بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > نفقه زنان شاغل چگونه محاسبه می شود؟حق و حقوق زن شاغل

نفقه زنان شاغل چگونه محاسبه می شود؟حق و حقوق زن شاغل

نفقه زنان شاغل چگونه محاسبه می شود؟حق و حقوق زن شاغل

 نفقه زنان شاغل: یکی از مسائل مالی مهم که در عقد نکاح وجود دارد، مسئله نفقه است. طبق ماده ۱۱۰۲ قانون مدنی به محض صحیح واقع شدن عقد نکاح. رابطه زوجیت بین طرفین ایجاد و حقوق و تکالیف زوجین از قبیل: مهریه، نفقه، حسن برخورد. و معاشرت و تمکین، در مقابل یکدیگر برقرار می ‌شود.

وکیل حقوق زنان در اصفهان: قصد دارد که پاسخ این پرسش که آیا در حال حاضر نفقه زن شاغل که نیز در جامعه بطور مستقل و پا به پای مردان کار می کنند و برای خود درآمدی دارند که گاه از درآمد همسر خود بیشتر است، مستحق دریافت نفقه هستند؟ را بدهد برای رسیدن به پاسخ این سوال بهتر است ابتدا مختصراً نفقه و شرایط تحقق آن را مورد بررسی قرار دهیم .

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

نفقه چیست؟

نفقه مطابق ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی و از لحاظ حقوقی عبارت است از تامین همه نیاز‌های متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل: مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل، هزینه‌های درمانی، بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض.

به عبارت دیگر کلیه مایحتاج زندگی زن طبق عرف و متناسب با شان وی، توسط مرد تحت عنوان نفقه باید تهیه شود. البته برخی هزینه ها همچون هزینه جراحی های زیبایی، کلاس های آموزشی که آنچنان ضروری نیستند از موضوع نفقه خارج است.

ملاک میزان پرداخت نفقه نیز شان و وضعیت زندگی زن می باشد و ملائت و توانایی مرد و یا وضعیت خانواده پدری زن ملاک عمل برای تعیین میزان نفقه زن نیست.

ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه در قانون حمایت خانواده ذیل ماده ۵۳ عنوان شده است که هرگاه مرد علی رغم داشتن استطاعت مالی و فقدان شرایطی که زن را از نفقه محروم می‌ کند (نشوز)، نفقه همسر خود را تادیه نکند، در صورت شکایت زن، به شش ماه تا دوسال حبس محکوم می شود

شرایط وجود نفقه

بر اساس عرف رایج و اشتباهی که در فرهنگ و کشور ما وجود دارد دائماً به دختران آموزش داده می شود که از زمان گفتن بله سر سفره عقد باید خانه داری کنند، آشپزی کنند، زاد و ولد کنند و بچه داری و شوهر داری کنند . و از هر طرف به آنها سفارش می شود که مبادا در انجام وظایف همسری کم بگذارند.

اما کمتر کسی پیدا می شود تا به پسر خود وظایف او را در زندگی مشرک و در خانواده گوشزد کند ؛کمتر کسی به او یادآوری می کند که حتی شیر دادن به فرزند وظیفه زن نیست چه رسد به پخت و پز و میهمانداری و تیمارداری و این زن است که می تواند در قبال انجام این مسایل از شوهر مطالبه وجه کند.

هستند مردانی که فکر می کنند وقتی خانواده با هجوم میهمانان از راه دور و نزدیک مواجه می شود این زن است که باید بشورد، بپزد و مثل مسئول یک کترینگ پذیرایی کند .

خواندن این مقاله  نفقه چیست و چگونه محاسبه میشود؟ فرمول محاسبه نفقه زن!

متاسفانه هستند مردانی که آنچنان بی ملاحظه اند که وقتی زن شاغل است و از سر کار بر می گردد به جای اینکه به او کمک کرده و بار وظایف را از شانه های وی سبک کنند ،بیشتر از او انتظار دارند که بدون احساس خستگی به تمام کار های منزل و خواسته های به جا و بی جای بچه ها و همسر پاسخ دهد و بی هیچ شرمی برای حقوق او نیز برنامه ریخته و از او می گیرند.

موسسه حقوقی حامد امیری با سابقه، تجربه و اطلاعاتی که در زمینه مسائل حقوقی دارد بطور حتم می تواند شمارا برای رسیدن به حقتان همراهی کند.

محاسبه نفقه زن شاغل

شرایط تعلق نفقه به زن

دایمی بودن عقد

طبق ماده ۱۱۰۶ قانون مدنی در عقد دایم نفقه زوجه به عهده شوهر است. به عبارت دیگر مرد از زمان بله زن باید نفقه او را پرداخت کند. یعنی مرد در عقد موقت ملزم به پرداخت نفقه نیست مگر آنکه شرط کنند.

تمکین کامل زوجه

زوجه برای اینکه استحقاق نفقه از شوهر خود را داشته باشد باید از شوهر خود تمکین نماید. تمکین به معنای انجام تکالیف زناشوئی همانند نیاز‌های شوهر و اجابت کردن خواسته‌های مشروع وی.

یکی از مصادیق آن در قانون زندگی کردن زن در خانه شوهر است. به این معنا که زن برای دریافت نفقه باید در خانه شوهر زندگی کند مگر آن که انتخاب محل زندگی در زمان عقد به زن. به علت اینکه در دوران عقد زن از مرد تمکین خاص نمیکند در این دوران نفقه به او تعلق نمی گیرد.

ناشزه نبودن زن

زنی که در خانه دائمی شوهر زندگی نکند. منزل را بدون اجازه و رضایت شوهر ترک کند. بدرفتار باشد با همسر خود، از وظایف زناشویی پیروی نکند. و یا شغلی برگزیند که با شئون اخلاقی مغایر باشد زن ناشزه می شود. و در این صورت علاوه بر اینکه مرد از پرداخت نفقه معاف خواهد بود، می‌ تواند از دادگاه تقاضای طلاق کرده و تجدید فراش نماید.

خواندن این مقاله  مالیات و عوارض چه تفاوتی دارند؟ فرق بین عوارض و مالیات بر ارزش افزوده

آیا نفقه به زن شاغل تعلق میگیرد ؟

نفقه زنان شاغل: عده ای این تصور را دارند که اگر زنی شاغل است و به اصطلاح دستش در جیب خودش است دیگر نفقه به او تعلق نمی گیرد؛ درحالی ‌که طبق ماده ۱۱۰۶ قانون مدنی، در عقد دائم نفقه زن بر عهده شوهر است. این ماده به طور کل تمام زنان را مستحق نفقه دانسته و تفکیکی بین زن شاغل و زن خانه دار نگذاشته است.

واقعیت این است که زنان جامعه ما به دلیل مشکلات اقتصادی ، تحصیلات عالیه و یا احساس نیاز به مفید واقع شدن، به انجام مشاغلی بیرون از خانه روی می آورند و آنچه به عنوان دست مزد دریافت می کنند در کنار حقوق همسر برای منزل و فرزندان خود خرج می کنند علاوه بر این نیازهای شخصی خودشان را نیز برآورده می نمایند.

که این خود کمتر کردن باری از عهده ی شوهر است. اما این باعث نمی شود مردی از پرداخت نفقه به همسر خود استنکاف کند. به این دلیل که او شاغل است. و یا زن را مجبور کند تمامی حقوقش را برای امور منزل خرج کند، این کاری غیر اخلاقی و در مواردی شاید ظالمانه به حساب آید. مگر اینکه خود زن و مرد در این مورد با یکدیگر توافق و تقسیم وظایف کنند که از اتفاق امر پسندید ایست.

میزان نفقه زن شاغل

همانطور که در پرداخت نفقه به زن تفاوتی میان زنان شاغل و زنان غیر شاغل وجود ندارد. و تامین نیازهای وی از قبیل مسکن ، لباس، اثاث منزل و هزینه‌ های درمانی و بهداشتی و خدمتکار در صورت عادت یا احتیاج بر عهده شوهر است
اما در نفقه فرزند چنین شرطی وجود ندارد؛ چون به فرزند تا زمانی نفقه پرداخت می شود که به سن قانونی برسد و صاحب مال کافی باشد و یا شاغل باشد و اگر مال کافی نداشت و شاغل نیز نبود نفقه به او پرداخت می شود در غیر این صورت پرداخت نفقه او بر پدر ضروری نیست.

ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه

هرگاه مردی از پرداخت نفقه به همسر خود بدون دلیل موجه خودداری کند قابل پیگیری حقوقی و کیفری است.

طریقه دادخواست حقوقی

اگر زنی بخواهد نفقه روز های گذشته خود را دریافت کند باید به دفتر خدمات قضایی مرجعه کند و دادخواست و دادخواست حقوقی مطالبه نفقه بدهد.

خواندن این مقاله  تاخیر تادیه چک ماهانه حساب می‌شود یا سالانه؟ وکیل حامد امیری

دادخواست به شعبه شورای حل اختلاف محل اقامت زوجه ارسال. و کارشناسی برای تعیین مبلغ نفقه، مشخص می شود؛ مبلغ 250 هزار تومان هزینه کارشناسی از خواند دریافت می شود.

با این وجود اگر زنی توان پرداخت هزینه دادرسی را نداشته باشد، می تواند دادخواست اعسار دهد و افرادی را معرفی کند که بر عدم توانایی مالی، زوجه از پرداخت هزینه دادرسی شهادت دهند و در این صورت او از پرداخت هزینه دادرسی معاف می شود. کارشناس نیزبا توجه به شئونات زن، نفقه را تعیین می کند و رأی می دهد.

طریقه شکایت کیفری

برای نفقه حال که ترک می توان شکایت کیفری ترک انفاق مطرح کرد. در این حالت نیز مانند دادخواست حقوقی زوجه به به دفاتر خدمات قضایی مراجعه و شکایت کرده و پرونده به دادسرا ارسال می‌ شود.

بعد از اینکه زوجه شهود خود را مبنی بر اینکه زوج نفقه را ترک کرده، ارائه داد، کیفرخواست صادرشده و پرونده به دادگاه کیفری ارسال می‌ گردد.

پس از آن که در دادگاه کیفری وقت رسیدگی تعیین شد. و ادعای زوجه مبنی بر عدم نفقه زوج اثبات شد. مرد از سه ماه و یک روز تا پنج ماه ‌به حبس محکوم می ‌شود. و زن این امکان را دارد که علاوه بر آن که نفقه خود را مطالبه می کند، تقاضای طلاق نیز بکند.

توجه به این نکته ضروری است که نفقه از جمله جرائم مستمر است. یعنی اگر مردی که شکایت کیفری ترک انفاق نسبت به او به مدت چند ماه نفقه را بطور مرتب پرداخت کند و بعد از ان دوباره ترک انفاق کند باز هم زن می تواند از او شکایت کیفری کند. به همین منظور ترک نفقه جرم مستمر محسوب می‌ شود و با گذشت شاکی (زوجه) پرونده بست می ‌شود.

همراهان گرامی که در خصوص نفقه و دیگر مسائل حقوق خانواده سوالی دارند می توانند با مراجعه به موسسه حقوقی حامد امیری در اصفهان به صورت حضوری و غیرحضوری سوالات خود را بپرسند.

و در صورت تمایل اقدام به اخذ مشاوره و اعطاء وکالت کنند. این اطمینان را به شما خواهیم داد. که با تکیه بر تجربه ای که این موسسه دارد می تواند. بهترین و سریع ترین راه را برای رساندن. شما به حقتان پیدا کند.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

5 نظرات

  • بانو
    14 بهمن, 1402 در 1:24 بعد از ظهر

    در پاسخ به آقایونی که پست های زشت بالا رو ارسال کردن باید بگویم خدا شما رو شناخت و اینطوری به وسیله زنها حالتون رو گرفت. هرچی سرتون بیاد حقتونه

  • سارا
    9 بهمن, 1402 در 11:08 بعد از ظهر

    سلام
    در پاسخ به برخی کامنت های دوستان بایستی عرض کنم بعنوان یک زن شاغل وقتی با همسرم ازدواج نمودم دارای موقعیت شغلی و تحصیلی بالایی بودم و این بخاطر سالها تلاش من برای تحصیل و مزد زحمات پدر و مادرم برای من بود. پس از ازدواج همسرم نیز دارای شغل و در امد نسبتا خوبی بودند. پس از ازدواج بیمه ام و تمامی هزینه های درمانی ام را خودم متقبل بودم (کسر شده از حقوق)، تمامی خریدهای پوشاک خودم و لوازم بهداشتی و … را خودم متقبل میشدم، تمامی اقلام خوراکی و شارژهای مناسبتی محل کارم را با همسرم از فروشگاه مواد خوراکی خرید میکردیم، برای سفر از امکانات محل کارم برای رزرو هتل و غیره اقدام می نمودم، اقدام به تهیه وام بنام خودم برای همسرم از محل کارم با شرایط ویژه نمودم، تمام هزینه های تحصیل ام و جوانب آن را خودم پوشش میدادم. در تمام امور سرمایه داری همسرم با ایشان همراه میشدم تا به پیشرفت اقتصادی ایشان و البته زندگیمان کمک کرده باشم و از همه مهم تر تمام جزییات مالی ام را با ایشان در میان میگذاشتم.
    سرنوشت من بعد 5 سال زندگی مشترک؟ رها نمودن بنده برای یک سفر کاری و عدم بازگشت ایشان و اجبار به بازگشتم به خانه پدری ام شاید بپرسید چرا؟ ایشان از یک سال قبل گزینه بهتری از من پیدا نموده بودند.
    این روزها می گویم و میگویم به قول مادر بزرگها زنی که خرج دارد ارج دارد…..!
    ما زنان شاغل همواره از سوی شوهرانمان محکوم به این جمله هستیم که خودت که کار میکنی، از خودت خرج کن، من ندارم از خودت خرج کن و …..
    و بیشتر هزینه های لااقل مربوط به خودمان با خودمان است …..
    و چه بسا بسیار در امور دیگر خانه هم کمک می کنیم پا به پای مردمان.
    همواره به این فکر میکنم اگر تمام این سالها کار نمیکردم و زن خانه داری بودم و خرج ام را همسرم میداد شاید الان اوضاع بهتری داشتم.
    و یک نکته دیگر زنان شاغل به دلیل سطح بالای علمی شان حساسیت بیشتری در امور خانه و تربیت فرزند دارند و تلاش شان برای زندگی نه تنها کمتر از زنان خانه دار نیست بلکه به مراتب بیشتر هم هست و هرگز کارشان آنها را از فرزندشان و … غافل نمی کند مگر اینکه خارج از توانشان باشد.
    فقط این وسط موجوداتی به نام زنان شاغل در جامعه امروزی بدون توجه به آنها اسیب می بینند به خاط فشار کاری بالا در منزل و از سوی همسر و از سویی در محیط کارشان.
    لطفا هوای شان را داشته باشید (با کاهش ساعت کاری و ….) نه اینکه حداقل حقوق آنها راهم که مثلاا نفقه یکی از آنهاست پایمال کنید.
    اینکه از نظر روانی چه شرایطی این روزها سپری میکنم با هیچ چیز حتی میلیاردها میلیارد قابل قیاس نیست من زندگی ام و جوانی ام و باور به خودم را ازدست دادم و این با هیچ چیزی در این دنیا قابل مقایسه نیست.
    با سپاس

  • جانباز
    7 اردیبهشت, 1402 در 11:27 قبل از ظهر

    سلام وعرض ارادت قانون همه توجهش به زن شاغل است وزنی که برای خودش وحساب بانکیش پر است وطلا خریده ازوظیفه زناشویش کوتاهی کرده همیشه خسته بوده وحالی برای معاشقه با شوهر نداره وحتی تمکین نمیکند چطور قانون به اصل تمکین توجع دارد وخدمت درخانه وتربیت فرزندان توجعه بسزایی دارد ولی به مهریه وپرداخت کامل آن اشاره شده درحالی که شرعا باید نصف مهریه به زن تعلق بگیرد تا عدالت رعایت شده باشه.

  • رحیم کاکا
    20 تیر, 1401 در 11:42 بعد از ظهر

    به نطر من در مورد زنان شاغل شما بیشتر حق را به زنان داده اید از قدیم رسم بر این بوده که زن خانه دار کارهای داخل خانه را انجام داده ومرد به دنبال کار ودرامد برای خانواده بوده وچه بهتر است که در داخل خانه هن زن را کمک نماید،انا زتان شاغل که بیش از نصف روز را بدنبال پول درآوردن میگذراند دبگر نمیتواتد وظایف خانه داری وسوهر داری وتربیت فرزندان را به خوبی انجان دهد ودر ایت رابطه وهر دچار خسران میشود،پس دراندش با توافق طرفین میبایست سهمی ازش متعلق به خودش وبخشی هم کمک خانواده کند،شوهر هم موظف است آن بخشی از درامد زن که در زندگی به خانواده کمک کرده است را درنظر بگیرد ومثلا اکر دو تا خونه داشتند بیش از یک هشتم به اوسهم بدهد،به هر حال الان زندگی با قبل فرق داردوبا تشریک مساعی باید زندگی را اداره کرد.

  • مناف خیلانی
    18 اردیبهشت, 1401 در 9:49 قبل از ظهر

    ای هزار لعنت بر پدر اون کسی که این قانون رو نو‌شت تا زنان بشوند بلای جان مردان بدبخت و هر بلایی دلشان بخواهد بر سر مرد بیارن و هر غلطی دوست دارن بکنن و هیچ قدرتی جلودارشون نشه… تف به ذات این زنان بی شرف

پیام بگذارید