وکیل حقوقی در اصفهان: مشاوره با وکیل حامد امیری > مقالات حقوقی  > شرایط حق مسکن برای زن چیست؟ منزل در شان زوجه یعنی چه؟!

شرایط حق مسکن برای زن چیست؟ منزل در شان زوجه یعنی چه؟!

شرایط حق مسکن زوجه

ماهیت حق زن بر مسکن و وسایل منزل چیست؟!

شرایط حق مسکن زوجه همچون دیگر مسائل حقوقی جزییات و شرایطی دارد که در این مقاله قرار است آن را مورد بررسی قرار دهیم و درباره آن بیشتر صبت کنیم. به موجب نظام حقوقی حاکم بر جامعه ایران و همچنین به موجب قانون مدنی، زن باید در منزلی زندگی کند که از سوی شوهرش تعیین شد‌ه است. البته لازم به ذکر است که زن می‌تواند در شروط ضمن عقد نکاح و یا پس از آن، بر مبنای مواد 1119 و 1114، حق مسکن را شرط کند.

به موجب ماده 1119 قانون مدنی:« طرفین عقد ازدواج می‌توانند هر شرطی که مخالف با مقتضای عقد مزبور نباشد در ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگر بنمایند… .» و بر طبق ماده 1114 قانون مدنی:« زن باید در منزلی که شوهر تعیین میکند سکنی نماید مگر آنکه اختیار تعیین منزل به زن داده شد‌ه باشد.» قابل توجه است که این شرط به این معنا است که زوجه هم می‌تواند در جایگاهی برابر با مرد قرار گرفته و برای مکان زندگی تصمیم بگیرد.

شرایط حق مسکن زوجه

حق مسکن زوجه

شرایط حق مسکن زوجه: وکیل خانواده در اصفهان بیان می‌کند زمانی که مردی برای همسر خود مسکنی تهیه می‌کند باید شأن همسر را در نظر بگیرد نه توان مالی خود را. از همین جهت است که در ماده 1107 قانون مدنی مسکن مناسب از اقلام نفقه محسوب شد‌‌ه است.
همانطور که گفتیم به موجب قانون کشور ما از آن جایی که مرد ریاست خانواده را برعهده دارد، او این وظیفه را دارد که مسکنی مناسب برای زندگی تهیه کند و این مسکن باید متناسب با شأن زن باشد نه قدرت مالی مرد. لذا مرد نمی‌تواند همسر خود را مجبور کند که در خانه‌ای مشترک با خانواده‌اش زندگی کنند و زن در چنین موقعیتی می‌تواند از این کار پرهیز کرده و مرد را مجبور به تهیه مسکن مناسب کند.
نکته‌ی لازم به ذکری که وجود دارد این است که اگر مرد توان مالی برای تهیه مسکن نداشته باشد این امر از مصادیق عسر و حرج محسوب می‌شود و زن بر مبنای آن می‌تواند درخواست طلاق بدهد.
در ادامه این مقاله مواردی همچون شرط حق سکونت ضمن عقد نکاح ، شرایط مسکن متناسب با شأن زوجه و موارد دیگر را توضیح خواهیم داد پس با ما همراه باشید و نظرات خود را در قسمت نظرات برای ما درج نمایید.

شرط حق سکونت ضمن عقد نکاح

شرایط حق مسکن زوجه: حامد امیری یکی از بهترین وکلای اصفهان می‌گوید زمانی که زنی می‌خواهد حق سکونت را از همسر خود اخذ کرده و آن را ضمن عقد نکاح شرط کند باید توجه داشته باشد که نوشتن جمله حق انتخاب مسکن با زوجه است کفایت نمی کند زیرا این جمله بسیار کلی است و تنها برای تعیین شهر محل سکونت کافی است و زن بر مبنای این جمله نمی‌تواند خانه‌ای مشخص تعیین کند.
نکته بسیار مهمی که باید بیان کنیم این است که زمانی که مردی ضمن عقد نکاح حق تعیین مسکن را به همسر خود می‌دهد، این امر به این معنا نیست که به زن این حق را داد‌ه باشد که در منزلی جداگانه زندگی کند، بلکه این حق به این معناست که زن به موجب این حق این اختیار را پیدا می‌کند که محل سکونت مشترک را انتخاب کند. زیرا که در هر صورت اقامتگاه زن شوهردار اقامتگاه شوهرش محسوب می‌شود مگر در موارد خاصی. ماده 1114 قانون مدنی که در فوق به آن اشاره کردیم بیان گر همین امر است.

اهمیت بیان جزئیات در تعیین حق مسکن هنگام نکاح

شرایط حق مسکن زوجه: در فوق بیان کردیم که اگر شرط حق تعیین مسکن به درستی و با ذکر جزئیات در عقدنامه درج نشود تأثیری آنچنانی نداشته و صرفا محدود به شهر محل سکونت می‌شود. زیرا که بنا بر نظر قضات، حق تعیین مسکن با حق تعیین محل سکونت تفاوت دارد. به عنوان مثال اگر زنی اهل شیراز باشد و با مردی که اهل تهران است ازدواج کند، اگر در ضمن عقد نکاح و در عقد نامه حق تعیین محل سکونت را درج نماید

صرفا می تواند شهری را که برای زندگی مناسب می‌داند انتخاب کند و دیگر اختیاری برای تعیین مسکن مشخص ندارد. اما زمانی که زن بخواهد در مسکنی با شرایط خاص و در محلی خاص زندگی کند ضرورت دارد. که در ضمن عقد نکاح و در عقد نامه درج کند که مسکنی با چنان شرایطی و در چنان منطقه‌ای در نظر دارد تا به این طریق جلوی هر شبه‌ و اشتباهی گرفته شود.
البته وکیل اصفهان بیان می دارد ازدواج امری است که باید بر پایه تفاهم شکل بگیرد و لذا بهترین کار این است. که زن و مرد در تمامی امور با یکدیگر مشورت کرده و آنچه که به صلاح جفتشان است را برگزینند و در آن قدم بگذارند.

شرایط تهیه مسکن در شان زوجه چیست؟

انتخاب مسکن متناسب با شأن زوجه چیزی است که در این مقاله مرتبا از آن نام بردیم و عنوانش کردیم. در جایگاه توضیح بیشتر این عبارت وکیل خانواده در اصفهان بیان می‌دارد، منزلی که زوج برای سپری کردن زندگی مشترک انتخاب می‌کند. باید با منزلت و جایگاه و یا همان شأن زن تناسب داشته باشد.

همانطور که سابقا نیز بیان کردیم تهیه مسکن یکی از اقلام و موارد نفقه است. که مرد وظیفه دارد برای زن تهیه کند و توان مالی مرد در این حالت در نظر گرفت‌ نمی‌شود.

گذشته از آن نکته‌ی قابل توجهی که وجود دارد این است. برخلاف عرفی که بر اکثر مناطق ایران حاکم است که دختر باید وسایلی تحت عنوان جهیزیه به منزل شوهر ببرد. در قانون مدنی تهیه لوازم منزل نیز برعهده شوهر است و او باید وسایلی تهیه کند که متناسب با شأن زن باشد.

ماده قانونی تهیه مسکن توسط زوج:

این که چه منزلی و با چه سطحی با منزلت و شأن زن تناسب دارد را دادگاه تعیین می‌کند. دادگاه این کار را از طریق مددکار انجام می‌دهد، به این صورت که مددکار به خانه‌ای که در دادخواست نشانی آن ذکر شد‌‌ه است. می‌رود و محله، وضیت خانه، اسباب خانه و … را مورد بررسی قرار می‌دهد و این موارد را با وضعیتی که زن در خانه‌ی پدری خود داشت مقایسه می‌کند. و البته که به مواردی همچون شغل، میزان درآمد، میزان تحصیلات و سایر موارد موجود در زن نیز توجه می کند. و در پایان نظر خود را به دادگاه اعلام می‌دارد.

از دیگر شرایطی که مسکن متناسب با منزلت زن باید داشته باشد این است که مستقل باشد. پس اگر مردی همسر خود را وادار به زندگی در کنار خانواده‌اش، یا اقوام یا دوستان کرد. به وظیفه تهیه مسکن خود نکرده و زن بر همین مبنا می‌تواند دادخواست الزام به تهیه مسکن بدهد.

مجازات تهیه نکردن مسکن برای زوجه:

حق مسکن در ازدواج: البته قابل توجه است که اگر خانواده مرد در طبقه دیگری باشند. و زن و مرد نیز در طبقه‌ای مجزا، این مسکن مستقل تلقی شد‌‌ه و زن از این بابت نمی‌تواند درخواست تهیه مسکن بدهد.

شرط دیگری که باید وجود داشته باشد این است که چنانچه زنی در خانه همسر خود امنیت نداشته باشد. به طوری که ترس از ضرر بدنی، مالی یا شرافتی داشته باشد می‌تواند به دادگاه مراجعه کند تا بتواند مسکنی جدا تهیه کند. در چنین حالتی مرد کماکان باید نفقه زوجه را پرداخت کند.

در صورتی که هر گونه پرسشی در ارتباط با حق مسکن زوجه دارید. می‌توانید با یک تماس و گرفتن وقت مشاوره از وکیل خانواده در اصفهان مشکلات خود را با کمک وکیل پایه یک دادگستری حامد امیری مرتفع نمایید.

تعداد دفعات استفاده از حق تعیین مسکن توسط زوجه

منزل مشترک زوجه: در پاسخ به این سوال باید چنین گفت زمانی که زنی حق تعیین مسکن را در عقدنامه خود شرط می‌کند. و مرد نیز این حق را به او می‌دهد، استفاده از آن محدود به زمان یا تعداد خاصی نیست. و هر وقت که بخواهد و هر چقدر که تمایل داشته باشد می‌تواند از آن استفاده کند.
البته لازم به ذکر است که در استفاده این حق زن محدودیت‌هایی دارد. از جمله آن که زن به موجب این حق و شرط ضمن عقد نمی‌تواند. شوهر را مجبور به زندگی در کنار خانواده خود کند و یا آن که او را مجبور کند محل سکونتی در خارج از ایران تهیه کند. علت این محدودیت آن است که کسی نمی‌تواند استفاده از حق خود را وسله ضرر دیگری قرار دهد.

مراحل دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل

زمانی که مردی منزل مستقل تهیه نمی‌کند زن می‌تواند به دادگاه مراجعه نموده و درخواست الزام به تهیه منزل مستقل بدهد. برای تقدیم این دادخواست باید مراحلی طی شود که از قرار زیر است:
اول از همه زن باید به یکی از شعب دفاتر خدمات قضایی الکترونیکی مراجعه نموده. و دادخواست خود را که الزام به تهیه مسکن علی الحه علیه شوهر است را تنظیم کند. سپس این دفاتر پرونده وی را به یکی از شعب دادگاه خانواده ارسال می‌کند. و دادگاه وقتی را برای رسیدگی به این پرونده تعیین خواهد کرد.

نتیجه گیری

زمانی که زن و مردی با یکدیگر ازدواج می‌کنند، وظایفی برای هردوی آنها ایجاد می‌شود. یکی از وظایفی که مرد دارد پرداخت نفقه است. نفقه موارد متعددی را شامل می‌شود که یکی از آنها تهیه مسکن متناسب با شأن زن است. درصورتی که مرد منزلی برای زندگی مشترک تهیه نکند نمی‌تواند از زن خود درخواست تمکین کند.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

3 نظرات

  • ناشناس
    16 دی, 1402 در 8:39 بعد از ظهر

    سلام .اقای عزیز شما همش از حق زن صحبت میکنید با این اوصاف که میفرمایید وموارد قانون مدنی در حق زن ایا حق مرد ضایع نمیشود به نظر شما اگر قانون مدنی را قبل از ازدواج در رسانه های عمومی توضیح بدهند هیچ مردی حاضر به ازدواج دایم بایک زن میشود.معنی ازدواج یعنی چیست.قانون میگه اگر زن بچه بیار پول بهش بدی غذا درست کنه.لباس بشوره وغیره .خوب این شد ازدواج .بهترین قانون زناشویی قانون افغانهاست.قانون مدنی ایران فقط زنها را سرکش مکنه وبس .

  • سمر
    20 اردیبهشت, 1402 در 8:17 قبل از ظهر

    سلام. ما در منزلی که متعلق به پدرم و به نام اوست زندگی می‌کنیم در محله ای متوسط و خانه ای بزرگ.
    آیا میتوانم بر اساس الزام تهیه مسکن توسط شوهر از ایشان تقاضای تهیه مسکن دیگری توسط خودش کنم؟
    شوهرم هیچ چیزی به اسمش نداره و اغلب هزینه های شخصی من رو خودم یا پدرم میدیم.
    وسیله ای هم که تو خونه خراب بشه پول تعمیرش رو من میدم یا از پدرم میگیرم
    عملا من شدم کلفت بی جیره و مواجب و هر بار پول بخوام میگه ندارم یا باید قرض کنم
    آیا میتونم اون. و به خونه پدرم راه ندم و بگم تا خونه تهیه نکردی نمینمت

پیام بگذارید