بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > حقوق بشر چیست و چه معیاری برای تعیین حقوق بشر وجود دارد؟

حقوق بشر چیست و چه معیاری برای تعیین حقوق بشر وجود دارد؟

اعلامیه حقوقی بشر

مدت زمان تخمینی مطالعه: دقیقه

حقوق بشر چیست: پس از فاجعه‌ای که در جنگ جهانی دوم رخ داد و جنایات نژاد پرستانه‌ای که از سوی هیتلر بر علیه یهودیان صورت گرفت، مردم و مخالفان چنین اعمالی اعتراضات بسیاری کردند که همین امر موجب شد سران کشورها به فکر تشکیل اتحادی جهانی و ایجاد نظم نوین جهانی بیفتند که بر پایه ارزش‌های مدرن و حقوق بشر بنا نهاده شده باشد.

متفکران و فعالان حقوق بشر اعتقاد داشتند که صرف پیروزی در جنگ‌ جهانی دوم در مقابل هیتلر و نازی‌ها برای ایجاد صلح جهانی کافی نیست و باید پیمان نامه‌ای تهیه کنند تا به موجب آن حقوق ملت‌ها محترم شمرده شده و تضمین گردد. از همین روز اعلامیه جهانی حقوق بشر در روز 10 ماه دسامبر سال 1948 میلادی به تصویب رسید.

“حقوق بشر ” به طور حتم نامی آشنا به گوش همه ما است اما با این حال ممکن است اطلاعات کمی درباره آن داشته باشیم. از همین جهت موسسه حقوقی حامد امیری در اصفهان مطالب پیش رو را تهیه نموده تا بیشتر درباره حقوق بشر و اعلامیه جهانی حقوق بشر صحبت کند.
چنانچه تمایل دارید در این خصوص اطلاعات بیشتری کسب کنید مطالعه این مقاله را از دست ندهید و در پایان نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

ایجاد کمیسیون حقوق بشر

حقوق بشر چیست: وکیل حقوقی درباره تاریخچه و زمان ایجاد کمیسیون حقوق بشر می گوید: در 16 فوریه 1946 میلادی، اجلاس شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل برای اولین بار در شهر لندن برگزار شد.

در شواری اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل قطع نامه‌ای صادر شد و به موجب آن کمیسیون حقوق بشر ایجاد گشت. بر اساس قطع نامه مذکور کمیسیون حقوق بشر وظیفه داشت که پیشنهادات، توصیه‌ها و گزارش‌هایی درباره ممنوعیت تبعیض جنسیتی، نژادی، زبانی و مذهبی و حمایت از آنها به دبیر شواری اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل بدهد.

حقوق بشر

در نهایت در ماه می سال 1946 این کمیسیون با 18 کشور عضو تشکیل و در دبیرخانه سازمان ملل بخشی ایجاد شد تا این کمیسیون فعالیت خود را به منظور جمع آوری اسناد بین المللی یا قوانین داخلی کشورها شروع نماید.

اجلاس شورای اقتصادی و اجتماعی در آن سال تحت مدیریت هیئت مدیره‌ای متشکل از رنه کاسن متخصص حقوق مدنی و بین‌ المللی، پنگ چونگ چنگ، النور روزولت همسر فرانکلین روزولت رییس جمهوری آمریکا و چارلز حبیب مالک رسمیت یافت.
این مجلس و اعضای آن در مدت دو سال تلاش کردند تا اعلامیه حقوق بشر را تنظیم نمایند و سرانجام در سال 1948 سند و اعلامیه جهانی حقوق بشر آماده گردید.

خواندن این مقاله  اثبات رابطه زوجیت چگونه امکان پذیر است؟ رابطه زوجیت یعنی چه

به تصویب رسیدن اعلامیه جهانی حقوق بشر

حقوق بشر چیست: پس از آن که پیش نویس اعلامیه جهانی حقوق بشر در سال 1948 تهیه شد، مجمع عمومی سازمان ملل متحد تشکیل و این اعلامیه برای تصویب به رأی گذاشته شد و در نهایت اعلامیه جهانی حقوق بشر با 48 رأی موافق و 8 رأی ممتنع بدون آن که رأی مخالفی وجود داشته باشد تصویب گشت. امروزه تاریخ 10 دسامبر را به دلیل آن که اعلامیه جهانی حقوق بشر در آن روز به تصویب رسید، روز حقوق بشر نام گذاری کرده‌اند.

8 کشوری که به اعلامیه حقوق بشر رأی ممتنع دادند عبارت است از: جمهوری سوسیالیستی بلاروس شوروی، جمهوری خلق لهستان، شوروی، جمهوری فدرال سوسیالیستی یوگسلاوی، جمهوری سوسیالیستی شوروی اوکراین، چکسلواکی، عربستان سعودی و اتحادیه آفریقای جنوبی.

اعلامیه جهانی حقوق بشر یک مقدمه و 30 ماده دارد که در اولین ماده به برابر بودن تمامی افراد و حاکم بودن روح برادری میان آنها اشاره کرده است. در این ماده آمده است که:
« تمام افراد بشر آزاد زاده می ‌شوند و از لحاظ حیثیت، کرامت و حقوق با هم برابراند. همگی دارای عقل و وجدان هستند و باید با یکدیگر با روحیه ای برادرانه رفتار کنند.»

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

همچنین در ماده 30 این اعلامیه جهانی امده است که:

« هیچیک از مقررات اعلامیه‌ حاضر نباید چنان تفسیر شود. که برای هیچ دولت، جمعیت یا فردی متضمن حقی باشد که به موجب آن برای از میان حقوق و آزادی‌های مندرج در این اعلامیه فعالیتی انجام دهد یا به عملی دست بزند.»

حقوق بشر چیست: وکیل باتجربه اصفهان بیان می کند تصویب حقوق بشر باعث نشد که اختلافات و جنگ‌ها در سراسر جهان متوقف و ریشه کن شود بلکه همانطور که می دانید پس از جنگ جهانی دوم نیز در مناطق مختلفی جنگ صورت گرفت از جمله کشور خودمان ایران که 8 سال جنگ تحمیلی را متحمل شد.

همین نشانگر آن است که میان اهداف اعلامیه حقوق بشر و عملکرد جامعه بین الملل فاصله زیادی وجود دارد. وی می افزاید: علاوه بر آن، حقوق بشر دست آویزی برای کشورهای غربی تا بتوانند از طریق اعمال فشار اقتصادی و اجتماعی در کشورها اهداف استعمارگرایانه خود را دنبال کنند.
بعد از آن که اعلامیه حقوق بشر به تصویب رسید. مجمع عمومی سازمان ملل متحد بار دیگر تشکیل شد تا دو میثاق بین المللی تصویب کرده و در آن به تفسیر دو گروه از حقوق‌هایی که در اعلامیه حقوق بشر صحبت یعنی حقوق مدنی و سیاسی و حقوق اقتصادی و اجتماعی بپردازد.

خواندن این مقاله  دیه پدر چگونه تقسیم می شود؟ سهم دختر از دیه پدر

چه معیاری برای تعیین حقوق بشر وجود دارد؟

احتمالا این سوال برای شما نیز ایجاد که چه ملاک و معیاری برای آن که یک حق در حوزه حقوق بشر جای بگیرد، وجود دارد؟
حامد امیری بهترین وکیل کیفری اصفهان در پاسخ به این سوال می گوید:

حقوق بشر جزو آن دسته حقوقی است که هر انسانی فارغ از آن که چه اوضاع و احوالی داشته و چه میزان صلاحیت فردی دارد، از آن برخوردار می گردد.

به دیگر بیان یکسری اصول و حقوقی وجود دارد که جهان شمول بوده و بر همه افراد در همه جوامع اعمال می شود و هیچ دولت و حکومتی نمی تواند آن حقوق را انکار کند. از همین جهت است که در تعریف حقوق بشر امده است:

« حقوق بشر به این معناست که هر فردی به صورت طبیعی دارای یکسری امتیازات کلی است.»

حقوق بشر چیست: در تعریف فوق الذکر و به صورت کلی در ملاک تشخیص حقوق بشر ابهامات زیادی وجود دارد. ولی با این حال هیچ کدام از این ابهامات باعث نشده است. تا در ضرورت وجود یک سلسله حقوق که برای هر انسانی لازم است تردید پیدا شود. مسلم است که زندگی افراد در عصر امروز بدون آن که از حقوق بشر برخوردار باشند، امکان پذیر نخواهد بود.

اعلامیه حقوقی بشر

ضمانت اجرای نقض حقوق بشر

به گفت وکیل آنلاین در اصفهان، زمانی که یک دولت یا نهادی غیر دولتی از افراد سوءاستفاده. کرده و یا توجهی به حقوق اساسی آنها از جمله حقوق مدنی، حقوق سیاسی، حقوق اقتصادی، حقوق فرهنگی و حقوق اجتماعی نکند. و یا اگر دولت یا یک نهاد غیر دولتی قسمتی از پیمان و میثاق بین المللی حقوق بشر را که دربرگیرنده. حقوق سیاسی، حقوق مدنی و دیگر حقوق حقوق بین المللی است را رعایت نکند. سازمان بین الملل این مسئله را در شورای امنیت که دادگاه سازمان ملل محسوب می شود. مطرح می نماید تا در مورد آن تصمیم گیری کند.

بر طبق ماده 39 منشور سازمان ملل متحد. شورای امنیت باید وجود هر قسم تهدید علیه صلح و نقض آن و یا عمل تجاوز به حقوق افراد را احراز کرده. و برای محافظت از حقوق افراد و حفظ صلح در جوامع اقداماتی انجام دهد.

خواندن این مقاله  دستور تخلیه ملک! دستور تخلیه اصفهان! دستور تخلیه فوری ملک اجاره ای

بر اساس توضیحات مشاور حقوقی اصفهان، سازمان‌های غیردولتی که مستقل هستند. زیر نظر سازمان‌هایی از جمله سازمان حقوق بشر، سازمان عفو بین الملل. سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، فدراسیون بین المللی حقوق بشر، آزادی بیان بین المللی، خانه آزادی و سازمان ضد برد.ه داری فعالیت می کنند.

وظیفه سازمان این است که شواهد و مدارکی که نشان از نقض حقوق بشر دارد. را جمع اوری و با تحت فشار سازمان نقض کنند، اقدام به اجرای قوانین حقوق بشر کنند.

از مهمترین مواردی که باعث نقض حقوق بشر می شود. می توان به نقض قوانین بین المللی بشردوستانه، جنایت علیه بشریت همچون نسل کشی، جنگ و جنایات جنگی، و… اشاره نمود.
برای درخواست کمک و بهبود شرایط نقض حقوق بشر باید افراد دست به افشاگری، آگاه جهان و اعتراض به رفتارهای غیرانسانی بزنند.

اعلامیه اسلامی حقوق بشر

بهترین وکیل اصفهان در تعریف اعلامیه اسلامی. حقوق بشر می گوید: تا سال‌های زیادی اعلامیه جهانی حقوق بشر مرجع و منبع کشورها برای حفظ و رعایت حقوق افراد بود.
اما در ماه اوت سال 1990 میلادی که برابر با مرداد ماه سال 1369 خورشیدی می شود. اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی در قاهره تشکیل شد و اعلامیه اسلامی حقوق بشر به تصویب رسید. در اولین ماده این اعلامیه امده است که:

« بشر به طور کلی، یک خانواده می باشند که بندگی نسبت به خداوند و فرزندی نسبت. به آدم آنها را گرد اورده و همه مردم در اصل شرافت انسانی و تکلیف و مسوولیت برابرند. بدون هر گونه تبعیضی از لحاظ نژاد، یا رنگ یا زبان یا جنس یا اعتقاد دینی یا وابستگی سیاسی یا وضع اجتماعی و غیره. ضمنا عقیده صحیح، تنها تضمین برای رشد این شرافت از راه تکامل انسان می باشد.»

علاوه بر آن در ماده اخر اعلامیه مذکور چنین بیان شد. که:« شریعت اسلامی تنها مرجع برای تفسیر یا توضیح هر ماده از مواد این اعلامیه است.»

به موجب مطالبی که در این مقاله بیان شد. درمیابیم که از ضروری‌ترین حقوق برای افراد در عصر حاضر، حقوق بشر است و دولت‌ها و سازمان‌های غیردولتی ملزم به رعایت آن هستند. با این وجود بسیار شاهد نقض حقوق بشر در سطح جهانی هستیم و متأسفانه برخورد جدی با نقض کنندگان حقوق بشر صورت نمی گیرد.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

1 نظر

  • ناشناس
    8 مرداد, 1402 در 10:31 بعد از ظهر

    چه حق دارند برای بشر حقوق تعیین کنند ؟

پیام بگذارید