مهریه دختر باکره در دوران عقد! مهریه زن باکره؟ مهریه در صورت باکره بودن!

آیا به دختر باکره مهریه تعلق میگیرد؟

آیا به دختر باکره نفقه تعلق می گیرد؟ چنانچه دختر باکره ، در دوران ازدواج ، بدون قصد داشتن برای طلاق ، مهریه خویش را درخواست کند، مستحق همه مهریه می‌باشد. لیکن اگر مطالبه مهریه، ضمن طلاق یا پس از وقوع آن صورت گیرد، فقط نصف مهریه درج در سند ازدواج، متعلق به او خواهد شد.

💥نحوه وصول مهریه از زبان وکیل باتجربه در امور مهریه, طلاق در اصفهان💥

دختر باکره ، در فسخ ازدواج ، مهریه نخواهد داشت، به‌جز این‌که دلیل فسخ، ناتوانی زوج باشد؛ در این حالت، استحقاق نیمی از مهریه را خواهد داشت. از جمله اصلی‌ترین حقوق مالی که بلافاصله پس از عقد نکاح بین زوجه و زوج، به زن تعلق خواهد گرفت، مهریه می‌باشد.

براساس قانون مدنی، زوجه بلافاصله پس از عقد ازدواج، چه عقد دائم و چه عقد موقت، مالکیت مهریه را خواهد داشت و هر موقع که بخواهد، می‌تواند بی هیچ محدودیت و شرطی، آن را درخواست نماید.

چنانچه زوجین در دوران زوجیت، برای طلاق و جدایی اقدام نمایند و زوجه همچنان باکره مانده باشد، مقدار مهریه‌ای که بعد از طلاق، به زوجه تعلق خواهد گرفت، با مقدار مهریه‌ای که در شرایط دیگر، به زن تعلق می‌گیرد متفاوت است.

در این مقاله حامد امیری وکیل مهریه اصفهان تصمیم دارد که به منظور آشنایی بیشتر در خصوص مهریه دختر باکره در دوران عقد توضیحات جامعی ارائه دهد و همچنین در مورد محاسبه مهریه دختر باکره با شما صحبت کند. پس لطفاً این مقاله را مطالعه فرمایید و با مندرج نمودن نظرات خود ما را خوشحال کنید.

مهریه در دوران عقد چگونه است؟

بلافاصله پس از انعقاد عقد نکاح، حقوق و وظایفی میان زن و مرد به‌وجود می‌آید. این حقوق و وظایف از جمله مالی و غیرمالی است. اعم از وظایف مالی زوج در عقد، وظیفه او پرداخت مهر به زوجه خویش می‌باشد.

👈«رابطه نامشروع با دختر باکره ه مجازاتی دارد؟»👉

مهریه حقوقی است که به‌منظور زوجه پس از انعقاد عقد ازدواج میان زوجه و زوج صورت می‌گیرد که این امر مشمول عقد دائم و عقد موقت می‌شود.

مهریه دختر باکره

با این وجود در ازدواج هم دائم و هم موقت زوجه مستحق مهریه است و پس از عقد ازدواج، می‌تواند مهریه را مطالبه نماید و شرطی به‌جهت درخواست مهریه از سوی زوجه وجود نخواهد داشت.

👈«فسخ نکاح به دلیل باکره نبودن دختر»👉

از این‌رو زوجه حتی در دوران عقد نیز می‌تواند مهریه خود را درخواست نماید. به محض اینکه عقد نکاح بین زوجین صورت گرفت، زوجه می‌تواند مهریه خود را اخذ نماید و درخواست این حق هیچ ارتباطی با تمکین یا عدم تمکین زوجه نیز نخواهد داشت.

خواندن این مقاله  قوانین و مراحل ثبت نام فرزند خواندگی

بنابراین چنانچه زوجه ناشزه باشد یا عدم تمکین او احراز گردد، بازهم در پرداخت مهریه تاثیری ندارد و زوجه نیز ملزم به پرداخت مهریه زوجه می‌باشد. با این وجود پرداخت همه و یا نصف مهریه در دوران زوجیت به باکره بودن و یا باکره نبودن زن مرتبط است.

مهریه دختر باکره

همان‌طور که حامد امیری بهترین وکیل اصفهان می‌گوید: از جمله مهمترین حق مالی که بر اساس قانون، به زوحه تعلق خواهد گرفت، مهریه است. مطابق با ماده 1082 قانون مدنی، پس از وقوع عقد، زوجه مالک کل مهریه می‌گردد و می‌تواند هرنوع تصرفی که خواست در آن انجام دهد.

در این خصوص، بین ازدواج موقت و ازدواج دائم همچنین زوجه باکره و زوجه غیر باکره تفاوتی نمی‌باشد. با این وجود تحت شرایطی، امکان دارد که زوجه استحقاق کل مهریه را نداشته باشد.

مثلاً وقتی که زوجه باکره باشد، رابطه‌ی زناشویی میان او و شوهرش صورت نگرفته و در این صورت، از شوهر خویش جدا شود. چنانچه زوجه‌ باکره از شوهر خویش طلاق بگیرد، نیمی از مبلغ مهریه به وی تعلق خواهد گرفت که در سند ازدواج، تحت عنوان مهریه او تعیین گردیده است.

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

ایا مهریه به دختر باکره تعلق میگیرد؟

در صورتی‌که بیش از نصف را گرفت باشد، می‌بایست آن را بازگرداند. به موجب ماده 1101 قانون مدنی، مقرر کرده است:
“هرگاه عقد نكاح قبل از نزدیكی، به جهتی فسخ شود، زن حق مهریه ندارد، مگر در صورتی كه موجب فسخ، عنن باشد كه در این صورت با وجود فسخ نكاح، زن مستحق نصف مهر است.”

از این‌رو، اگر ازدواج به دلیل عنن فسخ گردد، زوجه باکره، نیمی از مهریه به او تعلق می‌گیرد. لیکن در صورت فسخ ازدواج، بنابه هر دلیلی جز عنن، مهریه نخواهد داشت.

چگونه مهریه دختر باکره محاسبه می‌گردد؟

در مورد اینکه مهریه دختر باکره در دوران زوجیت چقدر می‌باشد، وکیل مهریه می‌گوید: پس از انجام انعقاد عقد ازدواج میان زوجین، می‌تواند زن کل مهریه خویش را مطالبه نماید.

اما، چگونگی محاسبه و پرداخت مهریه در مورد زوجه باکره، اندکی تفاوت دارد. به موجب قانون مدنی، مهریه دختر باکره، با انجام طلاق، نصف خواهد شد.

خواندن این مقاله  بازپرس کیست و چه وظایفی دارد؟ تفاوت قاضی و بازپرس!

یعنی چنانچه زوجه و زوج، در دوران زوجیت قصد طلاق داشته باشند و میان آن‌ها رابطه‌ی زناشویی صورت نگرفت باشد و زوجه باکره باشد. مهری که زوج می‌بایست به زوجه در صورت طلاق پرداخت کند، نصف مهریه تعیین می‌باشد.

لازم به ذکر است که امکان دارد زوجه در دوران زوجیت، قصد دریافت مهریه‌اش را داشته باشد. لیکن نیت جدایی و طلاق را نداشته نباشد؛ یعنی زوجه، هدفش گرفت.ن مهریه بدون طلاق باشد که در این حالت، زوج، مکلف به پرداخت تمام مهریه به زوجه می‌باشد.

بنابراین، چنانجه زوجه در دوران زوجیت و به صورت باکره بودن از همسر خود طلاق بگیرد، مکلف می‌باشد، هر چه اضافه بر نیمی از مهریه، گرفت است می‌بایست آن را به زوج بازگرداند. معیار نصف شدن مَهر زوجه در دوران عقد، باکره بودن زن در موقع طلاق می‌باشد.

نحوه اجرا مهریه دختر باکره

بنابر گفت حامد امیری وکیل باتجربه مهریه در اصفهان:

هیچ تفاوتی میان به اجرا مهریه دختر باکره وجود ندارد. به‌منظور به اجرا گذاشتن مهریه زوجه باکره، مثل مابقی انواع به اجرا گذاشتن مهریه، زن یا وکیل او، می‌بایست. نخست به اجرائیات ثبت مراجعه نماید همچنین فرم درخواست مهریه را تکمیل نماید.

مهریه در دوران عقد

در این مورد، از اموال و دارایی‌های قانونی زوج، استعلام صورت می‌گیرد. و در صورتی که تا ده روز پس از صدور اجرائیه، زوج به منظور پرداخت مهریه زوجه خویش اقدام نکند. زن می‌تواند به جهت ضبط اموال و دارایی زوج همچنین به فروش رساندن آن‌ها از طریق مزایده اقدام کند. و از طریق فروش دارایی، مهریه خویش را دریافت نماید.

در مرحله بعدی و پس از اینکه دایره اجرائیات ثبت استعلام گرفت. در صورتی‌که مشخص گردد زوج اموال رسمی ندارد و یا دارایی وی کفایت مهریه زوجه را نمی‌کند. زن یا وکیل او، می‌توانند به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نمایند. و با طرح دعوی مطالبه مهریه، به منظور مطالبه مهریه توسط دادگاه اقدام نمایند.

رای دیوان عالی کشور در مورد مهریه دختر باکرہ چیست؟

در مورد مهریه دختر باکره، رای شعبه هشتم دیوان عالی کشور، اشعار می‌دارد:

که معیار استحقاق تمام مهریه به زن، باکره بودن وی نمی‌باشد. با این وجود صرف اثبات وقوع عمل نزدیکی بین زوجین، کافی می‌باشد تا زن مستحق تمام مهریه درج شده در برگه‌ی ازدواج شود. و قاضی به‌منظور تحقق این امر، می‌بایست زوجین را به پزشکی قانونی بفرستد.

لذا به استناد این رای از سوی شعبه دیوان عالی کشور، در صورتی‌که رابطه‌ی زناشویی میان زوجین صورت گرفته باشد، اما زن همچنان باکره باشد. صرف عمل نزدیکی و اثبات آن توسط پزشکی قانونی، لازم می‌باشد. تا زوجه، مستحق تمام مهریه درج شده در برگه‌ی ازدواج گردد و زوج این امکان را ندارد تا به استناد باکره بودن زوجه خود، تنها نصف مهری که در سند ازدواج درج گردیده را موقع طلاق، به او پرداخت نماید.

خواندن این مقاله  انواع اوراق بهادار در بازار سرمایه! منظور از اوراق بدهی؟

با این حال لازم به ذکر است که در صورتی‌که زن باکره است و رابطه‌ی زناشویی نیز میان آنها انجام نشده است و در این حالت، از زوجه خود طلاق بگیرد، به منظور نگه داشتن عده طلاق نیازی نخواهد داشت همچنین می‌تواند با ارائه گواهی سلامت مبتنی بر باکره بودن (دوشیزه بودن)، به منظور حذف نام همسر سابق خویش از شناسنامه خود اقدام به عمل آورد.

نفقه دختر باکره در دوران عقد

به گفته وکیل مهریه در اصفهان، زمانی زوجه مستحق دریافت نفقه می‌گردد که زن از شوهر خود تمکین به عمل آورد، در غیر این حالت نفقه به زوجه تعلق نخواهد گرفت و او ناشزه محسوب می‌گردد.

اکنون هنگامی که زوجه و زوج ازدواج می‌نمایند، امکان دارد که در یک منزل با یکدیگر زندگی نکنند، به همین خاطر عده‌ای بر این باور می‌باشند که با نظر به این موضوع که در دوران عقد تمکینی صورت نگرفته است، بنابراین نفقه‌ای نیز به زن تعلق نخواهد گرفت.

مهریه به دختر باکره تعلق میگیرد؟

لیکن چنین ملاحظه می‌شود که به موجب ماده 1102 قانون مدنی:

«همین که نکاح به طور صحت واقع شد، روابط زوجیت بین طرفین موجود و حقوق و تکالیف زوجین در مقابل همدیگر برقرار می‌شود.» از این رو با در نظر داشتن به ماده مزبور به محض این که انعقاد عقد میان زوجه و زوج جاری می‌گردد، وظایفی به وجود می‌آید که از جمله این وظایف نفقه می‌باشد که زوج ملزم به مرداخت آن می‌باشد.

کلام آخر

در موضوع مقدار مهریه، بکارت زوجه تاثیر گذار خواهد بود. همان‌گونه که واضح است، هنگامی که زوجه و زوج با هم انعقاد عقد نکاح می‌نمایند؛ زوجه می‌تواند هر موقع که قصد کند مهریه خویش را مطالبه نماید.

در حقیقت مطالبه مهریه به باکره بودن یا باکره نبودن زوجه ارتباطی نخواهد داشت. هر زنی می‌تواند بعد از انعقاد عقد نکاح، مهریه خویش را از زوج مطالبه نماید. اگر مطالبه مهریه، ضمن طلاق یا پس از وقوع آن صورت گیرد، فقط نصف مهریه درج شده در سند ازدواج، متعلق به او خواهد شد.