اجازه ازدواج دختر در صورت فوت پدر و پدربزرگ به چه صورت است؟

حکم صیغه موقت دختری که پدرش فوت شده

از جمله اصلی‌ترین احکامی که در قانون در خصوص عقد نکاح دختران بیان است. الزام کسب اجازه از پدر و یا جد پدری (پدر بزرگ پدری) آنها می‌باشد. این موضوع به خاطر صلاح دختران در نظر. و در این رابطه تفاوتی بین نکاح دائم و نکاح موقت یا همان صیغه دخترانی که برای مرتبه اول ازدواج می‌کنند، وجود ندارد.

همانطور که بیان شد، دختر به منظور عقد نکاح به کسب اجازه از پدر یا جد پدری خود نیاز دارد. لازم به ذکر می‌باشد که این کسب اجازه تنها مخصوص زمانی بوده که دختران، باکره می‌باشند. ولی سوالی که پیش می‌آید این است. که با در نظر اینکه قانون‌گذار، توافق جد پدری در عقد ازدواج را هم در مواد قانون مدنی. موارد لزوم اجازه جد پدری جهت عقد نکاح چیست؟

بر همین اساس موسسه حقوقی حامد امیری در اصفهان قصد دارد. در این مقاله در خصوص اجازه ازدواج دختر در صورت فوت پدر و پدربزرگ برای شما صحبت کند. و موارد لزوم این اجازه را توضیح دهد؛ سپس، توضیح دهد که حکم عدم رضایت او بزرگ در صورت فوت پدر و نبود. وی برای اجازه ازدواج چیست. در صورتی که در رابطه با این موضوع سوالاتی دارید با ما همراه باشید.

لزوم کسب اجازه ازدواج دختر

بر اساس ماده 1043 قانون مدنی: «نکاح دختر باکره، اگر چه به سن بلوغ باشد، موقوف به اجازه پدر یا جد پدری است.» به موجب ماده مذکور دختران چنانچه باکره باشند، جهت عقد نکاح به کسب اجازه از پدر یا جد پدری خود نیازمند می‌باشند. قانون‌گذار عبارت عقد ازدواج را به طور کلی مورد استفاده. می‌بایست بگوییم در این مورد تفاوتی بین عقد دائم و موقت وجود ندارد.

با در نظر داشتن متن این ماده و اصرار قانون‌گذار جهت باکره بودن، می‌بایست. گفت: موارد الزام رضایت پدر و یا اخذ اجازه جد پدری برای نکاح دختران تنها محدود به زمانی می‌باشد.

که دختر باکره بوده و در این خصوص فرقی بین ازدواج نخست و یا دوم و سوم دختران باکره وجود ندارد. در شرایطی که دختر باکره نباشد، با تسلیم نامه پزشکی قانونی قادر خواهد بود.

خواندن این مقاله  آیا میتوان از نزول خوار شکایت کرد؟ عواقب گرفتن پول نزول

بدون لزوم به اجازه پدر یا رضایت پدر بزرگ در صورت مرگ. پدر دختر به عقد ازدواج دائم یا موقت و ثبت ازدواج خود مبادرت ورزد.

بعد از توضیح در رابطه با الزام اخذ اجازه ازدواج برای نکاح دختران و همچنین بیان شرایط آن، در ادامه تصمیم داریم. در رابطه با موارد الزام اجازه جد پدری به منظور ازدواج دختر صحبت کنیم. و حکم قانونی عدم رضایت پدر بزرگ در صورت فوت پدر و نبود وی به جهت اجازه ازدواج را بیان کنیم.

مشاوره حضوری و غیر حضوری موسسه حقوقی حامد امیری

اذن پدربزرگ برای ازدواج دختر

در مطالب فوق بهترین وکیل خانواده اصفهان به بررسی الزام کسب اجازه به منظور ازدواج دختر پرداختند. و بیان کردند که تنها در شرایطی که دختر باکره باشد، به کسب این اجازه نیاز خواهد داشت.

در این بخش، می‌خواهیم در رابطه با اجازه پدربزرگ برای ازدواج دختر به لحاظ قانون مدنی صحبت کنیم. زیرا در قانون رضایت جد پدری در عقد دختران هم در نظر گرفت.

سوالی که پیش می‌آید این است که عمدتا تحت چه شرایطی به کسب اجازه پدربزرگ جهت ازدواج دختر نیاز بوده. و رضایت پدر و اذن پدربزرگ به منظور ا به طور همزمان الزامی است.

یا تنها یکی از آنها بسنده می‌کند؟ در پاسخ به این سوالات می‌بایست بگوییم. تنها اذن یکی از پدر یا پدربزرگ کفایت کرده و موارد الزام این اجازه و کسب رضایت.

مدارک لازم برای عقد دختری که پدرش فوت کرده

بر اساس قانون مدنی، ولایت قهری بر فرزند بر ذمه پدر و پدربزرگ است. و هر یک از آنها به طور یکسان و همزمان بر فرزند و نوه خود ولایت دارند. در حالی که از نظر قانونی اصولا پدر متکفل امور فرزندان می‌باشد؛ با این وجود، در شرایطی که باکره است. و تصمیم به ازدواج داشته باشد.

هم قادر است از پدر خود کسب اجازه نماید و هم امکان دارد اقدام به جهت کسب اجازه از پدر بزرگ خود نماید. با این وجود، الزام کسب اجازه از پدربزرگ عمدتا تحت شرایطی به وجود می‌آید. که پدر دختر فوت نموده و یا آنکه دسترسی به او وجود نداشته باشد.

خودداری پدربزرگ از دادن اجازه ازدواج دختر

به موجب ماده 1043 قانون مدنی، ازدواج دختر باکره بدون کسب رضایت پدر یا پدربزرگ در پاره‌ای از شرایط، امکان پذیر می‌باشد. این ماده مقرر داشته است: «هر گاه، پدر یا جد پدری، بدون علت موجه از دادن اجازه مضایقه کند. او ساقط و در این صورت دختر می تواند با معرفی کامل مردی که می‌خواهد با وی ازدواج کند.

خواندن این مقاله  وکیل نزاع در اصفهان و شرایط تحقق نزاع دسته جمعی و مجازات آن

و شرایط و مهریه که میان آنها مشخص شده است. پس از اخذ اجازه ازدواج از دادگاه مدنی خاص به دفتر مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج اقدام نماید.»

در صورت فوت پدر اجازه ازدواج دختر با کیست؟

به موجب ماده مذکور، می‌بایست گفت: در صورت اجتناب پدربزرگ از دادن اجازه ج حق دارد. به دادگاه خانواده مراجعه نموده و برای ازدواج از دادگاه اجازه کسب کند و به ثبت ازدواج خود اقدام کند. در شرایطی که قاضی دلایل جد پدری جهت اجازه ندادن را غیرمنطقی تشخیص دهد. اجازه جد پدری به منظور ازدواج دختر ساقط گردیده به دستور دادگاه قادر است اقدام به ثبت خود در دفترخانه نماید.

اجازه ازدواج دختر در صورت فوت پدر و جد پدری

دختری که پدر و جد پدری وی هر دو فوت کرده‌اند، به منظور ازدواج به هیچ کس نیاز نداشته. و قادر خواهد بود حتی بدون لزوم به اذن دادگاه کند. چنانچه پدر فوت کرده باشد ولی و پدربزرگ زنده باشد، دختر برای ازدواج نیازمند کسب اجازه از پدربزرگ می‌باشد.

"</p

در صورتی که پدر یا پدربزرگ بنا به عللی در دسترس نباشند. و نتوان از آنها کسب اجازه نمود و دختر نیاز به ازدواج داشته باشد، او می‌بایست. به دادگاه مراجعه کند و از دادگاه کسب اجازه ازدواج دریافت نماید.

کسب اجازه ازدواج از دادگاه چگونه ممکن است؟

ماده 1043 قانون مدنی مقرر داشته است که: «هرگاه پدر یا پدربزرگ پدری بدون علت موجه مانع ازدواج دختر شوند. و دادن اذن مضایقه کنند، اجازه ی آنها ساقط می‌شود.»

در این شرایط دختر حق دارد با معرفی کامل شخصی که قصد دارد. با وی ازدواج کند و شرایط نکاح و مهریه که میان ایشان تعیین شده است، از دادگاه خانواده کسب اجازه ازدواج کند. برای این امر دختر می‌بایست دادخواستی به تقاضای اجازه در ازدواج به دادگاه خانواده تسلیم کرده. و پدر و یا پدربزرگ خود را خوانده دعوا معرفی کند.

خواندن این مقاله  گواهی پایان کار ساختمان چگونه صادر می شود؟

دادگاه، پدر یا پدربزرگ دختر را احضار کرده و دلایل مخالفت وی را شنیده و سپس شرایط پسر را مورد بررسی قرار می‌دهد. در صورتی که به تشخیص دادگاه پسر واجد شرایط قانونی به جهت ازدواج را داشته باشد، دستور به اجازه ازدواج می‌دهند.

دختر بعد از قطعیت دستور اذن ازدواج با رجوع به هر یک از دفاتر ازدواج قادر است ازدواج خود را به ثبت رساند.
این دعوا غیر مالی بوده و هزینه دادرسی آن بر اساس دعاوی غیرمالی پرداخت می‌شود.

کلام آخر

همانطور که بیان شد از جمله اصلی‌ترین احکامی که در قانون در خصوص عقد نکاح دختران بیان شده است. الزام کسب اجازه از پدر و یا جد پدری ( پدر بزرگ پدری ) آنها می‌باشد. موارد الزام رضایت پدر و یا اخذ اجازه جد پدری برای نکاح دختران تنها محدود به زمانی می‌باشد. که دختر باکره بوده و در این خصوص فرقی بین ازدواج نخست و یا ازدواج دوم و سوم دختران باکره وجود ندارد. دختری که پدر و جد پدری وی هر دو فوت کرده‌اند، به منظور ازدواج به اجازه هیچ کس نیاز نداشته. و قادر خواهد بود حتی بدون لزوم به اذن دادگاه ازدواج کند.

سوالات متداول

موارد الزام اجازه پدربزرگ برای ازدواج دختر چیست؟

الزام اجازه پدربزرگ برای ازدواج دختر تحت شرایطی است که اولا دختر باکره باشد. ثانیا پدر وی فوت کرده باشد یا به هر دلیلی در دسترس نباشد. و یا از دادن اجازه مضایقه کند که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

در صورتی که پدربزرگ برای ازدواج دختر رضایت ندهد تکلیف چیست؟

در صورت خودداری پدربزرگ از دادن اجازه برای ازدواج دختر باکره دختر حق دارد. با مراجعه به دادگاه و معرفی شخص مورد نظر از دادگاه درخواست صدور حکم در این زمینه را کند. که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

کسب اجازه از چه افرادی برای ازدواج دختر باکره لازم است؟

بر اساس قانون ازدواج دختر باکره نیازمند کسب اجازه از پدر یا پدربزرگ پدری است. و در صورت خودداری ایشان از دادن اذن و اجازه ازدواج دختر حق دارد از دادگاه کسب اجازه کند. که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.