بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > مجازات تشکیل باند چیست؟ حکم تشکیل باند!

مجازات تشکیل باند چیست؟ حکم تشکیل باند!

مجازات تشکیل باند

مجازات تشکیل باند: اکثر ما در فیلم‌ها و داستان‌ها قصه‌هایی را در مورد شخصیت‌هایی دیده یا شنیده‌ایم. که تحت عنوان رئیس یک گروه خلافکار یا رهبر باند، سردستگی عده‌ای را به منظور انجام یک عمل مجرمانه به عهده دارند.

این اشخاص عمدتا نقشه‌های جرم مورد نظر را طراحی کرده و با همکاری عده‌ای دیگر که به نوعی زیردست آنها محسوب می‌شوند. اقدام به فعل مجرمانه می‌کنند.

عکس قیمت‌های مشاوره سایت وکیل حامد امیری

  • در قانون مجازات شخصی که به جهت وقوع یک جرم برنامه ریزی می‌کند. و اشخاصی را به منظور انجام دادن یک عمل مجرمانه جمع‌آوری می‌کند. به مراتب مجازاتی سنگین‌تر از افرادی که زیردست وی هستند در نظر گرفاست.
  • در قانون کیفری به این کار سردستگی گروه مجرمانه سازمان یا رهبری باند مجرمانه می‌شود.

در ادامه این مطلب بهترین وکیل اصفهان می‌خواهد توضیحات بیشتری درباره جرم تشکیل باند و مجازاتی که در پی دارد ارائه دهد.

توصیه می‌کنیم این مطلب مفید را از دست نداده و تا انتها مطالعه نمایید. همچنین در انتها می‌توانید نظرات و یا سوالات خود را در قسمت نظرات با وکیل اصفهان در میان بگذارید.

تعریف گروه مجرمانه

گروه مجرمانه به گروهی گفته می‌شود که از سه نفر و یا بیشتر تشکیل گردیده باشد. هنگامی که سردستگی مجرمانه سازمان یافت اشخاص را به صورت منسجم و سازمان گرد هم خواهد آورد. و به منظور افعال مجرمانه و خرابکارانه برنامه‌ریزی می‌کند. و این اشخاص به صورت سیستمی و سازمان به سرپرستی رئیس و سردسته خود رفتار می‌کنند. به آنها گروه سازمان یا باند می‌شود.

گروه مجرمانه بعضا با هدف انجام اعمال مجرمانه با هم آشنایی پیدا می‌کنند. و دور یکدیگر جمع می‌شوند و گاها نیز گروه با هدف و قصد دیگری تشکیل می‌گردد. و بعدا به صورت جمعی اقدام به انجام فعل جرم می‌کنند.

ولی آنچه که مشخص می‌باشد این است. که در هر حالتی یک یا دو یا چند نفر تحت عنوان رهبر گروه، بستر را جهت انجام جرم آماده‌سازی می‌کنند. و اشخاص دیگر به دستور وی هر کدام مسئول انجام کاری می‌گردند.

گروه منسجم و هماهنگ حتما با رهبری سردسته گروه پیش می‌روند و واضح است. که هر باند یا گروه منسجم و سازمان یافته‌ای از یک رهبر و رئیس برخوردار است. که به وی سردستگی گروه مجرمانه سازمان می‌شود. ولی به چه کسی سردسته گروه یا باند می‌گویند؟ این مهم ضرورت تعریف جامعی از سردسته را می‌طلبد.

خواندن این مقاله  چگونه وارد سامانه ابلاغ شویم ؟ ورود به سامانه ثنا ابلاغ الکترونیکی!

تعریف رهبری باند

وکیل کیفری اصفهان در پاسخ به سوال به چه کسی سردسته گروه یا رهبر باند می‌گویند؟ بیان می‌کند: سردستگی گروه مجرمانه حتما فردی با هدف خاص و مشخصی می‌باشد.

همچنین این شخص با در اختیار داشتن امکانات و اختیاراتی قادر به انجام این کار خواهد بود. حتما مکررا در فیلم و سریال‌های جنایی و پلیسی مشاهده کرده‌اید که فردی با داشتن امکاناتی زیاد و پول کافی اشخاصی را به سرپرستی خود تحت عنوان زیر دست درمی‌آورده و طراحی اعمال مجرمانه را برنامه‌ریزی می‌کند.

بنابراین گاها سردسته گروه مجرمانه یک نفر و بعضا چند نفر می‌باشد. می‌توان گفت سردستگی گروه مجرمانه در سه صورت امکان‌پذیر است. و هر فردی که یکی از این سه حالت را جهت افعال مجرمانه صورت باشد. می‌توان وی را با عنوان رهبر و سردسته گروه معرفی نمود.

این سه حالت یا طراحی نقشه یا سازماندهی کردن گروه و یا رهبری کردن اشخاص و کارهای گروه است. فردی که نقشه را پی ریزی می‌کند و یا فردی که اشخاص را رهبری می‌کند و یا نقشه گروه را سازماندهی می‌کند، سردسته گروه بوده و وی را تحت عنوان متهم ردیف اول معرفی خواهند نمود.

انواع سردستگی گروه مجرمانه سازمان

گاهی اوقات فاعل فعل مجرمانه صرفا به یک شخص محدود نمی‌شود. گاها افعال و رهبری گروه مجرمانه به طور سازمان یافت به سرپرستی یک یا چند شخص صورت می‌گیرد.

سردسته یا رهبر گروه نقشه فعل مجرمانه را طراحی کرده و بستر را جهت انجام جرم آماده‌سازی می‌کنند و سه یا چند شخص تحت رهبری این فرد افعال مجرمانه انجام خواهند داد. این اشخاص تحت عنوان زیر دست و جیره گیر سردسته مرتکب جرم می‌شوند.

بر اساس قانون شخصی که تحت عنوان رهبر گروه و سردسته گروه معرفی می‌شود، مجازاتی شدیدتر از زیر دست‌های خود را خواهد داشت و نسبت به زیردستانش با شدت بیشتری با وی برخورد خواهد شد.

"</p

مجازات تشکیل باند

در ماده 130 قانون مجازات اسلامی در سال 92 مجازات رهبری گروه مجرمانه مشخص گردیده است. در ماده مذکور چنین مقرر است که:

«هر کسی سردستگی یک گروه مجرمانه را بر عهده گیرد به حداکثر مجازات شدیدترین جرمی که اعضای آن گروه در راستای اهداف همان گروه مرتکب شوند، محکوم می‌گردد مگر اینکه جرم ارتکابی موجب حد، قصاص یا دیه باشد که در این صورت به حداکثر مجازات معاونت در آن جرم محکوم می‌شود. در محاربه و افساد فی الارض زمانی که عنوان محارب یا مفسد فی الارض بر سردسته گروه صدق کند حسب مورد به مجازات محارب یا مفسد فی الارض محکوم می‌گردد.»

خواندن این مقاله  مجازات توهین و افترا در قانون اساسی

قانون در ماده ۱۳۰ مجازات‌های اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ مجازات رهبری گروه مجرمانه سازمان را اینگونه تعیین نموده است؛ در صورتی که فردی تحت عنوان سردسته یا رهبر باند مجرمانه شناخته شود نسبت به جرمی که انجام گردیده این شخص محکوم به اشد مجازات خواهد شد.

در صورتی که جرم ارتکابی مستوجب مجازات حد، قصاص یا دیه باشد در این شرایط محکوم به حداکثر این مجازات معاونت در جرم خواهند گردید.

یا چنانچه باند مجرمانه مرتکب محاربه یا جرم مفسد فی الارض باشند محکوم به حداکثر مجازات خواهند شد. بنابراین با این تفاسیر مجازات سردستگی باند مجرمانه به سه حالت قابل اعمال خواهد بود:

1- در جهت جرم ارتکابی و هدف باند از انجام اعمال مجرمانه رهبر باند محکوم به بیشترین و اشد مجازات موجب جرم خواهد شد.

2- اگر سردسته باند را به صورت سازمان جمع‌آوردی کرده و مرتکب جرمی گردیده‌اند بر اساس قصاص، دیه و حدی باشد به اشد مجازات محکوم خواهد شد.

3- اگر رهبر باند مرتکب جرایم محاربه و فساد فی الارض گردیده باشد. به مجازات‌هایی محکوم خواهد شد که برای این جرایم .

قانون‌گذار در مورد تعیین مجازات رهبری باند مجرمانه سازمان به این نکته اشاره داشته است. که رهبری باند مجرمانه به صورت منسجم و سازمان یافت ماهیت معنوی دارد.

بنابراین به این خاطر است که اشد مجازات علیه او اعمال خواهد شد. بنابراین بر اساس ماده ۱۳۰ قانون هر فردی رهبری باند مجرمانه را به عهد بگیرد می‌بایست به اشد مجازات در جهت هدف از اعمال مجرمانه محکوم گردد.

در تبصره یک ماده مذکور چنین بیان است؛ باند مجرمانه گروهی منسجم متشکل از سه نفر یا بیشتر و نیت از تشکیل این باند انجام افعال مجرمانه و خرابکارانه می‌باشد.

مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی اصفهان

همچنین در تبصره ۲ این ماده هم اینگونه است. که رهبری باند عبارتند از تشکیل باند یا طراحی آن و یا سازماندهی و یا رهبری کردن گروه و اشخاص باند مجرمانه می‌باشد.

بنابراین بر اساس این تبصره ماده ۱۳۰ کاملا رهبری باند مشخص است ‌می توان وی را تحت عنوان متهم اصلی در دادگاه به اشد مجازات محکوم کرد. این قانون در سال ۱۳۹۲ به تبعیت از قانون ۱۳۷۵ به تصویب رسید است.

خواندن این مقاله  ممنوع الخروجی مرد بابت عدم پرداخت مهریه چقدر زمان میبرد؟

سخن پایانی

همانطور که گفتیم گروه مجرمانه به گروهی می‌شود که از سه نفر و یا بیشتر تشکیل گردیده باشد. هنگامی که سردستگی گروه مجرمانه سازمان یافت اشخاص را به صورت منسجم و سازمان یافت گرد هم خواهد آورد و به منظور افعال مجرمانه و خرابکارانه برنامه‌ریزی می‌کند و این اشخاص به صورت سیستمی و سازمان یافته به سرپرستی رئیس و سردسته خود رفتار می‌کنند، به آنها گروه سازمان یافته یا باند گفته می‌شود.

سردستگی گروه مجرمانه حتما فردی با هدف خاص و مشخصی می‌باشد. همچنین این شخص با در اختیار داشتن امکانات و اختیاراتی قادر به انجام این کار خواهد بود.

مجازات تشکیل باند در سه حالت زیر قرار دارد:

1- در جهت جرم ارتکابی و هدف باند از انجام اعمال مجرمانه رهبر باند محکوم به بیشترین و اشد مجازات موجب جرم خواهد شد.
2- اگر سردسته باند را به صورت سازمان یافته جمع‌آوردی کرده و مرتکب جرمی گردیده‌اند بر اساس قصاص، دیه و حدی باشد به اشد مجازات محکوم خواهد شد.
3- اگر رهبر باند مرتکب جرایم محاربه و فساد فی الارض گردیده باشد، به مجازات‌هایی محکوم خواهد شد که برای این جرایم در نظر گرفته شده است.

ما کنار شما هستیم تا مشکلات شما را حل کنیم و تا پرونده شما حل نشود در کنار شما هستیم دفتر وکالت حامد امیری  اماده پذیرش مشاوره حضوری و غیر حضوری (تلفنی) با بهترین قیمت برای دریافت مشاوره با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ تماس حاصل فرمایید یا با مراجعه به سایت حامد امیری انلاین روز و ساعت مشاوره را رزرو کنین.

سوالات متداول

گروه مجرمانه یا باند به چه گروهی گفته می‌شود؟

گروه مجرمانه به گروهی اطلاق می شود که از سه نفر و یا بیشتر تشکیل شده باشد.

رهبر و سردسته باند مجرمانه کیست؟

سردستگی گروه مجرمانه سازمان یافته حتما شخصی با نیت خاص و مشخصی است. همچنین این فرد با داشتن امکاناتی و اختیاراتی می تواند این کار را انجام دهد.

مجازات تشکیل باند چیست؟

سر دسته به حداکثر مجازات شدیدترین جرمی که اعضای گروه در راستای هدف همان گروه انجام داده اند ، محکوم می شود. اگر شدیدترین مجازات بیان شده در مورد قبل مجازات حدی ، قصاص و یا دیه باشد، سردسته به حداکثر مجازات معاونت در جرم محکوم می‌شود.
مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

با عرض پوزش، فرم نظر در این زمان بسته شده است.