عقد و شروط نامشروع ضمن عقد

ازدواج از سنت های دیرینه ی همه ی جوامع در همه ی عصر ها بوده و هست ؛این امر نیز مانند سایر موارد مشابه قوانین مخصوص به خود را دارد که این قوانین با گذشت زمان توسعه یافته و موارد بسیاری به گزینه های آن اضافه شده است در مطلب زیر قصد داریم تا در باره ی شروط ضمن عقد و مواردی که موجب عدم صحیح بودن آن میشود صحبت کنیم.

در کتاب قانون توضیحی به شرح زیر راجع به عقد و عقدنامه آمده است: عقد عبارت است از عملی که به موجب آن زن و مردی به یکدیگر محرم شده و تشکیل خانواده میدهند ؛به دنبال این امر سندی تحت عنوان عقد نامه تهیه می شود که در این سند شروطی را طبق قوانین تعیین و تصویب می نمایند؛ شایان ذکر است که این شروط طبق توافق طرفین یا همان زن و مرد تصویب می شود.

همانطور که در بالا ذکر نمودیم عقد نامه سندی است معتبر که به واسطه ی آن ازدواج زن و مرد به اثبات می رسد؛ این سند دارای شرایط و قوانین خاصی می باشد و این قوانین صحیح بودن آن را تعیین می نماید در بخش زیر به قوانین و شروط ضمن عقد می پردازیم.

شروط ضمن عقد

شروط ضمن عقد از جمله شرط هایی ست که به واسطه ی توافق زن و مرد و بر اساس شرایط به وجود می آید و برای اثبات آن به امضای طرفین می رسد؛این شروط از قبل تعیین نشده بلکه بر اساس اخلاقیات و تصمیمات دو طرف در عقد نامه ذکر می شود از جمله شرایط ضمن عقد میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

خواندن این مقاله  لیست 5 ویژگی مهم برای استعلام وکیل در اصفهان

۱.در مواردی بر طبق شرایطی خاص مرد طبق تعهدی که در عقدنامه می دهد به همسر خود اجازه ی گرفتن طلاق یا به عبارتی حق طلاق را داده به گونه ای که زن می تواند به هر دلیلی که بخواهد از جانب شوهر خود را از قید زوجیت رها سازد.

۲.در برخی موارد دیده شده است ،مرد در شرایط ضمن عقد اجازه ی ورود و خروج همسر خود به خارج از کشور را داده و زن می تواند در هر زمانی بدون اجازه ی همسر خود از کشور خارج شده یا اقدام به تمدید گذرنامه ی خود کند البته توجه به این نکته ضروری است که این اجازه دائمی می باشد.

۳.در شروط ضمن عقد زن می تواند از مرد بخواهد تا تعهد دهد که اجازه ی ادامه ی تحصیل را به همسر خود در همه ی مراحل زندگی تا جایی که خود زن صلاح بداند در هر مکان و زمانی بدهد.

عقد و شروط نامشروع ضمن عقد

۴.از دیگر شروط ضمن عقد می توان به اجازه ی شوهر برای اشتغال همسر اشاره نمود به گونه ای که با این اجازه زن میتواند در هر مکان و زمانی هر شغلی را با سلیقه ی خود انتخاب نماید و مشغول به کار گردد.

۵.از موارد دیگر شروط ضمن عقد می توان به توافق طرفین برای تقسیم اموالی که بعد از عقد به دست آمده است در زمانی مانند طلاق اشاره نمود. به گونه ای که اگر هر یک از طرفین قصد جداشدن از دیگری را داشت این قانون برای وی اعمال گردد.

۶.انتخاب محل زندگی،محل کار و محل تحصیل باید با توافق و رضایت طرفین انجام شود.

خواندن این مقاله  در چه صورت مهریه زن قطع میشود؟ در چه شرایطی مهریه به زن تعلق نمیگیرد؟

۷.از دیگر شروط ضمن عقد توافق برای حضانت فرزند در صورت وقوع طلاق می باشد به گونه ای که اگر حضانت با مادر وی بود دیگر نیازی به اذن پدر برای خروج از کشور نباشد.

مواردی که در بالا ذکر کردیم از جمله شروط ضمن عقد می باشد و تنها راهکاری موقت برای مشکل نابرابری میان زن و مرد در موارد حقوقی بعد از ازدواج می باشد.

برخی از شروط نامشروع ضمن عقد

با همه ی تفاسیر موجود شروطی نیز وجود دارند که در واقع بی معنی بوده و حتی در مواردی به دلیل عدم صحیح بودنش موجب باطل شدن عقد می شود در بخش زیر به شروط نامشروع و باطل ضمن عقد می پردازیم:

۱.از جمله شروط نامشروع ضمن عقد میتوان به توافق برای زن و شوهر نبودن طرفین با وجود عقد کردن اشاره نمود، در حالیکه این امر در عمل امکان پذیر نبوده و با ذات اصلی ازدواج که به منظور تشکیل خانواده و مسائل دیگر است منافات دارد.

۲.از دیگرشروط نامشروع ضمن عقد می توان به شروط غیر مقدور اشاره کرد، برای مثال هریک از طرفین از دیگری بخواهد تا مرده ای را زنده نماید یا زبانی که علم آن را ندارد به طرف مقابل بیاموزد.

۳.عدم داشتن حق طلاق مرد یکی دیگر از شروط باطل در هنگام عقد می باشد  که این امر مخالف شرع بوده و همچنین مخالف قوانین امری می باشد.

۴.از دیگر شرایط نامشروع ضمن عقد میتوان به سپردن ریاست خانواده به زن اشاره نمود.

۵.نداشتن حق نفقه ی زن نیز از جمله شروط باطل ضمن عقد می باشد.

خواندن این مقاله  آیا در ازدواج موقت زن و مرد از یکدیگر ارث می‌برند؟

۶.اگر شرط شود که زن در روابط خود کاملا آزاد باشد و همچنین مرد نیز حق ارتباط با همسر قبلی خود را نداشته باشد از جمله شروطی است که قابل قبول نمی باشد و رد خواهد شد.

در کتاب قانون از شرط های نامشروع ضمن عقد موارد بسیاری مثال زده شده است که در این مقاله مجال صحبت درمورد تمامی آن ها نیست. لذا  به برخی از موارد مهم اشاره کردیم ‌.

یکی از شروط نامشروع بحث بر انگیز عدم اجازه ی مرد برای ازدواج مجدد می باشد که به دلایلی برخی آن را از جمله شروط عقد نامشروع می پندارند.

بررسی و تعیین این شروط نیاز به علم بالا و دقت کافی دارد و اکثریت افراد از آن بی خبرند ؛بهترین کار در چنین مواردی کمک گرفتن از وکیلی کار بلد و متخصص می باشد تا همه ی موارد لازم در شروط ضمن عقد با توافق طرفین رعایت گردد.

موسسه ی حقوقی حامد امیری در اصفهان آماده ی ارائه ی مشاوره و قبول وکالت در همه ی زمینه های حقوقی و کیفری می باشد‌. شما می توانید برای مشاوره گرفتن در زمینه های مختلف حقوقی از جمله شروط نامشروع و مشروع ضمن عقد با شماره های درج شده در سایت تماس گرفته و جهت مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *