بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > احضاریه چیست و چگونه ابلاغ می شود؟ ابلاغیه کلانتری چیست؟

احضاریه چیست و چگونه ابلاغ می شود؟ ابلاغیه کلانتری چیست؟

احضاریه چیست و چگونه ابلاغ می شود

برای احضاریه دادگاه نرویم چه میشود

احضاریه چیست: امروزه متاسفانه گسترش دعاوی حقوقی بوده ایم. حتما تعداد زیاد افرادی را که برای احضار و جلب متهمان مراجعه می کنند به این مرجع را دیده‌اید.

کلانتری نقش مهمی در دادرسی ها با رساندن این احضاریه دادگاه‌ها به مخاطب و گزارش آن به دادسرا یا دادگاه دارند. اما خب بسیاری از قشر جامعه همچنان با جریان ابلاغ احضاریه دادگاه و نتیجه ای که از بی‌توجهی به آن حاصل می شود آشنا نیستند. در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

قرار منع تعقیب و تصمیم نهایی مقامات دادسرا در این باره و بررسی نقض آن

در خصوص برگه احضاریه دادگاه و اینکه در چه مواردی صادر می‌شود معمولاً صاحب نظران چنین نظری داشته اند که :

مقام قضایی که مسئول رسیدگی به عواقب جرم است. پس از وقوع جرم برای تشخیص مرتکب یا مرتکبان جرم و احراز وقوع جرم ، ناگزیر از انجام تحقیقات ویژه‌ای است.

و چنین توضیح می‌دهند: در واقع یکی از مهم ترین مراحل فرآیند رسیدگی و تعیین تکلیف درباره عواقب ناشی از بزه مرحله تحقیقات مقدماتی است. در این خصوص، پس از انجام تحقیقات اولیه و متعاقب اطلاع مقام قضایی از وقوع بزه، اگر وی از وقوع بزه اطمینان حاصل کند. یا اینکه طبق قوانین کیفری عمل از مصادیق عناوین مجرمانه باشد،. حق احضار شاکی، شاهد و شخصی که جرم به وی منتسب (متهم) را دارد.

بهترین وکیل و مشاوره حقوقی:

در این راستا کارشناسان حقوقی اینگونه می‌گویند: در واقع به حضور طلبیدن افراد برای ادای توضیحات لازم در مورد. بزه مورد بحث از جانب مقام قضایی احضار می گویند.

بنابراین اغلب ذهن معطوف به احضار متهم می شود. هرزمانی که در خصوص احضار بحث می شود، در صورت صلاحدید بازپارس یا دادیار که همان مقام قضایی است. وی می‌تواند شاکی، شاهد و حتی افرادی نظیر کارشناس را نیز برای تکمیل تحقیقات به حضور بطلبد.

برگه احضاریه چیست؟

بنابراین طبق قانون احضار و برگ احضاریه دادگاه وسیله احضار است. که صادر می شود در مواردی که مقام قضایی نیاز به انجام تحقیقات و اخذ توضیحات. از افراد مختلف دخیل در پرونده قضایی را داشته باشد؛

ولی از جهات احضار مورد شایع‌تر مربوط به احضار متهم است. نکته شایان توجه در خصوص احضار متهم این است که هر چند صرف شکایت برای شروع به رسیدگی مطابق ماده ۶۸ قانون آیین دادرسی. دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری کافی است. اما به صرف شکایت مقام قضایی حق احضار کسی را ندارد و می بایست دلایل کافی مطابق ماده ۱۲۴ قانون مذکور برای احضار. یک شخص وجود داشته باشد تا وی بتواند او را احضار کند.

نمونه برگه احضاریه کلانتری

نمونه برگه احضاریه کلانتری-وکیل حامد امیری

فرق ابلاغیه با احضاریه:

ابلاغیه به منظور مطلع شدن فرد ارسال میگردد بنابراین هر ابلاغیه ای به معنی احضاریه نمی باشد . ابلاغیه برای مطلع شدن فرد از روند پرونده وی ارسال می شود . در صورتی که احضاریه به این معناست که اگر فرد در محل اعلام حضور پیدا نکند ممکن است حکم جلب وی صادر گردد .

خواندن این مقاله  مجازات اشخاص حقوقی: نحوه رسیدگی به جرایم اشخاص حقوقی

احضاریه کلانتری چیست؟

احضاریه چیست: برای ارسال احضاریه توسط کلانتری یا دادگاه بستگی به نظر مرجع رسیدگی دارد. کلانتری بدون درخواست مقام قضایی نمی تواند شخصی را احضار کند و باید مقام قضایی درخواست راصادر کرده باشد. گاهی اوقات نیز دادسرا راسا شخص را برای انجام امور و یا ارائه توضیحات به شعبه مورد نظر احضار می کند .

در برخی از مواقع هم  انجام امور را به ضابط قضایی واگذار می کند. در این صورت شخص توسط کلانتری احضار و دستوراتی که  مقام قضایی قید کرده است از جمله ثبت اظهارات وی ، شهود و… انجام شود.

مشاوره حضوری و غیر حضوری موسسه حقوقی حامد امیری

احضاریه دادگاه چیست؟

صاحب نظران حقوقی در پاسخ به این سوال که ضمانت اجرای برگه احضاریه دادگاه چیست؟ عواقب بی توجهی به دستور مقام قضایی اصولا در برگ احضاریه دادگاه، قید می‌شود.

که با توجه به جایگاه شخص احضار این عواقب متفاوت است. اگر  متهم باشد مطابق ماده 117 قانون آیین دادرسی مدنی به طور معمول جلب وی نتیجه حضور نیافتن او خواهد بود.

نکته حائز اهمیت در اینجا رویه‌ای است. که برخی مقام‌های قضایی در چنین مواقعی اتخاذ می‌کنند؛ برای حصول اطمینان از اینکه دستور آنان به طور قطع به اطلاع متهم و وی به شکل عمدی این دستور را نادیده.، به ارسال مجدد احضاریه دادگاه اقدام می نمایند و در دستور جلب را در اغلب جرایم پس از دو بار ارسال احضاریه دادگاه و حضور نیافتن مخاطب احضار، صادر می‌نمایند.

نتایج حاصله از نادیده گرفتن احضاریه دادگاه:

صاحب نظران در این باره تاکید می‌کند : طبق ماده 159 قانون مذکور چناچه احضار شده شاهد باشد مجددا احضار می‌شود و طبق دستور مقام قضایی در صورت حضور نیافتن بدون عذر موجه، جلب می‌شود.

هر چند این تصور در ذهن از امکان جلب شاهد به وجود می‌آید که وی ملزم به حضور نزد مقام قضایی برای ادای شهادت است؛ با عنایت به اینکه طبق هیچ قانونی نمی‌توان احدی را مجبور به ادای شهادت کرد؛ جلب شاهد به دلیل بی توجهی او به دستور مقام قضایی است نه برای اجبار وی به ادای شهادت. پس به نظر این موضوع چندان هماهنگی با موازین آزادی افراد در انتخاب اعمال و رفتار خود هماهنگی ندارد و به دلیل بی فایده بودن آن حذف این مقرره قانونی مناسب به نظر می‌رسد.

نتایج حاصله از نادیده گرفتن احضاریه دادگاه

احضاریه شاکی به چه صورت است؟

احضاریه چیست: این کارشناسان حقوقی به بررسی فرض سوم نیز می‌پردازد و چنین می‌گوید: با توجه به پیش‌بینی‌ نشدن ضمانت اجرای حضور نیافتن فرد شاکی، چناچه احضار شده شاکی باشد امکان جلب وجود ندارد؛ اما در برگ احضار شاکی مقام قضایی قید می‌کند که تصمیم قانونی در صورت حضور پیدا نکردن شاکی و ابهام در توضیحات وی در مراحل قبلی یا در شکواییه، اتخاذ خواهد شد

خواندن این مقاله  قرار تامین خواسته چیست؟ نکات حیاتی در تضمین حقوق طرفین

که این تصمیم احتمالا و به دلیل واضح نبودن موضوع برای مقام قضایی و حکومت (فرض بی‌گناهی) ، صدور قرار منع تعقیب یا حکم بی‌گناهی متهم خواهد بود.

نکته شایان اهمیت این است که اگر از جانب شاکی در مراحل قبلی دلایل ارائه شده کافی باشد و به اخذ توضیح اضافی از وی یا مواجهه با متهم لزومی وجود نداشته باشد، از احضار شاکی مقام قضایی باید اجتناب کند.

کارشناسان حقوقی همچنین ادامه داده : اگر احضار‌شده کارشناس باشد و وی بدون عذر موجه بر خلاف دستور مقام قضایی حاضر نشود وی جلب خواهد شد در صورتی که امکان اخذ نظر فرد متخصص دیگری در خصوص موضوع مورد ارجاع برای مقام قضایی نباشد.

تفاوت احضار و جلب

صاحب نظران حقوقی به بررسی تفاوت احضار و جلب می‌پردازد و چنین می‌گوید : جلب نتیجه حضور نیافتن متهم در پی احضار اوست. جلب به دستگیری معنا می شود و در واقع، جلب مشتکی‌عنه مستلزم سلب آزادی رفت‌ و آمد او و انتقال وی به محلی دیگر مثلا نزد مرجع صادرکننده دستور جلب است. صاحب نظران حقوقی در این باره تاکید می نمایند که : چند شرط برای دستور جلب فرد، لازم است. این شروط عبارتند از:

  • 1-ابلاغ احضاریه دادگاه
  • 2-حاضرنشدن مشتکی‌عنه
  • 3-اعلام‌نشدن عذر موجهی از جانب او

بنابراین پس از احضار مشتکی‌عنه توسط بازپرس یا دادیار و در وقت مقرر حاضرنشدن وی، باید ابتدا اطمینان از ابلاغ شدن احضارنامه حاصل و آنگاه توجه کند که وی عذر موجهی برای غیبت نداشته باشد.

بهترین-وکیل-پایه-یک-دادگستری-در-اصفهان-حامد-امیری

جلب بدون احضاریه

این کارشناسان حقوقی تاکید می‌ نمایند : به دلیل اهمیت در برخی جرایم معین و مجازات سخت آنها نظیر جرایم مستوجب مجازات قصاص، اعدام و قطع عضو ممکن است فرد در صورت ابلاغ احضارنامه و اطلاع از تشکیل پرونده و تحت تعقیب قرار گرفتن خود، دیگر دسترسی به وی میسر نشود و متواری شود.

یا اینکه در مواردی امکان جلب متهم بدون احضار وجود دارد که محل اقامت و شغل متهم معین نیست و انتشار آگهی در روزنامه برای احضار او مدت زیادی دستگیری را با تأخیر و کندی مواجه می‌کند و زمینه دستگیری را از میان می‌برد.

ابلاغیه چیست:

پس بنابراین ابلاغ برگ جلب به متهم مستلزم جلب وی می باشد و متهم تحت نظر و محافظت خواهد بود از هنگام ابلاغ برگ جلب تا حضور نزد قاضی. لازم به ذکر است در خصوص جلب سیار که این نوع جلب در صورتی صادر می شود

که اطلاعی درباره محل اقامت متهم یا حاضر نبودن در محل اقامت در دست نباشد، تا هرجا ضابطان به متهم دسترسی یافتند او را جلب کنند و تحویل مقام قضایی دهند. نکته دیگر در این راستا این بوده که جلب متهم باید در روز به عمل آید و در صورت مخفی شدن او در منزل مسکونی خود یا دیگری، مجوز ورود برای ورود به منزل از مقام قضایی اخذ شود.

خواندن این مقاله  اجاره به شرط تملیک چه نوع عقدی است؟

ماموران می توانند اگر بیم فرار یا تبانی او با دیگران یا امحای آثار جرم باشد حداکثر تا ۲۴ ساعت از زمان جلب، متهم را تحت نظر خود در بازداشت نگه دارند. نگهداری بیشتر، توقیف غیرقانونی و قابل مجازات است.

بازجویی از متهم

احضاریه چیست: در پاسخ به این سوال که بعد از حضور متهم چگونه با وی برخورد و از او بازجویی می‌شود، صاحب نظران حقوقی چنین بیان کردند : بازجویی باید بلافاصله بعد از حاضر شدن متهم نزد مرجع تحقیق یا جلب او توسط مأموران و احضار نزد مرجع مزبور، به عمل آید.

احضاریه چیست: البته در صورت نبود امکان، مانند آمادگی ‌نداشتن مرجع تحقیق برای طرح سوالات یا نرسیدن نتیجه گزارش پزشکی قانونی، مرجع تحقیق مجاز است تا ۲۴ ساعت بازجویی به تأخیر افتد. استعلام هویت یا پرسیدن مشخصات او شامل نام، نام پدر، شهرت، فامیل، سن، شغل، همسر اولاد، تابعیت و نشانی دقیق منزل اولین اقدام در بازجویی از مشتکی عنه است. مرحله تفهیم اتهام به متهم بعد از استعلام هویت است.

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

تا قبل از این مرحله، فرد صرفا مشتکی‌عنه است و بعد از تفهیم اتهام ، متهم نام می‌گیرد. در مورد داشتن حق انتخاب وکیل مدافع هم وضعیت چنین است که گرچه قانون در این مورد نیز ساکت باشد، اما طبق قواعد اگر متهم وکیل معرفی کند مرجع قضایی باید سخن او را بپذیرد.

بعد از انجام بازجویی و قبل صدور قرار نهایی در مورد اتهام باید آخرین دفاع متهم اخذ شود تا هر دفاعی که دارد اظهار کند. معمولا مخاطب احضاریه دادگاه متهم است و جلب متهم مهم‌ترین نتیجه بی‌توجهی به احضاریه دادگاه است.

بنابراین اگر با احضاریه دادگاه روبه‌رو شدید حتما آن را جدی بگیرید و برای پاسخگویی در مورد موضوعی که در متن ابلاغیه آمده است حتما به مرجع فرستنده احضاریه دادگاه مراجعه کنید البته بهترین کار قبل از هر اقدامی اخذ مشاوره از وکلای پایه یک دادگستری می باشد. موسسه حقوقی حامد امیری در اصفهان آماده ارائه خدمات به شما عزیزان در این راستا خواهد بود.

مشاوره انلاین با وکیل در خصوص احضار به کلانتری و ابلاغ احضاریه:

دفتر وکالت حامد امیری وکیل پایه یک دادگستری در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

پذیرش حضوری: شنبه تا سه شنبه از ساعت ۱۶:۳۰ لغایت ۲۰:۳۰

پذیرش غیر حضوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۱۳:۰۰ لغایت ۱۶:۰۰

مشاوره فوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۸:۳۰ لغایت ۲۳:۰۰

آدرس دفتر وکالت: اصفهان، خیابان سجاد، ابتدای خیابان قائم مقام فرهانی، مجتمع شیخ بهایی طبقه اول واحد ۱۱

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید