وکیل حقوقی در اصفهان: مشاوره با وکیل حامد امیری > مقالات حقوقی  > خروج زن از کشور: اجازه همسر برای خروج از کشور

خروج زن از کشور: اجازه همسر برای خروج از کشور

خروج زن از کشور

آیا مرد بدون اجازه زن میتواند از کشور خارج شود

اجازه خروج زن از کشور از مسائلی است که بسیار ذهن بانوان متأهل را درگیر خود می کند و عده‌ای نیز در این خصوص دچار مشکل شده‌اند.

حتما می دانید که یک خانم متأهل برای آن که بتواند گذرنامه یا پاسپورت دریافت کند باید از همسر خود اجازه داشته باشد و اجازه همسر برای خروج از کشور الزامی است .

این محدودیت باعث شده است که مردان زیادی از آن سوءاستفاده کرده و بی دلیل موجهی زن را از خروج و دریافت گذرنامه منع کنند.

بسیار پیش آمده است که زن و مردی با یکدیگر زندگی نمی کنند ولی مرد به منظور اذیت کردن زن، وی را طلاق نمی دهد و بدین طریق اجازه خروج نیز به او نمی دهد و زندگی زن را تحت الشعاع قرار می دهد.

زن ممکن است بنا بر دلایلی از جمله زندگی کردن اکثریت خانواده زن در خارج از کشور، یا لزوم مراجعه به مراکز درمانی خارجی که به توصیه پزشکان برای درمان وی یا فرزند و یا اعضا درجه یک خانواده او ضرورت دارد

و یا انجام امور اداری یا تجاری بازرگانی و یا حتی مسابقات ورزشی قصد سفر به خارج از ایران را داشته باشد لکن شوهر وی با عنایت به قدرتی که قانون به او داده است اجازه خروج به او نداده و مشکلات زیادی را برای او ایجاد کند.

خروج زن از کشور

به همین منظور موسسه حقوقی حامد امیری در اصفهان این مقاله را تهیه نموده است تا این مسئله را بیشتر توضیح داده و مواردی همچون ” خروج زن بدون اجازه از کشور “و لغو اجازه خروج زن از کشور و شیوه اخذ اجازه را بررسی کند. پس برای آگاهی از این موارد خواندن این مقاله را از دست ندهید و نظرات خود را در این خصوص در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

حکم قانونی خروج زن بدون اجازه شوهر

وکیل امور حقوقی بیان داشت بر اساس ماده 18 قانون گذرنامه، برای زنان متأهل صدور گذرنامه منوط به اجازه همسر است؛ به موجب این ماده:« برای اشخاص زیر با رعایت شرایط مندرج در این ماده گذرنامه صادر می‌شود:

1- اشخاصی که کمتر از 18 سال تمام دارند و کسانی که تحت ولایت و یا قیمومیت می‌باشند با اجازه کتبی ولی یا قیم آنان.
2- مشمولین وظیفه عمومی با اجازه کتبی اداره وظیفه عمومی.
3- زنان شوهردار و لو کمتر از 18 سال تمام با موافقت کتبی شوهر و در موارد اضطراری اجازه دادستان شهرستان محل درخواست گذرنامه که مکلف است نظر خود را اعم از قبول درخواست یا رد آن حداکثر ظرف سه روز اعلام دارد کافی است.زنانی که با شوهر خود مقیم خارج هستند و زنانی که با مرد خارجی ازدواج کردند و به تابعیت ایرانی باقی مانده‌اند از شرط این بند مستثنی می‌باشند.»

👈«شرایط ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی»👉

البته به گفته وکیل دادگستری با این که اجازه خروج زن از کشور در دست شوهر وی است ولی راهکارهایی وجود دارد که زن بتواند بدون اخذ اجاره از همسر خود، از کشور خارج شود.

اذن شوهر برای خروج از کشور:

وی بیان می دارد از جمله مواردی که زن این امکان را دارد که بدون گرفتن اجازه از همسر از کشور خارج شود انجام واجبات شرعی مثل سفر حج است و یا زمانی که ضرورت‌های شغلی ایجاب کند زن از کشور خارج شود و یا انجام دادن صله رحم در حد معقول است.

👈«برای خروج دختر از کشور اجازه پدر لازم هست؟»👉

البته قابل بیان است که اگر یک زندگی بر محوریت درک احساسات متقابل شکل بگیرد و طرفین از هر لحاظ همراه و پشتیبان هم باشند هرگز چنین مشکلاتی ایجاد نمی شود.

راه دیگری که زنان می توانند به وسیله‌ی آن بدون اخذ اجازه از همسر از کشور خارج شوند این است که به هنگام عقد نکاح اجازه خروج از کشور را در قالب یکی از شروط ضمن عقد قرار دهند.

البته لازم به ذکر است که پس از جاری شدن عقد نکاح نیز می توان این اذن را در سندی جداگانه به صورت یک وکالت بلاعزل دریافت کنند.

طبق بند 3 ماده مذکور زن می تواند در صورتی که مورد اضطراری وجود دارد بی اجازه از همسر و با اجازه دادستان از کشور خارج شود.

و علاوه بر آن زنانی نیز که به همراه همسر خود در خارج از ایران سکونت دارند و یا خانم هایی که همسر خارجی دارند و تابعیت ایرانی خود را حفظ نموده‌اند، هم این امکان را دارند که بدون اجازه از همسر خود از کشور خارج شوند و شوهر آنها در این زمینه نمی تواند ممانعتی ایجاد کند.

👈«آیا پدر میتواند فرزنده بالای 18 سال را ممنوع الخروج کند؟»👉

آیا برای گرفتن پاسپورت اجازه همسر لازم است؟

بانوان برای گرفتن گذرنامه یا پاسپورت نیاز  به اجازه نامه رسمی همسر دارند . باید اجازه نامه محضری را از دفترخانه های رسمی دریافت کنند .

آیا برای تمدید پاسپورت اجازه همسر لازم است؟

بله . در صورتی که تمید پاسپورت تمام شده باشد خانم برای تمدید پاسپورتش نیاز به اجازه همسر دارد .

شیوه‌ی اخذ اجازه خروج از کشور

طبق آنچه که کمی پیشتر بیان نمودیم یکی از راه های اخذ اجازه خروج از کشور برای زن به صورت دائمی این است که آن را در ضمن عقد نکاح شرط کند و یا بعد از آن یک وکالت بلاعزل بگیرد.

به عبارت دیگر زمانی که خانمی شرط اجازه خروج از کشور را ضمن عقد شرط می کند در حقیقت یک وکالت برای امضای اسنادی که جهت صدور و تمدید گذرنامه لازم است و هم اجازه برای خروج مکرر از کشور را دریافت می کند.

اما به گفته وکیل دادگستری در اصفهان مطمئن‌ترین راه برای دریافت این وکالت و اجازه این است که به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نموده و در آن جا به صورت رسمی سند وکالت را تنظیم کنید.

نکات اخذ اجازه خروج زن از کشور

بر اساس ماده 18 قانون صدور گذرنامه، دختران مجردی که زیر 18 سال سن دارند برای خروج از کشور احتیاج به اجازه ولی قهری یعنی همان پدر و جد پدری دارند.

👈«ولی قهری کیست و چه اختیاراتی دارد؟»👉

• زمانی که دختری ازدواج کند، دیگر اجازه خروج از کشور بر عهده همسر وی است، حتی اگر بالاتر از 18 سال سن داشته باشد.

حکم خروج زن از کشور بدون اجازه شوهر

  • • درصورتی که خانمی پیش از آن که ازدواج کند گذرنامه دریافت کرده باشد و آن گذرنامه هنوز اعتبار داشته باشد، تا زمان اعتبار آن گذرنامه نیازی به اخذ اجازه برای خروج از همسر خود ندارد، ولیکن در صورت انقضای اعتبار آن گذرنامه برای تمدید آن به اجازه همسرش احتیاج خواهد داشت.
  • • دریافت وکالت برای خروج از کشور تنها از طریق تنظیم وکالتنامه رسمی در دفاتر اسناد رسمی امکان دارد.
  • • همانطور که گفتیم خانم‌هایی که در خارج از کشور با همسر خود زندگی می کنند و یا همسر خارجی دارند به طور کلی برای خروج از کشور به اذن همسر نیازی ندارند.

ایا زن میتواند بدون اجازه شوهر از کشور خارج شود:

نکته‌ی خوبی که وکیل دادگستری اصفهان به آن اشاره می کند این است که بهترین کار این است که تا زمانی که قانون صدور گذرنامه مورد اصلاح قرار نگرفته است بانوانی که به دلایلی در رفت و آمد به کشورهای خارجی هستند

اعم از مسائل شغلی یا مسابقات ورزشی و یا تحصیل و … بهتر است در زمان ازدواج آینده نگری کرده و اجازه خروج از کشور را به صورت شرط، ضمن عقد نکاح درج بنمایند تا با مشکلی در این خصوص موجه نشوند.

خروج زن از کشور

مدارکی که برای اخذ گذرنامه لازم است

  • • اصل شناسنامه و کارت ملی و یا تأئیدیه ثبت احوال برای کلیه متقاضیان
  • • ارائه نمودن اصل آخرین پاسپورت در صورتی که معتبر باشد
  • • عکس بیومتریک، (آقایان بدون کلاه و عینک و … به نحوی که پیشانی و گوش‌ها مشخص باشند. همچنین رنگ لباس و زمینه یکسان نباشد و خانم‌ها با حجاب کامل بدون داشتن آرایش و زیورآلات، با استفاده از روسری و یا مقنعه ساده و تیره به طوری که گردی صورت مشخص باشد)
  • • داشتن اجازه محضری برای افرادی که زیر 18 سال هستند از سوی ولی قهری یا قیم
  • • ارائه شناسنامه عکس دار برای متقاضیانی که بالای 15 سال سن دارند علاوه بر حضورشان
  • • ارائه گواهی اشتغال به تحصیل یا دفترچه بیمه عکس دار یا گذرنامه عکس دار برای افراد زیر 15 سال علاوه بر حضورشان لازم به ذکر است که کودکانی که کمتر از 6 سال سن دارند باید حتما حاضر شده و ولی او یک قطعه عکس از کودک ارائه دهد
  • • ارائه اجازه محضری مرد برای زنان متأهل
  • • ارائه اصل گواهی فوت و یا اصل شناسنامه باطل شده همسر و همچنین ارائه اصل طلاق نامه برای بانوان مطلقه

در نکاح موقت نیز زن برای خروج از کشور باید اذن همسر داشته باشد؟

پاسخ به این سوال وکیل شهرستان اصفهان می گوید زمانی که قانون مدنی را بررسی میکنیم متوجه می شویم که تمام قوانین مربوط به ریاست مرد بر خانواده و تبعیت زن از شوهر مربوط به نکاح دائم است و در نکاح موقت چون اصولا زن تحت نفقه مرد نیست اجباری هم برای زندگی در مسکن تعیین شده از سوی شوهر ندارد.

در نتیجه می توان گفت که این بانوان شرط اجازه همسر برای خروج را ندارند. حال اگر زن و مرد بنا بر دلایلی مجبور شوند این نکاح موقت را ثبت و در شناسنامه خود درج کنند، زن می تواند در زمان اخذ گذرنامه یا تمدید آن ثابت کند که نکاح ثبت شده موقت است و به این طریق بدون نیاز به اجازه شوهر گذرنامه خود را دریافت کند.

در چه شرایطی زن برای گذرنامه به اجازه شوهر نیاز ندارد !

زن در برخی از شرایط برای دریافت گذرنامه به اجازه همسر خود احتیاج ندارد:

  • زنانی است که با شوهر خود مقیم خارج هستند
  • زنانی که شوهر خارجی اختیار کرده و به تابعیت ایرانی باقی مانده‌اند
  • در موارد اضطراری نیز زنان می‌توانند با اجازه دادستان شهرستان و یا شهر خود گذرنامه دریافت نمایند، این شرایط به وضوح تعریف نشده است و تشخیص آن بر عهده دادستان است
  • بر اساس نظریه شورای نگهبان زنانی که عازم سفر حج تمتع هستند نیز از این قانون استثنا شده‌اند

کلام آخر درباره خروج زن از کشور:

گرفتن اجازه خروج از کشور برای زن یک مسئله مهم است و بانوان در هنگام ازدواج باید مسائلی که ممکن است در آینده پیش آید را پیش کنند و در همان ابتدای امر، این اجازه را به صورت وکالت بلاعزل دریافت کنند تا بعدا در این خصوص مشکلی برایشان ایجاد نشود. البته در مواردی از جمله سفر حج و یا حالت‌های اضطراری، خانم‌ها می توانند بدون اجازه همسر و با اخذ اجازه دادستان از کشور خارج شوند.

مشاوره با وکیل متخصص چک در استان اصفهان:

دفتر وکالت حامد امیری وکیل خوب در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

پذیرش حضوری: شنبه تا سه شنبه از ساعت ۱۶:۳۰ لغایت ۲۰:۳۰

پذیرش غیر حضوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۱۳:۰۰ لغایت ۱۶:۰۰

مشاوره فوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۸:۳۰ لغایت ۲۳:۰۰

آدرس دفتر وکالت: اصفهان، خیابان سجاد، ابتدای خیابان قائم مقام فرهانی، مجتمع شیخ بهایی طبقه اول واحد ۱۱

موسسه حقوقی حامد امیری با فعالیت به عنوان وکیل ملکی در اصفهان، وکیل طلاق توافقی در اصفهان، وکیل مواد مخدر در اصفهان ، وکیل جهیزیه در اصفهان و سوابق بسیار در تمامی حوزه های مختلف حقوقی و بالتبع وکالت پرونده های متعدد و دهها پرونده موفق و ارائه مشاوره های مستمر و پیگیری مرتب و تعهد کاری ، خدمات متمایز حقوقی را برای موکلین و مراجعین محترم فراهم نموده است.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

23 نظرات

  • اکبربصیری
    1 دی, 1402 در 10:06 قبل از ظهر

    باسلام بعد از ازدواج دخترم و رفتنش به خارج از کشور همسرم رو اجازه دادم سالی یک بار نهایتاً دو بار برای دیدن فرزندش برود اما بعد از گرفتن اجازه سالی 4تلژ5بار بدون اینکه حتی بگه که دارم میرم سفر و بدون خداحافظی رفته چه بسا زمانی بوده که وقتی از کشور خارج شده بهم خبر داده زمانی هم که ۲یا۳بار رفته شده که ۴تا۶ماه هم ماندگار شده که بماند فرزندانم رو هم علیهم شورانده الان یک ماه قبل رفته و بعد از 20 روز برگشته هنوز یک هفته نشده مجدداً میخواد بره که تا عید اونجا باشه کل زندگیم بهم ریخته با چنین شرایطی وقتی هم که برمیگرده هم پاسخگو نیست بماند با مظلوم نمایی کارش پیش میبره الان 4ساله که نه خواب و نه خوراکی دارم آیا بخاطر یک بار اجازه دادن تا آخر عمر باید فقط اسم همسر یدک بکشم به هیچ کدام از مسایل زندگی هم اهمیتی نمیده لطفاً راهنمایی کنید و راهی جلوی پام بذارید علما همه دیگه میدونند من تنها زندگی میکنم چون زمانی هم که هست بیشتر بیرون یا پیش خانواده خودش هست ومنم چون همه چیزی که داشتمو به اسمشون کردم حرف بزنم تهدید هم میشم اینطور که پیش میره میترسم چند وقت دیگه حتی از خونه خودم بیرونم کنه سپاسگزار میشم که بتونم از این وضعیت دربیام باتشکر از شما سپاسگزارم

  • فاطمه
    2 بهمن, 1401 در 9:40 بعد از ظهر

    خسته نباشید با اون جواب دادنتون

  • عزيزي
    2 بهمن, 1401 در 6:55 بعد از ظهر

    سلام و عرض ادب
    منظور از مقيم بودن همسر، يعني اقامت دائم كشور ديگري را داشتن؟

  • مجله مهاجرت
    29 دی, 1401 در 8:02 بعد از ظهر

    سلام.وقت بخیر .
    در مورد میشه راهنمایی بفرمایید؟

  • ناشناس
    28 مرداد, 1401 در 7:32 قبل از ظهر

    تا زمانی که پاسبورت اعتبار داره نه

  • لالاب
    10 مرداد, 1401 در 11:52 بعد از ظهر

    جم کن

  • Hasti
    7 مرداد, 1401 در 10:20 بعد از ظهر

    سلام به زن متاهل هستم البته با همسرم به توافق رسیدیم که جدا شویم به دلیل شرایط کاری قصد دارم از کشور خارج بشم متاسفانه ایشون نه طلاق میدم نه میتونم خارج بشم حضانت دو فرزند رو هم برعهده گرفتند ‌.

  • مهرنوش
    13 فروردین, 1401 در 7:05 بعد از ظهر

    من پاسپورتم رو با وکالت شوهرم تمدید کردم آلات قصد خروج از کشور دارم آیا مجددا باید از همسرم اجازه خروج بگیرم یا تا پایان اعتبار پاسپورت زمان دارم

  • سارا
    10 فروردین, 1401 در 9:39 بعد از ظهر

    سلام همسرم حق طلاق رو به من داده فعلا نمیخوام طلاق بگیرم ازش ولی باهم زندگی نمیکنیم الان میتونم بدون اجازه اون پاسپورتمو بگیرم

  • ناشناس
    12 آذر, 1400 در 9:01 بعد از ظهر

    همسرم بدون اجازه من از کشور رفته چطور میتونم دیپورتش کنم؟ و حکم دادگاه برای مهریه و طلاق چیه؟

  • بارانا
    30 آبان, 1400 در 2:20 بعد از ظهر

    باسلام
    بنده حدود سه سال از همسرم طلاق عاطفی گرفته ام الان برای ماموریت کاری باید برم کانادا ایا میتونم پاسپورت تهیه کنم یا باید اجازه همسرم باشد

  • اسلامی
    2 آبان, 1400 در 10:02 قبل از ظهر

    سلام.در موردی که دختری در زمان مجردی خود پاسپورت گرفته و ان پاسپورت هنوز معتبر است.سپس ازدواج کند، ایا اجازه همسر و یا وارد کردن اسم همسر در پاسپورت لازم است؟ اگه بله، چقدر زمان می برد؟

  • مدیر سایت
    24 مهر, 1400 در 1:43 بعد از ظهر

    تمام شرایطشون باید بررسی بشه و با وکیل مشورت کنن.

  • ماری
    22 مهر, 1400 در 11:49 قبل از ظهر

    خوب بالاخره زنی که پاسپورت داره، و شوهرش اجازه اخذ پاسپورت رو داده ، باز هم برای خروج از کشور به اجازه شوهر نیاز داره؟

  • حسین زاده
    21 شهریور, 1400 در 10:48 بعد از ظهر

    آیا برای الحاق به همسرم که حدود سه سال در آلمان است من و پسرم برای خروج از ایران و الحاق به همسر هم نیاز به اجازه خروج از همسر دارم

پیام بگذارید