بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > مجازات ترک منزل توسط زن: مبارزه با خشونت خانگی

مجازات ترک منزل توسط زن: مبارزه با خشونت خانگی

ترک خانه توسط زن چه مجازاتی دارد-مبارزه با خشونت خانگی: راهنمای حقوقی شما

حکم زنی که بدون اجازه شوهر خانه را ترک کند چیست

اگر زن خانه را ترک کند چه حکمی دارد ؟ ترک خانه توسط زن یکی از موارد عدم تمکین است. با استناد به ماده ی 1114 قانون مدنی ، زن باید در منزلی که شوهر تعیین می‌کند سکنی نماید.

اثر دعاوی تمکین مربوط به ترک خانه بدون اطلاع شوهر است، این مسئله معمولا به دلیل مشکلات بین زوج و زوجه اتفاق می‌افتد. طبق قانون، تعیین محل زندگی به عهده ی مرد است مگر آنکه در شروط ضمن عقد، اختیار تعیین منزل به زن داده‌شده باشد.

قوانین ترک خانه توسط زن

قانون مواردی را در نظر گرفته است که، در این موارد زن می تواند بدون اذن شوهر منزل را ترک کند. بدون این که مورد اتهام عدم تمکین قرار گیرد.

در این مقاله تمامی مواردی که زن می تواند بدون اجازه ی شوهر منزل را ترک کند شرح داده می شود. همچنین به بررسی مجازات ترک خانه خواهیم پرداخت، آشنایی با قوانین راه گشای شما در حل مشکلات خانوادگی خواهد بود. و دریچه های آگاهی از حقوق خود را به رویتان خواهد گشود. حامد امیری وکیل خانواده در اصفهان آماده ی ارائه ی انواع مشاوره ها در زمینه ی می باشد.

ترک خانه توسط زن

مستثنیات ترک خانه توسط زن

مستثنیاتی ترک خانه توسط زن در نظر گرفته شده است که در این موارد، خروج زن از منزل، نشوز یا سبب محرومیت از نفقه به حساب نمی‌آید. این موارد عبارتند از :

  •  خروج از منزل جهت مداوا به تشخیص طبیب
  • خروج از منزل برای انجام امور شرعی و واجب مانند حج
  • • سکونت در محل دیگر به دلیل ترس از زیان مالی ، جسمی یا شرافتی

نکته : در مورد ترس از ضرر جانی و مالی، طبق ماده ۱۱۱۵ اگر بودن زن با شوهر در یک منزل همراه با خوف ضرر بدنی یا مالی یا آبرو برای زن باشد ، قانون به زن این اجازه را می دهد که مسکن علیحده اختیار نماید. درصورت اثبات ضرر مذکور، محکمه حکم بازگشت به منزل شوهر را نخواهد داد . لازم به ذکر است، تا زمانی که زوجه به دلیل ترس جانی و مالی امکان بازگشت به منزل را ندارد، زوج موظف است نفقه را به زوجه پرداخت نماید.

خروج زن از منزل مخالف قواعد عمومی قراردادهاست

در حقیقت عقد نکاح، قراردادی بین زوج و زوجه است که براساس اصل آزادی اراده طرفین منعقد می‌گردد، لذا مطابق با قواعد عمومی قراردادها است. همان طور که مستحضر هستید، الزامات ناشی از قراردادها براساس اراده ی طرفین قرارداد نگاشته می شود. خروج زن از منزل با اجازه ی شوهر بعنوان قاعده کلی از پیش تعیین شده است. بنابراین اگر این خروج بدون اذن همسر انجام گردد، مخالف با قواعد عمومی قراردادها است.

خواندن این مقاله  جرایم قابل گذشت کدامند؟

اجازه زن در ماده قانون مدنی:

همان گونه که اشاره کردیم، ماده ۱۱۱۵ قانون مدنی به زن اجازه داده است که ، در هنگام وجود خوف ضرر بدنی یا شرافتی یا مالی در محل دیگری غیر از منزل شوهر سکنی گزیند. در این حالت ترک منزل نشانه ی عدم تمکین او نخواهد بود و زوجه در این مورد نیاز به حکم قبلی دادگاه ندارد.

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

زیرا ممکن است تا صدور رای دادگاه زیانی متوجه او شود. در نتیجه ، همین‌که زن بیم معقولی از ضرر داشته باشد، ضرری که عادتاً نمی‌توان تحمل کرد، می‌تواند منزل شوهر را ترک کند. سپس هر یک از طرفین می توانند جهت احقاق حق خود به دادگاه مراجعه نمایند.

بند دوم ماده ی 1115 قانون مدنی و ماده ی 12 قانون ازدواج در این مورد به شرح ذیل است :

بند دوم ماده ۱۱۱۵ قانون مدنی و ماده ۱۲ قانون ازدواج بیان می کند : «هرگاه اختلاف زن و شوهر در مورد مذکور به دادگاه کشانده شود، تا تعیین تکلیف قطعی، دادگاه منزلی به‌طور موقت برای زن تعیین خواهد کرد.»
ماده ی ۱۱۱۶ قانون مدنی در این‌ باره می‌گوید:

نحوه وصول مهریه: از زبان وکیل پایه یک دادگستری در اصفهان حامد امیری

«مادام که محاکمه ی بین زوجین خاتمه نیافته، محل سکونت زن به تراضی طرفین معین می‌شود و در صورت عدم تراضی محکمه با جلب نظر اقربای طرفین ( نزدیکان زوج و زوجه ) منزل زن را معین خواهد کرد. درصورتی‌که اقربائی نباشند خود محکمه محل مورد اطمینانی را تعیین خواهد نمود.

حکم ترک خانه توسط زن و عدم تمکین زن

در این بخش این سوال مطرح می شود که، اگر زن بدون اذن همسر منزل را ترک نماید چه مجازاتی شامل حال او خواهد شد؟

خواندن این مقاله  لیست 5 ویژگی مهم برای استعلام وکیل در اصفهان

از آن جا که ترک منزل یکی از موارد عدم تمکین شمرده می شود، لذا شوهر می تواند به دادگاه مراجعه کرده و الزام زن را به تمکین بخواهد.

در صورتی که دادگاه ادعای عدم تمکین را درست تشخیص دهد، در این شرایط حق نفقه از زن ساقط خواهد شد. در این جا قانون گذار به ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی استناد کرده و اظهار می دارد : «در شرایطی که زوجه بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کند مستحق نفقه نخواهد بود.»

همچنین مواد ۱۶ و ۱۷ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۵ بهمن ماه ۱۳۵۳، اعلام می دارد : « در این شرایط زوج می تواند اقدام به کسب اجازه ازدواج مجدد از دادگاه نماید.» بنابراین برای آنکه مرد بتواند زن دوم بگیرد بایستی به دادگاه رجوع و با اثبات عدم تمکین همسرش، از دادگاه اجازه ی ازدواج مجدد بگیرد. لازم به ذکر است، عدم تمکین ، طرح دعوی طلاق از سوی مرد را ممکن می سازد.

اثبات مشروع بودن عدم تمکین

ذکر مجدد این نکته ضروری است که احکام قانونی عدم تمکین، زمانی اعمال می شود که ، زن مانع مشروع و عذر موجهی در عدم تمکین نداشته باشد. به عنوان مثال ، در مواردی که زن به دلیل خطری که از جانب شوهر او را تهدید می کند ، مجبور است منزل را ترک نماید ، یا به دلیل این که زوج مبتلا به امراض مقاربتی است ، ناچار به امتناع از رابطه ی جنسی با او است. این امتناع مانع حق نفقه نخواهد بود.

لذا در کلیه ی موارد مذکور اقدام شوهر بایستی مسبوق به سابقه ی اثبات عدم تمکین زن باشد. مرد باید دادخواست تمکین را به دادگاه تسلیم نماید و در صورتی که دادگاه زن را به تمکین محکوم نماید و حکم قطعی صادر شود. مرد می تواند از این حکم برای رسیدن به سایر مقاصد خود یعنی ، طلاق و ازدواج مجدد کسب اجازه نماید.

خواندن این مقاله  شکایت فرزند از پدر ممکن هست چه مراحلی دارد؟ شکایت از پدر بی مسئولیت؟

لازم به ذکر است، اگر زوج با ادعای عدم تمکین، قصد طلاق همسرش را داشته باشد، باید مهریه او را بپردازد. اما سایر حقوق مانند نفقه، نصف اموال مرد و … به زن تعلق نمی گیرد.

شرایط ازدواج مرد در صورت عدم تمکین زن

مجازات ترک خانه بعد از دعوا

حامد امیری وکیل پایه یک دادگستری با صدها پرونده ی موفق در زمینه ی دعاوی حقوقی، راهنمایی های لازم را در مورد قوانین ترک خانه توسط زوجه در اختیار موکلین محترم قرار می دهد.

زوج های محترم که با مشکلاتی همچون عدم تمکین ، مطالبه نفقه، مطالبه اجرت المثل ، در خواست ازدواج مجدد، دعوی طلاق، مطالبه مهریه، استرداد جهیزیه، تنصیف دارایی و… مواجه هستند می توانند به وکیل خانواده در اصفهان اعتماد کرده و از مشاوره با یک وکیل کاردان و موفق بهره مند گردند.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید