وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی | حامد امیری > مقالات حقوقی  > وظایف زن بعد از فوت همسر: عده زن بعد از فوت شوهر!

وظایف زن بعد از فوت همسر: عده زن بعد از فوت شوهر!

وظایف زن بعد از فوت همسر-زن پس از از دست دادن همسر: چالش‌ها و مسئولیت‌های جدید

زنی که همسرش فوت کرده مجرد است یا متاهل

وظایف زن بعد از فوت همسر: پیوند فی‌مابین زوج و زوجه، مجموعه‌ای از حقوق و وظایف مشترک را به‌منظور ایشان مشخص می‌کند. این وظایف و تکالیف دوطرفه، اصلی در قانون، شرع، عرف و اخلاق اجتماعی دارند.

برای مثال، مهر و نفقه‌ای که زوج، به زوجه خویش پرداخت می‌کند. و در ازای آن نیز، می‌بایست زن‌ها از نظر قانونی از زوج خود، تمکین عام و خاص انجام دهند.

علاوه بر این، زوج و زوجه، بعد از آن‌که فرزندی به دنیا آوردند. باید در مورد سرپرستی و تربیت فرزند تلاش کرده و حقوق مادی و معنوی فرزند را هم تامین کند.

عکس قیمت‌های مشاوره سایت وکیل حامد امیری

با این‌حال، برخی مواقع زوج، از همسر خویش زودتر فوت می‌کند. و با مرگ زوج، به لحاظ مادی و معنوی زوجه را، گرفتار وضعیت به نسبت دشواری می‌کند. به ویژه در شرایطی که متکفل امرار معاش خانواده، فقط زوج بوده باشد.

بنابراین ممکن است این سوال پیش آید که وظایف زن بعد از فوت همسر چیست. و قانون، جهت زن‌هایی که شوهر ایشان فوت کرده است، چه وظایفی را در نظر گرفته است؟

حامد امیری وکیل اصفهان قصد دارد در این مقاله شما را با وظایف زن بعد از فوت همسر آشنا کند. پس با ما همراه باشید و با درج نظرات خود ما را خوشحال نمایید.

وظایف زن بعد از فوت همسر شامل چه مواردی است؟

حامد امیری وکیل پایه یک دادگستری در اصفهان: مرگ زوج، به لحاظ حقوقی زوجه را، در وضعیت به‌خصوصی قرار می‌دهد. که بر مبنای آن، می‌بایست زن‌ها یک‌سری تکالیفی که در قانون، به‌منظور ایشان تعیین است را انجام دهند.

حال این سوال مطرح می‌شود که برای زنی که شوهرش فوت شد، در قانون چه وظایفی تعیین شد است؟ به‌منظور پاسخ دادن به این سوال، می‌بایست شرایط متفاوت هر شخص را هم در نظر گرفت.

برای مثال، زن شوهرداری که دارای فرزند است. وظیفه‌ها و تکالیف بیشتری در مورد زندگی مشترک خویش داشته و به تعبیری دیگر، امکان دارد. که کفیل کارهای معیشتی یا پرداخت نفقه به کودکان خویش باشد و مکلف به سرپرستی از فرزندان گردد.

وظایف زن بعد از فوت شوهر

و نیز همه زن‌هایی که شوهر خویش را از دست می‌دهند. از نظر قانونی، موظف هستند که بعد از فوت همسر عده نگه دارند و بعد از آن، چنانچه بخواهند مجددا با مرد دیگری ازدواج کنند. ولی در هر حالت در طی زمان عده فوت زوج، زن حق نفقه خواهد داشت.

علاوه بر آن امکان دارد زوج فوت، در ضمن مرگ، اموال و دارایی‌های را از خویش به جای گذاشت باشد. بدین ترتیب، طبیعتا زوجه، می‌تواند. بعد از عمل نمودن به وصیت زوج، از دارایی همسر خویش، حقوق مالی خود اعم از نفقه پرداخت نشده. اجرت المثل دوران زندگی زناشویی و مهریه خویش را مطالبه کند. و پس از آن، باقی‌مانده آن را به شکل سهم الارث، بین ورثه دیگر تقسیم کنند.

با این‌حال لازم به ذکر است که مضاف بر اینکه زوجه به لحاظ قانونی پس از فوت زوج تکالیفی دارد. از حقوقی نیز برخوردار خواهد بود.

تکالیف زوجه در رابطه با عده پس از مرگ شوهر چیست؟

از جمله اصلی‌ترین وظایف در قانون مدنی، برای زنی که از شوهر خویش از طریق طلاق یا مرگ جدا شده‌اند، نگه داشتن عده است.

بر مبنای این، زن مکلف است که چناچه شوهرش فوت کند، بنا به مدت تعیین در قانون، عده فوت همسر را نگه دارد. فلسفه وظیفه زوجه به‌منظور نگه داشتن عده فوت شوهر، این می‌باشد که احترام زوج فوت حفظ گردد.

به این دلیل، کلیه زن‌های بیوه که شوهرشان فوت کرده است، مکلف هستند که برای مدت 4 ماه و ۱۰ روز، عده فوت زوج را نگه دارند و بعد از گذشت عده وفات زوج، چنانچه تمایل داشته باشند، می‌توانند با مرد دیگری ازدواج کنند.

با این‌حال، نکته قابل توجه که در مورد وظیفه زوجه به منظور نگه داشتن عده وفات زوج وجود دارد، چنین است که معمولا همه زن‌ها، چه با شوهر خویش رابطه جنسی برقرار کرده باشند یا خیر، موظف به نگه داشتن عده فوت می‌باشند.

بدین معنی که بر خلاف عده طلاق که هدف آن پیشگیری از اختلاط نسل می‌باشد، در عده فوت زوج، زوجه به‌منظور صیانت تکریم زوج فوت، می‌بایست عده نگه دارد.

راهنمایی برای زنان در مرحله پس از از فوت همسر

از این‌رو حتی زنی که به دوران یائسگی هم در صورتی که شوهرش فوت کند. می‌بایست عده فوت شوهر را نگه دارد.

همین‌طور، در خصوص وظیفه زن حامله برای نگه داشتن عده فوت زوج، می‌بایست بیان کرد که عده فوت برای زوجه باردار، تا اتمام بارداری می‌باشد؛

جز آن‌که زودتر از چهار ماه و ده روز، وضع حمل کند؛ که تحت این شرایط، عده فوت برای زوجه باردار همان چهار ماه و ده روز خواهد بود. ذکر این نکته الزامی می‌باشد که در برابر تکلیف زوجه در خصوص عده بعد از فوت زوج این حق نیز به‌جهت زوجه که از نفقه مدت عده فوت برخوردار گردد.

به این طریق که بر مبنای قانون مدنی، پرداخت هزینه‌های زندگی زن در دوران عده فوت، در صورت عدم امکان پرداخت توسط دارایی زوج متوفی، بر ذمه بستگان مثل پدر او خواهد بود.

وظیفه زن در رابطه با حضانت فرزندان پس از فوت شوهر چیست؟

حامد امیری وکیل خوب اصفهان در پاسخ می‌گوید: به لحاظ حقوقی یکی دیگر از وظایفی که می‌توان جزء تکالیف زوجه بعد از فوت شوهر محسوب کرد، عهده‌دار شدن حضانت فرزندان مشترک است.

در حقیقت، به این خاطر که حضانت فرزند ، هم حق و هم وظیفه پدر و مادر به حساب می‌آید، در صورتی که زوج و زوجه دارای فرزند یا فرزندان مشترکی باشند زوجه بعد از فوت شوهر خود، به لحاظ قانونی نمی‌تواند فرزند را مهمل گذارد و می‌بایست به جهت سرپرستی و تربیت ایشان اقدام کند.

احتمالا خیلی از مردم، گمان می‌برند که در صورت فوت کردن پدر، مادر هیچ حق و وظیفه‌ای در قبال حضانت فرزند خود نداشته و یا اینکه جد پدری، حق دارد برای گرفتن فرزند از مادر اقدام کند؛

ولی این تصور صحت ندارد. چون که بر مبنای قانون مدنی، چنانچه یکی از والدین فوت کند، حضانت فرزند بر ذمه والد دیگری که زنده است داده خواهد شد.

تکلیف وسایل منزل بعد از فوت شوهر

در ابتدا می‌بایست این موضوع را روشن کرد و آن هم این می‌باشد که زوجه شوهر متوفی، مضاف بر اینکه از همسر خویش ارث می‌برد، امکان دارد بتواند بعضی دیگر از حقوق قانونی خویش را هم از دارایی زوج مطالبه کند.

وظایف زن بعد از فوت همسر

به عنوان مثال، نفقه معوقه، مهر و نیز اجرت المثل زوجه بعد از مرگ شوهر ، به لحاظ آنکه بدهی یا دین زوج متوفی به زوجه بوده است، پیش از تقسیم ارث زوج، می‌تواند زوجه آنها را از دارایی بر جای مانده شوهر خویش مطالبه و دریافت کند.

وظیفه زوجه در تقسیم ارث چیست؟

در قانون، وظیفه به خصوصی به‌منظور صیانت و مراقبت از دارایی زوج پس از مرگ وی، تعیین نشده است. اما در صورتی‌که زوج فوت شده، به غیر از همسر و فرزند، وراث دیگری نظیر پدر و مادر هم داشته باشد، ایشان هم حق دارند از دارایی بر جای مانده، سهم الارث خویش را مطالبه کنند و شکواییه انحصار وراثت بدهند.

با این‌حال پیش از تقسیم سهم الارث زوج فوت شده، باید تمام بدهی‌های زوج (به زوجه و یا سایر طلبکاران وی) از دارایی‌های بر جای مانده از زوج پرداخت گردد و بعد از عمل کردن به وصیت زوج متوفی، نوبت به تقسیم ارث خواهد رسید.

میزان سهم الارث زوجه در صورتی که مرد دارای فرزند یا فرزندان باشد، یک هشتم و چنانچه که زوج فرزندی نداشته باشد یک چهارم خواهد بود.

در صورتی‌که زوج در دوران مدت زندگی خود، همسرش را وصی خویش کرده باشد، در این شرایط که با بهره‌گیری از دارایب به جای مانده از او اموری را اجرا کند زن موظف و مکلف به عمل کردن به وصیت زوج متوفی خواهد بود.

همین‌طور لازم به ذکر است که در صورتی‌که زوج دارای منزل مسکونی باشد که زن بعد از فوت همسر در آن سکونت دارد، چنانچه علاوه‌بر زن و فرزندان او دیگر وراث زوج فوت شده، اعم از مادر یا پدر او هم در آن منزل سهم الارث داشته باشند، می‌توانند از شوهر فوت شده درخواست اجرت المثل یا اجاره مسکن را داشته باشند که در این حالت زوجه ، مکلف می‌باشد به نسبت سهم الارث آن‌ها از مسکن به ایشان اجرت المثل بدهد و یا رضایت آنها را کسب نماید.

مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی اصفهان

جمع بندی

لزوم نگه داشتن عده فوت شوهر به مدت چهار ماه و ده روز و نیز حضانت فرزندان از وظایف زوجه پس از فوت شوهر می‌باشد.

با این‌حال در رابطه با دارایی زوج، زن حق دارد علاوه بر مهریه و نفقه‌اش از سهم الارث شوهر نیز طبق قانون بهره‌مند گردد.

همچنین مطابق با قانون مدنی زوجه پس از فوت شوهر خویش می‌بایست به مدت چهار ماه و ده روز عده فوت نگه دارد. حتی اگر باکره، یائسه و یا حامله باشد که شرح جامع‌تر در خصوص این موضوع در مقاله ارائه شد.

کاربر گرامی

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

2 نظرات

  • دریا
    پاسخ 27 آبان 1401 در 7:13 بعد از ظهر

    سلام یک زنی که همسرش فوت کرده، باید چگونه با اعضای خانواده همسرش بخصوص پدر شوهر و برادر شوهر خودت رفتار کند؟آیا این اشخاص برای زن نامحرم محسوب می شوند؟؟

پیام بگذارید