وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی | حامد امیری > مقالات حقوقی  > وکالت در طلاق و شرایط آن راهنمای کامل: حقوق و مسئولیت‌های وکلای طلاق

وکالت در طلاق و شرایط آن راهنمای کامل: حقوق و مسئولیت‌های وکلای طلاق

حق طلاق و نکات مربوط به ان

وکالت در طلاق و شرایط آن: معنای وکالت در زبان قانون به این معنا می باشد که طبق ماده 656 قانون مدنی قانون مدنی بدین صورت تعریف شده است  : (( ماده 656 قانون مدنی : وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود می نماید ))

دو نوع وکالت وجود دارد که در زیر به شرح آن می پردازیم:

صحبت از وکالت مطلق به این معنا است که شخصی را برای کلیه ی امور خود وکیل کنند و این وکالت ها شامل: وکالت شامل امور اداری و مالی موکل می ‌شود، مثل فروش یا خرید یا پرداخت هزینه خانواده. بنابراین، در این مدل از اعمال، شخصی که وکیل شده از جانب فرد نیاز به اجازه موکل ندارد. وکالت مقید نیز به این معنا می باشد که قرار وکالت مشخص و معین است و وکیل کارکشته باید فقط در مورد همان موضوع معین، عمل کند، مثل خرید خانه یا فروش ماشین.

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

شرایط حق وکالت جدایی زوجین چیست؟

1)حق وکالت زن در جدا شدن از مرد به دو صورت امکان پذیر است. یا به روش شرط ضمن عقد نکاح که در سند رسمی ازدواج شرح داد می شود. و یا به روش ارجاع به دفتر خانه اسناد رسمی و وکالت در طلاق از زوج، اگر زوج خارج از کشور باشد. بخشیدن وکالت از طریق تنظیم وکالت نامه طلاق در سفارت یا کنسولگری ایران نیز می باشد.

2) اگر وکالت در طلاق به صورت درج شده در ضمن عقد نکاح (سند ازدواج) باشد. چون به اصطلاح حقوقی عقد ازدواج دائم، قراردادی لازم است وکالت مذکور قابل عزل نیست. به عبارت دیگر مرد (موکل) نمی تواند زن (وکیل) را عزل نماید.

3) اگر حق وکالت در طلاق بعد از جاری شدن عقد، و در دفترخانه به زوجه یا فرد دیگری داد شود. از سوی مرد قابل باز خواست و می تواند آن را لغو کند. مگر این شرط که مدت دار باشد و تا زمان تعیین مرد حق عزل را از خود ساقط کرده باشد. و یا این که در ضمن عقد لازمی وکالت اخذ باشد. مرسوم است که در خود وکالت در طلاق، قابلیت عزل و یا عدم عزل و یا مدت آن را درج می کنند.

شرط تنصیف اموال در جدایی زوجین:

4) داشتن وکالت طلاق یا همان تعبیر عامیانه وکالت حق طلاق از سوی مرد به زن به این منظور نیست. که مرد دیگر نمی تواند همسرش را طلاق بدهد. مطلقا واگذاری حق طلاق از سوی مرد به زن و یا هر شخص دیگری از لحاظ حقوقی غلط است چون حق طلاق قابل واگذاری نیست. همسر می تواند به شخص دیگری از جمله زوجه وکالت برای طلاق اعطا کند نه اعطای حق طلاق.

5) مرد می تواند وکالت برای طلاق را به کسی غیر از همسرش نیز واگذار نماید فرض کنید مردی خارج از کشور زندگی می کند، و به برادرش یا شخصی در خانواده اش در ایران از طریق وکالتی که در سفارت یا کنسولگری ایران در کشور محل اقامت تنظیم کرده، وکالت برای طلاق همسرش را می دهد.

وکالت در طلاق و شرایط آن راهنمای کامل: حقوق و مسئولیت‌های وکلای طلاق
حق وکالت در طلاق

وکالت حق طلاق زوجه چیست؟

6) هیچکس به خصوص زنی که از مرد وکالت حق طلاق دارد نمی تواند بدون وکیل کارکشته دادگستری وکالت را اعمال نماید به عبارت دیگر کسی می تواند در دادگاه وکالت کند که وکیل دادگستری باشد. در وکالت در طلاقی که مثلا زن از شوهر دارد، برای طلاق باید از طریق انتخاب وکیل باتجربه در اصفهان برای همسر اقدام نماید. در این راستا زن به استناد وکالت نامه طلاق به وکیل دادگستری مراجعه می کند و بر میزان حدود اختیارات وکالتنامه، برای شوهر وکیل انتخاب می کند و وکیل مجرب، وکیل بدون واسطه شوهر می شود.

7) تکمیل بودن متن وکالت در طلاق بسیار اهمیت دارد و متاسفانه بسیاری از وکالت در طلاق های که دفاتر اسناد رسمی استفاده می شود متناقص هستند. اما از همه بدتر شرط وکالت در طلاقی است که زوج به زوجه در سند ازدواج می دهد خصوص آن ها دارای مشکل هستند. توصیه می شود در این خصوص با وکیل کارکشته در اصفهان مشورت نمایید.

وکالت طلاق و بررسی شرایط:

8) مدت زمان طلاق با حق طلاق زوجه و وکالت طلاق زوجه ، همان مدت زمان طلاق توافقی است یعنی کمتر از یک هفته. مگر این که در حدود اختیارات وکالت در اسقاط حق تجدید نظر خواهی و فرجام خواهی نباشد که در این صورت ۴۴ روز بعد از ابلاغ رای امکان ثبت طلاق وجود دارد.
9) امکان واگذاری وکالت برای مدت اقداماتی که برای طلاق از سوی زوجه (زن) به دیگری و حتی شوهر وجود دارد.اولین موضوع مهم در این مبحث واضح و روشن بودن وکالت در بذل از سوی زوجه است ثانیا می بایست وکالت در خصوص مشخص کردن تکلیف جهیزیه، اجرت المثل، نفقه، حضانت و حق ملاقات فرزندان نیز در وکالت نامه مشخص باشد. دوما بهتر است که گواهی مربوط به زمان بارداری یا عدم آن هم از زوجه گرفت شود.

مدارک مورد نیاز برای شروع طلاق با وکالت عبارت است از :

1) سند ازدواج یا رونوشت شناسنامه زوجه
2) کپی کارت ملی زوجه ترجیحا کپی شناسنامه زوج
3) اصل وکالت نامه محضری طلاق

مشاوره با بهترین وکیل طلاق در اصفهان:

وکالت در طلاق و شرایط آن: چگونه می توان به مقاصد خود در رابطه با وکالت به اتفاق نظر رسید. این عمر نیاز به بررسی مواردی و توافقاتی بین طرفین دارد. که در هر مورد تفاوت هایی دارد و نیازمند تخصص در این زمینه می باشد، شما جهت کسب اطلاعات بیشتر در این مباحث و همچنین موفقیت در حق وکالت خود می توانید به موسسه حقوقی در اصفهان با مدیریت وکیل مجرب در اصفهان حامد امیری وکیل طلاق در اصفهان در کلیه زمینه های حقوقی طلاق و امور خانواده مراجعه کرده و مشاوره بگیرید .

کاربر گرامی

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید