نکات مهم در قولنامه

قولنامه و نکات مهم آن

نوشتن قولنامه از مهمترین نکات حقوقی خرید و فروش ملک می باشد. افراد زمانی که تصمیم به خرید خانه می گیرند بعد از انتخاب خانه مورد نظر خود به مشاور املاک مراجعه کرده و مشاور املاک به نوشتن قراردادی بین خریدار و فروشنده اقدام می‌کند که قولنامه نام دارد. در ادامه به نکات مهم در قولنامه خرید خانه اشاره خواهیم کرد.

فهرست موضوعات (برای مطالعه هر عنوان روی آن کلیک کنید)

قولنامه چیست ؟

در واقع “قولنامه” نوعی قرارداد اولیه‌ی فی‌مابین شخص خریدار و طرف فروشنده است. قرار است فروشنده ملکی را به خریدار واگذار کند و طی قراردادی شرایط این واگذاری به نام قولنامه مشخص می‌شود. واگذاری امکان دارد در مقابل وجه نقد مشتری و یا در قالب چند قسط با فواصل زمانی مشخص انجام گیرد.

تمامی این موارد در قولنامه ذکر می‌گردند. سپس هر دو طرف معامله آن را امضا کرده و تا زمانیکه که معامله و انتقال سند کاملاً انجام نشده، معتبر می باشد. یکی از مهمترین مسائل حقوقی نکات حقوقی نوشتن قولنامه است که در مورد آن باید اطلاعات کافی داشته باشید. اعبار قولنامه تا زمانی است که معامله به طور کامل انجام نشده است.

جزئیات قولنامه

اولین موردی که در نوشتن قولنامه اهمیت دارد مشخصات خریدار، فروشنده و ملکی است که قرار است بر سر آن معامله صورت بگیرد. در قولنامه زمان آغاز و پایان معامله ذکر می‌گردد و نیز طرفین طبق توافقی که بین خودشان می‌کنند، حق برای فسخ معامله را در شرایط خاص در نظر می‌گیرند.
از موارد عدم تطابق اصل ملک ادعایی از سمت فروشنده با جزئیات ثبت شده در سند آن باعث می شود که خریدار دارای حق فسخ معامله باشد. همینطور زمانی که خریدار مبلغ مربوط به قرارداد را در زمان مقرر شده نپردازد، فروشنده حق اعتراض و فسخ معامله را دارد.

اصولاً در قولنامه‌ ها هزینه‌ای را تحت عنوان ضمانت اجرایی و یا خسارت در نظر می‌گیرند که در شرایط لازمه از طرف هر کدام از طرفین معامله، به دیگری پرداخت می‌گرددکه اصطلاحاً به این نوع هزینه وجه التزام می‌گویند که باعث می شود طرفین به معامله پایبند شوند.

قولنامه و نکات مهم آن
قولنامه و نکات مهم آن

نکات حقوقی قولنامه

از موار مهمی که در هنگام خرید خانه در زمان نوشتن قولنامه طرفین خریدار و فروشنده باید به آن توجه کنند، معتبر بودن بنگاه و یا مشاور املاکی است که قولنامه در آنجا نوشته می شود.

از موارد مهم حقوقی آن است که بنگاه املاک باید از اتحادیه‌ی مجوز رسمی داشته باشد تا صلاحیت تنظیم قولنامه را داشته باشد. این موضوع برای خرید خانه اهمیت زیادی دارد زیرا در صورتی که این مجوز قانونی وجود نداشته باشد، قولنامه نامعتبر بوده و در صورت بروز مشکلات احتمالی بعدی قابل استناد نمی باشد.

در واقع مشاور املاک واسطه‌ی بین خریدار و فروشنده است و اگر هرگونه مشکلی در ملک یا در پرداخت هزینه‌ها یا مشکلی در حیطه مسائل حقوقی به وجود آید، طرفین به او رجوع می‌کنند.
از دیگر نکات حقوقی که هم خریدار و هم فروشنده باید به آن دقت کنند، همزمانی معامله است. مقصود از همزمانی معامله آن است که طرفین قرارداد قدم به قدم و همزمان تعهدات خود را اجرایی کنند. اصولاً تا وقتی که کار انتقال سند کاملاً انجام نگرفته، خریدار نباید تمام مبلغ معامله را بپردازد؛ همینطور وقتی که فروشنده پول خود را کاملاً نگرفته، نباید بنام خریدار سند را منتقل کند.

در مواقعی ملک مورد معامله ممکن است تحت مالکیت چند نفر باشد، در این زمان تمام آن ا فراد باید در معامله حضور داشته باشند و یا اینکه یک نفر به وکالتاٌ از طرف همه‌ی آن‌ها در معامله حضور داشته باشد. باید توجه داشت که این وکالت باید به صورت محضری در دفترخانه‌ی اسناد رسمی ثبت شده باشد و اصل گواهی آن ارائه گردد. در غیر از این موارد هرگونه دستخط یا مهر و امضا و یا حتی سربرگ‌های شرکتی عدم اعتبار قانونی را داراست و امکان دارد منجر به بروز مشکلاتی شود.

طریقه پرداخت‌ها و واگذاری‌ها در قولنامه باید دقیقاً ذکر شود؛ در صورتیکه خریدار می خواهد چک ارائه کند، باید مشخصات چک به صورت دقیق در قولنامه بیاید و اگر مدارکی مانند اصل سند از سوی فروشنده باید ارائه شود، عنوان آن‌ها در قولنامه باید ثبت شود تا بعداً در مسائل حقوقی با مشکل روبرو نشوند. بنگا مشاور املاک نباید طرفدار هیچ یک از طرفین قرارداد باشد و مدارک ارائه شده از سوی فروشنده و چک‌های خریدار نیز باید نزد او به امانت نگاه داشته شود. بنگاه بدون رضایت فروشنده و خریدار حق ندارد مدارک هر کدام از طرفین را به دیگری ارائه دهد.

در آخر تنظیم قولنامه باید به مهر و امضای بنگاه و نیز امضای طرفین قرارداد برسد. افزون بر امضای خود طرفین، هریک از آن‌ها باید دو نفر را تحت عنوان شاهدبا خود به همراه داشته باشند و شاهدان نیز محل مربوطه در قولنامه را امضا کنند.باید توجه داشته باشید که قولنامه در سه نسخه نوشته می‌شود که یک نسخه نزد خریدار، یک نسخه نزد فروشنده و نسخه‌ی سوم نیز نزد مشاور املاک محفوظ باقی می‌ماند.

هر سه نسخه‌ی قولنامه باید بطور دقیق مثل هم باشند و هرگونه مغایرت در اطلاعات ثبت شده می‌تواند منجر به ابطال معامله شود. باید قبل از عقد قولنامه خریدار سند ملک مورد نظر را رؤیت نماید و اطلاعات ثبت شده در قولنامه را با اطلاعات سند اصلی تطابق دهد .

نکات ذکر شده اگرچه نکات ساده‌ای برای خرید خانه می باشند ولی عدم رعایت این امور تاکنون باعث ایجاد اختلافات زیادی شده است که بعضی از آن‌ها کلاهبرداری و بعضی دیگر اختلافات حقوقی به وجود آمده در امر خرید خانه ناشی از عدم وضوح قولنامه و بندهای قرارداد بین طرفین معامله بوده است. نتیجتاً باید قبل از تنظیم این سند به این نکات دقت داشت تا از ایجاد هرنوع مشکل در آینده پیشگیری شود.

موسسه حقوقی حامد امیری در اصفهان با کادری مجرب و متخصص بهترین گزینه برای گرفتن مشاوره در این خصوص و کلیه زمینه های حقوقی می باشد و آماده همکاری و یاری رساندن به شما در کلیه مشکلات و موانع حقوقی بوده و به شما کمک می کند تا بهترین نتیجه مورد نظر خود دست یابید.

کاربر گرامی

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید