مطالبی در مورد ازدواج مجدد

مطالبی در مورد ازدواج مجدد

یکی از با اهمیت ترین حیطه های جامعه شناسی، بررسی خانواده و ازدواج است. ازدواج سازمانی است که از راه آن زوجین با هم عهد می بندند، اما این پیوند امکان دارد به علت هایی به شکست بیانجامد و یا با فوت یکی از زن و مرد از هم گسسته شود . جدایی زن و مرد از هم، مشکلات بسیاری را بر سر راه فرد طلاق گرفته و یا همسر مرده می گذارد و اگر زندگی زناشویی تازه ای شروع شود، تا اندازه ای اوضاع حیات اشخاص گفته شده ، دگرگون خواهد شد .
وقتی که یک جوان برای ازدواج به مشکل بر می خوردند و با افزایش سن روبه رو می شود ، همه به چاره اندیشی می پردازند ، اما این دلواپسی در باب اشخاصی که یک بار عقد کرده اند و مجدد تنها شده اند، کمتر درست است و این در صورتی است که تنها شدن دوباره خیلی مشکل تر است. گزینش در ازدواج دوباره مشکل تر از ازدواج نخستین است چرا که اگر دوباره هم با مشکل رو به رو شود، پیامدهای اسیب زای اجتماعی و روانی بدتری را به وجود می اورد .

مشکلات مردان برای ازدواج مجدد

– اگر زوجه مرده باشد، اگر خیلی زود جهت ایجاد دوباره خانواده مبادرت کند ، به بی محبتی و نداشتن عشق به زن قبلی متهم می گردد.
– اگر همسرش جدا شده باشد و بسیار سریع جهت ازدواج مجدد مبادرت نماید ، امکان دارد شک بودن زن تازه از پیش از طلاق در زندگی آن مرد برجسته گردد و سایرین فکر می کنند دلیل طلاق آن مرد، ازدواج با زن جدید اش بوده است.
– اگر بچه داشته باشد ، باید بچه هم با این کار هم نظر باشد و فرد جدید را به نام نامادری قبول کند.
– از دیگر مشکلاتی که مردان جدا شده با آن مواجه می شوند ، دادن مهریه است. برخی تا سال ها بعد از طلاق، پرداخت مهریه و یا نفقه فرزندانی که با مادرشان معیشت دارند ، مسائل اقتصادی را برای مرد به وجود می اورد.

مشکلات زنان برای ازدواج مجدد

– اگر شوهر فوت شده باشد ، حتی اگر زمانی هم از آن فاصله گرفته باشد، زنی که دوباره می خواهد ازدواج کند به بی علاقگی نسبت به شوهر فوت شده خود متهم می گردد.
– خانواده شوهر مرده امکان دارد نتوانند قبول کنند و با مراقبت نا پدری از نوه هایشان موافق نباشند.
– برخی مواقع قبول کردن کودکان در صورتی که ذهنیت خوبی از پدر دارند ، خیلی دشوار است.
– اگر از شوهر خود جدا شده باشد ، ازدواج مجدد امکان دارد نشانه هوس بازی تلقی گردد بالاخص اگر فرزندی هم داشته باشد.
– قانون نوشته نشده فرهنگی داریم که خانمی که فرزند دارد تا پایان زندگی همان مهر مادری برایش بس است.
– شیوه رفتار همسر اول زن معمولا درست نیست. در خیلی از اوقات حفاظت و پرستاری از فرزند اگر زن ازدواج کند از او سلب می گردد . خصوصا اگر کودکشان دختر باشد، امکان دارد مرد به علت نداشتن اعتماد به ناپدری، از شب خوابیدن دخترش کنار مادر خود خودداری کند.

ازدواج مجدد
شرایط ازدواج مجدد

ازدواج مجدد در احکام و قوانین حقوقی ایران

در قوانین حقوق مدنی، ازدواج دوباره شرایط و قوانینی دارد که در این مقاله به ان ها اشاره می گردد.

الف – ازدواج مجدد مرد در احکام و قوانین حقوقی ایران

مرد مجرد یا همسر فوت شده ، در قوانین حقوقی کشورمان هیچ مانعی برای ازدواج دوباره ندارد. اما مرد زن دار بر مبنای آیة سوم سوره شریفه نساء، قادر است به شرط عدالت، تا چهار همسر بگیرد . مرد اگر توانایی مالی داشته باشد ، ازدواج دوباره ، حق شرعی او است منتهی در این خصوص لازم است در دادگاه برای عقد دائم اقدام به طرح دعوی تجویز ازدواج مجدد نماید. در کشمکش در ارتباط با ازدواج دوباره ، دادگاه جهت فهمیدن توانایی مالی مرد، الزامی است بررسی های لازم انجام دهد.. ناسازگازی زن با شوهر و ثابت شدن عدم فرمانبرداری زن به شیوه غیرمشروع سبب اجازه ازدواج دوباره برای مرد است». و اگر زن به فرمانبرداری اماده باشد، درخواست ازدواج دوباره مرد رد است. اگر زن نخواهد فرمانبرداری کند ، خواسته ازدواج دوباره مرد ، قانونی است و لیکن در کلیه تصمیمات دادگاه توان مرد در جهت اجرای عدالت فی مابین زوجین بررسی میشود.

ب ـ ازدواج مجدد زن در احکام و قوانین حقوقی ایران

در قوانین کشورمان که از احکام فقهی اسلام گرفته شده است ، زن، تا وقتی که شوهر دارد، بر عکس مرد، قادر نیست ازدواج کند. ازدواج دوباره ، فقط برای بانوان مجرد مطلقه و بیوه، آن هم بعد از گذشتن روزهای عده، مجاز است. اما با اینکه اجازه ازدواج دوباره برای این بانوان داده شده است، قوانین حقوقی به شکل مستقیم و غیرمستقیم، سد هایی را بر راه ازدواج دوباره زن ایجاد کرده اند که این سد ها ، از شکل گرفتن دوباره زندگی خانوادگی زن جلوگیری می کنند.
بر مبنای قوانین نگهداری، ازدواج دوباره زنی که از شوهر اول خود فرزندانی دارد ، سبب گرفتن حضانت فرزندانش از او می گردد. و این یکی از قانون هایی است که به طور غیرمستقیم زن را از ازدواج دوباره قدغن می نماید . چرا که زن جهت داشتن حضانت فرزندانش ناچار است غم تنهایی را تحمل کند و از ازدواج دوباره دوری کند .

به موجب ماده 16 قانون حمایت از خانواده مصوب 53 :

مرد قادر نیست با وجود زن دائم، زوجه دیگری بگیرد جز اینکه این شروط را دارا باشد :

1. راضی بودن همسر اول
2. عدم توانایی همسراول به ایفای وظایف زناشویی؛
3. عدم تمکین زن از شوهر؛
4. ابتلای زن به جنون یا امراض صعب العلاج؛
5. محکومیت زن به زندان؛
6. مبتلا شدن زن به هر نوع اعتیاد به مواد افیونی و مخدر؛
7. نازا بودن؛
8. ترک زندگی توسط زن و… .
9.غایب مفقودالاثر شدن زن

حامد امیری وکیل دادگستری اصفهان

حامد امیری وکیل خوب در اصفهان ، دانش آموخته رشته حقوق قضایی و دارای پروانه پایه یک وکالت مهیا برای ارائه خدمات وکالت اصفهان و در سطح کشور در انواع دعاوی، شکایت، امور بیمه، خانواده، ملکی، مالی، تجاری، تعزیرات، اداره کار، شهرداری و امور گمرکی همچنین انجام تخصصی امور قراردادها و شرکت ها با تکیه بر اطلاعات علمی و تعهد کاری به عنوان بهترین وکیل در اصفهان می باشد. برای دریافت نوبت حضوری یا غیر حضوری به سامانه رزور مندرج در وب سایت www.hamedamiri.com مراجعه نمایید.

کاربر گرامی

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید