابلاغ رای دادگاه کیفری

بعد از صدور رای در دادگاه کیفری، رای صادر گردیده می‌بایست. برای دو طرف دعوا یا نمایندگان .قانونی ایشان ارسال گردد که در ماده 380 قانون آیین دادرسی کیفری. مراتب ابلاغ و ارسال آن و همچنین مدت زمان ابلاغ رای دادگاه کیفری یک و دو مورد پیش بینی واقع شده است. در حال حاضر، به غیر از موارد استثنا شده از طریق قانون‌گذار، بعد از صدور رای در دادگاه کیفری، رای صادر شده به وسیله سامانه ثنا به دو طرف ابلاغ می‌گردد. به موجب ماده 380 قانون آیین دادرسی کیفری، بعد از صدور رای در دادگاه کیفری همچنین. مدت زمان ابلاغ رای دادگاه کیفری یک و دو، مراتب ابلاغ رای بر حسب مراحل زیر است:

  • • مدیر دفتر دادگاه می‌بایست. حداکثر به مدت. سه روز بعد از امضای. دادنامه آن را به منظور ابلاغ ارسال کند.
  • • در جرایم منافی عفت، در شرایطی که متن دادنامه حاوی مطالبی باشد. که اطلاع شاکی از آن حرام بوده و در جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور ابلاغ. دادنامه حضوری می‌باشد.
  • • با وجود ابلاغ حضوری رای به اصحاب دعوا طی مدت زمان ابلاغ رای دادگاه کیفری یک و دو، ابلاغ مجدد آن الزامی نبوده. لیکن ارائه یک نسخه از رای یا کپی مصدق آن به دو طرف ضرورت دارد.

اعتراض به رای دادگاه کیفری

رسیدگی به پرونده کیفری:بعد از توضیح نحوه ابلاغ رای بعد از صدور رای در دادگاه کیفری. در این بخش تصمیم داریم. در خصوص نحوه اعتراض به رای دادگاه کیفری توضیحاتی ارائه دهیم. و مراحل اعتراض به رای دادگاه کیفری بعد از صدور آن را مورد بررسی قرار دهیم. اعتراض به آرای. صادر شده. از دادگاه کیفری، منوط به اینکه در مرحله بدوی صادر گردیده‌اند. و یا تجدید نظر و همچنین منوط به اینکه از آرای قابل. اعتراض محسوب می‌گردند. یا خیر، متفاوت خواهد بود.

اعتراض به رای دادگاه کیفری

مدت زمان صدور رای دادگاه کیفری:

مدت زمان رسیدگی به پرونده:نحوه اعتراض به آرای دادگاه بدوی. در صورتی که قابل تجدید نظر خواهی باشند. یا بر اساس صدور غیابی دارای قابلیت واخواهی باشند. اینگونه است که طرف دعوایی. که حق دارد اعتراض کند. می‌بایست طی مهلت قانونی اعتراض با تسلیم دادخواست. تجدید نظر خواهی یا واخواهی. و ارسال آن از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراتب اعتراض خود را اعلام کند. مهلت اعتراض به حکم و واخواهی. برای اشخاص مقیم ایران بیست روز و برای افراد مقیم خارج از ایران، دو ماه از زمان ابلاغ رای و همچنین. مهلت اعتراض. به قرار برای افراد مقیم ایران. ده روز و برای اشخاص مقیم خارج از کشور دو ماه از زمان ابلاغ رای می‌باشد.

خواندن این مقاله  وکیل جرایم قمار در اصفهان: راهنمای حقوقی وکیل جرایم شرط بندی

در مرحله تجدید نظر. آرای صادر شده. از دادگاه‌های کیفری غیر قابل اعتراض بوده. جز در مواردی که قانون مشخص .کرده باشد. در این شرایط، اعتراض به رای دادگاه کیفری توسط روش‌های فوق‌العاده اعتراض به رای دادگاه کیفری، از جمله فرجام خواهی و اعاده دادرسی انجام می‌پذیرد. لازم به ذکر است. که یک‌سری از آرای قطعی مرحله بدوی هم بر اساس قانون دارای قابلیت. اعاده دادرسی و فرجام خواهی هستند

تقاضای فرجام خواهی بعد از صدور رای در دادگاه کیفری، به قاضی. صادر کننده. رای داده. خواهد شد. و تقاضای اعاده دادرسی به دیوان عالی کشور. داده می‌شود. در موضوعاتی که رای برخلاف شرع بین می‌باشد و شخص تصمیم به اعاده دادرسی از آن را دارد.، تقاضا به رئیس کل دادگستری استان.داده می‌شود.

سخن پایانی

رای کیفری به معنی تصمیم دادگاه کیفری در خصوص سرنوشت پرونده در حال رسیدگی می‌باشد. صدور رای در دادگاه کیفری می‌بایست. در همان جلسه دادرسی و بعد از اعلام پایان دادرسی. یا نهایتا تا یک هفته پس از آن صورت پذیرد. بعد از صدور رای وضعیت متهم بازداشت شده. به این بستگی دارد که مجرم شناخته شود یا خیر.

رای صادر گردیده می‌بایست. طی مدت زمان ابلاغ رای به دو طرف دعوا ابلاغ گردد. و در شرایطی که قابل اعتراض باشد، امکان اقدام به اعتراض وجود خواهد داشت.

سوالات متداول

زمان صدور رای در دادگاه کیفری چه زمانی است؟

که دادگاه پایان جلسات دادرسی و پایان دادرسی را اعلام می‌کند.

وضعیت متهم بازداشت شده بعد از صدور رای دادگاه کیفری به چه صورت است؟

از صدور رای دادگاه کیفری به این بستگی دارد که دادگاه مجرمیت او را محرز بداند یا خیر و مجازات او چه باشد.

اعتراض به رای دادگاه تجدید نظر به چه صورت است؟

بعد از صدور آن با تسلیم دادخواست تجدید نظر خواهی در مهلت مقرر است.
مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

با عرض پوزش، فرم نظر در این زمان بسته شده است.