وکیل حقوقی در اصفهان: مشاوره با وکیل حامد امیری > مقالات حقوقی  > سهم ارث زن از شوهر چگونه تقسیم میشود؟ یک هشتم ارث زن چقدر

سهم ارث زن از شوهر چگونه تقسیم میشود؟ یک هشتم ارث زن چقدر

حقوق زوجین در ارث

مدت زمان تخمینی مطالعه: 7 دقیقه

یک هشتم چگونه محاسبه میشود؟ قانون جدید ارث زن از شوهر چیست؟

سهم ارث زن: بحث در مورد حقوق بشر و جایگاه ویژه ی آن در میان جوامع از جمله مباحثی است که مورد توجه همگان قرار دارد. در این میان حقوق زن به عنوان یک انسان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

جلوگیری از تبعیض های حقوقی و رفع تبعیض هایی که در برخی از جوامع بر علیه زنان وجود دارد، دفاع از حقوق زنان در سطح بین المللی از جمله مباحثی است که ذهن بشر امروز را به خود مشغول کرده است. یکی از مباحث حقوقی در مورد زنان، ارث زن است.

عکس قیمت‌های مشاوره سایت وکیل حامد امیری

همان گونه که مستحضر هستید قوانین حقوقی ارث در ایران ، در مورد زن و مرد متفاوت است.

ارث زن به دو دسته تقسیم می شود.

  1. ارثی که به عنوان دختر خانواده از پدر یا مادر به او می رسد.
  2. ارثی که از جانب همسر و یا پس از فوت همسر به او تعلق می گیرد. مبحثی که در این مقاله مورد بررسی قرار می دهیم، مورد دوم یعنی ؛ماترکی است که زن از شوهر به ارث می برد.

ارث زن از شوهر

با استناد به ماده ی ٩٤٦ قانون مدني كه توسط نمايندگان تصویب شده است. «زوجه از همـه امـوال زوج ارث مي برد و زوجه در صورت فرزنددار بودن از زوج، يك هشتم از عين امـوال منقـول و يـك هـشتم از قيمـت اموال غيرمنقول را به ارث ميبرد و در صورتي كه زوج، فرزندی نداشته باشد، سهم زوجه یک چهارم از همه ی اموال زوج می باشد. »

پیش از تصویب این قانون زوجه سهم چندانی از اموال غیرمنقول نداشت که خوشبختانه با بررسی های انجام گرفته، این قانون تصحیح شد. اما لازم است به صورت شفاف بدانیم که زن از چه اموالی ارث می برد؟ لذا در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم.

زن چه اموالی را به ارث می‌برد ؟

سهم ارث زن: همان گونه که اشاره نمودیم زوجه به عنوان همسر زوج ، حق دارد که یک چهارم یا یک هشتم از اموال همسر خود را به ارث ببرد. ماده ۹۴۸ قانون مدنی این حق را به زن می دهد که حق خود را از عین اموال استیفا کند.

لذا می‌تواند ، ورثه را از طریق دادگاه اجبار به قیمت گذاری و دریافت سهم خود نماید. در صورت ممانعت ورثه، براساس رویه قضایی موجود، زن می‌تواند سهم مشاع خود را از عین یعنی؛ خود زمین و خانه تملک کند. سهم زوجه از اموال منقول و غیر منقول به شرح ذیل می باشد.

زوجی که فرزند دارد: یک هشتم از عین اموال منقول مانند: ماشین ، موتور و.. را به ارث می برد. همچنین یک هشتم از اموال غیر منقول مانند؛ زمین ، باغ ، خانه ، مغازه به او تعلق خواهد گرفت.

زوجی که فرزند ندارد : اگر زوجین فرزندی نداشته باشند، پس از مرگ زوج یک چهارم از اموال سهم زوجه است. لذا لازم است بعد از مرگ زوج ، علاوه بر اموال منقول ، اموال غیر منقول نیز قیمت گذاری شده و یک چهارم یا یک هشتم از آن با توجه به قانون به زن داده شود.

سهم ارث زن از شوهر

ارث زن در ازدواج موقت:

ارث بردن زن از همسرش در شرایطی امکان پذیر است که ، عقد دائم در بین آن ها جاری شود. با توجه به ماده 940 قانون مدنی می توان گفت : در صیغه و ازدواج موقت ارثی برای زن تعیین نشده است. لازم به ذکر است ، زن نمی تواند شرط ارث را در نکاح موقت ثبت نماید و در صورتی که شرط شود، باطل است.

ارث زن در صورت طلاق

ماده 943 قانون مدنی موضوع ارث زن در زمان طلاق را مورد بررسی قرار می دهد. در صورتی که شوهر، زن خود را به صورت رجعی مطلقه کرده و در زمان عده فوت کند، زن از اموال شوهر ارث خواهد برد.
اما اگر بعد از انقضای زمان عده شوهر فوت کند، یا طلاق بائن باشد (طلاقی که قبل از نزدیکی بوده یا طلاق زن یائسه، طلاق خلع و مبارات) دیگر زن از مرد ارثی نخواهد برد.

ابتلای شوهر به بیماری

در ماده ۹۴۴ قانون مدنی می خوانیم که، در صورتی که زوج در حال ابتلا به بیماری زوجه را طلاق دهد و پس از گذشت یک سال از تاریخ طلاق بمیرد، زوجه از زوج ارث می برد، به شرطی که در این مدت ازدواج نکرده باشد.

زنده بودن زن

زنده بودن زن در زمان مرگ شوهر، نکته ی دیگری است که در مورد ارث زن مورد توجه قرار می گیرد. ماده 861 قانون مدنی ضمن پرداختن به این موضوع اعلام می کند : « زن پس از مرگ همسرش ارث می‌برد به شرط اين كه، در عقد دائم او بوده و قبل از مرگ شوهرش زنده باشد.» همچنین ماده 880 قانون مدنی بیان می کند: «در صورتی که زن همسر خود را به قتل برساند، از او ارث نخواهد برد.»

چند همسری بودن مرد در تقسیم ارث:

چند همسری بودن، چالش دیگری است که در مورد ارث زن مطرح می گردد. ماده 942 قانون مدنی با اشاره به این موضوع اظهار می دارد :

« در صورتی که مردی دارای دو یا چهار همسر به صورت عقد دائم باشد، پس از مرگش در صورت داشتن فرزند، یک هشتم از اموال او به صورت مساوی بین زوجین تقسیم می شود.»

لازم به ذکر است ، وجود فرزند از یکی از زنان ، برای تبدیل شدن ارث از یک چهارم به یک هشتم کفایت می کند. لذا پس از مرگ همسر، زن اول با آن كه فرزندی از شوهر متوفی نداشته است، ولی به علت وجود فرزندان همسر دوم نصف يك هشتم از اموال شوهرش را ارث خواهد برد.

نحوه محاسبه سهم ارث زن از شوهر:

آن چه مورد بررسی قرار گرفت تنها بخشی از قوانین ارث زن می باشد که در قانون مدنی ایران آمده است. جهت کسب اطلاعات کامل در زمینه ی ارث زوجین و شرایط آن مراجعه به وکیل ارث در اصفهان ضروری است.

در صورتی که، با مشکل تقسیم ارث مواجه هستید یا با مسائلی چون ؛ انحصار وراثت دست و پنجه نرم می کنید، نگران نباشید، ما ساده ترین و نزدیک ترین راه را به شما معرفی خواهیم کرد.

با پیمودن راه قانونی دیگر مشکلی در راه رسیدن به حق خود نخواهید داشت. در راستای رفاه حال موکلین گرامی ، امکان بهره مندی از مشاوره ی آنلاین و صحبت با وکیل تلفنی در اصفهان حامد امیری فراهم شده است.

مشاوره با وکیل حقوقی در خصوص ارث و نحوه تقسیم آن:

دفتر وکالت حامد امیری وکیل پایه یک دادگستری اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

پذیرش حضوری: شنبه تا سه شنبه از ساعت ۱۶:۳۰ لغایت ۲۰:۳۰

پذیرش غیر حضوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۱۳:۰۰ لغایت ۱۶:۰۰

مشاوره فوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۸:۳۰ لغایت ۲۳:۰۰

آدرس دفتر وکالت: اصفهان، خیابان سجاد، ابتدای خیابان قائم مقام فرهانی، مجتمع شیخ بهایی طبقه اول واحد ۱۱

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

2 نظرات

  • وارش
    13 آذر, 1402 در 10:55 قبل از ظهر

    مردی فوت کند یک همسر یک فرزند پسر دارد و پدر و مادرش زنده باشند. در این صورت ارث چگونه تقسیم میشود .

پیام بگذارید