مجازات سرقت مسلحانه

جرم سرقت مسلحانه

پیش از شرح مجازات سرقت مسلحانه بهتر است با تعریف این نوع از سرقت و انواع آن آشنا شویم. سرقت مسلحانه در قانون کشورمان به دو صورت در ماده‌های 651 و 652 آمده است.

مورد نخست آن که در ماده 651 آمده است در صورتی که سرقت دارا بودن پنج شرط زیر باشد، سارق به پنج تا 20 سال حبس و 74 ضربه شلاق محکوم می‌شود.

سرقت در شب واقع شده باشد.

سارقان دو نفر یا بیشتر باشند.

یک یا چند نفر حامل سلاح ظاهر یا مخفی باشند.

از دیوار بالا رفته یا حصار را شکسته یا کلید ساختگی استفاده کرده باشد

برخلاف واقعیت خود را مامور دولت معرفی کرده باشد یا در جایی که محل سکنی یا مهیا برای سکنی و توابع آن است سرقت کرده باشد و در ضمن سرقت کسی را آزار یا تهدید کرده باشد.

مورد دوم از سرقت، سرقت مقرون به آزار است که در ماده 652 قانون مجازات تعریف شده است. در این ماده ذکر شده هرگاه سرقت مقرون به آزار باشد یا سارق مسلح باشد به حبس از سه ماه تا ده سال و شلاق تا 74 ضربه محکوم می‌شود. درصورتی که جرمی نیز اتفاق افتاده باشد علاوه بر مجازات جرح، سارق به حداکثر مجازات تعیین شده در این ماده محکوم خواهد شد.

تعریف سرقت مسلحانه

سرقت‏های مسلحانه و راهزنی پیش از آن که جرم علیه اموال محسوب شود، امنیت داخلی را مختل می‏کند. در واقع اطلاق سرقت به سرقت‏های مسلحانه و راهزنی از باب مجاز و مسامحه است، زیرا در سرقت‏های عادی، همان‏گونه که در فصل دوم (ذیل ماده 197 ق.م.ا.) بررسی شد، موضوع آن مال بوده، رکن مادی آن ربایش است که باید به‏صورت مخفیانه صورت گیرد؛ در حالی که در جرایم مورد بحث علاوه بر آن که عمل مجرمانه در حضور انبوه جمعیت و صاحبان اموال و توأم با زور و غلبه صورت می‏گیرد، عنصر مخفیانه در آن لحاظ نمی‏شود، بلکه چه بسا اساساً ربایش مالی هم صورت نگیرد.

ویدئو مجازات سرقت مسلحانه

مجازات سرقت مسلحانه در راهزنی

مجازات سرقت مسلحانه، در شرایطی که سارق مسلح با اسلحه امنیت مردم یا جاده را برهم زند و رعب و وحشت ایجاد كند، یکی از موارد زیر است: (توجه داشته باشید که در این شرایط سارق مسلح، محارب محسوب شده و به یكی از كیفرهای ذیل محكوم می شود):

1- قتل، 2- آویختن به دار، 3- قطع دست راست و پای چپ، 4- تبعید به دیاری دیگر.

شرایط و اركان راهزنی

1) محل وقوع جرم سرقت راهزنی و مسلحانه باید یكی از راههای خارج شهر یا روستا باشد،

2) سلاح راهزن اعم از سلاح سرد مثل شمشیر و یا گرم مثل تفنگ باشد،

3) كمین كردن و غافلگیر ساختن و تهاجم علنی به عابرین

4) مقید نبودن سارقین به تعداد معین، راهزن می تواند حتی یك نفر باشد

5) تقدیم حفظ امنیت راهها بر حفظ اموال در اقدام مامورین

6) غیرقابل گذشت بودن حد محاربه و افساد فی الارض.

مجازات سرقت مسلحانه از منزل

مجازات سرقت مسلحانه از طلافروشی ها و صرافی ها

سرقت اگر به صورت مسلحانه باشد و مشمول یک یا دو مورد گفته شده در بالا باشد و شرایط محاربه را نیز دارا نباشد سارق به حبس از سه ماه تا بیست سال بسته به مورد، محکوم می گردد اما اگر شرایط محاربه وجود داشته باشد سارق به اعدام محکوم خواهد شد.

جرم سرقت مسلحانه از منزل

اصولاً ورود به منزل دیگران مستلزم کسب اجازه از مالک یا ساکن است و اگر شخصی در غیاب مالک وارد منزل دیگری شود و اجازه ورود به منزل را نداشته باشد این ورود غیرقانونی بوده و قابل پیگرد قانونی است.

بنابراین، بر اساس قانون مجازات اسلامی، هرکس به زور یا تهدید وارد منزل یا منزل دیگری شود، در صورتی که توسط دو یا چند نفر انجام شود و حداقل یکی از آنها حامله باشد به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد. آنها همچنین به یک تا شش سال حبس با سلاح گرم محکوم خواهند شد.

قانون تشدید مجازات سرقت مسلحانه

قانون مربوط به تشدید مجازات سرقت مسلحانه مصوب 5 دی ماه 1338 ‌ماده واحده – هر گاه دو یا چند نفر با اجتماع و مواضعه قبلی به بانکها یا صرافیها یا جواهر فروشیها و به طور کلی به هر محلی که در آن وجوه نقد یا‌اوراق بهادار یا سایر اشیاء قیمتی معمولاً وجود دارد به قصد سرقت و ربودن اموال مسلحانه حمله ببرند (‌هر چند یک نفر از آنها مسلح باشد) هر یک از‌مرتکبین در صورت وقوع سرقت یا ربودن مال به حبس ابد با اعمال شاقه و در صورت وقوع قتل اعدام محکوم خواهد شد و در صورتی که سرقت یا‌ربودن مال یا قتل واقع نشده باشد هر گاه اداره مرتکبین در آن تأثیر نداشته مجازات هر یک از مرتکبین حبس موقت با اعمال شاقه از ده تا پانزده سال و‌اگر اراده مرتکبین در آن تأثیر داشته مجازات آنان حبس مجرد از دو تا پنج سال خواهد بود. و در صورت اجراء ماده 44 قانون کیفر عمومی بیش از یک‌درجه تخفیف جایز نیست.
‌قانون فوق که مشتمل بر ماده واحده است در جلسه یکشنبه پنجم دی ماه یک هزار و سیصد و سی و هشت به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
‌رییس مجلس شورای ملی – رضا حکمت ‌قانون بالا در جلسه 1338.10.27 به تصویب مجلس سنا رسیده است.

فرق مجازات سرقت مسلحانه با سلاح گرم یا سرد چیست؟

در مجازات سرقت مسلحانه تفاوتی میان سلاح گرم یا سرد وجود ندارد و بر اساس قانون هردو سلاح مشمول یک مجازات خواهد بود.

برخورد مراجع قضایی با این گونه جرایم و سرقت‌های مسلحانه چیست؟

همان طور که از میزان مجازات‌های تعیین شده در قانون مشخص است قانونگذار در این گونه جرائم که از نوع خشن یاد می‌شود بسیار سختگیرانه عمل کرده و محاکم با این گونه جرایم قاطعانه برخورد می‌کنند.

حکم سرقت مسلحانه

فرق سرقت مسلحانه با سرقت‌های معمولی چیست؟

یکی از تفاوت‏های عمده حقوق جزای اسلام و حقوق جزای عرفی مربوط به سرقت است. به این معنا که سرقت در حقوق اسلام از ماهیت چندگانه برخوردار است.

ممکن است با شرایطی مستلزم حد باشد و در برخی شرایط از باب محاربه باشد و در صورت نبود شرایط یاد شده، سرقت تعزیری باشد. از این رو در بررسی جرم سرقت، نخست باید دید آیا دارای شرایط حد یا اجرای آن است یا نه. فرق سرقت مسلحانه با سرقت‌های معمولی مسائلی است که در ماده‌های 651 و 652 بیان شده است.

وکیل پرونده های سرقت مسلحانه

در صورتی که به هر دلیل گرفتار مشکلات مرتبط با سرقت مسلحانه گشته‌اید می توانید با راهنمایی ها و مشاوره های ما عادلانه ترین پرونده را برای خود رقم بزنید.

همانگونه که مستحضر هستید پیگیری این قسم از پرونده ها بدون داشتن اطلاعات کافی و همراهی یک وکیل مجرب و کاربلد امکان پذیر نیست.

بنابراین توصیه ما آن است که در گردآوری دلایل موجه و جمع آوری مدرک در پرونده های مرتبط با سرقت مسلحانه، از حضور یک وکیل کارآزموده برخوردار گردید. حامد امیری وکیل سرقت در اصفهان یکی از دانش آموختگان رشته حقوق قضایی و دارای پروانه پایه یک وکالت است که شما هموطنان گرامی می توانید از مشاوره حضوری ، غیرحضوری و آنلاین وی بهره مند شوید.

کاربر گرامی

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

7 نظرات

  • اکبر
    30 بهمن, 1401 در 9:28 بعد از ظهر

    سلام بله چون حکم صادرشده وشماباید مجازات خودتان رابکشید ویاببینید شاکی شما خصوصی هست یامدعی العموم

  • پریسا سمدی
    2 تیر, 1400 در 12:36 بعد از ظهر

    سلام وقت به خیر همسر من راننده تاکسیه و روزی برای رسوندن دوتا اقا میره که اونها بهش میگن کمی صبر کنه و خودشون سوار یه ماشین دیگه میشن و بعدش گویا از اون ماشین سرقت مسلحانه و خفت گیری انجام میدن و بعدش هم همسر منو تهدید می کنن که اگر به پلیس چیزی بگه سر زن و بچش یه بلایی میارن و الان که پلیس ماجرا رو فهمیده شوهر من رو به عنوان معاونت در جرم دستگیر کرده میشه بهم بگین باید چیکار کنم؟

  • مهدی نقره کار
    1 خرداد, 1400 در 12:27 بعد از ظهر

    سلام خسته نباشید
    خارج از اصفهان بودم که برام ابلاغ اومد و نتونستم توی داداگاه حضورداشته باشم
    الان برام بخاطر دزدی 5 ماه حبس و 20 ضربه شلاق صادر کردن و هیچ سابقه ایی از قبل نداشتم
    الان این اتفاق برای من سابقه حساب میشود ؟

  • مدیر سایت
    29 اردیبهشت, 1400 در 3:24 بعد از ظهر

    سلام دوست عزیز با توجه به ابهاماتی که در توضیح شما هست بهتره که با اقای امیری در این زمینه مشاوره حضوری یا تلفنی داشته باشین.

  • مجتهدی
    29 اردیبهشت, 1400 در 2:59 بعد از ظهر

    سلام
    همسایه من بهم اتهام دزدی مسلحانه زده و دادگاه حکم جلب دادرسی صادر کرده، می خواستم بدونم ایا این رای تجدید پذیره یا نه و بنده می توانم از ایشون به دلیل تهمت زدن شکایت کنم؟

پیام بگذارید