وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی | حامد امیری > مقالات حقوقی  > وکیل امور حسبی در اصفهان: قانون امور حسبی چیست؟ حامد امیری

وکیل امور حسبی در اصفهان: قانون امور حسبی چیست؟ حامد امیری

وکیل امور حسبی در اصفهان - مشاوره امور مالی: حقوق و عدالت در مسائل مالی و معاملاتی

امور حسبی در حقوق چیست؟

طبق تجربیات وکیل امور حسبی اصفهان روزانه مراجعات زیادی از افراد به دادگاه ها را داریم. از دلایلی که افراد را به دادگاه ها می کشاند هنگامی است که در موردی بین آنها اختلاف افتاده است و آنها برای احقاق حقوق خود و حل اختلاف به دادگاه ها مراجعه می کنند اما گاهی اوقات مراجعه افراد به دادگاه ها به این دلیل نیست و موردی که آنها را به دادگاه می کشاند در قانون تحت عنوان امور حسبی آمده است.

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

امور حسبی در حقوق

در قانون آمده است که اموری که دادگاه ها مکلف اند نسبت به آن امور اقدام نموده و تصمیمی اتخاذ نمایند بدون اینکه رسیدگی به آنها متوقف بر وقوع اختلاف و منازعه بین اشخاص و اقامه دعوی از طرف آن ها باشد را امور حسبی گویند همانند اموری نظیر قیمومت، ترکه میت، غائب مفقود الاثر، محجورین و موارد مرتبط با آن از این دسته اند.

👈«قبول و رد ترکه در ارث به چه صورت است؟»👉

مواد قانونی امور حسبی

موارد قانونی مربوط به امور حسبی در 378 ماده و شش باب که مفهوم برخی از آنها به صورت زیر است:

رسیدگی به امور حسبی در دادگاه های حقوقی انجام می شود. و آنگاه که موردی باید خارج از مقر دادگاه انجام شود، دادگاه می تواند. آن مورد را به دادگاهی که کار در آن حوزه باید انجام شود. ارجاع دهد.آن دادگاه نیز امر ارجاع شده را انجام میدهد. و نتیجه را به دادگاه اصلی می فرستد.

اگر اختلافی در صلاحیت دادگاه ها پیش آمد رفع اختلاف به ترتیب مقرر در آیین دادرسی انجام می شود.
در مواد 8 و 9 قانون مربوط به امور حسبی که مواردی که دادرس حق دخالت در امور حبسی را ندارد عبارتند از :

اموری که در آنها ذینفع باشد، اموری که مربوط به زوجه خود باشد، امور نزدیکان سببی و نسبی و امور مربوط به افرادی که سمت قیمومت یا ولایت یا نمایندگی نسبت به آنها دارد.

در مواقعی هم که در آن حوزه دادرس صلاحیت دار برای رسیدگی نباشد ، رسیدگی را به دادگاه نزدیک تر ارجاع می دهند.

هنگامی که دادگاه تصمیمی اشتباه گیرد. تا زمانی که آن تصمیم به واسطه شکایت به دادگاه بالاتر از دادگاه خارج نشد باشد. دادگاه صادر کننده تصمیم می تواند آن را اصلاح کند که این اصلاح باید به نوشته اصلی پیوست شود. ارائه تصمیم دادگاه بدون پیوست ممنوع است. همچنین هنگامی که تصمیم دادگاه اعتبار نداشته باشد ،اعتبار اصلاحیه هم از بین خواهد رفت.

وکیل امور حسبی در اصفهان - مشاوره امور مالی: حقوق و عدالت در مسائل مالی و معاملاتی

مشاوره حقوقی در امور حسبی: تضمین تعهدات مالی و رفع اختلافات

از نکاتی که در مورد امور حسبی قابل ذکر است در مورد قیمومت است که می توان این نکته را ذکر کرد که اگر شخصی فوت کند و فرد متوفی دارای صغاری باشد که مکان اقامتی آنها متفاوت است دادگاهی که بدوا برای یک نفر از صغار ، قیم معین کرده است میتواند

برای صغاری هم که مکان اقامت آنها در حوزه و محدوده آن دادگاه نیست نیز ، قیم مشخص کند و اگر که قیم معین نشده باشد دادگاهی که کوچکترین صغیر در محدوده آن سکونت دارد برای معین کردن قیم نسبت به تمام صغار صلاحیت خواهد داشت و در صورتی که تشخیص کوچکترین صغار معلوم نباشد هر کدام از دادگاه ها که مکان اقامت هر صغیر در حوزه آن باشد صالح است.

1.حقوق مالی و وکیل امور حسبی: مشاوره تخصصی در معاملات و قراردادهای مالی

البته دانستن قوانین مربوط به امور حسبی نیازمند درک درستی از آنها می باشد که بهتر است با وکیل امور حسبی در اصفهان در ارتباط باشید. در ادامه نیز برخی از مواد قانونی را ذکر می کنیم.

در ماده 56 مربوط به تعیین قیم در امور حسبی که هر کدام از دادگاه ها که در جریان دعوی مطلع به وجود محجوری شود که وصی یا ولی یا قیم نداشته باشد باید برای معلوم کردن قیم دادستان را مطلع سازند.

و در ماده 59 نیز در مورد قیمومت در حالت جنون. که صغیری در زمان رسیدن به سن رشد. مجنون باشد. و از طرفی ولی خاص نیز نداشته باشد ،قیم باید دادستان را در مورد جنون یا سفه او آگاه سازد و دادستان نیز پس از مطلع شدن باید در مورد جنون یا سفاهت فرد بررسی کرده و ادله آن را برای دادگاه ارسال کند و دادگاه نیز بعد از بررسی و احراز جنون یا سفه فرد، حکم به بقای حجر را اعلام می کند.

در فصل سوم از باب دوم در مورد امور حسبی در مورد اختیارات و مسئولیت قیم است. بهص ورتی که در ماده های 74، 75 و 76 قانون امور حسبی که شروع اعمال قیمومت از زمانی است. که سمت قیمومت را به فرد قیم اطلاع می دهند و در صورتی که قیم عملی نسبت به محجور در زمانی که پس از تاریخ نصب و قبل از ابلاغ به او به عنوان قیمومت انجام باشد، نافذ است.

2. مواد 96 تا 102 قانون امور حسبی مربوط به عزل قیم است که مواردی از آن را بیان می کنیم:

محجور ممیز می تواند از قیم خود برای ندادن هزینه و کوتای در تربیت و نگاهداری از وی شکایت کند که در این حالت اگر دادگاه شکایت را وارد دید دستور مناسب را اعلام می کند و قیم باید بر طبق آن دستور عمل کند.

محجور و هر ذیعلاقه‌ای می‌توانند به دادستان وجود سبب عزل قیم را اعلام کنند در این حالت اگر دادستان سبب عزل را موجود دید از‌دادگاه درخواست عزل قیم می کند. همچنین اعمال قیم بعد از ابلاغ حکم عزل وی نافذ نیست.

3. مواد 103 تا 125 قانون امور حسبی به امور راجه به امین اشاره می کند که برخی از آنها به این گونه اند:

در این قسمت برای دو مورد امین معین می کنند. اول در حالتی که برای اداره سهم الارثی که ممکن است. از ترکه متوفی به جنین تعلق گیرد. در صورتی که جنین ولی یا وصی نداشته باشد و دوم برای اداره اموالی که به مصارف عمومی اختصاص و مدیری نداشته باشد.

و فردی که در اثر کبر سن یا مریضی و … از اداره تمام و یا بعضی از اموال خود ناتوان می تواند از دادگاه درخواست کند که برای اداره اموال او ، امین مشخص شود.

قانون امور حسبی در 378 ماده که ما به برخی از آنها اشاره کردیم ولی برای دانستن موارد بیشتر و درک بهتر این قوانین می توانید با وکیل امور حسبی در اصفهان حامد امیری ارتباط بگیرید و از وکیل مجرب در این زمینه مشاوره بگیرید.

کاربر گرامی

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

2 نظرات

  • قربانیان
    پاسخ 1 تیر 1400 در 11:20 قبل از ظهر

    در زمینه قیمومت سوالی داشتم و بهم گفتن نه سوالم به حیطه امور حسبی مربوط میشه ایا امکانش هست بهم شماره وکیل رو بدین تا در این باره باهاشون مشورت کنم؟ در ضمن من اهل اصفهان نیستم و نمی تونم به صورت حضوری پیش وکیل برم

پیام بگذارید