وکیل حقوقی در اصفهان: مشاوره با وکیل حامد امیری > مقالات حقوقی  > نحوه مطالبه سفته! ابطال سفته کاغذی! مشاوره با وکیل در اصفهان

نحوه مطالبه سفته! ابطال سفته کاغذی! مشاوره با وکیل در اصفهان

نحوه مطالبه سفته

بدست آوردن سری و سریال شناسنامه

نحوه مطالبه سفته به میزان آگاهی از قوانین مرتبط به سفته بستگی دارد. اگر گیرنده سفته قصد داشته باشد از طریق قانونی آن را وصول کند ضروری است به قوانین مرتبط به سفته اگاه باشد ، چرا که اگر به ان ها اگاه نباشد قادر نیست از از مزایای اين مدرک تجاری استفاده کند و صرفا قادر است در دادگاه مانند يک مدرک معلومی از ان استفاده نماید.

سفته چیست؟

سفته مدرکی است که به وسیله آن شخص امضاء دهنده متعهد می گردد مبلغی پول را در وقت معلوم یا زمان در خواست طرف مقابل ، در وجه حامل یا فرد معلوم و یا به حساب ان فرد واریز نماید .

طریقه مطالبه سفته

نحوه مطالبه سفته بدین صورت است که دارنده سفته باید در تاریخ موعد سفته مبلغ را در خواست نماید . در صورتی که مبلغ سفته وصول نشد ، ضروری است دارنده طی ۱۰ روز از تاریخ موعد ، سفته را واخواست کند.

واخواست اعلام مواخذه و انتقاد رسمی است به سفته ای که در موعد آن وصول نگردید و بر ضد صادرکننده انجام می شود. واخواست را در اوراق چاپ شده که توسط وزارت دادگستری اماده شده اند می نویسند، غیر از این بانک ها هم واخواست نامه چاپی ویژه ای دارند .

یادداشت اصلی واخواست نامه به واخواست کننده و یادداشت سوم در دفتر واخواست دادگاه قرار داشته می شود و مامور ابلاغ نسخه دوم واخواستنامه را به سفته دهنده یا مکان زندگی او می رساند.

جهت بهره گیری از مسئولیت تضامنی پشت نویس ها، دارنده ضروری است طی یک سال از موعد واخواست، دادخواست را به دادگاه ارائه نماید. اگر دارنده این مسئولیت قانونی را انجام ندهد ، ادعای وی بخاطر پشت نویس ها قبول نمی گردد.

دارنده سفته ای که واخواست شده و در زمان معلوم ادعای خود را ذکر نموده است ، قادر است از دادگاه درخواست کند که اموال سفته دهنده را قبل از بررسی و صادر شدن حکم به نفع او ضبط نمایند. در این صورت بعد از صدور حکم، دارنده در بدست اوردن پولش از مال ضبط شده، به سایرین مقدم است.

دادگاه هم سریعا بعد از در خواست دارنده، امکان دارد برابر پول آن از مال طرف دعوی به نام تامین ضبط نماید . اگر خواست دعوی بر ضد سفته دهنده و پشت نویس در کاغذ دادخواست در برابر ستون مربوط به خوانده می توان اسم سفته دهنده را و پشت نویس را اورد و در شرح دادخواست در بخش توضیح ادعا از دادگاه محکومیت خوانده ردیف اول به عنوان سفته دهنده و خوانده ردیف دوم به عنوان پشت نویس را به طور تضامنی خواست.

مطالبه سفته
مطالبه سفته

نحوه طرح دعوی نسبت به سفته

چقدر فرصت برای واخواست سفته داریم؟

زمان واخواست سفته ۱۰ روز پس از موعد وصول است ، واخواست نخستین گام برای وصول سفته است . اگر وقت ده روزه گذشت دیگر آن سفته مزایای حقوقی مدارک تجاری را ندارد و قادر نخواهیم بود از ان جهت اسناد رسمی استفاده کنیم و فقط یک مدرک معمولی به حساب می اید و برای گرفتن آن فقط قادریم آن را به عنوان مدرکی برای طلب استفاده کنیم و دادخواست گرفتن پول را به دادگاه ارائه کنیم ، در واقع بدون واخواست هم می توان جهت گرفتن سفته اقدام کرد ، ولی فقط به عنوان یک رسید معمولی قادر است سند دادخواست در خواست مبلغ سفته باشد.

نحوه واخواست سفته

طی ده روز از موعد وصول دارنده، قادر است به دایره واخواست دادگستری رجوع کرده و شروع به ثبت واخواستنامه کند و برگه های واخواست را از دایره واخواست مهیا کرده و مبادرت نماید و پس از آن سفته ها و واخواست ها به سفته دهنده یا متعهد ابلاغ می گردد و بعد از اعمال ابلاغ با رجوع به دفاتر خدمات الکترونیک می توانید دادخواست را به شورای حل اختلاف یا دادگاه ارائه نمایید.

شرایط شکلی سفته

الف ) امضاء یا مهر سفته دهنده
ب ) نام و نام خانوادگی سفته دهنده( متعهد )
ج ) گیرنده مبلغ ( متعهد له )
د ) موعد صادر شدن و پرداخت
ه ) وجهی که باید وصول گردد به حروف
و ) زمان وصول

نحوه مطالبه سفته
مطالبه سفته

نحوه مطالبه سفته از طریق اجرای ثبت

منظور از ظهرنویسی در سفته چیست؟

ظهرنویسی یا به عبارتی پشت ‌نویسی، جهت منتقل کردن سفته به فرد دیگر یا دریافت مبلغ آن است. در صورتی که ظهرنویسی جهت منتقل کردن باشد، گیرنده تازه سفته کلیه حقوق و امتیازات را که به آن مدرک اختصاص دارد را بدست می اورد .

در صورتی که سفته با ظهرنویسی‌ های گوناگون به افراد مختلف منتقل شود ، فردی که آن را امضا نمود و کلیه ظهرنویس‌ها در برابر دارنده آن مسئولیت تضامنی دارند، در واقع دارنده اگر طلبش وصول نشد و واخواست، قادر است به هر کدام از آن‌ها به طور فردی یا به همه ان اشخاص به طور جمعی مراجعه کند . این حق ارجاع را به هر کدام از پشت نویس ها نسبت به پشت نویس های پیش خود و صادرکننده را دارد. پس سفته دهنده همراه پشت نویس ها، باهم وظیفه دادن وجه سفته را به عهده دارند.

جهت بهره گیری از وظیفه تضامنی پشت نویس ها ، دارنده حتما باید طی یک سال از موعد واخواست، دادخواست خود را به دادگاه ارائه کند. در صورتی که دارنده این مسئولیت قانونی خود را انجام ندهد ، دادخواهی او بر ضد پشت نویس های گذشته قابل قبول نیست.

در اخر در صورتی که دارنده در تاریخ معین ادعای خود را ذکر کند ، قادر است از دادگاه درخواست کند تا اموال طرف مقابل را پیش از بررسی و صادر شدن حکم به نفع او ضبط کند.

– ضروری است دارنده در زمان ارائه دادخواست گرفتن مبلغ سفته، اسم امضا کننده و ظهرنویس ها را در ستون خوانده بنویسد . پشت نویس ها و امضا کننده، وظیفه تضامنی جهت پرداخت مبلغ دارند. هر یک از پشت نویس ها هم قادرند برای گرفتن مبلغ به ظهرنویس پیش از خود باز گردد و مبلغ وجه خود را در خواست کند.

– دادخواست دریافت مبلغ سفته، از دسته خواسته های مالی است و لازم است هزینه دادرسی ادعاهای مالی پرداخت گردد.

– اگر سفته ضمانت کار و یا بی تاریخ یا سفید امضا به مدیر داده شده باشد ، مطلوب است مدرکی و یا قراردادی که اثبات این بحث باشد را ارائه نماییم. اگر سفته ضمانت کار پس داده نشود ، اول با فرستادن اظهارنامه قانونی، او از کارفرما در خواست نماید که سفته را بازگرداند. اگر که با ابلاغ اظهارنامه، نسبت به پس دادن ان اقدام نکرد .

قادر هستید با ارائه دادخواست بازگشت سفته، و البته با ارائه مدارک لازم مانند رسید و یا داشتن حداقل دو شاهد، جهت پس گرفتن سفته از کارفرما مبادرت نمایید.

برای حل و فصل و موفقیت در پرونده‌های مطالبه سفته و موضوعات مرتبط با آن مسلما نیاز به وجود وکیل و مشاور آگاه و مسلط در حوزه سفته خواهد بود. اگر شما نیز به دنبال وکیل کارکشته در اصفهان برای پرونده‌هایی مرتبط با سفته و مطالبه سفته هستید پیشنهاد ما به شما استفاده از خدمات موسسه حقوقی حامد امیری وکیل سفته در اصفهان با مشاوره های تخصصی می باشد .

کاربر گرامی

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید