وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی | حامد امیری > مقالات حقوقی  > وکیل تصادفات در اصفهان مطالبه خسارات (تصادف رانندگی,پرداخت دیه) اصفهان

وکیل تصادفات در اصفهان مطالبه خسارات (تصادف رانندگی,پرداخت دیه) اصفهان

مطالبه خسارات ناشی از تصادف

طبق توضیحات وکیل تصادفات در اصفهان بعد از به وقوع پیوستن هر تصادف رانندگی و ایجاد خسارت، اولین سوالی که برای زیان‌‌دیده ایجاد می شود. چگونگی مطالبه خسارت ناشی از تصادفات رانندگی است.

با وسعت بیمه، پاسخ به این سوال آسان است. زیرا اصولا” خسارت را از بیمه طلب می‌کنند. اگرچه آسان ترین راه جبران خسارت بیمه است، ولی راه‌های دیگری نیز برای جبران نمودن زیان وجود دارد. در تصادف‌های رانندگی مقررات مربوط به جبران خسارت را قانون بیمه اجباری وسایل نقلیه مشخص می‌کند.

 مطالبه خسارت خودرو ناشی از تصادف

به جرات می توان گفت وکالت از سخت ترین مشاغل در ایران است. و در شهر بزرگ و پر جمعیتی مانند اصفهان از پرریسک ترین و البته حرفه ای ترین شغل هاست. وکیل دادگستری اصفهان باید فردی سخت کوش ، باهوش و متعهد به کار باشد تا این سمت سنگین و پر مسئولیت را پذیرا باشد. با توجه به “وکیل تصادفات در اصفهان قطعا یافتن بهترین وکیل متخصص تصادفات در اصفهان سخت خواهد بود .

مطالبه خسارات ناشی از تصادف

مسبب حادثه

در حوادث رانندگی، شخصی که باعث بوجود آمدن حادثه، مسئول بوده و قابل تعقیب است. قانون جدید نیز هیچ مانعی برای این کار بوجود نیاورده است.
وکیل تصادفات رانندگی در تبصره ۲ ماده یک قانون اصلاح قانون بیمه اجباری بیان شد است: مسئولیت دارنده. وسیله نقلیه مانع از مسئولیت شخصی كه حادثه منسوب به فعل یا ترك فعل او است، نیست.
البته نیازی برای تصویب این تبصره نبود، زیرا مطابق با اصول کلی و ماده یک قانون مسئولیت مدنی. مصوب 1339 نیز مسئولیت مسبب حادثه، قابل فهم بود. وکیل تصادفات اصفهان می‌توان بیان نمود. در اتفاقاتی که مطالبه زیان ناشی از آن در برگیرنده قانون اصلاحی است، بر علیه مقصر حادثه میتوان شکایت نمود.

منظور از «مسبب حادثه» شخصی است که مرتکب فعلی قابل ملامت و سرزنش گردیده است. حقیقتا ، ممکن است بدون مرتکب شدن تقصیری تصادفی و منجر به زیانی گردد .

در این حال، ممکن است شخص بی‌گناه بعنوان مسئول شناخته شود. از این رو  همیشه شخص مقصر مسئول جبران زیان وارد شد نیست.

مطابق قانون :در صورتی كه در یك حادثه، مسئول آن به پرداخت بیش از یك دیه به هر یك از زیان‌‌دیدگان محكوم شود، بیمه‌گر موظف به پرداخت تمامی دیه‌های متعلقه خواهد بود.

دارنده خودرو

در تبصره یک ماده یک قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث» تعریف دارنده آمذه که توضیحی رسا نیست:

«دارنده از نظر این قانون اعم از مالك یا متصرف وسیله نقلیه است و هر كدام كه بیمه ‌نامه موضوع این ماده را تحصیل کند تكلیف از دیگری ساقط می‌شود.»
در بیان معنای واژه «دارنده» نوعی قدرت و اقتدار پنهان است و باید در شناختن دارنده از همین ملاک استفاده نمود. این معنا از ماده 19 قانون جدید هم قابل استنباط  است. براساس این ماده اساسا” شخصی که از وسیله نقلیه استفاده می‌کند و بیمه‌‌نامه وسیله را باید همراه خود داشته باشد، دارنده محسوب می شود.

طبق معنا و مفهوم ماده یک و صراحت تبصره ۲ همان ماده، طور کلی دارنده مسئول جبران نمودن زیان‌هایی است که به وسیله وسیله نقلیه ،یدک و تریلر یا از محمولات آنها به اشخاص ثالث وارد می‌شود.
بدین سبب تنها بوجود آمدن زیان از طریق وسیله نقلیه ، کفایت می کند و به همین خاطر، دارنده مسئول جبران زیان خواهد بود.  از این رو دارنده شخص دیگری است که برای جبران خسارت، علیه او می‌توان طرح دعوی نمود. برای اطلاع دقیق از موارد حقوقی در این زمینه می توانید از مشاوره با وکیل متخصص تصادفات ، حامد امیری بهره مند شوید.

بیمه‌گر وسیله نقلیه مسئول حادثه

طبق ماده 16 «قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه» بیان شده است: «در حوادث رانندگی منجر به صدمات بدنی غیر از فوت، بیمه‌گر وسیله نقلیه مسبب حادثه یا صندوق تامین خسارت‌های بدنی، حسب مورد، موظفند پس از دریافت گزارش كارشناس راهنمایی و رانندگی یا پلیس راه و در صورت لزوم، گزارش سایر مقامات انتظامی و پزشكی قانونی، بلافاصله حداقل 50 درصد از دیه تقریبی را به اشخاص ثالث زیان‌‌دیده پرداخت کرده و باقی‌مانده آن را پس از معین شدن میزان قطعی دیه بپردازند.

در حوادث رانندگی منجر به فوت نیز شركت‌های بیمه می‌توانند در صورت توافق با راننده مسبب حادثه و ورثه متوفی، بدون نیاز به رأی مراجع قضایی، دیه و دیگر خسارت‌های بدنی وارده را پرداخت کنند.» از این لحاظ اصولا”مانعی نیز برای طرح دعوای مستقیم علیه بیمه‌گر دیده نمی‌شود. بنابراین نکته ای که دارای اهمیت بوده این است که ثالث مکلف به طرح دعوا علیه بیمه‌گر نیست و  علیه بیمه‌‌گذار یا دیگر مسئولان نیز می تواند طرح دعوی کند.  در قوانین قدیم، مجوز اینکه بتوان طرح دعوای مستقیم علیه بیمه‌گر نمود در منشا قانونی آن محل تردید بود.

صندوق تامین خسارات بدنی

وکیل تصادفات اصفهان بر اساس ماده ۱۰ قانون جدید ذکر می کند : «به منظور حمایت از زیان‌دیدگان حوادث رانندگی، خسارت‌های بدنی وارد به اشخاص ثالث كه به علت فقدان یا انقضای بیمه‌‌نامه، بطلان قرارداد بیمه، تعلیق تامین بیمه‌گر، فرار كردن یا شناخته نشدن مسئول حادثه یا ورشكستگی بیمه‌گر قابل پرداخت نباشد یا به طور كلی، خسارت‌های بدنی خارج از شرایط بیمه ‌نامه (به استثنای موارد مصرح در ماده ۷) توسط صندوق مستقلی به نام صندوق تامین خسارت‌های بدنی پرداخت خواهد شد.
بنابراین در این فرض یعنی فرار یا شناخته نشدن مسئول حادثه، این صندوق (تامین خسارت‌های بدنی ) است که طرف دعوا قرار می‌گیرد. ولی ابتدا باید در این دعوا، مجهول بودن مسئول حادثه ثابت گردد.

در این موضوع این سوال پیش می آید که صندوق، وارد آورنده زیان نیست که بتواند طرف دعوا قرار گیرد، اما ضعف این ایراد روشن است. همانند چنین وضعی در مورد بیمه‌گر هم مطرح می‌شود، در حالی که طبق (ماده 14 قانون جدید)در امکان طرح دعوی به طرفیت آن شکی نیست.
افزون بر اینکه در ماده 12 و نیز در تبصره یک ماده 10 قانون اخیر، عبارت «تعهدات صندوق» بکار برده شده که به نظر می آید تجویزی برای طرح دعوی علیه صندوق خواهد بود. از ماده 16 قانون نیز همین معنی قابل استنباط می باشد.

وکیل تصادفات در اصفهان

شما برای اینکه بتوانید به سوالات خود در مورد طرح دعوی و چگونگی جبران خسارت پاسخ دهید و بهترین نحو برای جبران خسارت خود طرح دعوی کنید با تماس و مراجعه به موسسه حقوقی در اصفهان با مدیریت حامد امیری وکیل دادگستری اصفهان که این موسسه دارای کادری مجرب و وکیلی توانا در امور تصادفات و همه ی زمینه های حقوقی ، کیفری، طلاق، مهریه، نفقه، کودک آزاری، حضانت فرزند و… می باشد به موفقیت در پرونده خود دست یابید.

کاربر گرامی

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید