طلاق به دلیل عقیم مرد چگونه است؟ عقیم چیست؟

مدت زمان تخمینی مطالعه: 10 دقیقه

آیا عقیمی مردان می‌تواند علت اصلی طلاق باشند؟

طلاق به دلیل عقیم بودن مرد: اگر مرد بچه دار نشود زن میتواند طلاق بگیرد؟ ناباروری یا عقیم بودن مرد یک آشفتگی. در زندگی با گستره وسیعی از جوانب فرهنگی و اجتماعی، احساسی، جسمانی و نیز مشکلات مادی است. تحقیقات وسیعی در دهه 80 بر روی تداول ناباروری و طلاق به دلیل ناباروری در ایران صورت گرفت.

این تحقیقات حاکی از آن است که قریب به ۲۵ درصد زوجین ایرانی نازایی اولیه را در دوران زندگی زناشویی خویش تجربه نموده‌اند. اکثر ادیان و عقاید اصرار زیادی بر باروری و فرزند آوری دارند.

عقیم بودن مرد یعنی چه؟ در اسلام، مادر از جایگاه بالایی برخوردار است و اعتقاد دارند که بهشت زیر پای مادرها می‌باشد. امکان دارد مرد عقیم یا نابارور به‌خاطر فشارهای اجتماعی، مضاف بر فشار مستقیم نازایی رنج ببرد.

در برخی جوامع، ناباروری می‌تواند منشأ درد و رنج اجتماعی همچنین روانشناختی مخصوصاً در زن‌ها گردد. در صورتی‌که هنگامی که موضوع ناباروری مرد در میان باشد خشک اندیشی و جانب گیری وجود خواهد داشت. تحقیقات حاضر حاکی از آن است که ناباروری بر روی زن‌ها اثر بیشتری نسبت به مردها می‌گذارد.

طلاق به دلیل عقیم بودن مرد: در ادامه بهترین وکیل در اصفهان. مطالب مفیدی را در خصوص شرایط طلاق به علت ناباروری مرد بیان خواهد کرد. بنابراین اگر تمایل دارید در این خصوص اطلاعات خوبی به دست آورید. حتما این مقاله را تا پایان مطالعه کنید و چنانچه تجربه‌ای در این زمینه دارید در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

عقیم بودن مرد یا ناباروری مرد به چه معناست؟

اثبات عقیم بودن مرد: بهترین وکیل خانواده در اصفهان بیان می‌کند: به موجب قوانین پزشکی، زوج‌هایی که بعد از یک سال ازدواج و زندگی مشترک، بدون بهره‌گیری از شیوه‌های جلوگیری از بارداری، بارور نگردیده باشند، نابارور به‌حساب می‌آیند.

طلاق به دلیل عقیم بودن مرد

طبق آمار موجود، 40 درصد ناباروری‌ها به علت وجود مشکلات از جانب مردها می‌باشد و 10 درصد به دلیل مشکلات مشترک ناباروری میان مرد و زن می‌باشد. این به معنای آن است که تا 50 درصد مشکلات ناباروری، منشا آن مردها هستند.

اختلالات ژنتیکی و یا ناباروری مردان بر اثر جهش‌ها و یا نقائص کروموزومی از دلایل عقیم بودن آقایان است. این اختلالات ممکن است موجب عدم وجود اسپرم، نقصان مقدار اسپرم، اختلال در حرکت اسپرم گردد.

از جمله مهمترین دلایل ابتلا به ناباروری مردان، استعمال بعضی از داروها است. مانند داروهایی که بدن‌‌ سازان استفاده می کنند و یا داروهایی که دربردارنده تستوسترون هستند، همچنین داروهای درمان آرتروز، سرطان، افسردگی، فشارخون، عفونت یا اختلالات گوارشی نیز جزو این دسته از داروها هستند.

آیا عقیمی مردان می‌تواند علت اصلی طلاق باشند؟

زندگی با مرد عقیم: یک‌سری از علل محیطی هم ممکن است باعث ناباروری در آقایان شوند. آلودگی هوا از جمله متداول‌ترین عامل محیطی ناباروری مردان است و هرچه بیشتد در معرض این آلودگی‌ها قرار بگیرند، خطر مبتلا شدن به ناباروری بیشتر می‌شود.

خواندن این مقاله  مبایعه نامه چیست؟

همچنین در شغل‌های که با گرما، دود، سموم و آفت کش‌ها و مواد شیمیایی روبرو هستند نیز ابتلا به ناباروری وجود خواهد داشت. همان‌گونه که می‌دانید شیوه زندگی در اکثر مشکلات و بیماری‌ها نقش به‌سزایی دارد.

ناباروری نیز از این اساس جدا نیست و مستقیماً به سبک زندگی ارتباط دارد. عللی نظیر اضافه وزن، تحرک نداشتن جسمی، استعمال مواد مخدر، الکل و دخانیات و نیز تغذیه در ناباروری مردان نقش دارد.

اکنون می‌بایست بررسی کرد تحت این شرایط زن‌ها تا چه میزان از حق طلاق به دلیل ناباروری زوج برخوردار می‌باشند. حتی در وضعیت مداوا مانند اهدای گامت، باز هم بیم زیر فشار اجتماع قرار گرفتن را نمی‌توان نادیده گرفت.

بررسی‌های رسمی حاکی از آن است که ناباروری فقط در زوایای اجتماعی و فرهنگی صورت نمی‌پذیرد. وضعیت فرهنگی و اجتماعی که در آن مرد نابارور به‌سر می‌برد، بر روی همه جوانب ناباروری تاثیر خواهد گذاشت.

با این شرایط، تحقیقات باروری در کشورهای در حال پیشرفت، در اکثر موارد با دقت بر جنبه‌های پزشکی، رفتاری و یا روانشناختی موضوع انجام می‌شود و دقت کمتری به عرصه فرهنگی و اجتماعی و سیاسی خواهد داشت.

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

شرایط طلاق به علت ناباروری یا عقیم بودن مرد چیست؟

طبق توضیحات بهترین وکیل طلاق در اصفهان: قانون طلاق در بچه دار نشدن مرد؟ بر اساس قانون حمایت از خانواده و شروط درج شده در عقدنامه، چنانچه عقیم بودن مرد و مشکلات فیزیکی و جنسی او منتج به عدم بارداری زوجه شود از علل تقاضای طلاق از جانب زوجه خواهد بود.

بر اساس شروط مندرج حین عقد ازدواج به‌ طوریکه مرد این شروط را امضاء نماید، زن قادر خواهد بود در موردی که زوج بیشتر از 5 سال به خاطر عقیم بودن و نیز مشکلات فیزیکی صاحب اولاد نگردد تقاضای طلاق نماید.

که با این‌حال این مسئله می‌ بایست برای دادگاه رسیدگی کننده محرز شود. نکته بسیار حائز اهمیت در این جا چنین است که در صورتی‌که زوج این بند از شرط عقدنامه را به امضاء نرسانده باشد و بعد از گذشت 5 سال از زندگی زناشویی، زوجه قادر است به استناد عسر و حرج به خاطر بچه‌دار نشدن زوج از دادگاه درخواست طلاق به علت عسر و حرج نماید.

خواندن این مقاله  درخواست فک پلاک خودرو

به موجب ماده 1130 قانون مدنی در صورتی‌که ادامه زندگی زناشویی باعث عسر و حرج زن گردد، او با مراجعه به دادگاه می‌تواند درخواست طلاق نماید.

در حالی‌که عسر و حرج مذکور در دادگاه اثبات گردد، قاضی قادر می‌باشد مرد را ملزم به طلاق زن کند. عقیم بودن زوج از جمله مصادیق عسر و حرج به‌حساب می‌آید. در این‌جا مشکلات جنسی را به دو دسته می‌توان تقسیم نمود:

دسته نخست: قسمتی از مشکلات منوط به ناتوانی در دستگاه جنسی یا دیگر اندام‌های بدن نظیر ضعف جنسی و آمیزشی، بیماری‌های مقاربتی و بیماری‌های صعب‌العلاج و اپیدمی که در روابط زناشویی تاثیر گذار خواهد بود.

دسته دوم: مشکلات جنسی که به‌طور مستقیم با بدن رابطه ندارد. بلکه نشئت گرفته از عوامل روحی و روانی در زوج می‌باشد.

طلاق به دلیل ناباروری مرد

نحوه گرفتن طلاق به علت عقیم بودن مرد به چه صورت است؟

زن برای آن که بخواهد از مرد به دلیل ناباروری طلاق بگیرد باید مراحل زیر را طی کند که عبارت است از:

  1. بعد از سپری شدن 5 سال از زندگی زناشویی زن به علت مشکلات ناباروری، مرد امکان باردار کردن زن را نداشته باشد.
  2. تنظیم کردن شکوائیه طلاق
  3. تنظیم مدارک پزشکی به‌منظور تایید ادعای ناباروری مرد
  4. ارجاع پرونده به پزشکی قانونی به‌منظور تایید عقیم بودن زوج
  5. تایید پزشکی قانونی دال بر عقیم بودن زوج.
  6. پرداخت حقوق مالی زن در طلاق به علت عقیم بودن زوج

در صورت نابارور بودن زوج و تقاضای طلاق از جانب زن همچنین اثبات عسر و حرج زوجه، کلیه حقوق مالی زوجه به‌طور کامل ( مهریه، اجرت المثل و نفقه ) به قوت خود باقی و به زوجه تعلق خواهد گرفت.

مراحل رسیدگی به پرونده طلاق به علت عقیم بودن مرد

طلاق به دلیل عقیم بودن مرد: در صورتی ‌که زوجه به خاطر عقیم بودن زوج دادخواست اجبار مرد به طلاق را به دادگاه خانواده عرضه کند، ضروری است که مدارک پزشکی را همراه شکوائیه به قاضی ارائه کند و نیز درخواست ارجاع به پزشک قانونی را از قاضی تقاضا کند.

روند دادگاه‌ها در مورد پرونده‌های طلاق به علت ناباروری زوج این‌گونه است که پرونده را به ‌منظور شناسایی عقیم بودن و ناباروری زوج به پزشکی قانونی ارسال می‌کنند و بعد از دریافت تاییدیه عقیم بودن زوج از طرف پزشکی قانونی رأی اجبار زوج به طلاق را صادر می ‌نمایند.

خواندن این مقاله  بازپرس کیست و چه وظایفی دارد؟ تفاوت قاضی و بازپرس!

نکاتی در مورد طلاق به دلیل عقیم بودن مرد

1- در صورتی كه عدم بارداری از جانب هر دو طرف یعنی هم زن و هم مرد باشد، زن حق استفاده از شرط حین عقد ازدواج به‌منظور طلاق به خاطر ناباروری مرد را نخواهد داشت.

2- اگر مرد به شکل طبيعی نتواند بچه‌دار شود، شرط وكالت در طلاق قید شده در عقدنامه اجرا می شود و امكان بارداری از طریق شیوه‌های نوین باروری همچون تلقيح مصنوعی، باعث از بین رفتن وكالت در طلاق نخواهد شد.

3- امكان باروری از طریق شیوه‌های آزمايشگاهی و بیرون رحمی، اجرای شرط طلاق در صورت باردار نشدن تا 5 سال را منتفي نمی کند. زیرا قانوناً نیت زوجین در موقع عقد ازدواج، باروری به صورت طبيعی می‌باشد.

4- مقصود از شرط عدم باروری مرد تا 5 سال از زمان ازدواج؛ عدم باروی به شیوه طبيعی می‌باشد و در صورتی‌که مرد امكان باروري به شیوه‌های مترقی علمی را دارا باشد كه مستلزم رضايتمندی زن می‌باشد، شرط وكالت در طلاق به‌منظور زن اجرا گردیده است.

آیا حق طلاق به دلیل ناباروری مرد جزو شرایط ضمن عقد است؟

این شرط در عقدنامه‌های متعارف وجود خواهد داشت، ولی امکان دارد مرد از امضای آن اجتناب نماید. در این شرایط راه چاره چه خواهد بود؟

در صورتی‌که مرد شرایط ضمن عقد را نپذیرد باز هم زن قادر است تقاضای طلاق به علت ناباروری زوج را عنوان نماید و چنانچه اثبات گردد حق با وی بوده است، زوج ملزم می‌شود که دادخواست طلاق را قبول کند.

حقوق مالی زوجه در طلاق به دلیل ناباروری زوج چیست؟

حامد امیری وکیل طلاق اصفهان توضیح می دهد: در این خصوص تمامی حقوق زوجه از جمله نفقه، اجرت‌المثل و مهر و صداق بر جای خود باقی خواهد ماند. جز آنکه زوجه به میل خویش از آن‌ها چشم‌ پوشی کند.

جمع ‌بندی

چنانچه عقیم بودن مرد و مشکلات فیزیکی و جنسی او منتج به عدم بارداری زوجه شود از علل تقاضای طلاق از جانب زوجه خواهد بود. زن قادر خواهد بود در موردی که زوج بیشتر از 5 سال به خاطر عقیم بودن. و نیز مشکلات فیزیکی صاحب اولاد نگردد تقاضای طلاق نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *