وکیل حقوقی در اصفهان: مشاوره با وکیل حامد امیری > مقالات حقوقی  > شرایط فرزند خواندگی در ایران! شرایط فرزند خواندگی در سال 1403

شرایط فرزند خواندگی در ایران! شرایط فرزند خواندگی در سال 1403

شرایط فرزند خواندگی در ایران

شرایط فرزند خواندگی: کودکان یکی از موهبت های الهی هستند که باید حمایت بیشتری نسبت به آن ها صورت بگیرد و نباید بازیچه ی سیاست های غلط و … شوند.

کودکان زیادی در مراکز بهزیستی وجود دارند که نیاز به خانواده و سرپرست دارند و خوب است کسانی که فرزندی ندارند و یا تمایل به به سرپرست گرفتن یک کودک را دارند، سری به این مراکز بزنند.

فرزند خواندگی به این معنی است که فردی، کودکی را که با او هیچ نسبتی ندارد به فرزندی قبول کند. یا به عبارت دیگر شخص یا زوجی کودکی را که فرزند طبیعیشان نیست به فرزندی بگیرند.

به گفته ی وکیل خانواده با انجام فرزند خواندگی یک رابطه ی مصنوعی میان پدر و کودک و یا مادر و کودک به وجود می آید به همین دلیل می توانیم بگوییم که این امر یعنی فرزند خواندگی فقط یک امر حقوقی است نه طبیعی.

در نظام قانونی ایران به منظور این که افراد بتوانند کودک های بی سرپرست را به فرزند خواندگی قبول کنند راه هایی پیش بینی شده است.

باید گفته شود که سازمانی که برای این امر در نظر گرفه شده است و افراد متمایل می توانند با مراجعه به آن اقدام به تحت سرپرست گرفتن کودکی کنند، سازمان بهزیستی است.

عکس قیمت‌های مشاوره سایت وکیل حامد امیری

چه کسانی شرایط فرزندخواندگی را دارند ؟

بنا به گفته ی حامد امیری وکیل خانواده در اصفهان بر اساس مقررات و قوانین فرزند خواندگی برای این امر سه دسته از افراد این امکان را دارند که تقاضای به سرپرستی گرفتن کودکان و نوجوانان را بدهند که به ترتیب زیر است:

1) اگر یک زن و شوهر 5 سال از تاریخ ازدواجشان گذشته باشد و هنوز فرزندی به دنیا نیاورده باشند و لااقل یکی از آن هها سی سال تمام سن داشته باشد، و یا از تاریخ ازدواجشان کمتر از 5 سال می گذرد اما توانایی بچه دار شدن ندارند که البته این امر توسط پزشکی قانونی باید تایید بشود، می توانند درخواست برای به سرپرستی گرفتن کودک یا نوجوانی را بدهند.

شرایط فرزند خواندگی

شرایط فرزند خواندگی

2) چنانچه زن و شوهری فرزندی از خود داشته باشند و لااقل یکی از زوجین بیشتر از سی سل تمام سن داشته باشند می توانند تقاضای به سرپرستی گرفتن کودکی را بدهند.

3) النهایه دختران و زنانی که همسر ندارند با این شرط که حداقل دارای سن سی سال تمام باشند این امکان را دارند که درخواست فرزند خواندگی کودک یا نوجوانی را بدهند.

نکته ی قابل توجهی که وکیل خانواده در اصفهان به آن اشاره می کند این است که اولویت در پذیرش درخواست فرزند خواندگی با زن و شوهرِی است که از خود فرزندی ندارند و بعد از آن ها نوبت به زنان و دختران مجرد و زوجینی که از خود فرزندی دارند می رسد.

شرایط فرزند خواندگی برای زوجین دارای فرزند:

در شرایطی که کودک یا نوجوان خود دارای اقوام و خویشاوندی باشد، معمولا سرپرستی وی به آن ها می رسد ولو آن که برخی از شرایط قانونی مقرر شده را نداشته باشند. البته باید گفت که این امر را قاضی دادگاه خانواده و با عنایت به مصلحت کودک تشخیص می دهد.
در موردی که زنان یا دختران مجرد کودک یا نوجوانی را به فرزند خواندگی پذیرفته باشند، تصمی به ازدواج بگیرند ضروری است که مشخصات آن فرد به دادگاه اعلام شود و سازمان بهزیستی هم باید گزارش ازدواج آن زن را به دادگاه اعلام کند. دادگاه این امر را بررسی کرده و تصمیم می گیرد که سرپرستی ادامه داشته باشد یا فسخ بشود.
این دختران و زنان مجرد صرفا این امکان را دارند که کودک دختری که بالای 2 سال سن دارد را به سرپرستی بگیرند.

شرایط فرزند خواندگی

همانطور که پیشتر بیان کردیم کسی که بخواهد کودک یا نوجوانی را به فرزند خواندگی بگیرد باید دارای شرایطی باشد که در ادامه شرح خواهیم داد:

شرایط سرپرستان

– شخص خواهان سرپرستی نباید سابقه ی کیفری مؤثر داشته باشند؛ در نتیجه افراد خواهان به فرزند خواندگی گرفتن، باید گواهی عدم سوءپیشینه کیفری ارائه دهند.
– افراد متقاضی نباید محجور باشند و در حقیقت این توان را داشته باشند که امور مالی و غیر مالیشان را خود انجام بدهند و احتیاجی به قیم نداشته باشند.
– داشتن سلامت جسمی و روانی برای نگهداری و تربیت این کودکان بی سرپرست ضروری است.
– شخص متقاضی نباید دارای بیماری مسری و لاعلاج باشد.
– داشتن تمکن مالی یکی دیگر از شرایط مورد نیاز برای متقاضی است.
– نباید خواهان به سرپرستی گرفتن اعتیادی به مواد مخدر، روان گردان و یا مشروبات الکلی داشته باشد.
– دارای صلاحیت اخلاقی باشد .
– به یکی از ادیان به رسمیت شناخته شده در ایران همچون اسلامف مسیحیت، کلیمی و یا زرتشتی اعتقاد داشته باشد.

هماهنگی مشاوره با وکیل دادگستری در اصفهان حامد امیری

شرایط کودک و نوجوان

هم اکنون به موجب مقررات مشخص شده کودکان و نواجانان زیر 16 سال سن را می توان به سرپرستی گرفت که یکی از شرای ذیل را داشته باشند:
– امکان شناسایی پدر، مادر و جد پدری آن‌ها وجود نداشته باشد و یا این که هیچ کدام آن‌ها در قید حیات نباشند.
– کودکان و نوجوانانی که به بهزیستی سپرده شده اند و پس از گذشت دو سال از تاریخ سپرده شدن آن ها اشخاص فوق به بهزیستی مراجعه نکرده باشند.
– در صورتی که پدر، مادر و یا جد پدری صلاحیت لازم برای نگهداری از کودک را دارا نباشند.

در حال حاضر این امکان در برخی از استان ها فراهم شده است که افراد متقاضی به پایگاه اینترنتی سازمان بهزیستی مراجعه کرده و با ثبت مشخصات خود درخواست به سرپرستی گرفتن کودک یا نوجوانی را بدهند. راه دیگر این است که افراد به سازمان بهزیستی محل سکونت خود مراجعه کرده و فرم درخواست فرزند خواندگی را تکمیل کنند.

پس از ارائه درخواست از سوی متقاضی شرایط او بررسی می شود و چنانچه مورد تایید بود در لیست انتظار برای برگزیدن کودک قرار می گیرند. بعد از آن که خواهان کودک یا نوجوان را انتخاب کرد، دادگاه به صورت موقتی به مدت 6ماه سرپرستی کودک را به او می دهد.

البته در این مدت کارشناس سازمان بهزیستی این حق را دارد که به محل زندگی خواهان برود و در خصوص شرایط زندگی مناسب برای زندگی آن کودک تحقیق کرده و به سازمان گزارش دهد.
حامد امیری وکیل پایه یک و مشاور حقوقی دعاوی خانواده در اصفهان متذکر شد که در این مدت نام افراد متقاضی وارد شناسنامه کودک نمی شود چون موقتی است و ممکن است که دادگاه سرپرستی را لغو کند، ولی چنانچه دادگاه حکم به سرپرستی دائمی بدهد سرپرست می تواند نام خود را به شناسنامه کودک وارد کند.

مشاوره فوری با وکیل در اصفهان

توانایی مالی سرپرست

افرادی که سرپرست کودک یا نوجوان بی سرپرست می شوند باید کلیه مخارج مربوط به نگهداری تحصیل و تربیت آن ها را بدهند. این امر یعنی تامین مخارج کودک حتی بعد از فوت سرپرست ادامه داشته مگر آن که سرپرست جدیدی برای او پیدا شود. از همین رو سرپرست موظف است خود را به نفع این کودک به سرپرستی گرفته شده بیمه عمر کند.

علاوه بر آن بعد از آن که دادگاه حکم سرپرستی دائمی را صادر کرد، شخص سرپرست باید اقدام به انتقال بخشی از اموال و دارایی خود به نام آن کودک کند. البته این دادگاه است که تشخیص می دهد چه مالی و تا چه میزانی به نام کودک منتقل شود. آنچه که رایج است این است که دادگاه حکم به انتقال قسمتی و یا تمام یک ملک را به کودک می دهد.

نکته ی مهمی را وکیل خانواده خاطر نشان می کند که کودک به سرپرستی گرفته شده از سرپرستان ارث نمی برد حتی در حالتی که آن ها هیچ وارث دیگری نداشته باشند. از همین جهت است که دادگاه دستور به انتقال بخشی از اموال به کودک می دهد، تا بعد از فوت سرپرستان بدون پشتوانه مالی باقی نماند.

دفتر وکالت حامد امیری سال هاست با تخصص های مختلف در حال فعالیت می باشد. اساس کار این دفتر هدف قراردادن پیگیری مستمر پرونده ها با اصرار به حصول نتیجه به نفع موکلین و خودداری از پذیرفتن پرونده های موهوم و پرونده هایی که حقی برای موکل متصور نیست می باشد. شما میتوانید جهت مشاوره حضوری و غیر حضوری همچنین آنلاین از طریق راه های مندرج در سایت با ما در تماس باشید.

محرمیت در سرپرستی و فرزند خواندگی

مسئله ای که سوال بسیاری از افراد در امر فرزند خواندگی است بحث محرمیت است. که بیشتر جنبه ی شرعی دارد. مراجع در این خصوص نظرات مختلفی داده اند در نتیجه هر کس باید به مرجع تقلید خود مراجعه کرده و ببیند او در این مورد چه حکمی داده است.

در وب سایت وکیل دادگستری اصفهان حامد امیری در تلاش هستیم تا به زبانی ساده و روان اطلاعات و مقالاتی جامع و مفید در خصوص تمامی امور و دعاوی حقوقی اعم از دعاوی خانوادگی ، دعاوی کیفری ، تجاری ، مالی و غیر مالی، مسائل مرتبط با زوجین ، معاملات و قراردادها با ارائه مطالب روزانه در اختیار کاربران و مخاطبان عزیز قرار دهیم. در صورتی که به مشاوره حقوقی نیاز دارید می توانید از خدمات مشاوره حضوری و غیرحضوری موسسه حقوقی حامد امیری بهره مند شوید.

کاربر گرامی

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید